• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Skopiowano

Z kamerą w wieży kontroli lotów

Arnold Szymczewski
19 marca 2017 (artykuł sprzed 5 lat) 
Opinie (110)

Ich pracę można uznać za prestiżową, a zarobki za ponadprzeciętne, ale kontroler ruchu lotniczego to bardzo stresujące i odpowiedzialne stanowisko. Mimo to na jedno miejsce chętnych jest około 120 osób.



Lubisz latać samolotem?

W Polsce od 2007 roku organem odpowiedzialnym za zapewnienie służby kontroli ruchu lotniczego jest Polska Agencja Żeglugi Powietrznej. PAŻP swoje oddziały ma na wszystkich większych lotniskach w Polsce. Do jej głównych zadań należy zarządzanie przestrzenią powietrzną i ruchem lotniczym, z bezpieczeństwem na pierwszym miejscu. Rekrutują i szkolą pracowników, którzy po około dwóch latach nauki i pracy będą mieli bezpośredni kontakt z załogą samolotu oraz dbać będą o ich bezpieczeństwo podczas lotu i manewrowania na lotniskach.

Gdańska wieża kontroli lotów

To budynek bardzo podobny do innych wież w całej Polsce, czyli wysoki na sześć pięter, oszklony u góry, z tarasem widokowym, czynny 24 godziny na dobę. Pracuje tutaj kilkadziesiąt osób w systemie zmianowym.

Czym zajmuje się wieża kontroli lotów i ludzie w niej pracujący?

Kontroler ruchu lotniczego to osoba, która kontroluje i obserwuje ruch lotniczy na terenie lotniska, jak i poza nim. Do zadań kontrolera należy głównie wydawanie poleceń skierowanych do pilota. To dzięki pracy kontrolera samolot może poruszać się po płycie lotniska, jak i w powietrzu. Tak naprawdę samolot w zasięgu lotniska, bez wytycznych kontrolera, nie może bowiem zbyt wiele. To osoba zatrudniona na stanowisku kontrolera ruchu lotniczego przydziela pas startowy, zezwala na start lub lądowanie oraz mówi, gdzie kołować przed startem i po wylądowaniu. W powietrzu ustala wysokość i prędkość samolotu. Oprócz tego sprawdza i informuje na bieżąco pilotów o warunkach meteorologicznych.

- Wszyscy są uśmiechnięci, ale wcale tak kolorowo nie jest. Podobno jest to najbardziej stresujący zawód na świecie. Można sobie wyobrazić, że każdy samolot ma na pokładzie od kilkudziesięciu do kilkuset pasażerów i ich bezpieczeństwo leży nie tylko w rękach pilota, ale też naszych - mówi Piotr Giejsztowt, kierownik terenowego ośrodka kontroli ruchu lotniczego w Gdańsku.
Kontrolerzy ruchu lotniczego wspomagani są wieloma zaawansowanymi systemami komputerowymi, które pozwalają im z bardzo dużą dokładnością ocenić np. bieżące i przyszłe warunki meteorologiczne. Na wieży kontroli lotów znaleźć można takie urządzenia, jak systemy łączności radiowej, system nawigacji obszarowej czy system ILS (radiowy system nawigacyjny, wspomagający lądowanie samolotu w warunkach ograniczonej widzialności).

Trzeba jednak pamiętać, że pomimo systemów, które znacznie ułatwiają pracę kontrolerów ruchu lotniczego, to wszystko zależy od człowieka, w którego rękach niejednokrotnie jest kilkuset pasażerów samolotu. Dlatego zawód ten jest tak bardzo stresujący.

Czym charakteryzuje się dobry kontroler?

Wyobraźnia przestrzenna, szybkość podejmowania decyzji i inteligencja na wysokim poziomie - to podstawa. Ponadto język angielski jest niemal równie ważny jak polski, bo w przypadku angielskiego wymagana jest znajomość bardzo dobra, natomiast w przypadku polskiego, biegła.

3 tys. chętnych i 25 miejsc pracy

Kontroler ruchu lotniczego to prestiżowy i dobrze płatny zawód (według serwisu www.wynagrodzenia.pl mediana zarobków kontrolera ruchu lotniczego to 8 tys. zł brutto). Niestety nie wystarczy chęć do pracy i miła aparycja. Czas szkolenia kandydatów to 22 miesiące, ale zanim to nastąpi, trzeba przejść sześć etapów rekrutacji, do których należy analiza złożonej aplikacji, testy z języka angielskiego, testy predyspozycyjne FEAST, testy psychologiczne, rozmowa kwalifikacyjna i badania lekarskie.

Jeśli uda nam się przejść sześć etapów rekrutacji, następuje kurs w Ośrodku Szkolenia Personelu ATS w Warszawie, który trwa około roku i składają się na niego szkolenia teoretyczne i praktyczne, sesje egzaminacyjne, szkolenia na symulatorach i końcowy egzamin, który jeszcze nie dopuszcza nas do samodzielnej pracy.

Po zakończonej edukacji w Warszawie zostajemy wysłani do jednostki, w której pod okiem przewodniczącego spędzamy 10 miesięcy na stanowisku operacyjnym, na szkoleniu praktycznym. Po prawie dwóch latach następuje egzamin praktyczny przed Lotniczą Komisją Egzaminacyjną do uzyskania licencji kontrolera ruchu lotniczego. I w taki oto sposób, ze 120 chętnych na jedno miejsce pozostaje jeden. Do tego wszystkiego dochodzi oczywiście nauka nowego alfabetu.

- Na każdym lotnisku na świecie obowiązuje alfabet tzw. icaowski, tak jak polski ABC, tak tutaj Alfa, Bravo, Charlie. Tym alfabetem posługuje się całe lotnictwo - kończy Piotr Giejsztowt.

Miejsca

Opinie (110) 9 zablokowanych

  • Jedyne stanowisko gdzie nie zatrudnią misiewiczów

    • 122 24

  • prestiżowa praca i ponadprzeciętne zarobki?

    czyli jakie? Bo "za 6 tys. zł to pracuje złodziej albo idiota".

    • 84 18

  • Za niskie zarobki jaj dla misiewiczow no i nie da sie udawac ze sie pracuje

    • 57 2

  • A ilu kontrolerow lotu jest zatrudnionych u Szczurka w Kosakowie?

    • 38 16

  • Prosze uzywac pelnej nazwy.

    To jest Port Lotniczy im. Lecha Walesy. I wszyscy jestesmy z tego dumni.

    • 88 114

  • Mój facet pracuje jako kontroler i nie jest to nic nadzwyczajnego ... dla prawdziwego bystrego faceta

    Stresująca praca ale tylko dla nowych. Każdy kto pracuje parę lat już ma rutynę. Sama pracuję w podobnej branży i wiem że wszystko jest do ogarnięcia i braku stresu po czasie. Kto nie ogarnia stresu i lęku powinien zostać zwolniony jak najszybciej dla dobra firmy. Przyznać trzeba jeszcze jedno. Praca lotniskowego to praca dla silnego i zaradnego faceta. Nie polecam mięczakom i chłopcom w rurkach. o nieee. Nie podołacie temu nigdy;

    • 39 65

  • "Ponadprzeciętne"

    Czyli wyższe od średniej krajowej? O zeta?

    • 9 1

  • O czym jest ten artykuł??? To chyba dział praca, a nie fakty i opinie????

    • 20 1

  • jak pelna nazwa to pelna nazwa

    Port lotniczy im.platnego agenta. I nie jestesmy z tego dumni lecz zawstydzeni i zazenowani.

    • 36 30

  • Oj, żebyśmy się nie zdziwili

    Antek nie takich speców od lotnictwa ma w komisji

    • 28 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane