Fakty i opinie

ZKM sam naprawi podtopione tramwaje

Pracownicy Zakładu Komunikacji Miejskiej we własnym zakresie dokonają naprawy tramwajów, które ucierpiały podczas lipcowej ulewy w Gdańsku. W przetargu złożona została jedna oferta, tylko na remont pojazdów N8C, która w dodatku przekroczyła budżet przewoźnika. Nikt nie był zainteresowany regeneracją Pesy Swing.



Czy ZKM powinien naprawiać uszkodzone tramwaje?

tak, to przecież wciąż dobre pojazdy 35%
tak, o ile faktycznie jest to opłacalne finansowo 52%
nie, należy je sprzedać innym przewoźnikom 2%
nie, lepiej wykorzystać z nich części dla pozostałych tramwajów 11%
zakończona Łącznie głosów: 1311
Lipcowa ulewa unieruchomiła trzy tramwaje: dwa typu N8C oraz Pesę 120NaG Swing. Oczekują one wciąż na remont, w ramach którego będzie trzeba dokonać gruntownej konserwacji konstrukcji, kontroli i naprawy elementów instalacji elektrycznej i elektronicznej, wymiany wyposażenia wnętrza pasażerskiego i kabin motorniczego, a także zmienić rodzaj napędu (w N8C).

Początkowo Zakład Komunikacji Miejskiej planował zlecić naprawę tramwajów firmom zewnętrznym. W ogłoszonym przetargu, choć pojawiły się pytania dotyczące Pesy Swing, ofertę złożono jedynie na remont pojazdów N8C.

Naprawy wagonów N8C chciał się podjąć wielkopolski Modertrans, czyli firma, której pracownicy są doskonale zaznajomieni z tą konstrukcją. To właśnie Modertrans wcześniej przebudował wszystkie pojazdy N8C sprowadzone z Niemiec dla Gdańska.

Wielkopolskie przedsiębiorstwo zaproponowało jednak cenę, która znacznie przekroczyła budżet zarezerwowany na ten cel. ZKM planował przeznaczyć na remont tramwajów N8C nie więcej niż ok. 2,214 mln zł brutto, zaś Modertrans wycenił swoją pracę na kwotę ok. 3,383 mln zł brutto.

Ostatecznie przetarg został unieważniony, ale ZKM nie zamierza odstawić na boczny tor uszkodzonych tramwajów.

- Przetarg nie będzie powtórzony. Tramwaje będziemy naprawiać we własnym zakresie. Nie podpiszemy umowy z Modertransem ani też nie będziemy ponownie szukać chętnych na remont Pesy - zapowiada Alicja Mongird, rzecznik ZKM Gdańsk.

Opinie (114) 1 zablokowana

  • może przebudowa na bazie odnalezionego kadłuba uboota? nie zatopi się ponownie... (4)

    • 106 2

    • Tak w po prawdzie to bardzo dobry pomysł

      skoro nie ma kasy na zabezpieczenia przeciw powodziowe to łodzie podwodne lub amfibie sa najlepszym rozwiązaniem dla Gdańskiej komunikacji.

      • 11 2

    • oni

      Potrafią coś naprawić? Haha
      Lepiej sprzedajcie to Niemcą. Tylko żeby z ogłoszeniu napisać że nie bity i nie topiony

      • 7 0

    • po co wjeżdżali na zatopione rondo?

      • 5 4

    • jakie ta wiadomość jest żałosna ...

      • 1 0

  • (7)

    Tramwaje w lipcu zatopione a ZKM chwali się ich remontem w połowie listopada...No i mnie zabija ciekawość czy do następnych ulew zostaną wyremontowane.

    • 173 3

    • ZKM powinien mieć odwiedziny NIKu (3)

      Dziś rano - czekam na tramwaj - nie ma, jak zwykle. Dzwonię do dyspozytora i pytam co znowu - bardzo szczera pani przyznała że tramwaj zepsul się już na wyjeździe z zajezdni (!!) i kolejny będzie za 13 minut dzięki czemu 3 raz w tym miesiącu spóźniłem się do pracy!!!

      • 34 3

      • (1)

        W dniu dzisiejszym nie miala miejsca zadna awaria. Prosze nie konfabulowac.

        • 6 11

        • Nieprawda

          Tak powiedziała mi rano dyspozytorka przez telefon

          • 10 0

      • To wyjdż 13 minut wcześniej i na pewno nigdy się nie spożnisz

        • 1 4

    • Nie było chętnych smarowania

      • 7 3

    • Przetarg, terminy, pytania...

      • 6 1

    • Czekali aż wyschą

      • 6 0

  • Czyli nie były ubezpieczone... (7)

    • 142 4

    • Dobre pytanie

      • 26 1

    • Były, były..... ubezpieczone mieszkania budynia

      i wszystko w temacie

      • 47 11

    • Może były. (3)

      Tylko pieniądze się skończyły.

      • 19 1

      • przetarg (1)

        firma ma 2 miliony na naprawe , a Pesowce chcą 3,8 mln

        • 5 5

        • Jakie pesowce?!

          Czytaj ze zrozumieniem,to pyry chcą o połowę więcej niż się należy; pazerne to jak wszystkie pyry ;)

          • 9 1

      • komu, ubezpieczycielowi?

        • 4 2

    • pewnie były ubezpieczone

      ale tylko przód i tył od wypadku. A od utopienia już nie.

      • 11 0

  • Zkm sam? Wystarczy spojrzeć ile dziennie awarii ma tabor Zkm by dojść do pewnych wniosków (3)

    • 129 0

    • Do kupienia będą na Allegro jako bezwypadkowe z przebiegiem 172 tys.

      • 21 0

    • Lepiej niech robią sami. Taniej wyjdzie i dla siebie będą robili. Z czystego lenistwa naprawią porządniej, bo nie będą chcieli żeby wróciły do nich za 3 dni do poprawki.

      • 15 2

    • gdyby im naprawdę zależało, to by wzięli speców z Krakowa lub Łodzi

      pracownicy tamtych zajezdni budowali tramwaje w Bydgoszczy, gdy Pesa wzięła więcej zamówień, niż była w stanie samodzielnie wyprodukować

      • 11 1

  • Wszystko po łebkach... (1)

    • 62 0

    • A potem tragedia na torach, ofiary śmiertelne, ale oczywiście winnych nie będzie. Krzyż na drogę dla osób korzystających z komunikacji miejskiej.

      • 3 0

  • Broń nas panie boże przed efektami takiego remontu (1)

    Skoro ZKM nie ma kasy na profesjonalny remont to ską znajdzie na remont kolekcjonerski który sam ma zamiar po 4 miesiącach wykonać? Wszyscy znamy efekty napraw ZKM na codzień.

    • 104 3

    • Będzie się działo

      zapiąć pasy!

      • 19 1

  • on (2)

    Przeciętny Kowalski jak by sprowadził samochód po powodzi to by się mówiło ze to złom i takie potem mamy na drogach a tu chcą wyremontować pociąć na złom i kupić nowy .

    • 44 6

    • Porównanie bez sensu. (1)

      Wszystko da się wyremontować, nawet do stanu fabrycznego, tu rzecz jest inna:

      Samochodu, wartego 10 000 zł, nikt nie będzie remontował za drugie tyle, więc ewentualny remont takiego czegoś będzie obejmował tylko minimum potrzebne do jazdy i jakieś pobieżne picowanie.

      Te tramwaje natomiast są warte znacznie więcej, niż te 2,5 bańki, więc opłaca się takie koszty ponieść i zrobić wszystko na cacy.

      • 5 1

      • W tych tramwajach do wymiany jest cała elektryka,łącznie z silnikami(choć te być może da się zregenerować,ale tego się w warsztacie ZKM nie zrobi),wyposażenie wnętrza.Nie wiem,czy chałupniczy remont nie okaże się w konsekwencji droższy niż 2,5 miliona za wagon,ale na pewno potrwa długo,może nawet kilka lat.

        • 5 1

  • N8C Sam naprawiam... (1)

    • 58 3

    • na taśmę malarską i ślinę monterską

      • 9 0

  • ubezpieczenie

    A gdzie ubezpieczeni. Ac a jak nie ma to miasto jest ubezpieczone i oc miasta powinny byc naprawione skoro misto nie wywiazalo sie z prawidlowego zabezpieczenia ulic

    • 56 2

  • To one jeszcze nie są naprawione? (1)

    A zdążą, zanim komunikacja miejska przesądzie się na latające talerze?
    Tak w połowie XXII wieku będą w sam raz do muzeum.

    SZOK, jak by napisał Fakt.

    • 82 3

    • jesteśmy zawaleni robotą potrzeba zatrudnić jeszcze kilku fachowców za zasługi.

      Wiceprezes zarządu i dyrektor ds. przewozów, infrastruktury i rozwoju Lisicki dwoi się i troi ale jak widać to za mało.
      Tak właśnie sprawnie działamy w ZKM, tworzymy nowe etaty dla odpowiednich ludzi do nowych wyzwań.

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.