• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Z obwodnicy do IKEA na jej koszt?

15 marca 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Czy inwestor ma obowiązek stworzyć i modernizować dojazd do swojego obiektu? Wiadomo, że łatwy dojazd wpływa na zadowolenie klientów i częstotliwość odwiedzin. Czy jednak pozostawianie w gestii właściciela obiektu handlowego zagospodarowania wszystich dojazdów i dróg w okolicy nie grozi wycofaniem się przytłoczonego podmiotu z planów rozbudowy? Wybudowanie centrum handlowego zdejmuje z miasta obciążenia związane z modernizacją i przebudową okolicznych dróg. Wydaje się to sprawiedliwym rozwiązaniem w początkowej fazie budowy, kiedy konieczny jest bezpieczny dojazd do powstającego obiektu. Trójmiejska historia zna przypadki, kiedy to inwestor zatroszczył się o klienta, który nigdy do niego nie dojedzie - tak było w przypadku budowy Makro Cash & Carry na Zaspie, gdzie sfinansowno remont wiaduktu na ul. Kościuszki a protesty mieszkańców wstrzymały budowę.

Centrum Matarnia, w skład którego wchodzi m.in IKEA, do tej pory finansowało znaczną część modernizacji pobliskich dróg, m.in. projekt techniczny przebudowy ulicy Słowackiego od Złotej Karczmy do ulicy Budowlanych, modernizacja ulicy Złota Karczma i dostosowanie jej do wjazdu na teren kompleksu. W tej chwili miasto wymaga również od Centrum Matarnia uczestnictwa w modernizaci węzła Matarnia. Co więcej, IKEA nie otrzyma pozwolenia na rozbudowę swego kompleksu jeśli nie dofinansuje dróg dojazdowych. Rozbudowa kompleksu IKEA ma objąć sklep ogólnospożywczy oraz trzy sklepy przemysłowe. W centrum handlowym znajdą się też kawiarnia, restauracja i bar. Być może powstaną również dwie sale kinowe na 150 i 300 miejsc, kręgielnia i garaż podziemny dla personelu i klientów.

Obowiązująca Ustawa z 9 listopada 2000 r. o dostępie do informacji o środowisku i jego ochronie oraz ocenach oddziaływania na środowisko obliguje urzędników miasta do udzielenia strategicznych informacji osobom zainteresowanym, np. organizacjom ekologicznym. Ustawa jest tak sformuowana, że może być nadużywana przez tych, którzy głoszą hasła ekologiczne, które faktycznie służą szantażowaniu inwestorów! Nowe prawo może sparaliżować inwestycje. Uzyskanie pozwolenia na budowę, uzgodnienie warunkoów budowy, walka z ekologami i protestami zajmuje u nas dwa razy więcej czasu niż sama budowa.

Przygotowano już program modernizacji węzła Matarnia. Wskazano potrzebę budowy nowego wiaduktu i węzłów łączących go z Obwodową i ul. Słowackiego. Powstanie węzła Matarnia ułatwiłoby dojazd do kompleksu IKEA od strony obwodnicy. Jednak nie rozładuje to ogromnych korków na ulicy Słowackiego. Dużo więcej zmieni tu modernizacja dolnego odcinka tej ulicy. Czy tej modernizacji również będzie musiała podjąć się IKEA, w końcu tymi drogami nie jeżdżą tylko i wyłącznie jej klienci?

Opinie (18)

  • rozwój handlu w Złotej Karczmie

    Proponuję, zamiast za dużo wymagać od inwestorów, aby władze miasta może same zadbały o rozwój bazy handlowej w tej okolicy, bo puki co to my mieszkańcy osiedla 40-lecia nie mamy gdzie robić zakupów. Pozostają nam jedynie wyjady do centrów Auchan, Geant itp.
    Nie można przeginać pały i zarzynać tej złotej kury, chcącym podnieść poziom usług dla nas. Wiem, robią to dla osiągnięcia zysku, alejednak nikt nikomu nie zabrania iść w ślady tych "krwiopijców". R.W.

    • 0 0

  • Kolejny przekręt ekipy ADAMOWICZA

    To oczywiste , że koszty modernizacji dróg dojazdowych do centrów handlowych na całym cywilizowanym świecie ponoszą inwestorzy. Tylko w III RP za sprawą skorumpowanych samorządowców spod znaku "S" koszty ponosi miasto - czyli my ! To skandal - czy np. Panowie JANIAK , RYBICKI , KRZAKLEWSKI itp nie mogliby się tym zająć zamiast tracić czas i pieniądze związkowe na umocnienie dostępu do koryta ? W okresie przed wyborami porządkując te sprawy istotne dla Gdańszczan zdobyliby mnóstwo głosów.Niestety odpowiedż jest miażdżąca - cała ekipa AWS jest po uszy w łapówkarskim gównie , to przykre , że nasze nadzieje na uczciwe życie w odrodzonej OJCZYŻNIE rozmyły się w dworkach JANIAKÓW w Matemblewie i aparatczykowskich zapędach ludzi pokroju RYBICKIEGO.A tak na marginesie , czy Ci w/w faceci splamili się w życiu uczciwą , normalną pracą ? Czy tylko w okresie kartek na żarcie opływali w dostatki biorąc wszystko z parafialnych magazynów , gdy My oddawaliśmy swoje przydziałowe masło i cukier dzieciom ! HAŃBA !
    PS.,Panie Tomko - w końcu ktoś musi oprzeć się cenzurze !

    • 0 0

  • dwie strony medalu

    Miasto znowu wymysla jak tu na tym skorzystac, z jednej strony dobrze,bo przypomina hipermarketom o ich obowiazkach, lecz z drugiej strony dlaczego tylko IKEA ma cala sume wylozyc. Miasto tez powinno sie dorzucic.

    • 0 0

  • krytyka

    bzdura jest obciazanie takimi kosztami kompleks IKEA(czy nawet inny).uwarzam ze jezeli beda stawiane takie warunki, to malo kto bedzie chal rozwijac sie w Gdansku.

    • 0 0

  • żłobek

    Proponuję, żeby IKEA zbudowała jeszcze żłobek, i przychodnię, oczywiście na swój koszt.

    • 0 0

  • Kurde

    nie odsnieżają a budują nową droge

    • 0 0

  • Brak litości

    Nie trzeba się litować nad marketami. Nie płacą podatków, traktują swoich pracowników jak w obozach pracy, nie płacą dostawcom w terminach, zalegają z zapłatą gdzie sie tylko da, mają gigantyczne terminy płatności na sprzedawane produkty, oszukują na terminach ważności .... wystarczy. Na dodatek wszystkie pieniążki, które klient zostawi u nich, wypompowują za granicę ( wyciek kapitału - GEANT, AUCHAN - Francja ). Niech zrobią chociaz coś dla miasta. Nie zbiednieją.

    • 1 0

  • TO JEST W INTERESIE MARKETU !!!

    Logiczne, że to jest w interesie marketu aby jego klienci łatwo i wygodnie dojechali pod drzwi sklepu. Czasami markety tworzą bezpłatne linie autobusowe, zamiast dofinansować komunikację publiczną. Miasto nie powinno dołożyć złotówki do budowy dojazdu, natomiast powinno wysoko podnieść poprzeczkę odnośnie wytycznych komunikacyjnych do obsługi marketu. W końcu to sieci handlowe zarabiają na ludziach. Kto myśli inaczej niech uderzy się mocno młotem w pusty czerep.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane