- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (393 opinie)
- 2 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (48 opinii)
- 3 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (272 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (125 opinii)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (110 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (323 opinie)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-02-18 11:48
Pasazer na Gape (6)
Miejmy tylko nadzieje ze kolejny Polski zaklad nie upadnie przez jakies kary ktore tak na prawde nie powinny byc naliczane. Przeciez w dobie dzisiejszego swiata taka kara moze okazac sie 'Gwozdziem do trumny' dla Pesy. A moze lepiej od Niemiaszkow kupic albo od zabojadow?
- 20 8
-
2021-11-07 07:28
Stuprocentowy Polak? Chyba kpisz. Twoi dziadowie walczyli język polski a Ty pisac po polsku nie umiesz. Przymiotniki piszemy małą literą. Wielką tylko, gdy są początkiem zdania. Zakład polski a nie "zakład Polski". Przecinków też ci się nie chce używać. Naprawdę.
- 0 0
-
2021-02-20 18:12
Kolejny zatroskany "Polak", który nie dba nawet o poprawność języka polskiego.
- 1 1
-
2021-02-18 16:31
Wschód rulez (1)
Polski zakład z większością załogi złożonej z partaczy UK ra ińskich, którzy jeszcze wczoraj zanim trafili do Polski to jeden był piekarzem, drugi sprzedawał kwiaty, trzeci był listonoszem itd. Tramwaje widzieli na filmach dlatego tak wysoka usterkowość. Zatrudniajcie dalej ludzi ze wschodu a nie poznacie naszego kraju za 10 lat.
- 2 2
-
2021-11-07 07:30
Zupełnie jak Polacy w UK.
- 0 0
-
2021-02-18 15:31
Nikt nie bronił PESA wywiązać się terminowo z zamówienia
albo podpisywać kontraktu z którego nie potrafiła się wywiązać.
- 8 0
-
2021-02-18 15:18
Pewnie!!!
- 0 0
-
2021-02-20 23:04
Serio?
Przeraża mnie ilość opinii sugerująca, że Gdańsk nie powinien w ogóle pobierać od Pesy kar za spóźnienia.
No bez przesady. To nie jest tak, że PESA nie znała wysokości kar przy podpisywaniu umowy. Skoro jest umowa, to można egzekwować wszystkie zawarte w niej warunki - również kary. To jest biznes, tutaj "polski kapitał" nie ma nic do rzeczy.- 3 0
-
2021-02-18 18:51
Polak Polakowi Wilkiem. (1)
Nie am to jak Polskie miasto próbujące wykończyć Polską firmę. Sami mają opóźnienia, a od innych chcą najwyższych kar!
Od Niemców to by nawet złamanego Eurasa miasto by nie brało, ale swoich to nawet do bankructwa doprowadzą. Nieważne, że inżynierowie PESY to wykładowcy i absolwenci naszej PG. Sami sobie dołek wykopiemy.- 9 8
-
2021-02-20 18:09
Prawdziwy Polak pisze po polsku.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.