• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • piękne były te 105

    Łza się kręci

    • 5 5

  • ehh szkoda..... jednak łezka się kręci (1)

    Na złom idą wspomnienia: pierwsza ucieczka przed kanarami, jazda na plaże po cało nocnym melanżu, pocałunki i przytulańce z dziewczyną. Teraz tylko auto.... praca dom praca dom praca dom kredyt pożyczka kredyt pożyczka.....

    • 12 3

    • To przestań brać pożyczki i kredyty, zacznij żyć na poziomie takim na jaki Cię stać, a zaraz zyskasz więcej czasu i życie stanie się piękniejsze Robercie.

      • 4 1

  • układarkami

    a nie podnośnikami panie redaktorze.

    • 0 2

  • 105 lepsza od Dortmunda

    Każdy wie, że 105 jest wygodniejszy i ma więcej miejsca od tych Kassel z Dortmundu... Wymiana beznadziejna...

    • 5 1

  • ojej jaka szkoda......... gdzie teraz będzie nam tak bardzo zimno i tak bardzo ciepło ..........jak w 3 i 5.

    • 2 3

  • Nie zwiedzam zbyt wiele, ale po niedawnych podróżach tramwajem po Rzymie i Krakowie stwierdzam, że mamy w Gdańsku komunikacyjną Europę. Pewnie Budyń pokraśnieje z zachwytu, ale niech tam....

    • 4 2

  • tramwaje

    Zniszczono zajezdnie na Łąkowej i nic w zamian.Dopóki będzie obecny Prezydent to wszystko w mieście pada.Czemu nie można puścić tramwaju Toruńską i dalej na Orunię itd.Ale nic się nie da zrobić w Gdańsku przy obecnym Prezydencie.Zobaczcie jak cenne zabytki w mieście idą w ruinę i co ? i nic.!!!!!!!!!!!!!!

    • 5 1

  • Do wszystkich pasażerów (1)

    Ludzie ogarnijcie się proszę , bo przykro mi się robi gdy czytam te komentarze.105tki najbardziej awaryjne wozy. Codziennie psują się itd itp , więc dlaczego mają zostać?.Jesteście chorzy jak ten kraj.Tyle w temacie.Pojęcie zerowe o stanach technicznych pojazdów a do pisania bzdur bydło pierwsze leci

    • 3 3

    • Chory to ty (...) jesteś. 105na się najrzadziej psują i są najwygodniejsze

      • 1 0

  • Czy ci ludzie są durni?

    Kto w ogóle wpadł na ten głupi pomysł na złomowanie dobrych POLSKICH wagonów 105Na i kupno za przeproszeniem d*pnych niemieckich Duewagów N8C(NF). Mimo, że jestem niepełnosprawny (mam chore nogi), to wolę wdrapać się po dwóch schodach, aniżeli jechać tym cholerstwem niemieckim, w którym w lato przewiewu nie ma, a zimą chłodno. Ludzie marudzą na 105-tki, że zimne. A nieprawda! Bo te niemodernizowane(np.: skład 1361-1362 wid. na zdj.) były ciepłe, ponieważ miały ogrzewanie cało pojazdowe, z kolei np bulwy mod w ZR Łódź, mają pięć skrzynek, które niby mają ogrzać cały wagon. W gdańsku pracują idioci...

    • 4 3

  • Gdynia ma za to trolejbusy!!! (1)

    (kto to coś wymyślił?)

    • 0 0

    • pierwsze trolejbusy w Gdyni uruchomiła firma z Gdańska.

      W 1943 roku firma Danziger Elektrische Strassenbahnen AG (Gdańskie Tramwaje Elektryczne Spółka Akcyjna), w czasie II wojny światowej odpowiedzialna za funkcjonowanie komunikacji miejskiej na terenie okupowanej Gdyni, wybudowała i uruchomiła pierwszą linię trolejbusową na trasie Chylonia Centrum.
      Obecnie w Gdyni eksploatuje się 111 pojazdów. Trwa stopniowa wymiana taboru średniopodłogowego Jelcz: PR110E, 120MT, 120ME, 120MTE na nowoczesny niskopodłogowy. Są to przede wszystkim pojazdy Solaris Trollino 12T/12AC/12M oraz Mercedes MB O405NE/N2E/N2AC trolejbusy budowane w Gdyni z wykorzystaniem aparatury elektrycznej z kasowanych pojazdów średniopodłogowych i zakupionych w drodze przetargu używanych karoserii autobusów MB O405N2. Jest także jeden pojazd zabytkowy Saurer 4T IILM z 1957 r. Trolejbusy obsługują 12 linii: 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31 oraz dwie linie zjazdowe: 710, 723. Dwie linie (21 i 31) kursują również na terenie miasta Sopot.
      Fragment tekstu z Wikipedii.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane