• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z SKM Śródmieście nie dojedziemy do Pruszcza i Tczewa

Krzysztof Koprowski
10 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Budowa przystanku SKM Gdańsk Śródmieście.


Nowa stacja SKM Śródmieście, choć powstaje w centrum Gdańska zobacz na mapie Gdańska i ma rozładować tłok na dworcu głównym PKP, nie będzie służyła pasażerom wszystkich skm-ek. Nie wjadą tu pociągi jadące z i do Pruszcza Gdańskiego czy Tczewa.



Czy pociągi SKM do Pruszcza Gdańskiego powinny zatrzymywać się na przystanku Gdańsk Śródmieście?

Szybka Kolej Miejska na odcinku Gdańsk Główny - Rumia posiada własne torowisko i to po nim głównie jeżdżą jej pociągi. Istnieją jednak połączenia dalsze, i wówczas składy SKM jeżdżą po torach dalekobieżnych. Pociągi wjeżdżają na nie w Rumi i w Gdańsku Głównym.

Tak też dzieje się w przypadku pociągów SKM, które kursują na południe od dworca głównego w Gdańsku. Wprawdzie w obecnym rozkładzie nie ma takich połączeń, ale od grudnia wrócą pociągi do Pruszcza Gdańskiego.

- Czy to faktycznie prawda, że po wybudowaniu przystanku Gdańsk Śródmieście pociągi jadące z/do Pruszcza Gdańskiego i Tczewa nie będą mogły zatrzymywać się na tym przystanku, bo nie będzie przy nim odpowiednich torów? - pyta zaniepokojony czytelnik Trojmiasto.pl.

Tak, to prawda. Szybka Kolej Miejska połączy swoje tory biegnące do stacji SKM Śródmieście z torami dalekobieżnymi, ale dopiero w przyszłości. Zanim do tego dojdzie, stacja SKM Śródmieście będzie na swego rodzaju "ślepym torze", nie połączonym z torami prowadzącymi do Pruszcza, Tczewa i dalej na południe kraju. Dlatego pociągi w tym kierunku będą wyruszały z dworca Gdańsk Główny i nie zatrzymają się na stacji SKM Śródmieście.

- Taki układ połączeń torowych był planowany od początku przystąpienia do tej inwestycji. Wpięcie w tory PKP Polskich Linii Kolejowych [czyli dalekobieżne - dop. red.] byłoby możliwe na kolejnej najbliższej stacji PKP PLK, gdyby doszło do dalszego przedłużenia linii SKM do stacji Gdańsk Południowy. Takie rozwiązania są przewidziane w miejskiej koncepcji budowy węzła integracyjnego Most Czerwony - tłumaczy Marcin Głuszek,

Faktycznie, miejscy planiści co jakiś czas przypominają o Moście Czerwonym, który ma być zlokalizowany w pobliżu stacji Gdańsk Południe zobacz na mapie Gdańska. Jednak budowa tego kontrowersyjnego dla wielu węzła komunikacyjnego to melodia bardzo odległej przyszłości. Dziś nie wpisano go do żadnych planów inwestycyjnych miasta i nie zarezerwowano na jego budowę żadnych pieniędzy. A pieniędzy wymaga on sporych: plany przewidują tu budowę peronów dla SKM i kolei regionalnej, ale również doprowadzenie w ten rejon tramwaju wzdłuż ul. Nowej Małomiejskiej i Nowej Podmiejskiej, a także rozbudowę układu drogowego tzw. dzielnic południowych.

Czytaj także: Czerwony Most, czyli centrum Gdańska za 20 lat.

Czytaj także: Tak będziemy się poruszać po Targu Siennym i Rakowym

Umowa na budowę przystanku SKM Gdańsk Śródmieście została podpisana 31 lipca br. Wykonawcą wyłonionym w przetargu zostało konsorcjum firm: Rajbud i Dekpol.

Koszt inwestycji obejmującej przedłużenie trasy SKM, przebudowę peronu na dworcu głównym oraz budowę nowego przystanku wyniesie ok. 66,7 mln zł.

Wcześniej z powodu rażąco niskiej ceny ofertowej na ten projekt(61 mln zł) odrzucono propozycję spółki Balzoa.

Nowa odcinek miejskiej kolei gotowy ma być w ciągu 70 tygodni od momentu podpisania umowy.

Miejsca

Opinie (137) 4 zablokowane

  • Kiedyś o tym napiszę dogłębnie i nie tutaj ,

    Wygrywa się dzięki strategii i taktyce , również w dziedzinach poza wojksowych.

    Należy skoncentrować siły w jednym punkcie , który zwycięża i jest niejako słońcem opromieniującym okolice z których ściąga siły / i ma siłę ściągać frukty z obcych ziem.../dzięki temu i użyźnia je zarazem tworząc tam dobrobyt... = tut. Gdańsk.

    Biorąc pod uwagę w/w Gdynia jest poważnym szkodnikiem. Dla siebie także.

    • 1 1

  • Należy podnieść rangę Kociewia i nie tylko Kociewia (1)

    Lansowanie na siłę Kaszub nie jest dobre. Dla nikogo.

    • 10 1

    • ranga...

      Dobre....ranga kociewia konczy sie na wysokosci deski klozetowej!!!!

      • 1 5

  • oj nie wróżę świetlanej przyszłości gdańskiemu zbior-komu

    żeby człowiek przesiadł się z auta na komunikację zbiorową musi być ona szybka, czysta, atrakcyjna, jeździć często i mieć bezproblemowe przesiadki, wspólny bilet na wszystko
    czyli popełniamy szereg błędów a potem dziwimy się że zbiorkom jest deficytowy
    np.
    - potężny potok pasażerów z południa będzie musiał dojeżdżać do gd. głównego, żeby z powrotem przesiąść się i pojechać wstecz - absurd!!
    - to samo z PKM - brak stacji na zaspie powoduje konieczność jazdy do wrzeszcza, poza tym pkm nie jedzie po torach skm więc odpada przesiadka drzwi w drzwi, która powinna być bezdyskusyjnym standardem
    - prawdopodobnie trzeba będzie mieć bilety osobne na pkm i skm co wg mnie będzie gwoździem do trumny projektu

    • 6 0

  • Wazne szczegoly

    Nie rozumiem, ze buduje sie piekne nowe stacje, a zaniedbuje sie szczegoly.Do tej pory swoista "wizytowka" SKM sa olbrzymie odstepy miedzy wagonem a peronem, co zmusza wielu ludzi do szcegolenj akrobacji. Nigdzie na swiecie takich dziwactw nie widzialem. Wszedzie odstep jest minimalny, ze nawet stopa sie nie zmiesci. To wszystko dla bezpieczenstwa wsiadajacych i wysiadajacych pasazerow. Podsluchiwalem zagranicznych turystow, ktorzy wprost nie mogli sie nadziwic polskiej "pomyslowosci".A moze SKM czeka az zdarzy sie wypadek i ktos wytoczy SKM proces za zaniedbanie. Moze nawet w Strasbourgu.

    • 6 0

  • Podłączenie stacji Gdańsk Śródmieście do torów dalekobieżnych. (1)

    Pierwotna koncepcja zakładała połączenie torów SKM ze stacją Gdańsk Południe na wysokości Urzędu Wojewódzkiego. Niestety podczas projektowania stacji Gdańsk Południe nie było wiadomo czy zadanie przedłużenia torów SKM będzie zrealizowane. Ponieważ modernizacja E-65 była dofinsowana ze środków UE przez najbliższe 5 lat stacji Gdańsk Południe nie można kolejny raz być modernizowana a o tym w artykule nie ma mowy.

    • 8 0

    • to nie tylko to

      wybudowanie przejścia torowego wymagałoby zabudowania 6-ciu rozjazdów. Do tego para rozjazdów torów odstawczych. Bez przejść torowych są to tylko cztery. Docelowo mają być zabudowane dwa kilometry na południe - miała to zrobić PKP podczas remontu E-65. Czy zrobiła?

      • 1 0

  • ????

    A kiedy znów Skm do Tczewa

    • 5 0

  • dla 3 osob budowac peron...bez sera

    • 3 2

  • Proste rozwiązanie - skomunikować Orunię Górną ze stacją PKP Gdańsk - Orunia

    Po co ludzie mają stać w korkach do Gdańska Głównego, skoro można by było zorganizować do istniejącej stacji Gdańsk Orunia często kursującą komunikację z "górnego tarasu"?
    Rozwiązanie banalnie proste, tylko jedną małą pętlę autobusową trzeba zrobić przy ulicy Dworcowej (miejsce jest).
    Stacja by była wykorzystana, akurat teraz trwa jej remont i można jechać w obie strony - do Gdyni i Tczewa, co komu potrzeba. I może w końcu rentowne by były te SKM-ki "Pruszczańskie" i mogłoby ich być więcej.

    • 7 1

  • Coraz bardziej się utweirdzam

    w przekonaniu, że to bezsensowna inwestycja.

    • 4 0

  • Gdańsk Sródmieście chyba po to powstanie aby dać zarobek firmom budowlanym

    i wygodny dojazd pracowników budżetówki do ich miejsc pracy.
    Innego powodu nie widzę.
    Znak - ślepa jezdnia.

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane