• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM się przekształci

am
28 lutego 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przekształci się w niezależną od miasta spółkę. Dzięki temu sama dbać będzie o własne dochody i będzie mogła zaciągać kredyty.

ZKM jest zakładem budżetowym uzależnionym finansowo od Gdańska. Jeśli Polska wejdzie do Unii Europejskiej przedsiębiorstwo nie będzie mogło funkcjonować w tym kształcie. Dyrektywy unijne mówią bowiem o otwartym rynku.

- Celem restrukturyzacji jest wprowadzenie na rynek przewozowy konkurencji, która wymusza wysoką jakość usług i oszczędność - podkreślił wiceprezydent Szczepan Lewna. - Przed rokiem 2008 miasto musi więc być przygotowane do sprostania konkurencji i nie dopuścić do poddania się dyktaturze firm z zewnątrz.

Po przekształceniu ZKM w spółkę miasto będzie jej stuprocentowym właścicielem, a dotychczasowy zakład budżetowy - operatorem, dzięki czemu przed firmą otworzą się nowe możliwości pozyskiwania środków, m.in. poprzez kredyty i pożyczki. Podjętą wczoraj uchwałę o restrukturyzacji organizacji i zarządzania gdańskim transportem zbiorowym z radością przyjęli pracownicy przedsiębiorstwa.

- Od dwóch lat o to zabiegaliśmy - przypomniał Stanisław Stencel, przewodniczący związków zawodowych pracowników komunikacji miejskiej. - Teraz proces restrukturyzacji wreszcie się zaczyna i wierzę, że będzie korzystny zarówno dla mieszkańców, jak i dla pracowników.

Między miastem, a zakładem będzie bowiem podpisana umowa konkretyzująca zadania i ilość usług. Związkowcy mają wprawdzie obawy co do zatrudnienia (obecnie w ZKM pracuje 1800 osób), ale liczą na pozytywne rozwiązanie tej kwestii.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (58)

  • do ajarl

    Ehhh pruderyjna pruderyjna. Brat_Hanki nie słucha. A może oni tam nowe życie poczęli? No wiem, w domu też by się dało. Ale to już mogłoby być już przecież "inne życie".
    A kto tego nie próbował :))
    Ja tam osobiście nie wykroczyłem poza "miejsce do leżenia" w kuszetce ale i tak ten dreszczyk emocji .. mniam!

    O CZYM JA TU GADAM!!!
    PROSZĘ O NATYCHMIASTOWE ZMODEROWANIE MOJEJ WYPOWIEDZI!

    • 0 0

  • na jaką konkurencję w przewozach możemy liczyć?

    • 0 0

  • Do Under....

    Rentownosc bada sie bardzo prosto. Istnieje cos takiego jak badania marketingowe wsrod pasazerow czyli popularni ankieterowie. Nie mowie zeby zwolnic wszystkich i zamknac wszystkie linie. Takie rozwiniecie mojego pomyslu swiadczy o kompletnym niezrozumieniu tego co powiedzialem i nieznajomosci mechanizmow gospodarczych. Sa kursy puste, linie ktore sie dubluja.Po co to? Nie szkoda na to pieniedzy?Pewnie ze komunikacja jest potrzebna ale jej restrukturyzacja musi byc gruntowna. Samo przeksztalcenei jej w spolke. I nowe mozliwosci pozyskiwania srodkow nie wystarcza. Wazniejsze jest umiejetne wykorzystanie ich. Nie twierdze tez ze trzeba kogos zwolnic. Ale jezeli okaze sie ze jakis procent zalogi nie jest potrzebny to nalezy ich zwolnic. Nie jest to przyjemne ale to kwestia priorytetow. Ze uzyje Twojego sformulowania : albo cale bebenki albo kilku nic nie robiacych w ZKMie. I na koniec:) Owszem jestem bardzo dumny ze swoich wolnorynkowych pogladow.Mimo ze czasem jest to rownoznaczne z ludzkimi nieszczesciami ( zwolnieni z pracy). Pozatym ciesze sie za na trojmiasto.pl sa ludzie z ktorymi mozna podyskutowac na poziomie. W odruznieniu do pewnego wirtualnego krajowego portalu:). Pozdrawiam.

    • 0 0

  • Taaaaa historia bardzo lubi się powtarzać

    100% udziału miasta to tak samo jak GPEC i SNG.
    Wzmocnienie pozycji przed wejściem do Unii Europejskiej tak samo mówiono kilka lat temu o GPEC i SNG. Wysoka jakość typu ISO 9000 , ISO 14000 , ISO 18000 w żaden sposób nie przekłada się na jakość obsługi klienta. Wręcz przeciwnie wprowadzenie tych wszystkich ISO podraża koszty. A na koniec poszukiwanie zachodniego inwestora stategicznego.

    Krótkie wyjaśnienie co to jest Norma ISO , oczywiście w wielkim uproszczeniu:
    Najpierw tworzy się procedurę później się ją wykonuje i tak dla przykładu.
    W procedurze zakłada się że np. odkurzacz ma dmuchać a nie ciągnąć i do tego ma się zepsuć po jednym dniu pracy , to tak wykonany odkurzacz jest najwyższej jakości odkurzaczem wg norm ISO

    • 0 0

  • Drogi BTL-u

    Jeśli chodzi o badanie rentowności to trochę sie mylisz. To o czym mówisz to badanie popularności, gdyby chcieć badać rentownośc trzeba by badać ilu z pasżerów linii np. na Stogi kasuje bilety i jak często pojawiają się tam kanarzy. Jako mieszkaniec Zaspy na Stogach bywam raz na 5 lat, ale nie neguję tego, że tramwaj powinien tam jeździć. Właściwie to byłem na Stogach trzy tygodnie temu, ale tylko dlatego, że jak po całej nocy spędzonej w Celtic Pubie wsiadłem pod Holiday Inn w 8 jadącą na Zaspę to obudziłem się 3 godziny później koło stadionu GKS-u. Co ciekawe nikt mnie nie okradł ani nie pobił. Czy ktoś z trójmieszczan.pl wie ile w tym czasie zrobiłem pętli? Zachodzę w głowę...

    • 0 0

  • Ulenspiegel

    Żadnej. Jak motorniczy zauważył ze śpisz zatrzymał tramwaj i czekał. To typowe - zawsze tak robią!

    • 0 0

  • a później sprzedają prąd na lewo

    • 0 0

  • wydaje mi sie, ze na razie potrzebna jest redukcja motorniczych - kretynow.... przypatrzcie sie jak pieknie wjezdzaja np. na skrzyzowanie grunwaldzkiej i slowackiego, widzi taki imbecyl, ze tramwajem nie opusci skrzyzowania, ale i tak wjedzie

    • 0 0

  • Przekształcenie ZKM?

    Czy coś co sie wykształci z tych przekształceń będzie działało jak należy założę się że nie. Mentalności ludzi którzy tam pracuja nie da się zmienić poleprzy się tylko tym na górze ale nie pasażerom, których pracownicy ZKM /może z malymi wyjatkami / mają gdzieś, są niemili wręcz niegrzeczni a na pytanie dlaczego tramwaj, który wg rozkładu jazdy miał odjechać o ósmej z pętli na której codziennie rano wsiadam można usłydszeć " to trza było sie motorniczego spytać" co jest do diaska nie obowiazują ich rozkłady jazdy? NO TAK ONI SĄ W PRACY A TY SZARY CZŁOWIECZKU SIĘ MARTW JAK TERAZ NA CZAS DOTRZEĆ DO PRACY!!!!!!

    • 0 0

  • Ulenspiegel

    Wymądrzasz się, ale wiedzy kochaniutki ci brakuje. BTL ma rację pisząc że rentowność linii komunikacyjnych można badań na podstawie badań marketingowych. Sięgnij do podręczników ekonomiki transportu lub marketingu w transporcie. Zresztą wystarczy wybrać się do sąsiedniej Gdyni. Tam ZKM (gdyński oczywiście) 2 razy do roku przy udziale studentów bada rentowność linii. Bycie pasjonatem gdańskiej komunikacji to w dzisiejszych czasach trochę za mało. Co do przekształceń to Herr Lewna nie powiedział jednego. Przygotowanie ZKM w Gdańsku nie musi wymagać od miasta bezpośredniego udziału i gmerania przy pomocy rady nadzorczej w ekonomice tej spółki. Pan w-prezydent chyba przez skromność zapomniał dodać, że przekształcenie ZKM w spółkę to na dzień dobry zasilenie tej firmy kasą z budżetu miasta po to żeby pokryć amortyzację. Żegnajcie pieniądze ze sprzedaży GPEC. Poza tym zamienił stryjek siekierkę na kijek. Monopolista zawsze pozostanie monopolistą. W gospodarce rynkowej wzrost efektywnosći działania i jakości usług powstaje w wyniku konkurencji. A tej w Gdańsku nie będzie. ZKM będzie więc dalej mógł dyktować miastu warunki. A jak miasto podskoczy to Związkowiec Stencel oflaguje się i postawi autobusy w poprzek zajezdni przy wyjeździe. A tego to już by Pan Adamowicz nie przetrzymał. Ogólnie więc wszystko jest do dupy. Takie są efekty zatrudniania "niezależnej" firmy doradczej chodzącej na pasku EBOR i Związkowców ZKM.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane