• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wywóz śmieci w Sopocie droższy o ok. 70 procent

Ewelina Oleksy
21 stycznia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Jeśli radni na najbliższej sesji przegłosują uchwałę, mieszkańcy Sopotu zapłacą za wywóz śmieci średnio 70 proc. więcej. Jeśli radni na najbliższej sesji przegłosują uchwałę, mieszkańcy Sopotu zapłacą za wywóz śmieci średnio 70 proc. więcej.

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, Sopot - wzorem Gdyni i Gdańska - wprowadza podwyżki za odbiór odpadów. Mieszkańcy kurortu za śmieci zapłacą średnio 70 proc. więcej niż dotychczas. Uchwała w tej sprawie trafi na styczniową sesję Rady Miasta. Co ciekawe, miasto planuje dawać zasiłki tym, których nie stać na wyższe rachunki za śmieci.



Czy podwyżki stawek za wywóz śmieci mocno obciążą twój budżet?

W Gdańsku opłaty za wywóz śmieci w wzrosną 100 proc. i zaczną obowiązywać od lutego. W Gdyni opłata wyższa o ponad 100 proc. obowiązuje od stycznia. Teraz do grona miast, w których ceny za odbiór odpadów drastycznie wzrosną, dołącza Sopot.

Nowe stawki sporo wyższe



W projekcie uchwały zapisano, że zmianie w Sopocie ulegną: opłata ryczałtowa o 77,8 proc., opłata zmienna o 56,3 proc., co daje średni wzrost opłaty o około 67 proc.

Pojedyncze gospodarstwo domowe po podwyżce - o ile radni przegłosują ją na styczniowej sesji - zapłaci miesięcznie około 32 zł, a rodzina wielodzietna 40 zł.

Stawki dla segregujących śmieci:

  • 32 zł miesięcznie - opłata ryczałtowa od każdego gospodarstwa domowego danej nieruchomości
  • 7,50 zł stawka opłaty za 1 m sześc. wody zużytej w gospodarstwie domowym, przy czym miesięczne zużycie wody przypadające na gospodarstwo domowe każdorazowo pomniejsza się o 4 m sześc.
  • 40 zł miesięcznie - opłata ryczałtowa od gospodarstwa domowego stanowiącego rodzinę wielodzietną

Stawki dla niesegregujących śmieci:

  • 96 zł miesięcznie - opłata ryczałtowa od każdego gospodarstwa domowego na danej nieruchomości,
  • 22,50 zł stawka opłaty za 1 m sześc. wody zużytej w gospodarstwie domowym, przy czym miesięczne zużycie wody przypadające na gospodarstwo domowe każdorazowo pomniejsza się o 4 m sześc.

Opłata za śmieci w Sopocie obliczana jest na podstawie dwóch składowych - ryczałtu i zużytej wody.

Obecnie za śmieci segregowane stawka w Sopocie wynosi - 18 zł opłaty ryczałtowej, a powyżej 4 m sześc. zużytej wody na gospodarstwo domowe miesięcznie dopłaca się 4,80 zł za każdy kolejny metr wody.
Opłata za śmieci niesegregowane to ryczałt w wysokości 35 zł oraz 9,50 zł za każdy metr zużytej wody, powyżej 4 m³.

Zasiłek dla tych, których nie stać na wyższe rachunki



Władze Sopotu informują, że wprowadzą program osłonowy dla osób, które z uwagi na wprowadzoną regulację, znajdą się w trudnej sytuacji finansowej.

- Będą mogły zgłosić się po wsparcie do Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sopocie, który udzieli pomocy w ramach zasiłku celowego na częściowe pokrycie różnicy między dotychczasowymi kosztami wywozu odpadów komunalnych a kosztami po zmianie - mówi Anna Dyksińska z sopockiego magistratu.

Decyzja w rękach radnych



Nowe, wyższe stawki zostały już przedstawione radnym. Uchwała w tej sprawie będzie głosowana na sesji 30 stycznia. Urzędnicy z Sopotu, podobnie jak ci z Gdańska, konieczność wprowadzenia podwyżek tłumaczą zmianami przepisów - przede wszystkim nową ustawą o gospodarowaniu odpadami i rozporządzeniem ministra środowiska.

Jak informuje Anna Dyksińska, istotny wpływ na podwyżki ma też opłata środowiskowa (ustalana w drodze rozporządzenia przez ministra środowiska). Jeszcze w 2015 roku wynosiła 120 zł, w 2019 roku jest już 190 zł, a w 2020 roku wynosić będzie aż 270 zł (czyli o 59 proc. więcej).

Czytaj też: Zostaliśmy zmuszeni do tak drastycznych podwyżek

- Drastyczne podwyżki opłat za śmieci objęły w różnym stopniu niemal wszystkie samorządy w Polsce - mówi wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski. - Drastyczne podwyżki opłat za śmieci objęły w różnym stopniu niemal wszystkie samorządy w Polsce - mówi wiceprezydent Sopotu, Marcin Skwierawski.
- Drastyczne podwyżki objęły w różnym stopniu niemal wszystkie samorządy w Polsce. To gminy, a w praktyce nasi mieszkańcy ponoszą konsekwencje i muszą płacić za fatalne decyzje władz centralnych. Źle przygotowane zmiany w gospodarce odpadami, a w praktyce rozmontowanie całego systemu, przed którym samorządy i korporacje samorządowe wielokrotnie przestrzegały, spowodowały, że ich koszty muszą ponosić nasi mieszkańcy - komentuje Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu - Na podwyżkę miał wpływ także drastyczny spadek cen za surowce. Kiedyś to nam płacono za plastik, papier czy szkło a teraz mamy sytuację absurdalną, że to my musimy płacić. Dla przykładu kiedyś za tonę papieru otrzymywaliśmy 200 zł, a teraz musimy płacić 50 zł, za plastik kiedyś otrzymywaliśmy 50 zł, a teraz musimy płacić ponad 300 zł, za szkło dostawaliśmy 55 zł, a obecnie płacimy 60 zł za tonę - dodaje.

Miejsca

Opinie (332) 10 zablokowanych

  • A jak ktoś wyjeżdza na dwa trzy miesiące i mieszkanie stoi puste (5)

    Czy gmina zwróci pieniądze. Jak nie to wystąpię do sądu. Nie będę płaci dodatkowego podatku od mieszkania.

    • 32 3

    • Może zgłosić przez zarządcę/spółdzielnię lokal jako niezamieszkanych. Chociaż tyle

      • 1 0

    • we wspólnocie (1)

      Chyba się tak nie da.

      • 0 0

      • Dlaczego się nie da? Nie ma człowieka nie ma śmieci.

        • 0 0

    • Trzeba zgłosić w administracji, że się wyjeżdża. (1)

      • 0 0

      • od pół roku nie mieszkam, mieszkanie wystawione na sprzedaż

        Mieszkam w nowo kupionym domu. Pytałem w mojej wspólnocie czy opłaty za wodę, śmieci, ogrzewanie mogę odliczyć z czynszu bo tam nie mieszkam, w oknach banery że do sprzedania. Odpowiedź zarządcy negatywna, mam płacić.

        • 0 0

  • (1)

    Hahaha. Lewactwo unijne wychodzi. Hahaha. Ale nie ma paszportów przecież! Radujmy się! Jak jest jeszcze za co...

    • 14 7

    • Cienki jesteś Pisuar wstyd

      • 4 4

  • (2)

    Sopot bez pisu

    • 12 13

    • Na szczescie.

      • 1 3

    • I Gdańsk i Gdynia też i co z tego wynika?

      • 1 2

  • SZOK !!!

    W Gdyni nadal liczą.... metry mieszkania-śmiecą ...a ludzie płacą.to kabaret !!! władzy

    • 18 0

  • Jedyna firma w Sopocie

    To smieciarze! Nic dziwnego że się cenia. Tutaj UM nie dokłada do niczego. Kto widział w Sopocie jakiekolwiek miejskie inwestycje? Remonty brudnych kamienic? Ręka do góry! O finanse nie pytajcie, pewnie ledwo na styk. Coś kapitalnego!

    • 16 7

  • Wszyscy się dziwnie tłumaczą (1)

    ale...
    - 6 lat temu opłata środowiskowa za składowanie 1 tony śmieci wynosiła 70 zł, w roku ubiegłym 170, a od stycznia tego roku 270 zł (opłaty narzucone przez rząd!)
    - nierząd zmusił firmy śmieciowe do zakupu nowych samochodów i wprowadzenia monitoringu (wzrost kosztów wywozu!)
    - samorządy mogły powiedzieć "mamy to w du..., będzie jak w Neapolu 10 lat temu
    ... czy mamy wybór?

    • 19 6

    • czyli ...

      W ciągu 6 lat mamy wzrost kosztu składowania o 300%.
      To teraz podaj proszę o ile wzrosły opłaty, np nieposortowanych śmieci.
      Będzie to coś z 30zł na 300zł.
      Radzę poszukać artykułów sprzed reformy, w której co mądrzejsi grzmieli, że tak skonstruowane przepisy doprowadzą do monopolu na rynku firm wyworzących śmieci.
      W efekcie prowadzić to będzie już po kilku latach, gdy istniejąca mniejsza konkurencja splajtuje, do dowolnego ustalania cen za wywóz.
      I się zaczyna.
      Wzrost ceny składowania to tylko pretekst.
      Wcześniej starczało a teraz do obsługi posortowanych odpadów już nie starcza ?

      • 0 0

  • Zasiłek na utylizacje śmieci jest możliwy tylko w krańcowym stadium istnienia systemu socjalistycznego. Cieszę się, że unia jewropejska się zawali już niedługo, a ryży z Brukseli nie będzie miał skąd brać 30000pln emerytury za pozorowanie pracy przez kilka lat.

    • 9 5

  • (1)

    w sopocie 70 a w Gdańsku 100%...i to od metra kwadratowego..i to jest skandal...od kiedy jakikolwiek metr produkuje cokolwiek a tym bardziej smieci? od kiedy? gdanscy radni wiedzą,ze właśnie tak jest....zdzierstwo i tyle,drenaż naszych i tak nie zasobnych portfeli..ale musi być n500.000 na ochronę dulkiewicz na tablice i fety związane z rocznicami ..jestem wściekła ..tak nie może być..od osób zamieszujacych lokal...tak..ale nie od metrow do jasnej...ch...właśnie dzisiaj dostałam papier...

    • 20 0

    • Ale można dobie ponarzekac i zaraz lżej? Od tego są portale "obywatelskie".

      • 0 0

  • Wszechobecny brud i smrod (4)

    Mam nadzieję że z moich oplat wygospodaruja na umycie murów i zasikanych zaulkow.

    • 17 2

    • (2)

      Tylko mury sie same nie obsikuja.

      • 0 1

      • Nie, mury zazwyczaj obsikują imprezowicze i przyjezdni, których miasto widzi często chętniej niż mieszkańców. (1)

        • 2 0

        • To moze najpierw nauczyc ludzi zycia w spoleczenstwie cywilizowanym ?

          • 0 0

    • Naiwny!

      • 1 0

  • Jeżeli firma ma za nasze pieniądze dopiero kupować samochody (1)

    To się nadaje do prokuratora. Firmy które brały udział w przetargu powinny mieć samochody.jezeli nie maja to nie powinny być dopuszczone do przetargu . Teraz wiemy dlaczego tak drogo.

    • 27 2

    • Ja proponuje

      Podatek od podatku.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane