- 1 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (197 opinii)
- 2 Zabójca z Jagatowa przyznał się do winy (147 opinii)
- 3 Śmierć w stoczni: zabójstwo, a nie wypadek (271 opinii)
- 4 Nabrzeże Hanzy na Wyspie Spichrzów (139 opinii)
- 5 Ostatnia sesja radnych w tym składzie (97 opinii)
- 6 Sondaż: Kosiorek prezydentem Gdyni (298 opinii)
Z targów prosto na tory. Gdańsk przetestuje nowy tramwaj
Już w przyszłym tygodniu pasażerowie gdańskiej komunikacji miejskiej będą mogli przetestować najnowszy tramwaj wielkopolskiego Modertransu. Pojazd, prezentowany obecnie na targach Trako, będzie kursował na linii 9. Inny tramwaj, także prezentowany na targach, w drodze do Gdańska został zatrzymany za... przekroczenie maksymalnej wagi transportu.
Pewną ciekawostką dla gdańszczan będą poznańskie kasowniki, przystosowane do obsługi elektronicznej portmonetki w systemie PEKA, o którym niedawno pisaliśmy przy okazji porównania cen biletów w największych miastach. Obok nich zainstalowano również tradycyjne kasowniki do papierowych biletów.
Prezentowana na targach Trako Gamma to pojazd prototypowy, który dotychczas kursował na poznańskich torach. Tamtejsze Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne zdecydowało się bowiem na dostawę aż 50 pojazdów tego typu od Modertransu, który jest spółką-córką MPK, powołaną pierwotnie do remontów autobusów miejskich.
Wkrótce o zaletach (i wadach) Gammy przekonać się będą mogli również pasażerowie gdańskich tramwajów. Pojazd w pierwszym tygodniu października zostanie skierowany na okres kilku tygodni do liniowej eksploatacji - przypuszczalnie na linii 9, łączącej Strzyżę z Przeróbką przez Wrzeszcz - Zwycięstwa - Dworzec Główny.
- Korzystając z okazji, że tramwaj znajduje się już w Gdańsku, chcemy go przetestować w ruchu liniowym. Wprawdzie w ostatnim przetargu wygrała Pesa, ale warto poznać także produkt konkurencyjnej firmy [Modertrans nie składał ofert w gdańskim przetargu - dop. red.]. Jesteśmy bardzo ciekawi opinii pasażerów - mówi Alicja Mongird, rzecznik spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
Oprócz Gammy, na targach Trako prezentowany jest również tramwaj Tramino XL produkcji Solarisa (w konsorcjum ze Stadlerem), wywodzącego się także z Wielkopolski. Został on zbudowany z myślą o dostawach do niemieckiego Lipska, który zamówił łącznie 41 pojazdów tego typu.
Jego dostawa na targi Trako na lawecie nie obyła się bez przeszkód. Podczas kontroli prowadzonej przez Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego z Bydgoszczy okazało się, że transport o masie całkowitej zadeklarowanej do 70 ton, ważył w rzeczywistości 116 ton, co zakończyło się dla przewoźnika wszczęciem postępowania administracyjnego.
Obecnie nie planuje się testów Tramino na gdańskich torach, choć konsorcjum Stadler-Solaris jeszcze kilka miesięcy temu było zainteresowane produkcją tramwajów dla Gdańska.
Targi Trako to jednak nie tylko wystawa taboru tramwajowego. Oprócz nich na terenie ogólnodostępnym przy Amber Expo znajdziemy m.in. przegubowy trolejbus z dodatkowym napędem wodorowym, dzięki czemu może pokonać nawet 100 kilometrów bez potrzeby podłączania pojazdu do napowietrznej sieci zasilającej.
Ponadto na torach kolejowych przyległych do terenów targowych można zobaczyć pociągi, lokomotywy oraz pojazdy serwisowe - w tym polskich producentów: Newagu, Pesy czy poznańskich zakładów Hipolita Cegielskiego.
Targi Trako to również bogata ekspozycja producentów branży transportu szynowego wewnątrz budynku Amber Expo oraz w trzech tymczasowych namiotach tuż obok. Wystawom towarzyszą konferencje, debaty i prezentacje. Jedna z nich dotyczyła przyszłości informacji pasażerskiej, która już wkrótce może pojawić się w nowej odsłonie z wykorzystaniem szyb.
- Myślą przewodnią naszego rozwiązania jest, by eliminować bardzo ciężkie i kosztowne obudowy dla monitorów i połączyć informację pasażerską z szybami - mówi Werner Malcherek, prezes zarządu firmy Annax.
Wprowadzenie informacji pasażerskiej wewnątrz szyb nie tylko uwolni cenną przestrzeń wewnątrz pojazdu, ale pozwoli na prezentowanie informacji bliżej pasażera. Przykładowo, gdy tramwaj dojeżdża do stacji, na szybie może być wyświetlony komunikat z jej nazwą, zaś podczas postoju - na zewnątrz - numer wagonu.
W podobny sposób można wykorzystać ścianki w obrębie wejść do pojazdu czy szybę w drzwiach kabiny prowadzącego pojazd. Taka szyba-wyświetlacz może znaleźć również zastosowanie na przystankach komunikacji miejskiej i zastąpić papierowy rozkład jazdy.
- Dodatkowo nasze rozwiązanie może posłużyć do regulacji ilości wpadającego światła do wnętrza pojazdu, np. samolotu - uzupełnia Malcherek.
Co ciekawe, podobną technologię, jak niemiecka firma obecna na targach Trako planuje wdrożyć również nasz lokalny producent okien - przedsiębiorstwo Drutex z Bytowa. Inteligentne okno mogłoby zastąpić np. telewizor lub wzbogacić o treści multimedialne witrynę sklepową.
Materiał archiwalny z 2015 r.
Miejsca
Opinie (205) 6 zablokowanych
-
2017-09-28 08:54
o wiele ladniejszy od pesy i tramino (2)
- 6 3
-
2017-09-28 10:38
bo bardziej kolorowy?
- 0 3
-
2017-09-29 08:01
Wygląd to kwestia dyskusyjna, jak dla mnie jest przekombinowany.
- 0 0
-
2017-09-28 09:07
nie no sajens fikszyn...
- 6 0
-
2017-09-28 09:09
Szkoda ze solaris nie zrobi testow w gd, gdanszczanie przejrzeliby na oczy jak wyglada porzadny tramwaj z odpowiednia iloscia siedzen...
- 12 1
-
2017-09-28 09:21
Modertrans
Naprawdę piękny tramwaj. Byłem widziałem. Wizualnie bije wszystko czym jeździłem, a jeździłem wieloma pojazdami. Żeby tak też się sprawował.
- 12 3
-
2017-09-28 09:41
(1)
a Bronek siedzi pije piwo i pali fajki i gra w pracy
- 5 0
-
2017-09-28 10:16
Brawo Bronek
- 0 0
-
2017-09-28 09:46
Tramino Lipsk 1458mm (1)
Warto doprecyzować, że Tramino nie będzie testowane w Gdańsku ponieważ przystosowane jest do lipskiego rozstawu 1458mm, a w Gdańsku jest typowy rozstaw normalnotorowy 1435mm. Na kilka dni testów zapewne zmiana wózków jest nieopłacalna.
- 7 0
-
2017-09-29 10:22
Przecież jest napisane że testowany będzie Moderus
- 0 0
-
2017-09-28 09:47
poczwórne siedzenia - joga w ztm - nogi zawieś sobie na szyję...
kto takie rozwiązania dopuszcza do użytku?! gdy dwie osoby usiądą na przeciw siebie, nie mieszczą się im nogi. Dziękuję ZTM za te codzienne wygibasy! Wiecie jak dosłownie dać w kość pasażerom!
- 6 2
-
2017-09-28 10:22
mało miejsca
Wszystko fajnie tylko, że jak ktoś nie ma 160 cm w kapeluszu to musi sobie nogi nad kolanem uciąć żeby się zmieścić na 2/3 miejsc w tych nowych tramwajach i autobusach jakie nam do Gdańska sprowadzają.
- 3 2
-
2017-09-28 10:40
Ładny, ale... (1)
dlaczego tylko jedno wejście jest dla inwalidów? Tan przeznaczony dla Lipska ma miejsca dla wózków na przeciwko każdych drzwi. W Lipsku to dopiero jest kaleków...
- 5 0
-
2017-09-28 12:12
hehe to jak w Brukseli na lotnisku - wszystkie miejsca siedzące tylko dla inwalidów
- 1 0
-
2017-09-28 10:51
Mało miejsca między siedzeniami!
Jestem przeciętnego wzrostu, ale może i wysoka (172 wzrostu) i w przypadku siedzeń na przeciwko siebie ciężko zmieścić nogi szczególnie, jeśli na przeciwko usiądzie ktoś równie wysoki jak ja , a nie daj boże wyższy czy tęższy. Do tego większość pasażerów ma ze sobą torbę , plecak, nieraz siatki z zakupami. Ktoś kto projektuje te tramwaje mógłby wziąć to pod uwagę. A projektuje je pewnie ten, kto nimi na co dzień w tłoku nie jeżdzi:( A przydałoby się...
Pozdrawiam- 16 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.