• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • Wydawało mi się,że wystarczyłoby przy istniejących torach "dalekobieżnych" na przystanku Śródmieście wybudować perony dla obu kierunków.Niektóre pociągi,te podmiejskie do i z Tczewa by się tu zatrzymywały. Ale widocznie jest tam za ciasno.

    • 1 3

  • SKM od jakiegoś czasu i tak nie dojeżdża nawet do Pruszcza (3)

    Witać, przyjęli założenie, że ten stan należy utrzymywać permanentnie. Zresztą, wcześniej i tak te SKM-ki jeździły puste, bo ludzie jakoś woleli jeżdżące kilka razy częściej PR.

    • 4 2

    • (1)

      Nie dojeżdża, bo tory jak i dworzec w Pruszczu są w remoncie, od grudnia zaczną dojeżdżać.

      • 1 0

      • autobusami komuny zastepczej

        • 0 0

    • PR tym bardziej nie zatrzyma się w Gd Sródmieście.

      • 4 0

  • Filmiku pokazującego inwestycje nie można obejrzeć bo się nagle urywa. Czy można coś z tym zrobić

    • 0 0

  • Brawo!

    A nóż jeszcze ktoś chciałby wsiąśc na stacjach Orunia czy Lipce, i musi do Dworca Głównego, a nie tak jak chce pasażer np. tylko do Śródmieścia. A pasażerom którzy będą stać na Śródmieściu będa mijały ich SKMki. Znając naszą kolej, miasto i cudownego przewoźnika z SKM Śródmieście pozostanie tylko peron, bo nikt nie będzie chciał z niego korzystać skoro co chwilę jakiś pociąg będzie mijał peron.

    To już lepiej tego nie budować, bo będzie małe zainteresowanie tak jak teraz pętlą Chełm Witosa po otwarciu pętli na Oruni Górnej.!!!

    P.S. Czyli pociągu Przewozów Regionalnych które zatrzymują się np. na Oruni czy Lipcach też się nie zatrzymają. Strata czasu i pieniędzy!

    • 11 1

  • BISKUPIA GORKA (3)

    To jest dawny przystanek Gdansk Biskupia Gorka, i tak powinien ten przystanek sie nazywac. W koncu to jakas historia tego miejsca.

    • 18 1

    • Racja,

      tak było

      • 1 0

    • Nieprawda. (1)

      Petershagen był dalej.

      • 2 0

      • Pantograf... wiem co to znaczy...

        Dalej nie dalej...

        • 1 0

  • Co?

    • 2 2

  • Jeżeli wagoniki SKM byłyby dalej takie brudne i zdewastowane to wolałbym nimi nie jedźić.

    • 6 0

  • Tania oferta

    Cyt:"Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa."
    Może ktoś powie o co cho? Czyżby to nie była spólka kolesi budynia czy zegarmistrza czy co?

    • 2 1

  • Pruszcz a niebawem Tczew to niemal dzielnice Gdańska... (3)

    Należy je uwzględniać priorytetowo.

    • 19 5

    • pa ram pam pam

      bo co sensownego można odpowiedzieć na takie głupoty :)

      • 4 6

    • Tczew to może przesada, ale Pruszcz Gdański od zawsze należał do aglomeracji Gdańskiej ciemniaku. (1)

      • 12 1

      • 100 proc prawda 70 procent Pszczółek w Gdańsku pracuje

        • 1 2

  • Kursy SKM do Tczewa były zawieszone od 2011 z powodu modernizacji trasy E65. Na przebudowywanej trasie nie było miejsca dla pociągów kolejki. Skm-ki do Tczewa będą jeździły z nowym rozkładem, od 8.12 i pasażerów na pewno nie zabraknie. Powstaje pytanie o celowość tak dużej inwestycji jak budowa przystanku Śródmieście skoro nie będzie on służył wszystkim pasażerom ... Czyli stara bajka: miało być dobrze ale nie wyszło ... jak zwykle

    • 12 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane