- 1 Zabytek na sprzedaż. Co najmniej 25 mln zł (80 opinii)
- 2 W niedzielę półmaraton w Gdańsku (298 opinii)
- 3 Podróż pociągiem to wciąż loteria (213 opinii)
- 4 Gdańsk na grobach zbudowany. Część 1 (130 opinii)
- 5 Okręt przejedzie przez skwer Kościuszki (136 opinii)
- 6 Trzy osoby uratowane z pożaru altany (82 opinie)
Z problemów Mevo będą tłumaczyć się na specjalnej sesji
- Miarka ws. rowerów Mevo się przebrała, oczekujemy wyjaśnień i konkretnych odpowiedzi na pytania - mówią gdańscy radni PiS. Na ich wniosek w poniedziałek, 5 czerwca, odbędzie się nadzwyczajna sesja w tej sprawie. Ma na niej zostać przedstawione m.in. rozliczenie Mevo 1.0 oraz informacja o sytuacji Mevo 2.0.
- Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.
- W Szwecji się nie udało
- Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?
- Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"
W porządku obrad są dwa wystąpienia:
- wystąpienie prezydent Aleksandry Dulkiewicz, która jest też wiceprezesem rady Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot, odpowiedzialnego za Mevo,
- wystąpienie Michała Glasera, prezesa zarządu OMGGS.
Sesję zwołano na wniosek radnych klubu PiS.
- Zdecydowaliśmy się zawnioskować o sesję nadzwyczajną ws. systemu Mevo, bo władze miasta jak ognia unikają tego tematu i chowają głowy w piasek, gdy zadajemy pytania w formie interpelacji. W poniedziałek nie uciekną od pytań w tej sprawie - mówi Przemysław Majewski, radny PiS. - Szczątkowe odpowiedzi prezesa Glasera na konferencjach prasowych, brak odpowiedzi na nasze interpelacje tylko potęgują wątpliwości wokół wdrożenia tego systemu. Prezydent Dulkiewicz jest wiceprezesem rady OMGGS, dlatego liczymy, że wraz z prezesem Glaserem odpowie na nasze pytania, w tym o: rozliczenie finansowe i materialne systemu Mevo 1.0, o dotychczasowe koszty systemu Mevo 2.0, o treść umowy z operatorem, o zarobki osób odpowiedzialnych za wdrożenie roweru metropolitalnego i wiele innych związanych z przyszłym funkcjonowaniem systemu wartego 159 mln zł.
Jak dodaje Majewski, "mieszkańcy mają prawo wiedzieć, dlaczego tworzony od ponad 10 lat system działał zaledwie kilka miesięcy, a na przygotowania wydano już wiele milionów z publicznej kasy".
- Zachęcam, by być w poniedziałek w Radzie Miasta i zadawać pytania, które jako radni chętnie przedstawimy - mówi Majewski.
Czarne chmury nad Mevo od 2019 r.
Przypomnijmy: system Mevo 1.0 upadł jesienią 2019 r. Wtedy zerwana została umowa z operatorem systemu, który ogłosił upadłość. Wielu użytkowników do dziś nie odzyskało pieniędzy za wykupione abonamenty.
Od tego czasu trwają próby wskrzeszenia systemu roweru miejskiego, obejmującego nie tylko Trójmiasto, ale w sumie 16 gmin metropolii.
W kwietniu tego roku rozpoczęły się testy rowerów Mevo 2.0. Urzędnicy OMGGS zapowiadali, że jeśli wypadną pomyślnie, pierwsze rowery zostaną uruchomione już w lipcu.
W Szwecji się nie udało
Gwoździem do trumny okazało się być zawieszenie funkcjonowania systemu rowerów miejskich w Sztokholmie - takich samych (tego samego operatora) jak te w Gdańsku. Powodem wycofania rowerów z ulic stolicy Szwecji były kłopoty z pękającymi ramami rowerów, a wcześniej z kablami zasilającymi i bateriami (dochodziło do ich zapłonu). W Szwecji niedawno rozwiązano umowę z operatorem.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – tanie rowery na sprzedaż, sprawdź ogłoszenia
Prezes Glaser poinformował, że w związku z tym Mevo 2.0 będzie w Gdańsku opóźnione. Nie potrafił jednak odpowiedzieć na pytanie, kiedy rowery zaczną działać.
- Wierzymy, że inauguracja nastąpi jeszcze w tym roku - powtarzał Glaser na konferencji prasowej na początku maja tego roku.

Wymiana rowerów. Ruszą w sierpniu?
Pod koniec maja, także na konferencji prasowej, władze OMGGS ogłosiły, że rozruch systemu Mevo 2.0 ma ruszyć jeszcze w sierpniu, ale rowery elektryczne trzeba wymienić i dostarczy je nowa firma-Segway.
- Wymiana rowerów leży całkowicie po stronie operatora. Obszar nie poniesie w związku z tym żadnych dodatkowych kosztów - zapewniała Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo 2.0. - Z ekspertyz, jakie otrzymaliśmy, wynika, że zarówno rowery bez napędu, jak i nowe rowery od firmy Segway są bezpieczne.
Radny KO: "to próba przykrycia sesji o pyle węglowym"
Z rezerwą do pomysłu zwołania nadzwyczajnej sesji ws. problemów Mevo podchodzą radni Koalicji Obywatelskiej, największego klubu w Radzie Miasta Gdańska.
- Temat Mevo jest ważny, ale mamy nieodparte wrażenie, że wniosek PiS o sesję nadzwyczajną w tej sprawie był tylko próbą przykrycia niewygodnej dla PiS sesji nadzwyczajnej w sprawie pyłu węglowego - komentuje Cezary Śpiewak-Dowbór, szef klubu KO.
Specjalna sesja ws. szkodliwości pyłu węglowego z terenów portowych odbyła się w ostatni czwartek.

Po kilku godzinach dyskusji radni przyjęli na niej apel do władz państwa o natychmiastowe działania, które zminimalizują uciążliwość przeładunków w Porcie Gdańsk. Radni PiS nie poparli apelu - wstrzymali się od głosu. Na sesji nie pojawili się zaproszeni przedstawiciele rządu i władz portu.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-06-03 09:22
(4)
Pracę nad Mevo tyle trwają i tyle jest wokół nich zamieszania, że tak jak faktycznie korzystałam z rowerów jak były kiedyś i czekałam aż wrócą to już mi się zdążyło odechcieć korzystać.
- 52 1
-
2023-06-03 11:06
Tak jak pisałem wczesniej za zmiane rowerów zaplacimy my mieszkacy!!
Wypadałoby zapytać, kto dopłaci operatorowi różnicę między 108 mln a 160 mln, jeśli system nie będzie przynosił zakładanych przez OMGGS wpływów od użytkowników? Otóż dopłaci ją operatorowi z naszych podatków właśnie Obszar. Żonglowanie argumentami wprowadzającymi w błąd, niestety, staje się w tym przypadku tradycją. Dla przykładu, na pierwszej
Wypadałoby zapytać, kto dopłaci operatorowi różnicę między 108 mln a 160 mln, jeśli system nie będzie przynosił zakładanych przez OMGGS wpływów od użytkowników? Otóż dopłaci ją operatorowi z naszych podatków właśnie Obszar. Żonglowanie argumentami wprowadzającymi w błąd, niestety, staje się w tym przypadku tradycją. Dla przykładu, na pierwszej konferencji w sprawie opóźnienia uruchomienia Mevo 2.0 usłyszeliśmy, że to mieszkańcy podjęli decyzję, aby Mevo było elektryczne". Pierwsze słyszę o takich konsultacjach i decyzji mieszkańców". Narrację przerzucającą odpowiedzialność za porażkę Mevo 1 i 2 na mieszkańców uważam za bulwersującą. A przecież jeszcze w dniu startu Mevo 1 dyrektor Glaser nie miał wątpliwości, komu zawdzięczamy innowacyjne, elektryczne Mevo" i osobiście wskazał polityka OMGGS odpowiedzialnego za ten pomysł.
tekst z wywiadu Rogera- 12 0
-
2023-06-03 11:42
to mevo to tak samo jakby zrobili projekt "tramwaje na tory"
bez sensu strata mojej kasy
- 8 0
-
2023-06-03 17:39
to mevo jest tak samo potrzebne
jak wrak tupolewa.
- 5 3
-
2023-06-03 23:13
Za chwile koryto o nazwie mevo bedzie zywic wybrancow pelna dekade.
- 3 1
-
2023-06-02 22:10
Ja to się chyba tego mevo nigdy już nie doczekam... ech (8)
czas kupić chyba samemu rower, bo te kupione z moich podatków zawsze już będą wirtualne....
- 121 4
-
2023-06-02 22:55
Jeśli masz gdzie trzymać to nigdy bym nie czekał na mevo (3)
Szkoda kasy, nerwów, i czasu na mevo. Patrzmy realnie co się dzieje, ja kupiłem sobie porządny rower 6 lat tumu i zrobiłem nim bezawaryjne kilka tysięcy, polecam takie coś dla niezdecydowanych.
- 20 0
-
2023-06-03 12:57
No ale mevo działa trochę inaczej (1)
Przede wszystkim nie musisz się martwić o to, że zostawiasz gdzieś rower. Możesz pojechać w jedną stronę, wypić piwo i wrócić komunikacją/taxą, nie musisz go przechowywać i martwić się o konserwację, ze wspomaganiem elektrycznym ułatwią dostanie się na górny taras. Jasne, że mają też dużo wad, jak np dostępność, ale zainteresowanie jakim cieszyło się mevo 1 i hulajnogi elektryczne, pokazują, że zapotrzebowanie jest. Ja się na wielu trasach chętnie przesiądę z samochodu na rower miesjki
- 4 5
-
2023-06-03 21:41
POkemon komu ty te brednie wciskasz co
- 6 2
-
2023-06-03 20:13
Budowanie po taniości.
Do niedawna w każdym normalnym budynku w mieście były piwnice, suszarnie i wózkarnie, a nie jakieś komórki lokatorskie za dopłatą. I ta tam trzymam rowery.
- 5 0
-
2023-06-03 00:42
Według PO dwa razy obiecać, to jak raz...dotrzymać
Szybciej doczekam lotu w kosmos niż...Mevo
- 22 6
-
2023-06-03 11:02
Kupili drogi złom i jeszcze sie tym chwala (1)
Rower oceniam negatywnie. Jest to znany model, który jeździ w wielu systemach flotowych (komercyjnych), także w Polsce. Jest ciężki, a co za tym idzie nieporęczny. To, że jest drogi, nie oznacza automatycznie, że jest dobry do takiego zastosowania. Wielu operatorów flot komercyjnych wycofuje się z użytkowania tego modelu z uwagi na jego wady.
Rower oceniam negatywnie. Jest to znany model, który jeździ w wielu systemach flotowych (komercyjnych), także w Polsce. Jest ciężki, a co za tym idzie nieporęczny. To, że jest drogi, nie oznacza automatycznie, że jest dobry do takiego zastosowania. Wielu operatorów flot komercyjnych wycofuje się z użytkowania tego modelu z uwagi na jego wady. Pełne opony w połączeniu z gigantyczną masą 40 kg spowodują dodatkowo, że rowery będą szybko niszczone przez uderzenia w krawężniki, bo nie da się podrzucić przedniego koła tak ciężkiej konstrukcji. Z kolei argumenty rzeczoznawcy to kwestie trzeciorzędne, zwłaszcza z punktu widzenia użytkownika. Np. wodoodporność w tego typu sprzęcie powinna być oczywistością.
- 7 0
-
2023-06-03 20:15
Głupi pomysł.
Tylko zabrali miejsca parkingowe i rejony chodników na te głupie stojaki dla rowerów Mevo. W Gdyni do dzisiaj stoją i są też tabliczki.
- 4 1
-
2023-06-03 21:40
Trójmiasto zostało oplanowane przez tysiace hulajnug które sa wtej samej cenie a wygodniejsze wiec to bedzie totalna klapa
- 3 1
-
2023-06-02 20:46
Mevo odleciało niczym mewa... (7)
Najwyraźniej taka jego natura, piękna i interesująca tylko z daleka, krzykliwa lecz zupełnie nieuchwytna...
- 135 4
-
2023-06-02 21:00
Szpilek (2)
Chyba jeden z piękniejszych postów na Trójmiasto.pl
Wzruszyłem się .
Niesamowite... hihi-haha- 15 4
-
2023-06-03 10:53
(1)
Podpisywanie się u góry posta to chyba lekka megalomania, co, panie "hihi-haha"?
- 4 1
-
2023-06-03 13:09
Kolega po prostu zna swoją wartość...
- 1 1
-
2023-06-02 21:44
Ja tam lubię czytać (2)
O sukcesach koalicji obywatelskiej. Trochę ich jest. Chociaż za jeden ich popieram, za gnębienie kierowców. Ci to przeginają na każdym rogu.
- 4 15
-
2023-06-02 22:10
kierowcy sami sobie najbardziej utrudniają życie (1)
najlepsze warunki jeżdżenia samochodem występują w Holandii: mieszkańcy poruszający się na małe odległości wybierają raczej rower - dużo mniej terenochłonny od samochodu środek lokomocji. Kierowcy nie muszą więc konkurować z innymi kierowcami o miejsca na jezdni lub na parkingu, a infrastruktura uliczna i parkingowa nie jest przewymiarowana, jak w wielu miejscach w Trójmieście.
- 5 10
-
2023-06-03 20:19
Bo w holenderskich miastach wszędzie jest blisko i na dodatek po płaskim, a wiesz ile rowerów utopiono w kanałach? U nas też inaczej się jedzie rowerem po Żuławach, a inaczej z centrum do dzielnic położonych na wzgórzach morenowych w Trójmieście.
- 5 0
-
2023-06-02 21:55
Ja tam nie lubię mew
- 6 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.