• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wyspa Spichrzów. Inwestycje mają być zakończone do 2023 roku

Ewa Budnik
3 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy hotel w spichlerzach Wyspy Spichrzów
  • Oficjalne otwarcie kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów nastąpiło miesiąc po tym, jak udostępniono ją mieszkańcom.
  • Oficjalne otwarcie kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów przyciągnęło trójmiejskich samorządowców, posłów, prezesów firm budowlanych, architektów.
  • Oficjalne otwarcie kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów. Ze strony inwestora prywatnego wstęgę trzymają Olivier Thiel (Immobel) i Wojciech Ciurzyński (Multibud).
  • Oficjalne otwarcie kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów. Scena na której wystąpił m.in. Mrozu stanęła pomiędzy budynkami pierwszego etapu zabudowy.
  • Wojciech Ciurzyński ze spółki Multibud podkreślał, że współpraca z Miastem Gdańsk przebiega wzorowo.
  • Widok z nowej kładki w kierunku żurawia...
  • ... i w kierunku Mostu Zielonego.
  • Goście zebrani z okazji oficjalnego otwarcia kładki.
  • Goście zebrani z okazji oficjalnego otwarcia kładki.

Obrotowa kładka na Wyspę SpichrzówMapka dla pieszych otwarta została 1 sierpnia. Teraz przyszedł czas na oficjalne przecięcie wstęgi i zapowiedzi dotyczące realizacji kolejnego etapu zabudowy oraz kolejnych inwestycji celu publicznego. Cała inwestycja warta jest 400 mln złotych.



Czy podoba ci się zabudowa, która dotąd powstała na Wyspie Spichrzów?

Oficjalne przecięcie wstęgi na obrotowej kładce to wisienka na torcie kończąca pierwszy etap inwestycji. Trwają jednak prace przy kolejnym etapie zabudowy - od strony marinyMapka. Wyraźnie zatem widać, że zapowiadane budynki powstaną. Według zapewnień nie inaczej będzie z obiecanymi inwestycjami celu publicznego.

Most zwodzony i marina do 2023 roku



Przypomnijmy te elementy, które w umowie o partnerstwie prywatno-publicznym w 2015 roku zobowiązały się zrealizować spółki Multibud Wojciech Ciurzyński i Immobel Poland:

  1. Układ komunikacyjny drogowy wraz z podziemną infrastrukturą (między innymi ul. Chmielna i jej skrzyżowanie z ul. Podwale Przedmiejskie).

    - To było odtworzenie układu historycznego. Odnowione drogi musiały być odtworzone według podziałów geodezyjnych sprzed kilkuset lat - mówił w czasie podsumowania pierwszego etapu inwestycji Alan Aleksandrowicz, wiceprezydent Gdańska.
  2. Kładka obrotowa piesza na przedłużeniu ul. św. Ducha. Jej konstrukcja ma 57 m długości i 4,5 m szerokości. Ta inwestycja zrealizowana została z opóźnieniem w stosunku do pierwotnego harmonogramu. Spacerowicze po raz pierwszy przeszli po niej 1 sierpnia tego roku.

    - Nie ma w tej chwili procedur na nazwanie kładki, więc dzisiaj na roboczo nazwiemy ją Kładką św. Ducha, a kiedy procedury zostaną stworzone, nazwa ta zostanie nadana kładce oficjalnie - mówił Wojciech Ciurzyński ze spółki Multibud.

    Otwarcie kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów. 1 sierpnia 2020 roku

  3. Most Stągiewny zostanie odnowiony, a przede wszystkim stanie się mostem zwodzonym, dzięki czemu jachty będą mogły przepływać do nowej części mariny. Te prace kosztowały będą 6,6 mln złotych.

    - Roboty przygotowawcze już się rozpoczęły, prace rozpoczną się w kwietniu przyszłego roku - zapowiada Alan Aleksandrowicz.
  4. Powiększenie gdańskiej mariny żeglarskiej po drugiej stronie Mostu Stągiewnego, co podwoi liczbę stanowisk dla jednostek pływających. Granaria dysponuje prawomocnym pozwoleniem na budowę nowej części mariny.

    - Te prace będą wykonywane równocześnie z pracami przy moście - mówił wiceprezydent.
  5. Przebudowa Długiego Pobrzeża. W ramach swoich zobowiązań inwestor wykończy nawierzchnię, jednak wcześniej Miasto Gdańsk - ze względu na opłakany stan techniczny tego nabrzeża - będzie musiało wykonać jego gruntowny remont. Dokumentacja jest w trakcie przygotowywania.

    - Stan Długiego Pobrzeża jest zły, wiadomo o tym od lat. Przejmujemy właśnie poszczególne odcinki tego nabrzeża od Urzędu Morskiego w Gdyni, dokumentacja projektowa jest kompletowana. Wszystko wskazuje, że również tę inwestycję uda się zakończyć do 2023 roku, tak jak pierwotnie było zapisane w umowie - mówił Alan Aleksandrowicz.
    Faza realizacji prac przy tym remoncie ma potrwać 12-16 miesięcy, w efekcie - jak zapowiadają inwestor i włodarze - nabrzeże ma wytrzymać kolejne nawet i 100 lat.

Inwestycja na całym północnym cyplu Wyspy Spichrzów pochłonie 400 mln złotych.

Pora na drugi etap zabudowy Wyspy Spichrzów



Według zapowiedzi miasta i inwestora określony w umowie na 2023 rok termin zakończenia wszystkich prac nie jest zagrożony. Harmonogram prac zawarty w umowie był jednak negocjowany na nowo.

- W związku z trudnościami w pozyskaniu wystarczającego potencjału wykonawczego prac budowlanych wynikającymi z pandemii, a także w związku z nieplanowaną wcześniej dodatkową procedurą postępowania z reliktami podjętą przez konserwatora wojewódzkiego (trwała ona między wrześniem a kwietniem 2020 roku) inwestor prowadzi z miastem rozmowy aktualizujące harmonogram - informowała w sierpniu Izabela Kozicka-Prus z biura prasowego UM w Gdańsku.
Teraz harmonogram ten jest już znany, a budowa drugiego etapu ruszyła pełną parą.

  • Wizualizacje drugiego etapu inwestycji.
  • Budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez spółkę Granaria.
  • Budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez spółkę Granaria.
  • Budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez spółkę Granaria.
  • Budynki, które powstaną w ramach drugiego etapu zabudowy północnego cypla Wyspy Spichrzów przez spółkę Granaria.

Najpierw powstanie wspólna część podziemna (na którą składać się będzie m.in. parking na 525 samochodów). Część naziemną będą stanowiły: drugi hotel (240 pokoi), budynki biurowe i budynki mieszkalne (500 apartamentów). Partery zostaną przeznaczone na lokale usługowe, głównie restauracje i kawiarnie. Inwestor planuje również budowę całorocznego pasażu, który połączy ul. Stągiewną z ul. PożarnicząMapka. Zadaszona przestrzeń ma być ogólnodostępna. Nad nią znajdzie się zielony dziedziniec dla mieszkańców i gości hotelowych. Projekt powierzono warszawskiej pracowni Mąka i Sojka Architekci.

- Miasto chciało mieć w tym miejscu plac miejski. I to będzie plac miejski, tyle że pod dachami. To będzie tętniące życiem miejsce, w którym będzie pełno restauracji, butików i galerii. Tu będzie prawdziwy środek miasta - zapowiada Wojciech Ciurzyński.

Pierwszy etap zakończony



Oficjalne otwarcie kładki stało się okazją do podsumowania pierwszego etapu inwestycji.

- Z tą inwestycją miasto mierzyło się od wielu lat. Było kilka spółek, które były zainteresowane współpracą przy tym projekcie. Zastanawialiśmy się czy dla tej powierzchni 1,8 ha powinniśmy wybrać jednego partnera czy rozparcelować te działki i sprzedać w osobnych przetargach. W tym drugim przypadku ten obszar nie wyglądałby tak imponująco jak w tej chwili - podsumował Alan Aleksandrowicz.
Poza hucznie otwieraną kładką, w ramach pierwszego etapu pomiędzy ul. Pożarniczą a północnym cyplem wyspy powstał zespół budynków hotelowych o pow. ponad 14 tys. m kw. oraz budynek usługowo-mieszkalny o pow. ponad 9 tys. m kw. W tym drugim jest 30 lokali usługowych i 129 lokali typu aparthotel i apartamentów mieszkalnych. Wybudowano też 139 miejsc parkingowych na dwóch kondygnacjach podziemnych.

Hotel na północnym cyplu ruszył w czerwcu 2019 roku. Znajduje się w nim ogólnie dostępny, bezpłatny taras widokowy, z którego roztacza się widok na panoramę Głównego Miasta, w kierunku Muzeum II Wojny Światowej, Dolnego Miasta i terenów za Motławą.

Inwestycje

Granaria

Granaria

Granaria Gdańsk

Gdańsk Śródmieście, ul.Chmielna Mapa

25 do 161 m2
Powierzchnia
w budowie
Realizacja

Wydarzenia

Opinie (215) ponad 10 zablokowanych

  • ile razy mozna otwierac

    • 4 2

  • Brak stojaków rowerowych

    Na razie w okolicy Głównego Miasta - dramatycznie brakuje stojaków rowerowych. Strefa ograniczonego dostępu więc autem nie podjedziesz. Zresztą gdzie zaparkujesz?
    Z Wyspy Spichrzów na SKM kawałeczek, na tramwaj też.
    Już kilka razy miałem problem żeby gdziekolwiek przypiąć rower. Choćby na Ołowiance. Czy muszę być burżujem z autem, żeby słuchać muzyki poważnej????

    • 4 4

  • Może plany byly dobre

    Ale Nowak nie przewidzal Corony. Wszystko tam pada !!!!

    • 3 8

  • Królowa dno bezguscie dno

    • 8 10

  • Raz na jakis czas w Gdansku, raczej rzadko, idac Dluga i czuc, ze to stare(mimo, ze odbutowane),

    a na Wyspie moze i nie jest brzydkie, ale to przeciez nowoczense budynki, chyba tylko bryla nawiazujece, do przeszlosci. Robi sie cos na ksztalt Wroclawia, gdzie obok zabytkowej architektury, wciska sie jakis futurystyczny gniot.

    • 4 16

  • (3)

    Żal ą zabudową nie ma nic ze starych klimatów spichrzowych ! Koszmarki z aluminium i szkła ! Wyspa spichrzów zdewastowana ograbiona z historii a pijani angole czy skandynawowie nie dadzą odpocząć w hotelach przejść się na park na Chmielnej i wszystko jasne ! Ale już się zaczęły sypać !

    • 14 15

    • (2)

      Pamiętasz stare klimaty Wyspy Spichrzów? To ile masz lat?

      • 7 2

      • Właśnie skończył zdeformowaną podstawówkę

        i jest już prawie dorosły. W następnych wyborach, jeśli się odbędą, będzie głosował na pisiorów.

        • 3 2

      • niedowiarek?

        zobacz na zdjęciach....

        • 0 5

  • Zabudowa wyspy Spichrzów (5)

    Tragedią jest zabudowa Wyspy Spichrzów,Rajskiej i innych zakątków Głównego Miasta budynkami postmodernistycznymi.Gdansk nie jest już tym Gdańskiem,który był przez 1000 lat.

    • 14 23

    • I słusznie

      Bo jakby dzisiaj wyglądał jak przed tysiącem lat nikt nie chciałby tu mieszkać. :)

      • 5 1

    • (1)

      Co było w tym miejscu 1000 lat temu? Dobrze się czujesz?

      • 6 2

      • Nie gorzej, niż ty, bobasku.

        • 0 1

    • Rajskiej w to nie mieszaj.

      To Stare Miasto, które i tak ma inną architekturę. Natomiast zdewastowanie Wyspy Spichrzów, źrenicy oka naszego miasta, miejsca, gdzie powinny być dyskusje nad tym co tam zbudować i dojście do wypieszczonych rozwiązań, wystawia jak najgorszą opinię tym, którzy spowodowali powstanie tego co jest teraz. Oczywiście wszyscy z nich deklarują, że mają Gdańsk w sercu,a le jak przychodzi co do czego to nie bardzo się to sprawdza.

      • 5 2

    • Nie jest

      Co więcej, przestał nim być w marcu 45.

      • 1 0

  • Jeszcze most rogoznikow do odbudowy w wersji zwodzonej i będzie dobrze.

    • 8 0

  • Teraz czas na kładkę wynużającą się z wody 50 metrów dalej.

    • 8 5

  • Smog

    Lepiej by się zajęli wymiana pieców tzw kopciuchow. Apartamenty A na przeciw palenie węglem super

    • 6 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane