• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Totalny bez sens! Ale dobrze ,że w końcu te trupy idą na złom!

    Chciało by się powiedzieć w końcu ! Trupy ,którymi co dziennie jeżdżę z Wrzeszcza na Nowy port(bronx) miały być wycofane jeszcze przed Euro ,ale co tam ważne ,że już ich nie będzie! Każdy przejazd nimi to jak przygoda na kolejce górskiej w wesołym miasteczku ,podróże w nich były fatalne ,nie dość ,że ciągle się psuły i spóźniały to jeszcze trzaskały drzwi i były nie ogrzewane! Ci co nie jeżdżą do Nowego Portu na pewno już o nich zapomnieli ,ale nie ja ,tylko takie tam puszczają ,stare zimne trupy ,mam nadzieję ,że w końcu przestaną tam jeździć a nowe stare Dortmundy zaczną chociaż jeździć częściej,będą ogrzewane i dojadą na czas! Bo czasem nawet pół godziny się spóźniają tramwaje linii 5! Ale to ,że zamiast dać zarobić naszej firmie Pesa ,dają zarobić szkopom i to za złom to jest nienormalne!

    • 3 9

  • Hałas 105tek na Stogi to wstyd przed turystami!

    • 5 5

  • PO CO?? (2)

    Po co je złomować i kupować złomy z Niemiec?? Nie lepiej wysłąć je na głęboką modernizację tak jak to robią w Poznaniu?

    (Wpiszcie sobie w wyszukiwarkę "Moderus Beta MF02AC" bo linka nie da się wkleić)

    Wychodzi z tego praktycznie nowy wóz, z częścią niskopodłogową. Jest pojemny jak 105Na, da się dołożyć klimę i zrobić dwukierunkowy...

    • 9 2

    • Niestety to jest polityka. Niektórzy uważają, że lepiej kupić nowy złom (który po modernizacji jest i tak bardziej awaryjny od starego 105Na) i się cieszyć, że mamy "nowe" tramwaje.

      • 3 2

    • Po co bzdury wypisujesz, z dwóch 105tek żadnego niskopodłogowego tramwaju nie wyczarujesz

      Początkowo, w 2009 roku MPK Poznań planowało zlecić przebudowę dwuskładów tramwaju typu 105Na, na jednoprzestrzenne, częściowo niskopodłogowe, trójczłonowe pojazdy. Plany jednak uległy zmianie i zbudowano całkowicie nowy pojazd, który był jedynie wzorowany na modelu 105Na

      • 1 0

  • Zostawcie najlepsze tramwaje w Gdańsku!

    Gdyby 105Na dalej produkowano (z dodatkiem bajerów takich jak, np. klimatyzacja) to byłyby to najlepsze tramwaje. Przestrzeń dla pasażerów jest tam rozplanowana z głową, tak, żeby zmieściło się jak najwięcej osób. W N8C, czy nawet w Swingu, przestrzeń jest tak zaprojektowana, żeby było ładnie, a nie użytecznie. W N8C są "martwe strefy", gdzie pasażer nie ma się czego chwycić podczas jazdy.

    • 12 4

  • Stare,dobre stopiątki (1)

    Mimo,że nie jestem ich wielkim fanem tak jednak jak do każdego tramwaju czy autobusu czuję sentyment. Na pewno niektórzy będą za nimi tęsknić tak jak mi nadal brakuje Ikarusów. Szkoda, bo pewna epoka się kończy. Obowiązkowe tutaj zostawienie jakiegoś zabytku. Wypada pożegnać stopiątki i z chęcią przyjąć świeży tabor.

    • 5 4

    • jaasne, szczególnie brakuje czarnej chmury spalin z takiego Ikasia..

      i hałasu silnika jak wył pod górkę

      • 1 2

  • stare ale jare...........

    ach jaka szkoda, powinny jeszcze jezdzic. Sa o niebo wygodniejsze od Pesy i Dortmundow.

    • 5 4

  • To podziękujcie Panu Pawłowi bo teraz będziecie jezdzić jak paniska

    • 4 3

  • W końcu. (1)

    Nareszcie !!

    Tyle lat nad tym myśleli..;/

    Te stare tramwaje to masakra i wstyd na całą Europę, ZTM powinienen zainwestowac w nowe Bombardiery lub Pesy albo Newagi ewentualnie, ale te Helmuty to też jest porażka, zwłaszcza latem...wgl nie powinno byc ani 105-tek , ani helmutów w Gdańsku !! W tym mieście już dawno powinny byc same nowe tramwaje, takie jak Pesy lub Bombardiery.

    • 2 9

    • OK ale Ty płacisz.

      • 6 0

  • to jest nienormalne

    Czy w gdańsku nie ma kogoś kto potrafi podjąć palnikiem stary tramwaj. To jest chore żeby targac sie z nim na naczepie aż pod toruń. Tu powinno sie je rozebrać i sprzedać na złom a kasę za złom tramwajowych przeznaczyć np na premie dla motorniczych i zaplecza technicznego ztm

    • 4 3

  • ale mam nadzije ze zostawicie chociaz 2 sztuki ale klasyczne, nie "żelazko"

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane