• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysłużone tramwaje jadą na złom

Krzysztof Koprowski
17 lutego 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 

Tramwaje z zajezdni w Nowym Porcie zostaną przetransportowane na złomowisko w Lubiczu Górnym.

W poniedziałek sześć wagonów tramwajowych typu 105Na wyruszyło w swoją ostatnią podróż - na złomowisko. Do końca roku z Gdańska wywiezionych zostanie jeszcze 26 wagonów, aby zrobić miejsce m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel.



Czy będziesz tęsknił(a) za "stopiątkami"?

W poniedziałek niemal jednocześnie do zajezdni w Nowym Porcie przyjechało sześć lawet, które zabrały odstawione na bocznych torach wagony. Krótkie manewrowanie na wstecznym biegu między słupami trakcyjnymi, uniesienie tramwaju dwoma podnośnikami, wjechanie lawetą pod tramwaj i opuszczenie wagonu - cały ten proces zajął pracownikom firmy transportowej każdorazowo zaledwie kilka minut.

- Tramwaje jadą na złom do zakładu w Lubiczu Górnym pod Toruniem. Zajmuję się tą branżą od 2010 r. i dotychczas zezłomowałem ok. 240-260 wagonów z różnych miast - m.in. ze Szczecina, Warszawy, Górnego Śląska oraz Gdańska - mówi Adrian Malinowski, właściciel firmy PHU Kawałek, która wygrała przetarg na sprzedaż najbardziej wyeksploatowanych tramwajów.

Złomowanie jednego wagonu tramwajego zajmuje firmie kilka dni - Najpierw przez dwa-trzy dni rozbieramy wagon od środka, demontując szkło, gumy itp., a następnie tniemy go nożycami, co zajmuje około 8-10 godzin - dodaje Malinowski.

Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon. Wywiezienie sześciu wagonów przebiegało bardzo sprawnie. Gdy tramwaj na lawecie opuszczał zajezdnię, następna laweta wjeżdżała już tyłem po kolejny wagon.
PHU Kawałek za jeden wagon płaci Gdańskowi ok. 21 tys. zł netto. W tym roku firma kupiła 32 sztuki, które musi odebrać z Zakładu Komunikacji Miejskiej do końca roku. W poprzednich latach również brała udział w przetargach, kupując i złomując jeszcze ok. 60 wagonów z Gdańska.

- Wśród odebranych wagonów "stopiątek" był jeden z 1979 r., jeden z 1984 r., dwa z 1985 r. oraz dwa z 1986 r. Po skreśleniu tych tramwajów ze stanu taborowego, dysponujemy obecnie 50 wagonami 105Na, z czego cztery jeżdżą jako tzw. solówki, a pozostałe w składach dwuwagonowych - informuje Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon. Wagony były unoszone podnośnikami, a następnie opuszczane na lawetę, która wjeżdżała pod uniesiony wagon.
Złomowanie tych tramwajów pokrywa się z 40. rocznicą ich wprowadzenia do Gdańska. W marcu 1975 r. trafiły do miasta pierwsze wagony 105N. Do liniowej eksploatacji weszły kilkanaście tygodni później ze względu na szkolenia motorniczych i jazdy próbne. W kolejnych latach zastępowano je nowocześniejszymi konstrukcjami 105Na.

Czytaj też: Historia Gdańska tramwajami pisana

Na przełomie lutego i marca br. do Gdańska dotrze natomiast pierwszy z 16 ponad 20-letnich tramwajów Duewag N8C z Kassel. Pojazdy przechodzą obecnie modernizacje na wzór N8C z Dortmundu w wielkopolskich zakładach Modertrans. Nowością względem poprzednich modernizacji będzie wzmocnienie konstrukcji dachu, pozwalające na montaż klimatyzacji w strefie pasażerskiej oraz rozkładana ręcznie rampa dla niepełnosprawnych.

Wszystkie zmodernizowane wagony powinny być w Gdańsku do końca września. Za tramwaje z Kassel ZKM zapłacił ok. 2,8 mln zł (41,2 tys. euro za sztukę). Następnie w formie przetargu wyłonił wielkopolskiego wykonawcę, który za ich modernizację dostanie ok. 18,3 mln zł netto.

Czytaj też: Tramwaje z Kassel zostaną zmodernizowane

I to właśnie zakup tramwajów z Kassel, a wcześniej kupno fabrycznie nowych tramwajów, w tym Pes Jazz Duo sprawia, że w gdańskich zajezdniach brakuje miejsca, a przewoźnik zmuszony jest do sprzedaży najbardziej wysłużonych i zbędnych w codziennej eksploatacji tramwajów.

Czytaj też: Artykuł 1 stycznia: Nowe tramwaje dla Gdańska opóźnione z braku miejsca

Miejsca

Opinie (213) 1 zablokowana

  • Pożegnanie N105

    Jeśli dożyję - chciałbym pożegnać przed złomowaniem, 1353 - 1354. Wóz z poprzednim nr. 6353 - 6354 odbierałem z rampy wyładowczej na tzw. Placu drogowym. Potem, przez wiele lat jeździliśmy tym składem z żoną na zmianę na linii 7. Wtedy jeździła ta linia na trasie N. Port - Brzeźno - Zaspa - Przymorze - Oliwa pętla. Takie tam, starego przemyślenia.

    • 6 0

  • złomowanie 105tek (2)

    W Gdańsku zrobiono juz błędy ze starszymi tramwajami - np. Kowbojki jeżdżące niegdyś z Oliwy do Jelitowa. Nie powtarzajcie błędu. Chociaż jeden zachowajcie dla celów "muzealnych". Kosz niewielki a kiedyś będzie ciekawostką tym bardziej, że technika idzie tak szybko do przodu.

    • 2 0

    • Spokojnie

      Spokojnie jeszcze 50 wagonów jest

      • 0 0

    • Sukces i Fakty ciekawe

      Sukces jest nowe tramy w tak krótkim czasie

      • 0 0

  • tania podnieta

    Ludzie tu się emocjonują nowymi tramwajami i autobusami, jakby sobie nowy samochód kupowali. Co za różnica ile lat ma wehikuł którym się jedzie 2x pół godziny dziennie? Byle był bezpieczny, funkcjonalny i zapewniał minimum wygody. W starych tramwajach przeszkadzał mi głównie hałas i nieszczelności kabiny zimą. Na brak klimy nie będę narzekał, bo w nowych pojazdach niby jest klima, ale jak trzeba to nie działa. Dodatkowo okna nie dają się otwierać na tyle, by skutecznie przewietrzyć wnętrze latem.
    Tabor jest wymieniany nie tyle ze wzgledu na pasażera, ale z uwagi na rosnącą z wiekiem awaryjność i koszty remontów.

    • 0 0

  • Gwoli grzeczności panie Krzysztofie słowo

    wysłużone należało by zastąpić przez zasłużone. Cała nasza młodość wiąże się z tymi pojazdami.

    • 2 0

  • Tramwaje gdańskie 105 (4)

    Z tego co wiadomo firma która kupiła te wagony chętnie odsprzedaje ciekawostki kolekcjonerom :) moze zamiast płakać bo to i tak nic juz nią da to moze lepiej sie zgłosić i cos odkupić zeby powiększyć swoją kolekcje.???

    • 2 0

    • Dobry pomysł

      • 2 0

    • Cała gratka dla kolekcjonerów

      • 2 0

    • Fakty takie stare odchodzi nowe nadchodzi i w tym.Sukces

      • 0 2

    • Lol

      • 0 0

  • Szkoda takiego sprzętu-przerobic na kutry patrolowe dla M.W. w Warszawie (2)

    Nalezy uszczelnić silikonem,przyczepić torpedy,karabiny,radar i na Bałtyk-niech strzegą naszych granic..........

    • 0 0

    • Sukces Fakty najlepsze

      • 0 1

    • Na kutry lepiej nie

      • 0 0

  • A dlaczego złomowisko po Toruniem ? U nas "Litewska " by sobie nie poradziła?Byłoby bliżej i taniej!

    • 0 0

  • Ekstra

    • 0 1

  • Fakty Sukces jak nic (1)

    • 0 1

    • O tak fakty dobre graty ida w odstawke

      • 0 2

  • cyt: "m.in. dla zmodernizowanych tramwajów z Kassel."

    wymiana 105-tek na 20 lat starsze strupy, zapierdziane przez Niemców ! Nic od 1989 roku się pod tym względem nie zmieniło ani w Gdańsku / Poznaniu / Szczecinie ani Krakowie, jedynie Wrocław i Warszawa do końca eksploatowały 13N i 102Na do ich śmierci technicznych, i jeszcze jedno miasto którym okazała się Częstochowa, zaś cała reszta musiała "błysnąć" na tle Europy i skasować swój rodzimy tabor by zastąpić go g*wnem w nowym opakowaniu, nawet Czesi się tak nie hańbią a ich tramwaje "tatra" znane są na całym świecie również na wschodzie.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane