Fakty i opinie

ZKM w Gdyni obchodzi 25 lat istnienia

25 lat ZKM Gdynia to okazja do podsumowań i zaprezentowania osiągnięć.
25 lat ZKM Gdynia to okazja do podsumowań i zaprezentowania osiągnięć. fot. Marcin Czapnik

Zarząd Komunikacji Miejskiej w Gdyni obchodzi 25 lat istnienia. Jednostka została powołana 1 października 1992 roku, by organizować obsługę komunikacyjną Gdyni i sąsiednich gmin. Stała się wzorem dla innych polskich miast w zakresie organizacji transportu zbiorowego.



Obecnie ZKM Gdynia organizuje komunikację miejską na obszarze Gdyni, Rumi, Sopotu oraz gmin Kosakowo, Szemud, Wejherowo i Żukowo. Linie docierają także do Gdańska, Redy i Wejherowa.

Nowe linie, więcej autobusów w godzinach szczytu


W 1992 roku sieć obejmowała 55 linii - 48 autobusowych i 7 trolejbusowych. Przez 25 lat utworzono aż 37 nowych linii - całorocznych, jak i sezonowych. Wiele tras wydłużono lub zmodyfikowano. Utworzono linie pospieszne, midibusowe i specjalne. W 1992 roku na trasy wyjeżdżało jednocześnie 197 pojazdów w godzinach szczytu przewozowego. Teraz po ulicach, podczas największych korków, jeździ blisko 290 pojazdów.

Od czasu utworzenia ZKM powstało 26 nowych dziennych linii. Zmodyfikowano też kursowanie linii nocnych, dla których został utworzony węzeł przesiadkowy przy dworcu Gdynia Główna. Przewozy w ramach sieci ZKM realizują trzy przedsiębiorstwa stanowiące własność Gdyni, ale również konkurujący ze sobą od 1993 roku przewoźnicy prywatni. Mają obecnie 27 proc. udziału w sieci autobusowej i midibusowej.

Dojazd do mniejszych dzielnic i pomoc niepełnosprawnym

Od 10 lat wszystkie autobusy gdyńskiej komunikacji miejskiej są niskopodłogowe. Przedsiębiorstwa posiadają 241 autobusów, w tym 111 przegubowych pojazdów. Tam, gdzie dotarcie klasycznym pojazdem jest utrudnione, ZKM zapewnia przejazd mniejszymi pojazdami - 22 midibusami. Pierwsze takie pojazdy wyjechały w 1993 roku na ulice Sopotu, cztery lata później jeździły już po Gdyni. Obecnie funkcjonuje 11 takich połączeń.

Niepełnosprawni mogą korzystać, na zamówienie, z komunikacji mikrobusowej. Pomaga przede wszystkim uczniom szkół. W dyspozycji ZKM jest pięć takich, należących do Przedsiębiorstwa Autobusowego Gryf, pojazdów.

Trolejbusy wizytówką ZKM Gdynia

Zarząd Komunikacji Miejskiej to jeden z trzech organizatorów komunikacji w Polsce, który eksploatuje trolejbusy. Przez 25 lat istnienia uruchomiono 8 nowych linii, w tym dwie sezonowe. W 1996 roku zaczęły dojeżdżać na Pustki Cisowskie, w 2005 roku na Dąbrowę, rok później na Kacze Buki, w 2015 na Przystań Żeglugi, a w 2016 roku na osiedle Fikakowo w Wielkim Kacku.

Chlubą ZKM są trolejbusy mogące jeździć bez trakcji, które przy okazji są także doskonałą wizytówką miasta.
Chlubą ZKM są trolejbusy mogące jeździć bez trakcji, które przy okazji są także doskonałą wizytówką miasta. fot. Marcin Czapnik
Pierwszy niskopodłogowy trolejbus wyjechał na ulice Gdyni w 1999 roku. Od 2012 roku wszystkie pojazdy są niskopodłogowe, ale nie tylko to wyróżnia gdyńskie trolejbusy. Od 2009 roku pojazdy są sukcesywnie wyposażane w zasobnik energii. Dzięki niemu potrafią dotrzeć w miejsca, gdzie nie ma sieci trakcyjnej. Przydają się zwłaszcza podczas okresowych zamknięć ul. Świętojańskiej.

Nowoczesnych trolejbusów będzie przybywać

W 2015 roku na linii 21 testowo wprowadzono trolejbusy z bateriami litowo-jonowymi. Pojazdy zostały skierowane na skwer Kościuszki i al. Jana Pawła II. Kolejnym krokiem było skierowanie takich pojazdów na linię 29, która od 2016 roku obsługuje położone na wzgórzu, w dzielnicy Wielki Kack, osiedle Fikakowo. Dzięki temu mieszkańcy zyskali bezpośrednie połączenie z centrum Gdyni.

Pojazdy, które dotrą w najbliższym czasie do Gdyni będą wyposażone w najnowsze nowinki techniczne, takie jak gniazda USB, które już teraz są zamontowane w części pojazdów.
Pojazdy, które dotrą w najbliższym czasie do Gdyni będą wyposażone w najnowsze nowinki techniczne, takie jak gniazda USB, które już teraz są zamontowane w części pojazdów. fot. Marcin Czapnik
W najbliższych miesiącach do Gdyni trafi 30 nowych pojazdów wyposażonych w baterie trakcyjne, co pozwoli na uruchomienie i modyfikację funkcjonujących linii. Połowa z nich będzie pojazdami przegubowymi.

ZKM w Gdyni dysponuje 93 trolejbusami, z czego 38 posiada zasobnik energii. 6 posiada baterie litowo-jonowe pozwalające na przejechanie bez sieci trakcyjnej około 15 kilometrów. Rolę atrakcji turystycznej pełnią cztery zabytkowe pojazdy, eksploatowane na sezonowej linii 326 z Leszczynek do Orłowa.

- Wszyscy operatorzy eksploatują nowoczesne, proekologiczne pojazdy, wśród których wyróżniają się trolejbusy, autobusy napędzane gazem ziemnym oraz olejem napędowym, ale spełniające najbardziej rygorystyczne normy emisji spalin Euro 6 - nie ukrywa dumy prof. Olgierd Wyszomirski, dyrektor Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni.
Regularne badania wśród pasażerów

Siłą Zarządu Komunikacji Miejskiej są prowadzone od 1994 roku, co 2-3 lata, badania preferencji i zachowań pasażerów połączone z jednoczesnym pytaniem o ocenę, prowadzone na reprezentatywnej grupie w gospodarstwach domowych. Badania marketingowe wykonywane są też na przystankach i w pojazdach. W 1994 roku ocena w skali od 2 do 5 wyniosła 3,39, natomiast w 2015 roku było to już 4,24. Okazało się, że najważniejsze dla pasażerów są w kolejności: połączenie bezpośrednie, punktualność i częstotliwość.

W najbliższej przyszłości na ulice wyjedzie 55 nowych autobusów, z których część będzie pojazdami przegubowymi.
W najbliższej przyszłości na ulice wyjedzie 55 nowych autobusów, z których część będzie pojazdami przegubowymi. fot. Marcin Czapnik
Analizowane są nie tylko "suche" dane, ale również sygnały, opinie i skargi. Te można składać w dwóch biurach obsługi klienta, gdzie można też nabyć bilety i uzyskać informację o komunikacji miejskiej.

Co w przyszłości?

ZKM pełni istotną rolę w obsłudze wydarzeń okolicznościowych w mieście. Najwięcej pracy wymaga przewóz uczestników festiwalu Open'er. Na trasie pojawia się wówczas 60 dodatkowych pojazdów. Z dodatkowych autobusów chętnie korzystają również mieszkańcy podczas nocy sylwestrowej czy kibice po meczach.

- Wśród stojących przed ZKM Gdynia zadań są integracja biletowo-taryfowa, budowa kolejnych buspasów i wyposażenie pojazdów w urządzenia do pobierania płatności za przejazd. Planowane są też dalsze inwestycje w transport ekologiczny, w tym trolejbusy i autobusy elektryczne - kończy prof. Olgierd Wyszomirski.
W sobotę atrakcje dla miłośników komunikacji

W ramach obchodów 25-lecia działalności Zarządu Komunikacji Miejskiej w Gdyni, w sobotę, 30 września 2017 r., uruchomiona zostanie dla pasażerów bezpłatna linia trolejbusowa nr 325. Linię obsługiwać będą dwa trolejbusy: zabytkowy (ZIU-9B - z okresu rozpoczęcia działalności ZKM w Gdyni) i najnowocześniejszy (Solaris Trollino 12M).

