• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo

Maciej Korolczuk
18 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
aktualizacja: godz. 07:44 (19 lutego 2021)
Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje. Za opóźnienia w dostawie tramwajów GAiT nałożył na Pesę kary na łączną kwotę 38 mln zł. Można za to kupić cztery nowe tramwaje.

W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".



Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.



Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.

  • Tramwaj dotarł do Gdańska w piątek w nocy z Bydgoszczy.
  • Rozładunek tramwaju przy Nowych Ogrodach.



Co z perspektywy pasażera jest najważniejsze w podróży tramwajem?

Ostatnia z 30 nowych dwukierunkowych Pes Jazz Duo dotrze do Gdańska w nocy z czwartku na piątek. Pierwotnie miało się to stać jeszcze przed końcem 2020 r., ale na skutek problemów z płynnością finansową bydgoskiego producenta i nakładającej się na nie pandemii koronawirusa dostawy tramwajów zostały opóźnione.

Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.

- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy. Ostatni, 30. tramwaj przyjedzie do Gdańska dziś w nocy.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.

- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.

- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.

- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.

Miejsca

Opinie (212) 8 zablokowanych

  • (1)

    Co z tego, że wygodny, niskopodłogowy tramwaj. Przy dworcu brak windy- spróbujcie zejść o kulach. Przy LOT, tunel po remoncie teź bez windy. Wiem, mogę podejść w stronę Huciska ale dla kulawego kilkaset metrów dodatkowo to wyczyn. Dalej przystanek Okopowa bez windy, następny Zabi Kruk bez windy. No i przejechałem się nowoczesnym tramwajem.

    • 20 2

    • Dlatego dla ciebie beda przejscia na ziemne.

      • 2 1

  • automat biletowy

    W ankiecie ewidentnie brakuje odpowiedzi:
    - automat biletowy

    • 5 2

  • Czy tak za tydzień będą brudne jakby jeździły z 20 lat.

    • 6 1

  • 105tki może wyglądem trochę archaiczne, ale w środku to najlepsze tramwaje na godziny szczytu. (3)

    Mnóstwo miejsca do stania, dużo miejsc siedzących, i.... prosta podłoga :)

    • 15 2

    • I lat (1)

      Jeździłeś nimi jako motorniczy ?

      • 1 2

      • Tramwaje są dla pasażerów a nie motorniczych

        • 4 1

    • Dla osób z wózkiem porażka!

      • 0 0

  • Dlaczego (1)

    Dlaczego w ankiecie nie ma odpowiedzi : "Wolał bym się zabić własną pięścią niż jechac tramwajem ZTMu"?

    • 9 0

    • Nie jesteś na bieżąco! Łysawy GOSpoDARZ zaorał tę firmę!

      Teraz masz gait-ka! Nowa miotła-nowe pieczątki, stołki,formularze etc...

      • 0 0

  • czekaj czekaj, po pierwsze GAIT jest stroną w postępowaniu więc nie może nałożyć kary :) może o nią wnioskować np. w sądzie :)) po drugie nikt tej kary jeszcze nie wyegzekwował więc tych pieniędzy nie ma i nie kupili ani nie dostali w zamian żadnego tramwaju, po co te clickbaitowe nagłówki artykułów, redakcjo?

    • 11 0

  • I znowu żeby się nie rozpadły będą rozłożone i złożone od podstaw w zajezdni

    • 4 2

  • to jest obłęd (3)

    rozumiem ze cieszymy się że ktoś 4 tramwaje sponsoruje ale to nie jest poprawne działanie. Takie zapisy w umowach są absurdalne. W pewnym momencie powinien być koniec naliczania i odstąpienie od umowy. To prowadzi do bankructwa a nie w tym rzecz żeby komuś zedrzeć majtki i puścić boso. Miarkowana kara i wywalenie nierzetelnych firm z przetargów publicznych.

    • 10 3

    • Oczywiście że jest limit kar. Widocznie tyle wynosił lub był wyższy.

      • 1 0

    • Przetargi

      Zgadza się. Dodatkowo odrzucenie z automatu firmy w przetargach budowlanych, która min 50% robót nie wykona własnymi fachowcami. Podwykonawcy owszem ale tylko do 50% zakresu prac. Mendy mają spółeczka z kapitałem 5tys PLN bez jakiegokolwiek sprzętu i środków trwałych. Pracę w 100% wykonują podwykonawcy. Oni kasują pieniądze i dymają podwykonawców a inwestor urząd Miasta przymyka oko bo zależy im tylko na wykonaniu zlecenia. K.... Wy!

      • 2 0

    • tak jest przy budowie statkow, kary rosna tylko do pewnej wysokosci i jest stop

      • 1 0

  • Szkoda że dwustronne i dwukierunkowe

    Lepsze są Pesy Swing, bo jest w nich więcej miejsc siedzących (są fotele tam, gdzie w dwustronnych są drzwi), a i pomiędzy fotelami w częściach bez drzwi można spokojnie połozyć bagaż, bo nie zainstalowano w nich jak w Jazz pochylni zrzucającej bagaż. Dobrze że są to Pesy, czy w ogóle tramwaje, a nie modernizowany na siłę, barokowy złom z Niemiec z brakiem uchwytów dla stojących, mnóstwem schodków w niby-niskopodłogowym wózku i ogólną ciasnotą.

    • 20 0

  • Nie ma nic za darmo!
    Pesa ma to wkalkulowane w koszty

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane