• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZKM się przekształci

am
28 lutego 2003 (artykuł sprzed 21 lat) 
Zakład Komunikacji Miejskiej w Gdańsku przekształci się w niezależną od miasta spółkę. Dzięki temu sama dbać będzie o własne dochody i będzie mogła zaciągać kredyty.

ZKM jest zakładem budżetowym uzależnionym finansowo od Gdańska. Jeśli Polska wejdzie do Unii Europejskiej przedsiębiorstwo nie będzie mogło funkcjonować w tym kształcie. Dyrektywy unijne mówią bowiem o otwartym rynku.

- Celem restrukturyzacji jest wprowadzenie na rynek przewozowy konkurencji, która wymusza wysoką jakość usług i oszczędność - podkreślił wiceprezydent Szczepan Lewna. - Przed rokiem 2008 miasto musi więc być przygotowane do sprostania konkurencji i nie dopuścić do poddania się dyktaturze firm z zewnątrz.

Po przekształceniu ZKM w spółkę miasto będzie jej stuprocentowym właścicielem, a dotychczasowy zakład budżetowy - operatorem, dzięki czemu przed firmą otworzą się nowe możliwości pozyskiwania środków, m.in. poprzez kredyty i pożyczki. Podjętą wczoraj uchwałę o restrukturyzacji organizacji i zarządzania gdańskim transportem zbiorowym z radością przyjęli pracownicy przedsiębiorstwa.

- Od dwóch lat o to zabiegaliśmy - przypomniał Stanisław Stencel, przewodniczący związków zawodowych pracowników komunikacji miejskiej. - Teraz proces restrukturyzacji wreszcie się zaczyna i wierzę, że będzie korzystny zarówno dla mieszkańców, jak i dla pracowników.

Między miastem, a zakładem będzie bowiem podpisana umowa konkretyzująca zadania i ilość usług. Związkowcy mają wprawdzie obawy co do zatrudnienia (obecnie w ZKM pracuje 1800 osób), ale liczą na pozytywne rozwiązanie tej kwestii.
Głos Wybrzeżaam

Opinie (58)

  • Szwedzkie i Niemieckie "szroty"

    jeżdżą po Gdyni i jakoś nikt z tego powodu specjalnie nie krzyczy. Fakt jest faktem, iż nie jest to najlepsze rozwiązanie bo ten sprzęt trafiając do Polski nie jest juz nowy a należy pamiętać, że drogi w Polsce nie są w takim stanie jak w Niemczech czy Szwecji. Jednak ten sprzęt jest w o wiele lepszym stanie niż zrupieciałe Ikarusy i Jelcze i na początek wozy w najgorszym stanie można tymi używanymi zastąpić. Jednakże nie można tylko i wyłącznie opierać swojej polityki na takiech właśnie pojazdach. Tutaj mały przytyk w strone gdyńskich przedsiębiorstw, wcale nie złośliwy lecz proponuje sie zastanowić nad tym co się robi, ponieważ Mercedesy będą miały już po 8 lat, poza tym są to wozy zmontowane przez jelcza. Dokupowanie do tego używanych Neoplanów to nie jest najmądrzejszy pomysł - w pewnym momencie może sie zacząć sypać spora ilośc autobusów (już sie to zaczyna z niektórymi dziać) i co w takiej sytuacji?

    • 0 0

  • Chyba warto by bylo kupic autobusy z kamerami wewnatrz, bo inaczej i tak wszystko zostanie zdewastowane predko...

    • 0 0

  • mam pomysł

    • 0 0

  • mam pomysł

    wiadomo,że gdański ZKM jest skansenem komunikacyjnym. Taki tabor już nie istnieje w najmniejszych miastach. Ale mam pomysł na jerszcze większe oszczędości będące kontynuacja oszczędności po zlikwidowanych liniacvh tramwajowych wygodnych dla mieszkańców takich jak 1, 3, 7, 9. Proponuje abuy jeździły składy 6-cio wagonowe. Zobaczcie ile zaoszczędzi się na etatach.

    • 0 0

  • to wcale

    nie jest taka prosta sprawa.
    W pierwszym rzedzie potrzeba by bylo poprawic ogolne egzekwowanie prawa zeby uniemozliwic niszczenie zawartosci
    autobusow. Co da video gdy do zlapanego na goracym uczynku
    i tak policja nie przyjedzie.

    • 0 0

  • oby tylko nie tak jak w Gdyni

    Po reorganizacji Komunikacji w Gdyni narzucono wyższe wymagania jakości komunikacji ale czy ktoś analizował co stało się z pracownikami?
    Uprawnienia zawodowe w komunikacji kłuły w oczy Zarząd w Gdyni.
    Pracownicy Komunikacji w Gdyni mają tyle dpdatków ile wynika z łaskawości Dyrekcji

    • 0 0

  • Zdanie

    Jesli sie zmieni kierownictwo i stosunek do pracownikow (brak szacunku do ciezkiej pracy mechanikow samochodowych, pamietajcie ze dzieki ich ciezkiej pracy autobusy caly czas jezdza!! Chwala im za to a nie kierownikom) oraz zrobcie wielkie zwolnienia w biurokracji ZKM gdyz ona pochlania najwiecej pieniedzy!!!

    • 0 0

  • Zgadza sie

    A na dodatek biurokraci w ZKM nie wykazują żadnego szacunku dla mechaników i kierowców oraz motorniczych. Skargi na błędnie ułożone rozkłady mają serdecznie gdzieś tłumacząc sie tym, że tak wyliczył komputer. Niech ci "fachowcy" zasiądą za kółkiem i sie wtedy mądrzą - zobaczymy czy zdążą jeździć według swoich rozkładów. Następna rzecz to oszczędności, ale nie tym czym by można oszczędzić. Szczególne wyróżnienie dla jednego z dyrektorów za likwidacje dyżurów mechaników na pętli na Wałowej. O zakupach taboru i ich strukturze lepiej nie wspominać bo sie nóż człowiekowi w kieszeni otwiera. Kupuje się same krótke autobusy. W ubiegłym roku po raz pierwszy zakupiono aż 3 nowe przegubowe Many, z których dwa na na 3 jeżdżą na liniach 118 i 155 - dla pracowników ZKM nie jest tajemnicą czemu.

    • 0 0

  • Ty anonim, nie bądź świnia ... powiedz czemu

    • 0 0

  • Wielka tajemnica

    pewnie znowu jakaś dyrektorzyna albo inny cwaniaczekj z ZKM albo urzędu miasta mieszka

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane