- 1 Flipper dał się oszukać i stracił 15 tys. zł (181 opinii)
- 2 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (170 opinii)
- 3 Przestępca seksualny wpadł w porcie (86 opinii)
- 4 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (51 opinii)
- 5 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (321 opinii)
- 6 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (89 opinii)
Wysłużone tramwaje jadą na złom
Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.
W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.
- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.
Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.
- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.
Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana
Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.
Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.
Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane
I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.
Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca
Miejsca
Opinie (213) 1 zablokowana
-
2015-02-17 20:09
Dlaczego zabrali je pod Toruń a nie na ul. Litewską? Czyżby pierniki były cwańsze?
- 5 0
-
2015-02-17 20:16
Dwie uwagi ! (1)
Ostatnio w poniedzialek jechaly dwa sklady na TIRach po obwodnicy:
1) Z jednego tramwaju odpadaly czesci na obowdnice
2) Czy nie mamy w 3miescie zlomowisk?- 6 1
-
2015-02-17 22:25
trzecia uwaga
zapłacono za wagon 21 tyś a wartość 12 tyś kto pokryje różnicę ?
- 1 0
-
2015-02-17 20:17
A myślałem...
A myślałem, ze wywożą dortmundy. Ale co ja pisze!? Powinnismy sie cieszyć, ze 40 letnie tramwaje zza Odry udało sie przerobić na supernowoczesne tramwaje wschodnioeuropejskie, w sam raz dla głodnych Europy Polaków
- 9 1
-
2015-02-17 20:56
:)
Czyli coś na zasadzie "zamienił stryjek siekierkę na kijek"?.
- 4 1
-
2015-02-17 21:08
Trzeba było sprzedać je Do Kassel
- 7 1
-
2015-02-17 21:26
Nie byly wysluzone tylko zaniedbane przez ZKM. Przeciez oni nic nie naprawiaja tylko wola isc do miasta zeby im nowe kupili
- 4 1
-
2015-02-17 21:29
Należy wszystkie zamienić na zabytki! Stare są przecież!
- 1 0
-
2015-02-17 21:30
Ktos z ZKMu jechal kiedys Dortmundem? Nigdy nie dziala w nich ogrzewanie tak je zmodernizowali, do tego brak poreczy dla stojacych
- 4 2
-
2015-02-17 21:41
To historyczne pojazdy
Szkoda że je zezłomowali ale cóż wyeksploatowały się przez lata, chciałbym zobaczyć kiedy solarisy pojadą na złom...Będzie atrakcja zamiast nich coś bardziej komfortowego i nowszego
- 1 2
-
2015-02-17 22:14
a mnie to wisi
nie poruszam się tym czymś w ogóle
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.