• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • I tak nie maja i nie beda mialy gdzie jezdzic

    bo infrastruktura jest w zlym stanie i sie sypie..

    Stogi odpaDAJA, a za nimi cala reszta.

    • 3 1

  • (1)

    To niech Morawiecki placi kare za druga transze. Teraz kazde opoznienia to covid

    • 2 8

    • Pan profesfor premier Polski senior Morawiecki.

      • 0 0

  • Dramat te Pesy. Miejsc siedzacych jak na lekarstwo, a stac nie ma gdzie bo sroimy na stopach siedzacych. Kto zamontowal siedzenia pod katem?

    • 10 2

  • Polska Republika Ludowa (PRL) (1)

    Jeden siedzi przy biurku, reszta poklaskuje i kłania mu się w pas. Z tyłu są rozwieszone biało-czerwone flagi nie po to, żeby symbolizowały barwy narodowe, ale po to żeby udawać patriotów, bo jakby wywiesili flagi azjatyckiej ZSRR to wywołałoby to bunt Polaków.
    On jeździ sobie zagraniczną limuzyną, a obywatele jeżdżą Daewoo i Polonezami.
    Poddani rozkładają przed nim czerwony dywan i wręczają mu kwiaty (Bóg wie za co...) czy tak powinien funkcjonować cywilizowany kraj?

    • 7 1

    • ciekawie opisales gdansk i jego obwieszanie sie flagami.

      • 3 1

  • ciekawostka

    wraz z pakietami specjalistycznymi a gdzie można uzyskać informację o tych pakietach ?

    • 1 1

  • Łapy precz od 105tek! (1)

    Do czasu zażegnania pandemii i restryckji, 105tki w konfiguracji 3 wagonów muszą zostać!!!

    • 15 5

    • Kup sobie

      I się nimi podniecaj

      • 1 2

  • Dlaczego nie ma ankiety dotyczącej usunięcia wagonów 105? (3)

    Są restrykcje w wyniku której kilkanaście autobusów kwitnie na Hallera! A Miasto pozbywa się pojazdów o największej pojemności!!!! (wg obowiązujących restrykcji)

    • 9 6

    • Nie ma (1)

      Bo to trumny na kołach

      • 0 1

      • Wam jest wygodniej w nowych tramwajach to zrozumiale

        ale to nie zmienia faktu ze tramwaje są dla pasażerów a nie motorniczych. Jak pasażerowie chcą jeździć 105tkami to Panowie i Panie je prowadzą

        • 2 0

    • Niech zgadnę: to ty dekielku?

      • 0 0

  • Komfort

    Komfort w tych ,,nowoczesnych" tramwajach? Mówimy o tych, które jak wchodzą w zakręt, to pasażerowie spadają z siedzeń a motorniczy lata w kabinie jak piłka w Pinball?

    • 15 3

  • Najlepsze i najbezpieczniejsze są 105ki (1)

    W trzech wagonach każdy siedzi wygodnie i wiele osób się mieści

    • 13 1

    • Masz pojęcie

      Jak Stalin o demokracji

      • 0 3

  • W miescie wirtualnych toalet i realnych rydwanow moga byc takze wirtualne tramwaje "Pejsy"

    • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane