• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wysokie wpływy ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w Gdańsku

Maciej Korolczuk
15 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych. W tym roku parkowanie w centrum Gdańska stało się łatwiejsze, ale i droższe. Jest więcej wolnych miejsc do postoju, ale trzeba za nie zapłacić więcej niż w latach ubiegłych.

Wakacyjny dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania wyniósł w Gdańsku 3,1 mln zł. Rocznie nowa - droższa - strefa w centrum miasta może dać więc ok. 18 mln zł. Aż 80 proc. z tej kwoty miasto przeznaczy na potrzeby pieszych, rowerzystów i nowe nasadzenia. Większe przychody mają też zapewnić elektryczne pojazdy do e-kontroli, które wzorem Warszawy wkrótce mają pojawić się także na ulicach Gdańska.



Jak wprowadzenie Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania zmieniło twoje dotychczasowe przyzwyczajenia transportowe?

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania funkcjonuje w Gdańsku od 29 czerwca. Nowy obszar, w którym obowiązują wyższe ceny za parkowanie, ma na celu uporządkowanie parkowania w ścisłym centrum oraz przede wszystkim ograniczenie napływu samochodów do Śródmieścia.

Sprzyja temu większa rotacja aut, co z kolei powoduje, że maleją korki związane z poszukiwaniem wolnego miejsca. Mniej aut korzystnie wpływa z kolei na ograniczenie hałasu oraz redukuje emisję CO2. W efekcie więcej kierowców w drodze do centrum wybiera komunikację miejską, rower lub po prostu parkuje auto na krócej i po załatwieniu sprawy odjeżdża.

Aby ten cel osiągnąć, urzędnicy - na mocy ustawy - musieli podnieść opłaty za parkowanie. Pierwsza godzina w ŚSPP kosztuje od początku wakacji 5,5 zł, druga - 6,60, a trzecia 7,90 zł. Trzygodzinna wizyta w centrum Gdańska kosztuje więc 20 zł. I to niezależnie od dnia tygodnia, bo opłaty obowiązują także w weekendy. Dla porównania godzinny bilet na komunikację miejską kosztuje 3,80 zł.

Parkowanie po nowemu w Śródmieściu. Są plusy i minusy



W dwa miesiące 3,1 mln zł dochodu



Po wakacjach zwróciliśmy się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni z prośbą o wstępne finansowe podsumowanie pierwszych miesięcy funkcjonowania ŚSPP.

Jak wynika z danych zebranych przez urzędników, dochód ze ŚSPP tylko w lipcu i sierpniu wyniósł 3,1 mln zł. Aż 2,9 mln zł pochodzi z opłat za parkowanie wnoszonych w parkomatach. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych wystawionych przez kontrolerów (55 tys. zł).

Co ciekawe, znacząco spadła przy tym liczba wystawianych "mandatów" za brak opłaty parkingowej. Rok temu takich wezwań w lipcu i sierpniu na terenie całego miasta wystawiono 7,9 tys., a w tym roku tylko 4,9 tys.. Gdy w statystykach cofniemy się do początku roku, różnica jest jeszcze większa - liczba wystawianych opłat dodatkowych spadła z 32 tys. w 2019 r. do niespełna 17 tys. w 2020 r.

Większa dyscyplina kierowców wynika głównie z ubiegłorocznej podwyżki karnej opłaty, której stawka wzrosła z symbolicznych 50 do 200 zł. Innymi słowy - kierowcom przestało się opłacać nie płacić za parkowanie, o czym pisaliśmy już pod koniec 2019 r.

Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca. Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania obowiązuje w Gdańsku od 29 czerwca.

Potencjał na 38 mln zł rocznie?



W wakacje poprawiły się też dochody zwykłej Strefy Płatnego Parkowania. Przed rokiem tylko w czasie wakacji kierowcy w parkomatach, abonamentach i opłatach zostawili 2,5 mln zł. W tym roku - głównie przez podniesienie opłat i powiększenie strefy o kolejne sektory - wpływy były już na poziomie 3,3 mln zł. Łącznie z dochodem ze ŚSPP wakacyjne parkowanie w Gdańsku przyniosło więc 6,4 mln zł, co w skali 12 miesięcy daje szacunkową kwotę ok. 38 mln zł.

Trzeba jednak przy tym pamiętać, że na dotychczasowe dochody wpływ miały dwa czynniki: więcej pieniędzy pojawiało się w parkomatach dzięki turystom, a z drugiej strony ograniczała go trwająca pandemia i czas letnich urlopów, podczas których ruch w mieście wygląda inaczej niż w czasie roku szkolnego.

Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku. Od tygodnia po ulicach Warszawy jeżdżą już trzy elektryczne pojazdy do e-kontroli w Strefie Płatnego Parkowania. Urzędnicy zapowiadają, że podobny system chcą wprowadzić także w Gdańsku.

E-kontrola także w Gdańsku



Urzędnicy nie poprzestają na zmianach w SPP i ŚSPP i w przyszłości chcą jeszcze bardziej uszczelnić system płatnego parkowania w mieście. Mają w tym pomóc elektryczne samochody z systemem kamer, skanujących tablice rejestracyjne aut zaparkowanych w strefie. Od stycznia pierwszy tego typu system działa w stolicy. I jest bardzo efektywny.

Jak podaje Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie, do końca lipca dwa takie pojazdy skontrolowały w sumie 679 tys. pojazdów zaparkowanych w warszawskiej Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego (SPPN). Po systemowej weryfikacji właściciela auta jest mu naliczana (bądź nie) opłata dodatkowa. Do tej pory dwa auta pozwoliły na wystawienie 100 tys. opłat dodatkowych. W tym samym czasie piesze patrole, które wymagają zatrudnienia znacznie większej liczby osób, ukarały 116 tys. kierowców.

Wkrótce podobny system ma działać także w Gdańsku. Jeszcze przed pandemią urzędnicy zapowiedzieli techniczną wizytę w stolicy, by podpatrzeć u kolegów z ZDM, jak system sprawdza się w praktyce. Niestety wizytę trzeba było przesunąć o kilka miesięcy.

- Na skutek pandemii planowana przez nas wizyta w Warszawie nie doszła do skutku, niemniej będziemy się starać, aby zapoznanie się z doświadczeniami stolicy nastąpiło w możliwie najszybszym terminie. Ponieważ w warszawskim Zarządzie Dróg i Mostów obowiązuje ścisły reżim sanitarny, przewidywanym jest, że co najmniej do końca września nie są możliwe jakiekolwiek spotkania z osobami zewnętrznymi - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Tymczasem od 7 września na ulice Warszawy wyjechał trzeci pojazd do e-kontroli.

Opinie (602) ponad 20 zablokowanych

  • (40)

    Super,na pewno za tą kaskę stworzą coś dla mieszkańców))

    • 65 219

    • A pewnie (14)

      Może wreszcie tunel pod Pachołkiem wybudują.

      • 7 19

      • Imienia Adamowicza oczywiście (8)

        • 25 5

        • PO podnosi POdatki - jest super :))))))))))))))))))) (7)

          PiS płaci lemingom i ich karłom - wrrrrrr :))))))))

          • 13 12

          • tjaaa trzydziestu paru ministrów poPiSowo zrzuciło się do czapki (6)

            i dali nam 500+

            • 11 8

            • jeżeli się już przedstawiłeś to Ci powiem... (5)

              ... zapytaj Nowaka czy też się nie zrzucał :)

              • 6 3

              • oj Nowak Nowak...4mln schowane głęboko, 2 mieszkania, auta... i wszystko lewe :) (4)

                teraz już wiem dlaczego nazwali go "złotym dzieckiem PO" - tylko nie idź w dziadka który przywoził pieniądze za niewolniczą pracę albo babcię krawcową ekskluzywnych ubrań w PRL... bo Madzia właśnie się z tego tęgo tłumaczy... ach wy rąban... bandyci...

                • 7 1

              • (3)

                To o czym piszesz to chwilowo tylko pomówienia.
                Na Gawłowskiego też mieli mocne dowody.
                Co chwila trzymali w ulu, i co ?
                I nico.
                Za chwilę się okaże że znaleźli jeszcze 2 mln upchane w skarpetkach.
                Może geniusze od uszczelniania niech się pochwalą luką VAT na ten rok.

                • 1 6

              • Hahahahaha to chwilowo nie wszystko hahahaha ?

                • 1 0

              • zapłacił sędziemu

                i go uniewinnił - taki zawód - przyjął łapówkę przez roztargnienie

                • 2 0

              • POprostu stan umysłu... te 4 "bezpańskie" bańki same wskoczyły do mebli :))))))))))))))))

                • 0 0

      • (4)

        To ja proponuję żeby za te pieniądze powstały miejsca parkingowe.

        • 8 2

        • po co- przecież płatne parkingi stoją puste

          wpływy z opłat powinno się wykorzystywać do poprawy dostępu miasta dla pieszych, rowerzystów i pasażerów komunikacji miejskiej oraz SKM/PKM. Bez elektryfikacji PKM, budowy bajpasu kartuskiego oraz poprawy częstotliwości połączeń SKM po wymianie taboru niewiele się poprawi.

          • 1 6

        • budowanie dodatkowych miejsc do parkowania samochodów w centrum

          zwiększa korki na dojazdach do niego. Kiedy internauci przyspawani mentalnie do samochodów zaczną to rozumieć?

          • 1 2

        • Darmowe parkingi (1)

          Ale w strefie przed centrum aby nie generować korków. Tylko, że kierowcy po to kupowali auto aby mogli wszędzie dojechać "w punkt". I dla tych bardziej wygodnickich niech będą płatne.

          • 0 0

          • I to jest to. Nie po to kupowali żeby się nie lansować więc duża część kierowców zaaceptuje długie stanie w korku i drogie parkowanie ale z lansu nie zrezygnuje.

            • 0 0

    • Prędzej wrzodów się doczekasz... (1)

      • 19 3

      • Nie ma kontroli kto opłacił a kto nie

        • 7 1

    • co to jest marne 18 mln zł. (6)

      gdy Sasin lekką rąsią wypPiStoli zaraz kolejne 70mln
      a kolejne 2mld zł pójdzie na szczujnie TVPiS i angaż gwiazdorski Kurskiego

      • 21 22

      • co to jest marne 70mln i kolejne 2mld na TVP (5)

        kiedy PO doprowadziło senatem do przesunięcia wyborów bo "kidzię" trzeba było usunąć... a 2 mld to PO samo ustaliło tylko że nie mieli już z czego bo przejedli i dopiero PiS to wykonał :))))) Twórczość leminga zrozumie tylko drugi leming...

        • 15 18

        • niegospodarność kumoterstwo i nepotyzm ... bezprawne drukowanie + łamanie Prawa i Konstytucji (2)

          standardy PiS

          • 11 12

          • leming i do tego słój (1)

            • 3 2

            • ci z warmińsko-biedziowskiego są najgorsi

              nie dość, że słoje to jeszcze POmatoły, ale spoko w platfusowie zrobią karierę (chyba w korpo)

              • 3 0

        • Ty jesteś tak głupi sam z siebie, czy wam szkolenia na Nowogrodzkiej robią?

          To nie jest wina POKO, bo to Sasin sobie wymyślił pakiety wyborcze jak jeszcze nic pewnego nie było wiadomo.

          • 4 4

        • tyle to niemcy z gdańszczan z ogrzewania rocznie doją

          • 2 1

    • 3 mln?

      przecież to wystarczy na dwa używane gruchoty z Bremy....

      • 9 2

    • Za te pieniądze mogliby wyznaczyć pdp na jezdni róży dworcu głównym (3)

      Ale jak wiadomo, miasto nie ma pieniędzy.

      • 4 4

      • a można po polsku zadać to pytanie ?

        ni wiadomo o co chodzi autorowi ???

        • 4 1

      • chodzi o przejście dla pieszych przy dworcu głównym (1)

        na poziomie jezdni. Miasto ma pieniądze na przedłużanie kartuskiej, ale ślimaczy się z wykonaniem decyzji prowadzącej do poprawy dostępu pieszych do przystanków tramwajowych za dużo mniejsze pieniądze. Trzeba to zmienić. ;-)

        • 1 4

        • Nie. Nie trzeba.

          Jest bardzo wygodny tunel, którym bez czekania przechodzisz prosto z dworca na drugą stronę. Pdp w tym miejscu powiększy tylko niepotrzebnie korki i przyblokuje tramwaje. Poza tym, będziesz stał i czekał na zielone. Dublowanie tych przejść jest całkowicie zbędne.

          • 2 0

    • Łupienie obywateli ciąg dalszy, niedługo za oddychanie zapłacimy daninę.

      • 18 5

    • może drugi rydwan (2)

      jeden może czuć się samotnie

      • 16 4

      • Nudne to z tym rydwanem. (1)

        Może coś innego. Zorganizowana grupa przestępcza zwana PiS łupi kraj a ty się czepiasz bzdurnego rydwanu. Popatrz na 2 mld i najdroższy znaczek pocztowy z IQ 10 człowieka, kacyka politbiura za 70 mln.

        • 6 6

        • jeśli to jest łupienie kraju

          to ja patrząc na wskaźniki makro poproszę o więcej. Byle nie fachFcy z PO.

          • 2 6

    • Tę kaskę nie tą

      • 2 1

    • Wole stanąć na parkingu w galerii handlowej za sprawą korzystniejszych warunków

      • 8 1

    • Kasa powinna... (1)

      Powinna iść na potrzeby kierowców, dróg, parkingow. Przecież opłaty wnoszą właściciele 4 kółek to z jakiej paki Kasa ma iść na potrzeby cyklonów i pieszych.. za te pieniądze powinny być zmodernizowane drogi, dobudowane parkingi. Chcą ścieżek rowerowych? To niech wprowadza podatek / obowiązek rejestracji rowerów, przecież one też korzystają z ulic mimo że obok biegną ścieżki rowerowe...

      • 15 3

      • nie dziel ludzi na plemiona walczące jakoby ze sobą

        każdy kierowca przesiadający się na rower uwalnia ci przestrzeń do parkowania twojego lamborghini, więc raczej wspieraj decyzje prowadzące do poprawy warunków korzystania z miasta przez pieszych i rowerzystów. Sam też bywasz pieszym, nie wierzę, byś do swojego apartamentu lub biura wjeżdżał samochodem.

        • 1 7

    • Super, stworzyli (1)

      prywatny darmowy parking na pasie ruchu w stronę Nowego Portu..brawo super

      • 0 3

      • Mieszkam w porcie i nikomu to nie przeszkadza. Jest tam na tyle znikomy ruch,

        że na ten moment jeden pas w zupełności wystarcza. Lepsze takie parkowanie na jezdni, niż na trawie/ścieżce/chodniku obok.

        • 0 1

    • Dodatkową zasłonę smrodową z szadułek

      • 2 1

  • Czyli tu po prostu chodziło o kasę (41)

    A wy uwierzyliście w kity że rotacja itp. Pieniędzy im brakuje!

    • 447 72

    • Jak nie wiadomo o co chodzi, zawsze chodzi o kasę (6)

      Teraz kupią auto do kontroli, zwolnią kilku kontrolerów, znów zarobią

      • 40 2

      • zwolnić nie zwolnią, zatrudnią dodatkowych do kierowania autami - nie znasz Gdańska chyba (1)

        większe wpływy będa wymagały większych kosztów i że w Gdańsku je wygenerują to nie mam najmniejszych wątpliwości.

        • 22 1

        • Albo drugi ECS wybudują

          i zatrudnią kogo trzeba

          • 6 4

      • Zwolnić 120 000 urzędników z PO (3)

        • 17 10

        • zatrudnić 240 000 nieudaczników z PiS (2)

          • 25 10

          • Ci nieudacznicy... (1)

            ...dają łupnia tym z peło, że aż miło.

            • 4 5

            • Tak dają zwłaszcza w nabijaniu sobie kasy, przerośli ich ze 50 razy

              • 2 0

    • (1)

      bardziej o zniechęcenie karyny z sebiksem do przyjazdu do miasta

      • 12 13

      • dobrze, niech siedzą u siebie na kaszubach

        • 1 3

    • Zrób na złość - przesiądź się na tramwaj (4)

      Proponuję wszystkim zapłakanym w samochodach po 100k

      • 15 21

      • Nie da sie

        • 1 2

      • (1)

        Juz dawno robie na zlosc i w ogole nie jezdze w strefy. Tak samo jak na nowe osiedla. W obu miejscach jestem niemile widziany wiec sie tam nie pcham ani samochodem ani niczym innym.

        • 13 0

        • Brawo. Nareszcie dotarło.

          • 2 8

      • Chciałbym tylko zwrócić uwagę że dziś samochód (nowy) za 100k to zwykły kompakt, auto klasy C w dodatku średnio wyposażone, a więc te 100k to nic nadzwyczajnego

        • 2 0

    • (12)

      Masz rację chodzi o kasę , żeby dużo nie płacić załatwiam szybko sprawę i odjeżdżam . U mnie też z kasą nie jest za różowo dlatego tak robię .

      • 13 5

      • to nic nowego (11)

        zawsze gdy przyjeżdzałem coś załatwic to po załatwieniu sprawy odjeżdżałem. nie wcześniej i nie później.
        Teraz robię tak samo tylko że kosztuje to więcej.

        • 29 4

        • (10)

          Gratuluję , ja staram się załatwić sprawę szybko i odjechać . Nie chodzę więc np. po sklepach w których nic nie zamierzam kupić , kupuje co zaplanowałem i odjeżdżam . Każdy ma swoje sposoby na życie.

          • 9 2

          • A teraz przyjedziesz rowerem albo przyjdziesz pieszo (9)

            I oprócz załatwienia sprawy wydasz mnóstwo kasy na przyjemności. To właśnie dlatego lokalny biznes zarabia lepiej po wyrzuceniu samochodów i po oddaniu ludziom przestrzeni publicznej.

            • 3 13

            • (3)

              Jedyne powody dla ktorych musialem zawitac w ciagu ostatnich kilkunastu lat w centrum to kilka wizyt w NFZ i kilka w urzedzie. Wiecej nie musze i nie bede tam zagladal skoro nie jestem tam mile widziany. Jednoczesnie zwracam uwage zadowolonym ze stref, ze do Ergo Areny, ktora mam pod nosem mozna dojechac SKMka, tramwajem i autobusem wiec nie trzeba mi rozjezdzac pod blokiem trawnikow i wjezdzac na parkingi, przed ktorymi jest zakaz wjazdu.

              • 8 1

              • (2)

                Rób zdjęcia i wysyłaj do SM. Bądź przygotowany na bycie wezwanym na świadka i na złożenie zależalenia na umorzenie z powodu niewykrycia sprawcy, ale nie odpuszczaj.

                • 4 1

              • (1)

                Dzwonilem wiele razy z informacja, ze na jednym tylko parkingu jest kilkadziesiat samochodow bez wymaganego identyfikatora. I co? I nic.

                • 1 1

              • Trzeba dzwonić do SM, do policji, do urzędu miasta a potem jest skarga na bezczynność i droga sądowa. W końcu ktoś tam doda dwa do dwóch że jednak przjejście się i wystawienie mandatów będzie prostsze niż produkowanie pism. A i trzeba do mediów żeby piętnowały i wywierały presję, jesli będzie presja wyborców to będzie działanie urzędników.

                • 1 0

            • (1)

              Przyjechałbym pociągiem ale rozebrano linie kolejową i wybudowano ścieżkę rowerową aby rowerzyści mieli gdzie jeździć

              • 4 3

              • dlaczego kłamiesz?

                ile ci płacą za trollowanie antyrowerowe? Nie tylko kłamiesz, ale piszesz bzdury nie mające oparcia w rzeczywistości.

                • 4 6

            • Mylisz się. (2)

              Do kina wolę pojechać do Alfy, gdzie nie płacę za parking, a jak mam ochotę na piwo czy pójść do restauracji z żoną czy ze znajomymi to wybieramy Sopot. W centrum Gdańska "dla przyjemności" nie byłem już kilka lat. Jak ktoś nie chce moich pieniędzy to ja się prosić nie będę.

              • 6 1

              • (1)

                Ok, to jest Twój wybór, który szanujemy. A nadal zapchane śródmieście pokazuje, że wielu wybiera po staremu.

                • 3 1

              • Poczekajmy na 'po sezonie'.

                Zapchane śródmieście jest głównie przez turystów. Potem będzie hulał wiatr.
                Z resztą, w Gdańsku wszystko się robi pod turystów a nie mieszkańców.

                • 4 1

    • Tobie Janusz nigdy o kasę nie chodzi. Ty jesteś filantrop, altruista. (2)

      A na wszystkim to tak się normalnie znasz, że chyba nawet wiesz jak się mówi na parasol po rumuńsku. W każdej sprawie ekspert! Twoja stara to musi mieć z tobą ciężko.

      • 8 8

      • No nikt mi za posty ani za prowadzenie fanpejdża nie płaci (1)

        To z dobrego serduszka, dla Was

        • 7 3

        • a kasa z PiS od Andrzejka pod stołem to co?

          • 1 0

    • kto jeżdzi co centrum - co tam można załatwić, kupić .....

      a jak ktoś chce przyjechać na spacer to może po godz 20 gdzie parking już darmowy ...poza tym taka władza gda powinna zostać odwołana jak nie potrafią znaleźć oszczędności w biurokracji

      • 11 0

    • Szkoda,ze za te pieniądze nie remontuje się bieżących miejsc parkingowych

      i nie buduje nowych, które by zwiększyły wplywy

      • 10 1

    • (2)

      jest kasa jest rotacja jest sukces

      • 2 2

      • jaka rotacja? (1)

        są puste miejsca a nie żadna rotacja!

        • 1 2

        • Jak są puste miejsce to też dobrze, znaczy zaparkujesz bez problemu.

          • 3 3

    • Rotacja to będzie ale w Ratuszu

      • 7 1

    • I to cię zaskoczyło!!! Rozwalali pieniądze na lewo i prawo na ideologiczne hucpy i w kasie pusto

      • 4 1

    • zauważ, że wielu nie rotuje tylko rezygnuje z przyjazdów samochodem do centrum, dzięki temu jest więcej miejsc (2)

      • 5 2

      • I bardzo dobrze (1)

        • 1 1

        • Paradoksalnie dla miasta to wcale nie jest dobrze.

          Bo pieniądze, które zostawililiby w centrum wydadzą w innym miejscu. Pytanie czy chcesz, żeby w centrum były tylko firmy dysponujące największymi funduszami typu sieciówki a nie małe sklepiki z lokalnymi kupcami? Upodabniając się do tego co jest wszędzie miasto traci swój urok i charakter.

          • 3 2

    • od poczatku

      Od początku było wiadomo, że chodzi o kasę. Mieszkańcami w tym mieście nikt w UM się nie przejmuje, to tylko pretekst i wymównka

      • 4 1

  • To był jeden z niewielu trafionych pomysłów miasta. Wymusza rotację. (3)

    Teraz straż miejska powinna zabrać się za:
    Cwaniaków co wjeżdżają do głównego miasta bez identyfikatorów i konkretnie za parkowanie na osiedlach byle jak i byle gdzie.

    • 158 189

    • Straż miejska i zadania? (1)

      Czy ty aby nie przesadzasz????

      • 21 8

      • 101% ich czasu pochłania walka z koronowirusem

        i siedzenie na zdalnym

        • 11 3

    • Kasa kasa

      Oczywiste , nigdy nie chodziło o klimat i rotację . Im kasą w głowach a nie dobro ludzi . Dla kasy opodatkują parkingi na terenie całego Gdańska . Kto uwierzył w dobre intencje UM musi też wierzyć w krasnoludki .

      • 17 8

  • (18)

    Cieszą się, że siłą ściągają kolejną daninę od kierowców a na dodatek w artmosfererze jakby to był biznes i odkrycie roku wymagające top menedżmentu :D
    A to zwyczajny podatek

    • 255 42

    • (15)

      Czemu podatek? Usługa! korzystasz to płacisz. Nie korzystasz nie placisz.

      • 20 28

      • Dokładnie (12)

        Parkujesz, płacisz, nie parkujesz nie płacisz, Twój wybór. Nic na siłę.

        • 14 16

        • qwer (3)

          oddychasz placic, nie oddychasz nie placisz - nic na sile

          • 14 8

          • Nie da sie nie oddychać, a da sie nie parkować w centrum

            • 9 6

          • za oddychanie się coś płaci? (1)

            pierwsze słyszę. przykład z sufitu

            • 3 4

            • Tak mistrzu intelektu. Za oddychanie zapłacisz np. w Zakopanem, Szczawnicy, Krynicy i innych takich miejscach.

              • 0 0

        • za tę usługę już zapłaciłeś (7)

          W paliwie, przy rejestracji auta i w podatkach. Ale przy takim podejściu nie widzę najmniejszego problemu abyś zapłacił jeszcze kilka razy, np. przy wjeździe do miasta.

          • 16 13

          • (1)

            dokladnie tak, jest popyt na wjazd do miasta, jest podaz miejsca w miescie, dlaczego to powinno byc za darmo?

            • 5 7

            • idąc Twoją logiką

              jak ktoś uzna, że jest popyt na wejście do urzędu miejskiego to zrobią tam "kołowrotki" za 5 zeta już przy drzwiach. Oczywiście opłaty skarbowe za "czynności" będą swoją drogą a także dola dla miasta z Twojego PITu.

              • 8 7

          • hahaa. płacą za to wszyscy czy ktoś ma samochód czy nie. (4)

            nie rozśmieszaj z tymi podatkami w paliwie.
            podatki w paliwie nie starczają nawet na pokrycie szkód po wypadkach powodowanych przez kierowców, a to jest 56mld rocznie. Dodaj sobie do tego budowę i utrzymanie infrastruktury inne koszta społeczne np. leczenie ( w wyniku zanieczyszczenia powietrza w Polsce umiera 40tys osób ) to się okaże że te wpływy o których piszesz to nie są nawet waciki.

            Nie wspominając już że miasto utrzymuje się z PITów, CITów i podatków od nieruchomości, a nie z podatków w paliwie.

            • 4 6

            • Ciii, nie drażnij kierowców faktami :-)

              • 3 7

            • Większego bełkotu podpartego danymi z d*py dawno nie czytałem. (1)

              • 4 2

              • ma racje

                • 0 2

            • W takim razie zrób eksperyment

              odetnij miasto od ruchu samochodowego i zobacz, jak będą wyglądały wpływy do jego budżetu. Potem pogadamy o bełkocie.

              • 0 0

      • Jesteś wyjątkowo prymitywny z takim myśleniem

        • 0 3

      • Ciekawe teorie, bo podatki i Tak placisz i i tak. Nie korzystasz np z ZTM, ale on sie Twoimi podatkami karmi. O

        • 5 1

    • a mówi się, że więcej taniej, hurtem taniej - ale nie w pl

      • 6 3

    • Kolejny "wolnościowiec". Nikt cię nie zmusza parkować tam godzinami, przyjedź tramwajem.

      • 5 5

  • Problem z zaparkowaniem pomimo że wprowadzili droższe opłaty (16)

    Tyle było krzyku że to zdzierstwo, że nikt teraz nie będzie parkował po podwyżce a problem z zaparkowaniem dalej pozostał.

    • 188 17

    • Czyli jest za tanio (1)

      • 35 7

      • Oczywiście

        • 19 6

    • Oj nie do końca (6)

      Dalej potrafi być ciasno ale jest sporo lepiej niż przed opłatą.
      Jeszcze mi się nie zdarzyło krążyć w szukaniu miejsca, a kiedyś było to normą.
      Bardzo czekalem na wprowadzenie SSPP i cieszę się ogromnie, że jest.
      A jeśli będzie dalej problem z wolnymi miejscami to trzeba podnieść ceny.
      Ekonomia zrobi swoje.

      • 14 10

      • (5)

        Pewnie. Centrum tylko dla bogatych

        • 10 9

        • Jak nie stać ciebie na parking za 5 zł (1)

          to tym bardziej na obiad za 50 zł

          • 12 4

          • Nie stać mnie na wyrzucanie pieniędzy w błoto. Nawet złotówki.

            Co to za obiad za 50 zł? Dwa kebsy w alanyi?

            • 4 3

        • (2)

          Do tego wszystko zmierza. Piekni i bogaci chca miec puste drogi i centra miast a biedota niech sie trzyma z daleka. Ale nie za daleko, zeby mogla podziwiac. Na razie eliminuja z drog najbiedniejszych, ale przyjdzie tez czas na te "biedawozy" za niecale 100tys.

          • 8 3

          • (1)

            zawsze możesz przyjść piechotą.

            • 3 3

            • Na razie tak, ale jak zostana wynalezione sposoby szybkiego diagnozowania dzialajace podobnie jak spektroskopia to wystarczy, ze bedziesz mial nie taki oddech i cie nie wpuszcza. I to nie tylko do centrum.

              • 3 2

    • Nie za siebie . Jak ktoś fr..... to parkuje . Ja już nie widnieje w mieście. Mam inne tańsze miejsce .

      • 3 4

    • dla obcych może być i 10zł (1)

      ale dla swoich powinny być normalne stawki.
      W Niemczech jest taniej niż tutaj.

      • 6 8

      • dlaczego kłamiesz?

        w miastach niemieckich opłaty za parkowanie w centrum są wyższe

        • 2 1

    • problem z parkowaniem (3)

      problem jest bo wraz ze wzrostem cen za parkowanie ubyło miejsc parkingowych

      • 3 1

      • problem jest bo w mieście nadal jest zbyt wiele samochodów (2)

        • 2 2

        • budujmy więcej biurowców i mrówkowców w centrum (1)

          a nie na obrzeżach, to na pewno się poprawi! Wszak wszyscy co dojeżdżają z okolicznych pipidówek przesiadą się na komunikację zbiorową...
          fcuk logic.

          • 3 0

          • Komunikacja miejska już nie wyrabia a tu niektorym się marzy, żeby jeszcze kierowcy nia jeździli. W teorii wszystko fajne.

            • 3 0

  • Precz z dodatkowymi podatkami! (9)

    Parkingi powinny być za darmo!.

    • 204 120

    • wybacz ale to nie wieś gdzie zostawiasz samochód na polu sąsiada a później jakoś to będzie

      • 38 18

    • ...i benzyna powinna być za darmo i myjnie..... wszystko za darmo i jeszcze 500+ żeby na wszystko dawali...Tak to sobie wymyśliłem !

      • 35 11

    • Ludzie dramat z wami (1)

      Popieracie kata który kosi wam portfele.

      • 15 17

      • Więcej minusów... chyba urzędnicy klikają

        • 9 10

    • Kup se elektryka - w miejskich strefach nie płacisz do 31 grudnia 2025.

      • 10 8

    • Kup elektryka (2)

      Z cyklu - jak zmusić społeczeństwo by kupowali droższe auta - nowe prosto z fabryki . A stare utylizowali- nie sprzedawali dalej . Niebawem zarobią kupować używane samochody .

      • 8 5

      • (1)

        Zabronić to powinni głupoty, ale wtedy 3/4 ludzi nie miałaby się gdzie podziać.

        • 7 4

        • tak tak, najlepiej ustawą

          tak jak obecna władza ma to w zwyczaju

          • 2 0

    • Może jeszcze dopłaty do paliwa?

      • 1 0

  • Dajcie te środki na komunikację miejską!! (6)

    • 149 20

    • Gdańsk najbardziej ściął komunikację z powodu COVID wśród dużych miast (1)

      I przywrócił najmniej kursów. Miejska kasa świeci pustkami

      • 17 7

      • Oj tam. Zamiast autobusow beda złote rydwany

        • 4 4

    • Nie

      • 1 3

    • przy okazji wizyty w W-wie (1)

      mogli by się nauczyć jak sprawnie może działać komunikacja miejska. Jest przepaść między Gdańskiem a Warszawą

      • 7 3

      • Musieliby tam pojechac pociagiem albo poleciec samolotem i nie isc na latwizne uzywajac taxi. Zauwazyliby wtedy (moze), ze w Wawie mozna w kiosku kupic miesieczny bilet i jezdzic na nim od Pruszkowa az do Otwocka.

        • 2 1

    • Po co? Zeby dac podwyzke burakowi, ktory dzisiaj z predkoscia ok 50kmh (na ograniczeniu do 30) przejechal autobusem tuz za plecami mojej corki kiedy schodzilismy z pasow? Wszyscy potrafia tam ustapic pierwszenstwa na pasach tylko nie autobusy.

      • 3 2

  • Szopy (3)

    Płace abonament roczny i musze parkowac na łąkowej czekam na koniec stonki.

    • 62 9

    • a ten roczny abonament to za co płacisz?

      • 5 5

    • Ograniczcie dostęp do bloków jakimś szlabanem na pilota.

      • 9 3

    • Płać cenę jak inni a nie zastawiaj się abonamentem.

      Chore jest uprzywilejowywanie ludzi na podstawie miejsca zamieszkania, tylko dlatego, że są z centrum.

      • 3 6

  • i tak jeszcze kierowcy wiecej ciągną niż dają (20)

    Warto pamietać że na kierowców miasto wydaje prawie 400mln rocznie.

    • 45 109

    • (15)

      Kierowcy tylko daje głupku.

      • 12 16

      • (14)

        A remonty i budowanie nowych dróg głupku to skąd ?

        • 10 10

        • Drogi to krwiobieg miasta (12)

          bez dróg nie ma nie tylko transportu indywidualnego, ale też zbiorowego, dostaw, usług i jakiegokolwiek rozwoju miasta.
          Co więcej, to nie transport indywidualny pojazdów do 3,5 t zużywa drogi, a wszelkie ciężkie pojazdy, w tym właśnie pojazdy transportu zbiorowego - tak wygląda sprawa od strony obliczeniowej.

          • 18 9

          • Same słupki na kierowców to ok. 200zł sztuka, remont zniszczonych chodników, trawników innej infrastruktury (6)

            i oczywiście ta rozbudowana infrastruktura drogowa po 3 pasy to jest pod transport zbiorowy ? :D

            autobus potrzebuje 3 pasów? taki szeroki jest, a może tramwaj czy skm?

            • 8 9

            • Aktualnie cena słupka to 800 zł

              • 6 4

            • Większość przemieszczających się pojazdów (3)

              w godzinach między 8:00 a 15:00 to pojazdy przemieszczające się w związku z prowadzoną działalnością. To dostawy, usługi, administracja, budownictwo, handel. Proszę sobie wyobrazić, że tych branży w Gdańsku nie ma lub są drastycznie okrojone. Ile podatków wtedy zasili miasto?
              Jeśli by przez jeden dzień choć 1/3 kierowców indywidualnych dojeżdżających lub wracających z pracy przesiadła się na transport miejski, to ten popisowo by upadł, zwłaszcza w czasach covidu.

              Owszem, trawniki rozjeżdżają samochody osobowe, ale koszt naprawy trawnika lub chodnika jest niewielki w stosunku do naprawy nawierzchni drogowej.

              • 9 6

              • każdy kilometr przejechany samochodem to koszt ponoszony przez pozostałych mieszkańców (2)

                każdy kilometr przejechany rowerem to korzyść dla pozostałych mieszkańców. 50% przejazdów samochodem prywatnym odbywa się na odległość mniejszą niż 5 km, czyli dającą się przejechać rowerem w ciągu 12-15 minut. Im więcej mieszkańców przesiądzie się z samochodów na rowery, tym jakość życia w mieście i ponoszone przez miasto koszty utrzymania dróg, chodników i innych elementów infrastruktury miejskiej ulegnie znacznej redukcji, z korzyścią dla wszystkich.

                • 5 5

              • Nie pozostaje mi nic innego (1)

                jak życzyć wszystkiego dobrego w słonecznej Grecji lub na południowym wybrzeżu Hiszpanii :)

                Ile trwa u nas sezon rowerowy? Od kwietnia/maja do października? W pozostałej części sezonu potrzebna już specjalistyczna odzież i warunki socjalne, żeby się przebrać.
                Ja się zgadzam, że rower, hulajnoga, segway, czy atomowe wrotki to fajna alternatywa, gdy trzeba dostarczyć rano jedynie własną, szanowną osobę, posiedzieć na miejscu i wrócić do domu. Spróbuj jednak pojechać z Oliwy do Urzędu Marszałkowskiego, następnie do klienta na Kokoszki, potem do hurtowni we Wrzeszczu i z powrotem. Oczywiście wszystkie te miejsca są skomunikowane, ale czas, jaki to zajmuje, sprawia że praca staje się nieefektywna, nie mówiąc o przetransportowaniu czegoś więcej, niż laptop w torbie lub plecak.
                Samochód to też narzędzie pracy, nawet jeśli służy również do dojazdu do domu.
                Nie jest prawdą, że drogi i cała infrastruktura rowerowa nic nie kosztują i co więcej, że każdy może się na rower przesiąść.

                • 1 0

              • Za mądrze piszesz. I tak tego pospólstwo nie zrozumie.

                • 1 0

            • aa czyli uważasz, że utrzymanie infrastruktury tramwajowej lub kolejowej

              i jej rozbudowa jest tańsza niż budowa i utrzymanie dróg? Ciekawe...

              • 1 0

          • @W&W Nie wytłumaczysz, nawet nie próbuj. (4)

            Oni są zaślepieni cyklodozą i klimatem xD. Wszystko tylko po to, żeby dowalić znienawidzonym kierowcom. Choćbyś stanął na rzęsach to i tak nie zrozumieją.

            • 8 5

            • Być może to brak osobistego doświadczenia, (1)

              jeśli ktoś pracuje w trybie 8-16 i przede wszystkim swoją pracę wykonuje w jednym miejscu, nie musząc na domiar odwozić dzieci do placówki oświatowej, to dostosowanie się do transportu miejskiego i innych e-wynalazków typu UTO jest jak najbardziej możliwe.
              Ale jest gros osób, które odwożą całą rodzinę po drodze, później tym samochodem na własnej działalności lub w użyczeniu muszą wykonać ileś kursów. I dla tych ludzi transport publiczny nie ma racji bytu, a "strefy ekskluzywnego parkowania" są czymś w rodzaju haraczu. Ja się zgadzam, że stare miasto może mieć ograniczony ruch, ale wtedy wszystkie urzędy na peryferia, gdzie da się dojechać i zaparkować.

              • 6 4

              • Zgadzam się. I dla tych osób płatne parkowanie jest korzystne, bo zniechęca do jazdy samochodem tych, którzy faktycznie wcale nie muszą. Jest cała duża osób, które kursują samochodem między centrum a doskonale skomunikowanymi dzielnicami sypialnymi, i tych właśnie mają zniechęcić opłaty. Jeśli ktoś musi używać samochodu to będzie, co najwyżej zapłaci (ale konkretnie on a nie wszyscy w postaci większych korków).

                • 2 4

            • niestety cierpiących na samochodozę jest nadal zbyt dużo (1)

              jakość dialogu w mieście jest taka, jaka jest. Liczba połajanek kierowanych wobec cyklistów i pieszych jest nieporównanie wyższa niż liczba wpisów o blachosmrodach. To się da nawet obliczyć i porównać.

              • 1 7

              • Daj jakieś statystyki.

                Z chęcią zobaczę jak będziesz musiał zmienić zdanie.

                • 1 0

        • Z podatku w paliwie głąbie.od 20 lat taki jest podatek w paliwie na drogi

          • 5 4

    • Za co?

      • 0 0

    • taaaa (2)

      szczególnie że w każdym litrze paliwa połowa to podatki, a z dróg korzystają firmy ale też autobusy twojego wspaniałego transportu publicznego roznoszącego choroby.

      • 7 4

      • "roznoszącego choroby"

        XD

        • 2 4

      • Z podatków drogowych miasto nie dostaje prawie niczego, a i tak horrendalne sumy na ruch samochodowy wydane

        • 0 1

  • A już niedlugo (4)

    Turyści odpłyną I się skończą wpływy i będzie płacz

    • 148 14

    • będzie dobrze (1)

      trójmiasto już więcej nie zapyta o zyski.

      • 16 3

      • Dokładnie

        I taka kasa wystarczy aż na dwa gruchoty z Bremy...

        • 14 2

    • dokładnie a w listopadzie czy październiku po 17 w śródmiesciu będzie hulał wiatr,

      • 16 3

    • Wtedy zrobi się kolejna podwyżkę opłat za parkowanie i po problemie.

      • 9 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane