• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Jak zostać pilotem. Z kamerą w Aeroklubie Gdańskim

Arnold Szymczewski
4 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 

Gdy pytamy o przyczyny miłości do latania, podniebni pasjonaci zwykle mówią o towarzyszącym jej poczuciu wolności. Ale gdy przekonamy się, jak wiele obowiązków i ograniczeń ciąży na pilocie, okazuje się, że musi być w tym coś więcej. Odwiedziliśmy z kamerą Aeroklub Gdański, żeby sprawdzić, jak wygląda proces szkolenia przyszłych pilotów oraz czy latanie rzeczywiście jest tylko dla wybranych.



Czy leciałe(a)ś kiedyś awionetką?

Aeroklub Gdański, który odwiedziliśmy na lotnisku w Pruszczu Gdańskim, istnieje od 1929 r. i jest największym na Pomorzu stowarzyszeniem zrzeszającym miłośników lotnictwa. W skład aeroklubu wchodzi sześć sekcji, m.in. modelarska, balonowa, motolotniowa, spadochronowa, szybowcowa i ta, na której my się skupiliśmy, czyli samolotowa.

Co zrobić, żeby zostać pilotem?

Wielu z nas zawód pilota kojarzy się z czymś niemożliwym do osiągnięcia. I rzeczywiście w pewnym sensie tak jest, bo pilotem nie zostaje się z przypadku.

Najlepiej jest zacząć od uzyskania licencji turystycznej PPL(A). Żeby móc przystąpić do kursu trzeba mieć ukończone 16 lat i posiadać pisemną zgodę od rodzica lub opiekuna. Żeby ubiegać się o licencję, musimy mieć skończone 17 lat.

Kolejnym bardzo ważnym warunkiem jest spełnienie wymogów zdrowotnych. Przyszły pilot musi posiadać orzeczenie lekarskie lotnicze pierwszej lub drugiej kategorii. Ponadto potrzebne będzie wykształcenie minimum gimnazjalne.

Powyższa licencja upoważnia do pilotowania samolotów jednosilnikowych tłokowych o masie nieprzekraczającej 5700 kg
. Pilot posiadający licencję turystyczną PPL(A) nie może wykonywać lotów zarobkowych, do tego konieczna jest licencja pilota zawodowego CPL(A).

Jak wygląda przebieg kursu?

Kiedy spełnimy wymogi z powyższego akapitu, możemy przystąpić do szkolenia teoretycznego. W Aeroklubie Gdańskim spędzimy około 100 godzin, zdobywając wiedzę z takich przedmiotów jak: Prawo lotnicze, człowiek - możliwości i ograniczenia, meteorologia, łączność, zasady lotu, procedury operacyjne, osiągi i planowanie lotu, ogólna wiedza o statku powietrznym oraz nawigacja.

Tutaj bardzo podobnie, jak w przypadku kursu na prawo jazdy kat. B, żeby przystąpić do kolejnego etapu szkolenia, musimy zdać wewnętrzny egzamin teoretyczny. Koszt szkolenia to 1500 zł.

Praktyka, czyli najprzyjemniejsza część szkolenia

Po odbytych blisko 100 godzinach kursu teoretycznego i zdaniu egzaminu przyjdzie czas na długo wyczekiwaną i najprzyjemniejszą część szkolenia - praktykę. Na tym etapie czeka nas 45 godzin latania, z czego 10 godzin samodzielnie. Praktyczne szkolenie zawiera trzy etapy: A, B, C, w skład których wchodzi m.in. 125 startów i lądowań oraz około 270 km tras samodzielnych na obce lotniska.

Pierwszy etap A obejmuje loty po okręgu i do strefy wraz z nauką startu i lądowania. Kolejny etap B to już loty według wskazań przyrządów. Ostatni etap zajmie najwięcej czasu, bo aż 24 godziny - poświęcimy je na przeloty VFR (Visual Flight Rules), odbywające się na zasadzie lotu z widocznością. Pilot na tym etapie może odbywać lot w warunkach pozwalających na kontrolę położenia, pochylenie i przechylenia samolotu za pomocą zewnętrznych punktów odniesienia.

Całe szkolenie praktyczne trwa około trzech miesięcy, a jego koszt to 22 950 zł. Loty odbywają się na samolotach jednosilnikowych z napędem tłokowym, m.in. Cessna 150, 152, 172 oraz samolocie Sportstar RTC.

Żeby podejść do końcowego egzaminu praktycznego, należy ukończyć całe szkolenie oraz zdać egzamin teoretyczny przed komisją państwową w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego w Warszawie.

- Egzamin trwa minimum 1,5 godziny. Zawiera on wszystkie elementy poznane podczas szkolenia na licencję turystyczną tj. nawigacja w locie i po trasie, umiejętność prowadzenia korespondencji radiowej z organami kontroli ruchu lotniczego, prawidłowy pilotaż samolotu, a także umiejętność radzenia sobie ze skutkami awarii silnika, w tym wypadku bardzo ważna jest umiejętność szybowania samolotem - mówi Łukasz Łapiński instruktor z Aeroklubu Gdańskiego.
Zdobycie licencji turystycznej PPL(A), tak jak wspomnieliśmy wyżej, upoważnia nas do pilotowania samolotów o masie nieprzekraczającej 5700 kg i jest poniekąd przepustką do zrobienia kolejnych licencji pilota liniowego czy zawodowego. Nie jest to najtańsze hobby, jednak świadomość tego, że w każdej chwili możemy pojechać na lotnisko, wynająć samolot i polecieć właściwie gdzie tylko chcemy, warta jest każdych pieniędzy.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • Fajne hobby :-) (3)

    • 46 2

    • za*ebiste

      • 4 0

    • polecam

      jak nie możesz sobie pozwolić bo masz ważniejsze wydatki to spróbuj chociaż szybownictwa. Fun niesamowity, a akrobacje możesz robić bardziej zaawansowane ze względu na dopuszczenia. Ja akurat latam na samolotach ale bardzo żałuję że nigdy nie mogłem doświadczyć szybowców.

      • 4 0

    • Łapa powiedziałeś już tylko raz 'de facto' w wywiadzie

      Jestem z Ciebie dumny :-)

      • 1 0

  • Pamiętam Aeroklub z czasów Zlinów 42M i 142, Gawronów i Jaków 12, no i oczywiście Wilg (4)

    Szkoda, że zdrowie nie pozwoliło zrealizować marzenia o lataniu sportowym, a później w lotnictwie komunikacyjnym.

    • 38 2

    • Aeroklub we Wrzeszczu? (2)

      Tam w hangarze stały prawdziwe perełki - m.in. Po-2 "kukuruźnik", Ts-8 "bies",
      ale kto to pamięta?

      • 14 0

      • Bies czasem jeszcze bywał w Pruszczu ale ostatnio go widziałem ze 4 lata temu (1)

        Był w posiadaniu osoby prywatnej

        • 5 0

        • On należy zdaje się do zbiorów Zbigniewa Niemczyckiego - tego miliardera

          • 2 1

    • A pamiętasz "Zlina 526F"??

      Chyba jesteśmy z tego samego rocznika, też zaczynałem we Wrzeszczu w 1974 roku i na własnych plecach przenosiłem aeroklub do Pruszcza. Niestety, posypał się kręgosłup i musiałem odpuścić, czego do dziś żałuję ze łzami w oczach.

      • 0 0

  • Grawitacji nie oszukasz. (7)

    Trzeba być szalonym... :)

    • 15 16

    • Antoni Smoleński próbuje od siedmiu lat oszukać grawitację i inne prawa fizyki.. (5)

      Chcesz powiedzieć, że jest szalony?

      • 18 7

      • (3)

        lecz się

        • 3 9

        • Wszyscy to Antoniemu Smoleńskiemu powtarzają, a on pozostaje głuchy na dobre rady. (2)

          Tatę oszukasz, mamę oszukasz, bezmózga pisiora oszukasz.. ale praw fizyki nie oszukasz!

          • 11 5

          • św. Antoni Smoleński (1)

            patron ludzi obłąkanych

            • 9 5

            • Antonio był ostatnio w Gdyni...

              ...obiecał zakupic dla MW nowe różańce taktyczne dalekiego zasięgu i dać milion na GrubychRydzykowychOjcówMolestatorów.

              • 4 3

      • Jak zostać pilotem

        Kaka ma bubu?

        • 1 2

    • Oszukasz.
      Wystarczy latać nisko i powoli.

      • 0 1

  • (1)

    3:30 kopnij jeszcze w opone mistrzu

    • 9 22

    • opony też się sprawdza, tak samo klocki hamulcowe jeżeli koło nie posiada owiewki

      • 7 2

  • ciekawe czy z góry widać (5)

    pogrążoną w rozpaczy Gdynię i Gdańsk świętujący po zwycięskich derbach?

    • 51 11

    • (1)

      Zalezy kto jakie ma priorytety zyciowe. Jeden idzie na mecz z kolegami i zostawia zone w domu. Inny w tym czasie strzela gola =)

      • 6 3

      • Gola to listonosz strzelił

        • 11 0

    • Widać jak na dłoni :))))

      • 6 0

    • (1)

      Niestety, nawet w przypadku takich tematów nie unikniemy obecności idiotów - kibiców. Cóż, przyzwyczaiłem się już, że zawsze tego bydła pełno wszędzie. Choć ciekawi mnie, jak owe ćwierćmózgi posiadły umiejętność czytania... To wyjątkowo rzadkie u nich.

      • 4 1

      • Ty zapewne "lansujesz" sie z napuchnieta od kwasow baba w Gie eSie centrum riviera zwanym, nieopodal remizy i domu soltysa Szczurka w tej wiosce rybackiej..i to jest Twoja forma spędzania wolnego czasu...aaa i zapomniałem o fit-wiesmakach, kawie z sieciowki...i zapewnne zaroście ktory masz na ryju i podwinietych spodniach odkrywajacych kostki...ot portret popkulturowego cwoka

        • 5 0

  • Czy u nas w Gdyni na lotnisku też jest taki klub? (7)

    • 13 14

    • Tylko statki kosmiczne..

      • 17 2

    • Kiedyś jakieś przymiarki były do prywatnej szkoły

      Fajnie by było jakby coś powstało, zawsze kolejne lotnicho na którym by można było wylądować

      • 6 2

    • Gryzoń wierzy w loty międzygwiezdne

      w planach ma budowę kosmodromu który przyćmi pisowski CPK-hitroł koło Łodzi,
      ponoć Horała ma zostać naczelnikiem z licencją kosmonauty

      • 11 1

    • ta. na kortach. hahah

      • 4 1

    • Tylko taki sam jaki jest na lotnisku w Gdańsku.

      • 1 2

    • Tak, można polatać żółtym wiatrakowcem w Koleczkowie.

      • 1 0

    • PPK

      Po oddaniu do użytku nowego terminala, lotnisko miało zostać otwarte dla GA. W planie już czekały szkoły lotnicze. Być może w przyszłości własny (lub przeniesiony) Aeroklub.

      • 0 1

  • (12)

    kolesiostwo sie kończy, bieda zagląda, zapraszamy.

    • 13 13

    • kursy już od 89 odbywają się za kasę (11)

      • 7 1

      • (10)

        Taaa dla byłych wojskowych, policjantów, celników.

        • 5 5

        • wskaż choć jednego (9)

          nie ma kasy, nie ma kursu. Aeroklub nie działa charytatywnie

          • 6 3

          • (8)

            nie ujawniam źródeł informacji

            • 2 6

            • dorośnij, świat nie składa się tylko z wojskowych i tłamszonych cywili (7)

              nikt ci za darmo nic nie da bo by sam musiał wyłożyć kasę. Nawet w aeroklubie ona nie spada z nieba. Godzina lotu to 480 PLN na "małej" cessnie. A kurs sam widzisz z artykułu - 23 koła minimum. Nie płacisz, nie latasz.

              • 7 1

              • (6)

                nie tłumacz tego, wiem o co chodzi, nigdy wcześniej nie szukaliście kasy, artykuł tu wszystko wyjaśnia.
                Mam 50 na karku, dorosłem.

                • 2 5

              • skoro wiesz że to za kasę (5)

                to niby jak ta grupa społeczna o której piszesz miałaby to dostać za darmo? Takie czasy to były ale przed 89. A kasy szuka każdy, reklama dźwignią handlu.

                • 3 0

              • (3)

                Ale ja nie pisałem o grupie społecznej za darmo

                • 0 1

              • o kolesiostwie, wojskowych i policjantach (2)

                jak napisałem że za darmo nikt nic nie dostaje to zaprotestowałeś

                • 1 0

              • (1)

                w tym klubiku rozliczcie się z każdej Złotówki VATu bo pójdziecie w pasiaki na 10 lat

                • 0 3

              • oni mają regularnie kontrole

                a ty jak masz jakąś wiedzę na ten temat to jesteś zobowiązany dostarczyć ją do prokuratury. Chyba że to tylko przemyślenia kolesia w beżowych szortach i za długich skarpetach, a dowodów żadnych.

                • 1 0

              • jest taka grupa, była taka??

                • 0 0

  • Pamiętam stare lotnisko na Zaspie jak stały tam jeszcze `Wilgi`. (14)

    Ale latanie to chyba niebezpieczny sport....towarzysz minister Antek Macierewicz po ostatnim przelocie helikopterem w Babich Dołach wygadywał takie brednie że ja chyba nie odważę się na latanie!

    • 22 15

    • Gwoli ścisłości - lotnisko znajdowało się we Wrzeszczu (3)

      A "Wilgi" wtedy były jednym z najpopularniejszych samolotów - z resztą - latają do dziś,
      ale za to były "Antki", czeskie Moravy, Aero 45 ze śmiesznym szklanym nosem,
      gdzie to wszystko się podziało?

      • 4 0

      • (1)

        POsprzedawane na zachód

        • 6 14

        • No i kolejny debil od jaworskiego nie wytrzymał

          • 15 4

      • do szkoleń wykorzystuje się względnie tanie w użytkowaniu maszyny

        Cessna 152 ma silniki 3,7 litra - 4 cylindrowe, Cessna 172 (4,9-5,9 litra, 4-6 cylindrów). Wilga miała 9-10 litrowe 9 cylindrowce, Aero 45 miał 2 silniki 4 litrowe. To wszystko kosztuje, chodzi o serwis bo z tego wynikają ceny. Z resztą to sprawa drugorzędna. Znajdź do tego części. Powoli coraz trudniej, a i ceny wysokie. Poza tym ile to pali? Mała Cessna - 23 litry na godzinę lotu, Wilga - 50 litrów. W efekcie potem jak chcesz wynająć Cessne 150/152 to zapłacisz 480 zł/h, a Wilga by kosztowała drugie tyle. To mocno podraża koszta kursu i wynajmu.

        • 6 0

    • Leming nie zmarnuje zadnej okazji by pochwalić sie głupotą i publikować swoje frustracje tym ze PO spada na dno. (9)

      A ci co rządzą obecnie maja największa popularność. Tacy jak ty nawet kierując hulajnogą powodują zagrożenie. :)

      • 3 14

      • kolejny debil od jaworskiego musiał się wyplugawić

        • 9 3

      • Niedługo przebijesz samego Płaszczaka w wygadywaniu bzdur pislamisto! (3)

        Frekwencja wyniosła około 51% a na KARTOFLE głosowało około 37% co oznacza że KARTOFLE z pisu poprło dokładnie 19,3 % wyborców.Naucz się tego na pamięć kretynie.Artykuł jest o czymś innym.

        • 14 6

        • To napisz jeszcze, jaki procent wyborców poparło platfusów? (2)

          Tylko do liczenia zastosuj tę samą metodę.
          Chętnie się tego nauczę na pamięć.

          • 6 3

          • Zważywszy, że do wyborów poszedł cały twardy elektorat PiS.. (1)

            ...to mówienie, że wybrała ich większość, jest zwykłym kłamstwem. PiS ma 19% poparcia i nie zmienią tego sondaże na zlecenie, opłacone komentarze, ani propaganda rodem z ChRL w TVPiS.

            • 6 6

            • skoro do wyborów poszły wszystkie pisiory a peowcy olali sprawę

              to są sami sobie winni. Tylko że to nie prawda. Wcale nie poszedł cały elektorat. Takiego poparcia jak PIS nie miał po 89 nikt w tym kraju. Niestety doszli do władzy i są takim samym złem jak POwcy. Pis ma 19% poparcia co stanowi większość, szczególnie że PO popiera tylko 10% ludzi. To przez was POwcy mamy teraz taki rząd, przez wasze złodziejstwo i kłamstwa. To wy jesteście winni tego że ten kraj się stoczył.

              • 2 1

      • Największą popularność to mają, ale w szpitalach psychiatrycznych. (3)

        Jak tam 52mld deficytu? Jak zwrot VAT? Jak zabieranie jałmużny plus? Jak stado Misiewiczów i córek leśniczego? Jak uwalone przetargi MON?

        • 7 3

        • `leming nie.....` On ze Sreberka pisze.Ciągle tutaj siedzi....to nie możliwe żeby za kaskę to robił....psychicznie chory (2)

          ....moherowy beret.

          • 6 3

          • (1)

            To taki troll, jest tu już od lat, całymi dniami tu przesiaduje. Łatwo rozpoznawalny po stylu pisania, emocjonalnym, nawiedzonym. Błędy ortograficzne i stylistyczne wskazują na bardzo słabe wykształcenie. Treść - na frustrację. Obstawiam jakiegoś parkingowego, bezrobotnego, kogoś kto ma bardzo dużo czasu. Nie wydaje mi się, żeby to był płatny troll, płatne trolle tu owszem, są, ale ten akurat pisze za darmo. Taki pożyteczny idiota. No niestety, takie coś też żyje, ma w domu prąd i internet i może wypisywać swoje przemyślenia, jakkolwiek miałkie by one nie były.

            • 5 1

            • troll od ciecia jaworskiego - ma stały dyżur

              • 0 1

  • Polecam! (4)

    Zrobilem licencję na latanie helikopterem tylko dlatego żeby nie stać w korkach,które generują słoje i weki w Naszym kochanym Gdańsku.

    • 14 39

    • Zdaje się że trzeba przejść jakieś badania psychiatryczne. (1)

      • 12 1

      • nie karm trolla przyjacielu

        • 11 0

    • 6CH (1)

      Na jakim helikopterze się uczyłeś? Na Symie czy czymś lepszym.

      • 3 0

      • na denaturacie

        • 4 0

  • Niedługo skończą się horrendalne zarobki i kosmiczne koszty za kursy latania i zatruwanie środowiska.Będziemy latać dronami. (4)

    Każdy będzie mógł sobie kupić drona lub wynajmować i polatać nim gdzie chce.Prawo do latania jest najdroższe w Polsce wszędzie indziej jest o wiele taniej.A przyszłości latanie będzie jak jazda skuterem bez wymagania jakich kol wiek dokumentów.Ale Polska jak zawsze jest najbardziej zacofana bo unas nadal obowiązują przepisy z epoki PRLu!!

    • 14 30

    • najpierw skończ podstawówkę

      za parę lat jak zrobisz prawko to się dowiesz skąd się biorą te wszystkie pozwolenia

      • 10 3

    • Gimbusie dla ciebie nawet podstawówka była za trudna .Taki pustak jak ty potrzebuje by ktos myslał za niego bo sam niepotrafi (1)

      dlatego potrzebuje nakazów zakazów i za które naturalnie musi płacić krocie bo trzeba frajerów doić. :) Dla takich jak ty potrzebny jest nawet kurs obsługi hulajnogi :)

      • 1 9

      • buhaha, wypełzłeś z jaskinii?

        Jak nie wiesz z czego wynikają koszta związane z obsługą samolotów to potem pleciesz takie brednie. Nigdzie na zachodzie nie jest taniej z wyjątkiem USA, tam jest tylko trochę taniej bo produkują maszyny na miejscu. Zakazy i licencje są po to by taki tuman jak ty który nic nie potrafi, własną głupotą, nie zagrażał innym użytkownikom przestrzeni.

        • 12 0

    • W Polsce obowiązują takie same przepisy jak na zachodzie

      wszyscy musimy spełniać wymogi ICAO i jesteśmy sygnatariuszami tych samych konwencji. Koszta wynikają z wysokich wymogów co do obsługi, chodzi o bezpieczeństwo. Dosyć wysoka jest częstość przeglądów i odpowiednia jakość tychże. Wyobraź sobie że prawie 4 litrowy silnik w takiej 500 kg cessnie ma interwał co do generalnego remontu co 1200 godzin (tak jak byś samochodem przejechał 60-70 tys. km). Koszt sprzed kilku lat to 60-80 tys. zł. Często wiąże się z wymianą kluczowych elementów na nowe, ewentualnie wał korbowy bada się nieniszcząco, ale to bardzo drogie. Podziel sobie to wszystko i wyjdzie ci ile kosztuje godzina. Dalej jest obsługa płatowca, śmigła, koszt paliwa, hangarowanie. To daje tak duże ceny. Nie bez powodu się mówi że przepisy lotnicze były pisane krwią. Safety First.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane