Fakty i opinie

Z targów prosto na tory. Gdańsk przetestuje nowy tramwaj

Najnowszy artukuł na ten temat Niemal 31 mln zł za naprawę 10 tramwajów Pesa

Już w przyszłym tygodniu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej będą mogli przetestować najnowszy tramwaj wielkopolskiego Modertransu. Pojazd, prezentowany obecnie na targach Trako, będzie kursował na linii 9. Inny tramwaj, także prezentowany na targach, w drodze do Gdańska został zatrzymany za... przekroczenie maksymalnej wagi transportu.



Jak podoba ci się wygląd tramwaju Moderus Gamma?

rewelacyjny, chętnie obejrzę go podczas testów 82%
przeciętnie, nie wyróżnia się na tle innych tramwajów 10%
słabo, są ładniejsze tramwaje 8%
zakończona Łącznie głosów: 1705
Moderus Gamma - tak nazywa się najnowsze dziecko wielkopolskiego Modertransu, znanego w Gdańsku głównie z modernizacji niemieckich wagonów typu N8C. Pojazd jest całkowicie niskopodłogowy, klimatyzowany i wyposażony w monitoring, gniazda USB do ładowania urządzeń mobilnych, a nawet możliwość wypełnienia elektronicznej ankiety.

Pewną ciekawostką dla gdańszczan będą poznańskie kasowniki, przystosowane do obsługi elektronicznej portmonetki w systemie PEKA, o którym niedawno pisaliśmy przy okazji porównania cen biletów w największych miastach. Obok nich zainstalowano również tradycyjne kasowniki do papierowych biletów.

Prezentowana na targach Trako Gamma to pojazd prototypowy, który dotychczas kursował na poznańskich torach. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się bowiem na dostawę aż 50 pojazdów tego typu od Modertransu, który jest spółką-córką MPK, powołaną pierwotnie do remontów autobusów miejskich.

Wkrótce o zaletach (i wadach) Gammy przekonać się będą mogli również pasażerowie gdańskich tramwajów. Pojazd w pierwszym tygodniu października zostanie skierowany na okres kilku tygodni do liniowej eksploatacji - przypuszczalnie na linii 9, łączącej Strzyżę zobacz na mapie GdańskaPrzeróbką zobacz na mapie Gdańska przez Wrzeszcz - Zwycięstwa - Dworzec Główny.

- Korzystając z okazji, że tramwaj znajduje się już w Gdańsku, chcemy go przetestować w ruchu liniowym. Wprawdzie w ostatnim przetargu wygrała Pesa, ale warto poznać także produkt konkurencyjnej firmy [Modertrans nie składał ofert w gdańskim przetargu - dop. red.]. Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Tramwaj produkcji konsorcjum Stadler-Solaris przeznaczony dla Lipska.
Tramwaj produkcji konsorcjum Stadler-Solaris przeznaczony dla Lipska. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Oprócz Gammy, na targach Trako prezentowany jest również tramwaj Tramino XL produkcji Solarisa (w konsorcjum ze Stadlerem), wywodzącego się także z Wielkopolski. Został on zbudowany z myślą o dostawach do niemieckiego Lipska, który zamówił łącznie 41 pojazdów tego typu.

Jego dostawa na targi Trako na lawecie nie obyła się bez przeszkód. Podczas kontroli prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Bydgoszczy okazało się, że transport o masie całkowitej zadeklarowanej do 70 ton, ważył w rzeczywistości 116 ton, co zakończyło się dla przewoźnika wszczęciem postępowania administracyjnego.

Obecnie nie planuje się testów Tramino na gdańskich torach, choć konsorcjum Stadler-Solaris jeszcze kilka miesięcy temu było zainteresowane produkcją tramwajów dla Gdańska.

Targi Trako to jednak nie tylko wystawa taboru tramwajowego. Oprócz nich na terenie ogólnodostępnym przy Amber Expo zobacz na mapie Gdańska znajdziemy m.in. przegubowy trolejbus z dodatkowym napędem wodorowym, dzięki czemu może pokonać nawet 100 kilometrów bez potrzeby podłączania pojazdu do napowietrznej sieci zasilającej.

Ponadto na torach kolejowych zobacz na mapie Gdańska przyległych do terenów targowych można zobaczyć pociągi, lokomotywy oraz pojazdy serwisowe - w tym polskich producentów: Newagu, Pesy czy poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego.

Na targach obecnych jest ok. 700 wystawców z 25 krajów. Nz. fragment hali A.
Na targach obecnych jest ok. 700 wystawców z 25 krajów. Nz. fragment hali A. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Targi Trako to również bogata ekspozycja producentów branży transportu szynowego wewnątrz budynku Amber Expo oraz w trzech tymczasowych namiotach tuż obok. Wystawom towarzyszą konferencje, debaty i prezentacje. Jedna z nich dotyczyła przyszłości informacji pasażerskiej, która już wkrótce może pojawić się w nowej odsłonie z wykorzystaniem szyb.

- Myślą przewodnią naszego rozwiązania jest, by eliminować bardzo ciężkie i kosztowne obudowy dla monitorów i połączyć informację pasażerską z szybami - mówi Werner Malcherek, prezes zarządu firmy Annax.
Wprowadzenie informacji pasażerskiej wewnątrz szyb nie tylko uwolni cenną przestrzeń wewnątrz pojazdu, ale pozwoli na prezentowanie informacji bliżej pasażera. Przykładowo, gdy tramwaj dojeżdża do stacji, na szybie może być wyświetlony komunikat z jej nazwą, zaś podczas postoju - na zewnątrz - numer wagonu.

Wykorzystanie szyby w pociągu na potrzeby informacji pasażerskiej.
Wykorzystanie szyby w pociągu na potrzeby informacji pasażerskiej. mat. Anna/fot. Koprowski
W podobny sposób można wykorzystać ścianki w obrębie wejść do pojazdu czy szybę w drzwiach kabiny prowadzącego pojazd. Taka szyba-wyświetlacz może znaleźć również zastosowanie na przystankach komunikacji miejskiej i zastąpić papierowy rozkład jazdy.

- Dodatkowo nasze rozwiązanie może posłużyć do regulacji ilości wpadającego światła do wnętrza pojazdu, np. samolotu - uzupełnia Malcherek.
Co ciekawe, podobną technologię, jak niemiecka firma obecna na targach Trako planuje wdrożyć również nasz lokalny producent okien - przedsiębiorstwo Drutex z Bytowa. Inteligentne okno mogłoby zastąpić np. telewizor lub wzbogacić o treści multimedialne witrynę sklepową.

Materiał archiwalny z 2015 r.

Opinie (205) 6 zablokowanych

  • Znając zdolności GAIT i Lisickiego... (5)

    Ten tramwaj się zdąży 2 razy zepsuć w ciągu kilku tygodni. Zarządzanie pojazdami jest fatalne, a zamiast zatrudnić nowych mechaników, polepszyć warunki pracy tym którzy są (na ich miejscu uciekałbym z tego bagna), to Lisicki załatwia dla siebie i zarządu ubezpieczenie na wysoką kwotę. I to z naszych podatków!

    • 105 21

    • Lisicki

      Tego darczyńcę tak wysokich stawek czynszów miejskich lokali komunalnych dawno powinni z Gdańska deportować zaraz podrożeją bilety .

      • 0 0

    • 2 razy zepsuć? kolego... wypadek pierwszego dnia

      nie licząc obcierki na zajezdni

      • 5 0

    • (1)

      Ciekawe, nagle Lisicki winny całemu złu i patologii w ZKM/ GAIT. A kto przez lata nic nie robił, olewał i wręcz działał na szkodę firmy? Kto od lat jest dyrektorem techniczym i ma rzeczywistą władzę nad taborem? Pan Lesio, i jego przyboczny Pan Jurek alias Siatka. Moze czas przyjrzeć się pracy działu technicznego i to na tramwajach i na autobusach. Sprawdzić co się kupuje, od kogo i za ile. Wyjdą ciekawe rzeczy zapewne. Nie wystarczy zmiana prezesa - zmienić trzeba 3/4 kadry zarządzającej, wywodzącej się jeszcze z WPK i tworzącej swego rodzaju układ często powiązany rodzinnie - tu tatus kierownik, syn w tym samym dziale itp..

      • 24 3

      • Tak, mentalność poprzedniej epoki widać gołym okiem. Łącznie z oklejaniem taśmą do paczek pęknięć. Zamawiają 28 siedzeń w długich pesach pewnie po to, żeby było mniej sprzątania. Gdańskie 105tki rozleciały się najszybciej w kraju.

        • 14 0

    • trzeba dbać przede wszystkim o kadrę zarządzajacą, a nikt nie zadba o nią tak dobrze jak ona sama

      Zresztą nie po to było się prawą ręką Budynia, żeby szukać potem normalnej i uczciwej pracy.
      To takie nasze gdańskie "misiewiczowanie"

      • 25 4

  • super ten tramnwaj ! ....jak na gdansk to az za ladny !

    • 0 0

  • to ten co ma za malo wozkow

    i rozjezdza tory ?

    • 0 0

  • Jeszcze trochę i itak wszystko będzie latało nad ziemią, jak w Jetsonach i Metropolis ;)

    • 0 0

  • Łał (3)

    Wow jaka maszyna Ciekawe jak jakość i czy Psuje się jak inne współczesne maszyny Nie ma to jak stary poczciwy Konstal

    • 44 18

    • Wiekszość awarii to przeważnie złombole N8C.
      Info potwierdzone

      • 2 0

    • niech sie pesa UCZY

      jak mają wyglądać tramwaje. My Gdańszczanie nie możemy jeździć jakimiś złomami.

      • 6 3

    • Wow taki to pewnie ze 200/h pojedzie.

      • 2 1

  • (3)

    Artykuł pokazuje brak jakiekolwiek poważnego przemysłu na Pomorzu. Wielkopolska ma aż 2 dużych producentów pojazdów. A my? Upadłe stocznie. Dodatkowo Gdańsk jest na peryferiach. Obecnie to północ Polski to Polska B.

    • 9 5

    • ważne, że Adamowicz ma 11 mieszkań (1)

      • 2 2

      • Bład

        No co Ty....już 12 ;-)))

        • 0 0

    • Hipolit Cegielski też jest w Wielkopolski - Poznania. Na targach chwali się modernizacją EN57, coś dla SKM :))))))

      • 1 0

  • 46 ton za dużo na pace miał przewoźnik, który przywiózł go do Gdańska. (14)

    Ale się opłaciło :)
    Najważniejsze że jest :)
    Piękny...

    • 63 16

    • Ludzie!

      czytajcie ze zrozumieniem!

      To nie o Gammę chodzi, ale o Tramino od Stadlera/Solarisa!

      • 0 0

    • Podoba mi się. Taki Darth Vader!

      • 1 0

    • poszukałem w sieci wagę moderus gamma (3)

      to jest 46 ton . Plus laweta to pewnie coś koło tego zadeklarowanego. Jakie wagi ma ITD ze im wyszło ponad 110 ton? Ilu kierowców już zapłaciło karę za takie super ważenie?

      • 2 3

      • ITD miało uwagi do transportu stadlera-solarisa, anie moderusa, trzeba czytać ze zrozumieniem.

        • 2 0

      • (1)

        Ta "laweta" może ważyć spokojnie 50-60 ton

        • 3 1

        • Dodatkowo ciągnik z pewnie 20 tonowym balastem

          • 3 0

    • gdyby (1)

      gdyby pisano rawde ile ludzi zginelo pod tramwajem to calkowicie zakazano tego transportu

      • 1 10

      • Zginęło tyle samo ludzi

        co bezmyślnie wlazło pod tramwaj. Tramwaje nie polują na ludzi.

        • 6 1

    • z czego to zrobione że tyle waży?! skorupa z ołowiu? przcież teraz chiński plastik się wszędzie stosuje (3)

      chyba że charakter plastiku się zmienił...
      nie zauważyć 46ton? albo świadomie albo młodzi inżynierowie nie potrafią liczydeł ogarnąć

      • 4 11

      • Będzie się nazywał Mengele? (1)

        • 3 11

        • nie, lech aviator I

          • 5 4

      • Ten tramwaj jest lekki, inne ważą dwa razy tyle

        • 11 1

    • poszukałem w sieci wagę moderus gamma

      to jest jakieś 46 ton plus laweta to może być zadeklarowane 70t. Więc jakie wagi ma ITD skoro im wyszło ponad 110 ton? Pewnie ładnie walą kierowców po kieszeniach.

      • 6 3

    • kierowca

      Ok, ładny, a krzesełka twarde jak w 105-tce i za niskie, Gama już wygodniejsze nie wiem czemu te krzesełka takie dziecinne jak dla Chińczyka???

      • 3 7

  • Nowy Port - Wrzeszcz

    lepsza trasa to Nowy Port - Wrzeszcz jest tu stanowczo ich za mało jeżdzą co 20 min, no i oczywiście piszę o jedynym tramwaju jaki tu jeżdzi to jest 5-ka po pracy i studiach każdy się przeciska bo chce dojechac do domu albo akademików, po siedemnastej to jest MAKABRA dajcie wiecej tak jak do Gdanska jeden za drugim, a co my gorsi i stare tramwaje nam sie podrzuca ,pozdrawiam

    • 0 0

  • powinien być biało -zielony piękny

    • 0 1

  • No i dziś pierwsza awaria

    Rano na Jaśkowej trzeba było sobie urządzić spacer, bo supernowy tramwaj nie ruszył...

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.