- 1 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (131 opinii)
- 2 Działkowcy przez to będą mieli problemy? (97 opinii)
- 3 Uziemił się przez skradziony miernik (52 opinie)
- 4 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (92 opinie)
- 5 Kim jest Aleksandra Kosiorek, nowa prezydent Gdyni? (742 opinie)
- 6 Cyberpolicjanci mają nową siedzibę (85 opinii)
Wysokie kary za opóźnienia tramwajów. Cztery Pesy za darmo
W nocy z czwartku na piątek do Gdańska dojechał ostatni z 30 tramwajów Pesa Jazz Duo, zamówiony w dwóch transzach przez spółkę Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Pierwotnie wszystkie tramwaje miały być dostarczone do końca 2020 r. GAiT za opóźnienia - ale tylko pierwszej transzy 15 składów - nałożył na bydgoskiego producenta kary umowne w wysokości 38 mln zł. Co ciekawe, Pesa uniknęła kar za drugą transzę, powołując się na tzw. "ustawę covidową".
Aktualizacja, piątek 19.02, godz. 7:30.
Ostatni z 15 tramwajów Pesa Jazz Duo dziś w nocy dotarł do Gdańska. Tym samym zakończyła się dostawa w sumie 30 nowych tramwajów (w dwóch transzach) dla spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje. Nad ranem tramwaj został odebrany na Nowych Ogrodach i zjechał do zajezdni. Po kilku dniach i przystosowaniu składu do obsługi pasażerów zostanie włączony do obsługi liniowej.
Znaczące opóźnienie pierwszej transzy, w ramach której GAiT wzbogacił się o 15 nowoczesnych składów, poskutkowało nałożeniem na Pesę kar umownych. Kar wysokich, bo łącznie za opóźnienia naliczono prawie 40 mln zł, co oznacza, że roszczenia pokryły koszty czterech z 15 tramwajów. Co ciekawe, obie strony - GAiT i Pesa - negocjowały ewentualne obniżenie kar, ale ostatecznie do ugody nie doszło.
- Producent występował z propozycją ugody w kwestii kar, ale strony nie doszły do porozumienia - przyznaje Anna Dobrowolska, rzecznik prasowy GAiT. - Łącznie kary za opóźnienia w dostawie 15 tramwajów z pierwszej transzy zamówienia wraz z pakietami specjalistycznymi wyniosły ponad 38 mln zł. Wszystkie zobowiązania finansowe wynikające z nałożonych kar regulowane były na bieżąco.
Dostawa składów z drugiej transzy rozpoczęła się jesienią. Do końca ubiegłego roku dostarczonych zostało 27 tramwajów (z 30 zamówionych). W tym roku przyjechały kolejne dwa. Ostatni - dojedzie dziś w nocy.
- Realizacja drugiej transzy zamówienia pierwotnie zakończyć miała się 31 grudnia 2020 r., termin ten został jednak wydłużony - podkreśla Dobrowolska. - Zmiana terminu została dokonana na wniosek producenta w oparciu o ustawę z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych.
Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska, mówi, że dzięki zakończeniu dostawy 30 tramwajów Gdańsk od piątku będzie dysponował wyłącznie pojazdami niskopodłogowymi.
- To bardzo istotne dla osób niepełnosprawnych, starszych czy rodziców z dziećmi. Nowy tabor już przyczynił się do znaczącego obniżenia liczby awarii i podniesienia niezawodności oraz komfortu podróży. Liczę, że przekona to pasażerów do powrotu do komunikacji miejskiej po okresie pandemii - mówi Borawski.
Nowe Pesy zastąpią w eksploatacji wysłużone Konstale 105Na. Popularne "stopiątki" w ostatnich latach były sukcesywnie wycofywane z obsługi liniowej i złomowane. Część z nich GAiT wystawiał też na sprzedaż.
- "105" to ważny rozdział historii gdańskiej komunikacji miejskiej i na pewno godnie je pożegnamy. Planowane jest pozostawienie jednego składu dwuwagonowego i włączenie go do floty pojazdów historycznych GAiT - dodaje Dobrowolska.
Miejsca
Opinie (212) 8 zablokowanych
-
2021-02-18 14:07
(1)
Co z tego, że wygodny, niskopodłogowy tramwaj. Przy dworcu brak windy- spróbujcie zejść o kulach. Przy LOT, tunel po remoncie teź bez windy. Wiem, mogę podejść w stronę Huciska ale dla kulawego kilkaset metrów dodatkowo to wyczyn. Dalej przystanek Okopowa bez windy, następny Zabi Kruk bez windy. No i przejechałem się nowoczesnym tramwajem.
- 20 2
-
2021-02-18 17:25
Dlatego dla ciebie beda przejscia na ziemne.
- 2 1
-
2021-02-18 14:08
automat biletowy
W ankiecie ewidentnie brakuje odpowiedzi:
- automat biletowy- 5 2
-
2021-02-18 14:23
Czy tak za tydzień będą brudne jakby jeździły z 20 lat.
- 6 1
-
2021-02-18 14:24
105tki może wyglądem trochę archaiczne, ale w środku to najlepsze tramwaje na godziny szczytu. (3)
Mnóstwo miejsca do stania, dużo miejsc siedzących, i.... prosta podłoga :)
- 15 2
-
2021-02-18 14:32
I lat (1)
Jeździłeś nimi jako motorniczy ?
- 1 2
-
2021-02-18 14:39
Tramwaje są dla pasażerów a nie motorniczych
- 4 1
-
2021-02-18 14:51
Dla osób z wózkiem porażka!
- 0 0
-
2021-02-18 14:35
Dlaczego (1)
Dlaczego w ankiecie nie ma odpowiedzi : "Wolał bym się zabić własną pięścią niż jechac tramwajem ZTMu"?
- 9 0
-
2021-02-19 12:13
Nie jesteś na bieżąco! Łysawy GOSpoDARZ zaorał tę firmę!
Teraz masz gait-ka! Nowa miotła-nowe pieczątki, stołki,formularze etc...
- 0 0
-
2021-02-18 14:36
czekaj czekaj, po pierwsze GAIT jest stroną w postępowaniu więc nie może nałożyć kary :) może o nią wnioskować np. w sądzie :)) po drugie nikt tej kary jeszcze nie wyegzekwował więc tych pieniędzy nie ma i nie kupili ani nie dostali w zamian żadnego tramwaju, po co te clickbaitowe nagłówki artykułów, redakcjo?
- 11 0
-
2021-02-18 14:55
I znowu żeby się nie rozpadły będą rozłożone i złożone od podstaw w zajezdni
- 4 2
-
2021-02-18 15:11
to jest obłęd (3)
rozumiem ze cieszymy się że ktoś 4 tramwaje sponsoruje ale to nie jest poprawne działanie. Takie zapisy w umowach są absurdalne. W pewnym momencie powinien być koniec naliczania i odstąpienie od umowy. To prowadzi do bankructwa a nie w tym rzecz żeby komuś zedrzeć majtki i puścić boso. Miarkowana kara i wywalenie nierzetelnych firm z przetargów publicznych.
- 10 3
-
2021-02-18 16:33
Oczywiście że jest limit kar. Widocznie tyle wynosił lub był wyższy.
- 1 0
-
2021-02-18 16:36
Przetargi
Zgadza się. Dodatkowo odrzucenie z automatu firmy w przetargach budowlanych, która min 50% robót nie wykona własnymi fachowcami. Podwykonawcy owszem ale tylko do 50% zakresu prac. Mendy mają spółeczka z kapitałem 5tys PLN bez jakiegokolwiek sprzętu i środków trwałych. Pracę w 100% wykonują podwykonawcy. Oni kasują pieniądze i dymają podwykonawców a inwestor urząd Miasta przymyka oko bo zależy im tylko na wykonaniu zlecenia. K.... Wy!
- 2 0
-
2021-02-18 19:03
tak jest przy budowie statkow, kary rosna tylko do pewnej wysokosci i jest stop
- 1 0
-
2021-02-18 15:27
Szkoda że dwustronne i dwukierunkowe
Lepsze są Pesy Swing, bo jest w nich więcej miejsc siedzących (są fotele tam, gdzie w dwustronnych są drzwi), a i pomiędzy fotelami w częściach bez drzwi można spokojnie połozyć bagaż, bo nie zainstalowano w nich jak w Jazz pochylni zrzucającej bagaż. Dobrze że są to Pesy, czy w ogóle tramwaje, a nie modernizowany na siłę, barokowy złom z Niemiec z brakiem uchwytów dla stojących, mnóstwem schodków w niby-niskopodłogowym wózku i ogólną ciasnotą.
- 20 0
-
2021-02-18 16:11
Nie ma nic za darmo!
Pesa ma to wkalkulowane w koszty- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.