Podstawowa trasa linii 325 prowadzić będzie z Dworca Głównego PKP w Gdyni ulicami: Wójta Radtkego, pl. Kaszubski i Świętojańską - do przystanku "Wzgórze św. Maksymiliana SKM" przy ul. Śląskiej. Dalszy odcinek trasy będzie już zróżnicowany w zależności od rodzaju taboru obsługującego dany kurs. Trolejbus zabytkowy zakończy przejazd na pętli na Węźle Franciszki Cegielskiej, natomiast nowoczesny trolejbus pojedzie, korzystając z energii zmagazynowanej w bateriach, ulicami Kazimierza Górskiego (obok C.H. "Riviera") i Łużycką, do pętli Redłowo SKM. Trolejbusy linii 325 kursować będą w godzinach 10-17.

W każdym z trolejbusów rozdawane będą wydawnictwa okolicznościowe i drobne upominki, a obecni w nich pracownicy ZKM porozmawiają z pasażerami na każdy nurtujący ich temat związany z komunikacją miejską.

* możliwość dodania komentarzy lub jej brak zależy od decyzji firmy zlecającej artykuł

Opinie (52) 2 zablokowane

  • I zostali w tych latach 90. Regres po całości (14)

    3 miejskie spółki z 3 zarządami jako synekury dla zaufanych, a i tak rządzą tam związkowcy. Biletomaty - problem nie do przeskoczenia. Tylko te durne karnety, żeby prowizja od sprzedaży poleciała. Stary tabor, ostatni duży zakup w 2002. Dobrze, że teraz zdobyli tę kasę. Siatka połączeń z liniami widmo. 3 razy rano, dwa wieczorem. Całe osiedla odcięte od komunikacji w niedzielę. Rozciąganie do absurdu linii, łapiących później każdy korek, brak pomysłu na konkretną zapaść, spadek liczby przewieziony o 10 mln w ciągu kilku lat. To tak na szybko.

    • 36 25

    • (9)

      Po co robisz z siebie idiotę... przecież w artykule wyżej jest wszystko napisane odwrotnie. Czyli co oni kłamią a ty mówisz prawdę? Piszesz, że całe osiedla odcięte od komunikacji w niedzielę... A ja myślę, że tobie się coś w mózgu odcięło i straciłeś kontakt z rzeczywistością. Zastanawiam się tylko po co piszesz te głupoty? Żeby się dowartościować? Musisz być nieźle zakompleksiony skoro wypisujesz takie głupoty

      • 8 24

      • To wina małego ptaszka

        Rekompensuje sobie mikry rozmiar wypisując brednie na forum

        • 3 11

      • To powiedz o tej świetnej komunikacji ludziom na Szczecińskiej w niedzielę (5)

        Całe górne Działki Leśne w niedzielę nie mają żadnej komunikacji. Gdyby to jeszcze było płasko, ale tam są normalne góry. A osiedle coraz starsze. Moi sąsiedzi to niedziele mają wyłączone z życia, bo nie dają rady w swoim wieku, a samochodu się kiedyś pozbyli, bo nie było gdzie parkować.

        • 13 0

        • Jest linia 203 (4)

          Jest linia 203. Tyle w temacie.

          • 1 10

          • Spójrz najpierw na rozkład, a później pisz bzdury (3)

            203 to 4 kursy w ciągu dnia, ostatni o 13.00 z Wolności.

            • 10 0

            • (1)

              Weź trollu sobie odpuść. Działki Leśne to dzielnica w centrum Gdyni w 95%domki jednorodzinne gdzie każdy ma auto. Myślisz, że ZKM będzie puszczał co godzinę autobus dla 4 osób w niedzielę, które może by pojechały a może i nie.... uwierz że gdyby było takie zapotrzebowanie to na pewno by jeździł. O reszcie co napisałeś to nawet tego nie bronisz bo wiesz że to kłamstwa

              • 5 4

              • A po co aż trzy spółki w tym dwie autobusowe po co kretynie trzej prezesi szarpiacy miesięcznie po 20 tysięcy zł? W takim pkt zatrudniają ludzi na 1/4 etatu a faktycznie robią cały etat ludzie zarabiają 2 tysiące a uprawnienia kosztują 4 tysiące to niby jest normalne?

                • 1 0

            • Tak

              Bo oni, tylko na Hale Targową chcieli jeździć

              • 0 0

      • To jest art.sponsorowany

        Jest napisane wprost, że to reklama.

        • 6 0

      • Spadek liczby przewożonych pasażerów jest faktem

        Brak biletomatów również. Oferta po 20.00 szczątkowa.

        • 0 0

    • 30 autobusów w 2015 roku, kilkadziesiąt trajtków od 2006 r. (3)

      z zakupami taboru to nieźle ściemniasz, nowe trajtki kupowane były od 2005, łącznie co najmniej 50 sztuk z różnych programów unijnych i we własnym zakresie (nie liczę przebudowanych z autobusów na trajtki). W samym 2014/2015 wjechało też 30 nowych, krótkich autobusów - połowa diesel euro6, połowa na CNG. To tak na szybko;)

      • 3 2

      • MW? Co ty jesteś? Miasto Wspólne, obrońca wszystkiego co jest związane z autobusami (2)

        Niszczycie tymi buspasami Gdynię, a to przez was je malują.

        • 3 3

        • (1)

          Dyżurne trolle z Gdańska, o małych ptaszkach rekompensują sobie swój komplex, wypisywaniem bzdur o Gdyni. Skoro przyrodzenie mają takie jakie mają to muszą podkreślić wielkość swojego miasta nad innymi. To tak jak kierowcy wielkich aut

          • 2 3

          • Myszku, wy z Gdyni jesteście po prostu uciążliwi

            jak ujadający ratlerek. Dużo hałasu o nic. Nic Gdynia do trójmiasta nie wnosi; wręcz przeciwnie, taką SKM wręcz sabotuje.

            • 1 0

  • (1)

    Tyle lat i w całej Gdyni nie ma nawet jednego biletomatu. Po co tyle tych miejskich spółek? Po to by kolesie mogli sobie siedzieć na niepotrzebnie powielanych ciepłych stołkach? Przecież to jest skandal. Wszyscy mieszkańcy za to płacą

    • 33 2

    • kolesie, ciepłe stołki...

      Oj marzy się prezydent ze Słupska

      • 10 1

  • Dziękujemy bardzo i chcemy dalej dobre zarządzanie komunikacją miejską w Gdyni (2)

    I chwała ZKM Gdynia za owocną pracę!

    • 14 34

    • Dało by rade przywrócić linie 05 relacji Węzeł Franciszki Cegielskiej - Park Handlowy Matarania?

      • 15 1

    • Jak już chcesz się podlizać na zlecenie protektora to chociaż pisz poprawnie po polsku

      • 0 0

  • (1)

    Nie rozumiem, po co te stare trajtki jeżdżą. Mi pokażą się jedynie z chorobą lokomocyjną w dzieciństwie.

    • 8 26

    • Bo ja chcę nimi jeździć

      Komu się nie podoba, to niech nie wsiada :)

      • 12 5

  • Kiedy wspólny bilet trójmiejski? Kiedy biletomaty? (1)

    Kiedy przestaną jeździć te szroty z Niemiec?

    • 19 3

    • Kiedy przestaną jeździć te szroty z Niemiec?

      Masz na myśli swojego Golfa?

      • 3 7

  • i co ??? zadnej imprezy nie bedzie ??? (1)

    dziekujemy zkm za docenienie przez zkm - klienci

    • 11 0

    • Niestety balangi u Sowy nie będzie

      Musisz poczekać na jubileusz zakupu 10 mieszkania przez Budynia

      • 3 5

  • Najlepszego na dalsze 25 lat

    • 5 15

  • (1)

    "firma" będąca własnością miasta reklamuje swoje "rocznice" w mediach!?

    • 19 1

    • A co ma z tej okazji wywiesić tablicę pamiątkową

      na ścianie Urzędu Miasta? Walnij się w łeb.

      • 2 11

  • Darmowa komunikacja

    Gdynia był obchodzony europejski dzień bez samochodu, kierowcy za okazaniem dowodu rejestracyjnego mogli podróżować za darmo komunikacją miejską, w innych miastach z bezpłatnych przejazdów mogli skorzystać inni, czy w ten jakże wielce wyjątkowy dzień ZKM nie mógłby wprowadzić darmowe przejazdy we wszystkich liniach?

    • 13 0

  • 25 Lat.To w Gdańsku starsze tramwaje jeżdżą.

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.