- 1 Ugaszono pożar na budowie osiedla (171 opinii)
- 2 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (190 opinii)
- 3 Podsuwają pomysły na kary dla śmieciarzy (51 opinii)
- 4 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (154 opinie)
- 5 Zajrzyj do międzywojennych witryn (37 opinii)
- 6 Na lotnisku pojawił się kwiatomat (100 opinii)
ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.
Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.
W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.
Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje
Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.
- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:
- Sikorskiego (2 kierunki)
- Cieszyńskiego (2 kierunki)
- Wilanowska (2 kierunki)
- Wyspiańskiego
- Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
- Traugutta (2 kierunki)
- Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
- Chodowieckiego (2 kierunki)
- Helska (2 kierunki)
- Derdowskiego (2 kierunki)
- Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
- Brama Oliwska (2 kierunki)
- Stocznia SKM (2 kierunki)
- Brama Żuławska (2 kierunki)
- Cebertowicza (2 kierunki)
- Przemyska (2 kierunki)
- Płocka (2 kierunki)
- Jelitkowo
- Subisława
- Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
- Galeria Bałtycka (2 kierunki)
- Klonowa (2 kierunki)
- Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
- Miszewskiego (2 kierunki)
- Politechnika (2 kierunki).
Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.
- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.
- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.
Film archiwalny
Opinie wybrane
-
2021-02-12 07:10
Można też zmodyfikować rozkład. (5)
Bo teraz przy Dworcu tramwaje jeżdżą seriami - te jadące przy stoczni jadą jeden po drugim a potem te przez Zwycięstwa/Grunwaldzką.
- 111 6
-
2021-02-12 10:16
widzisz, al po co. Urzędnik nie myśli ja ułatwić podróż pasażerowi tylko jak zrzucić z siebie problem. Przystanek na Warneńskiej jest długi by zmieścił się tramwaj i autobus, jak jadą oba na raz, a zwłaszcza jak odjeżdża jeden to jest niezła gonitwa pasażerów za pojazdem bo nikt nie wiem gdzie on się zatrzyma:)
- 4 0
-
2021-02-12 09:49
Dla Robyg jakos dalo sie zmienic - jak sie chce to mozna! (2)
Fundusze unijne to nie problem - wyglada na to ze to tylko wymowka
dla robyg jakos dalo sie zmienic przebieg chodnika ze sciezka rowerowa - osiedle robyg naprzeciw galerii morena, miasto zrobilo z pomoca funduszy unijnych chodnik ze sciezka rowerowa, a nastepnie specjalnie dla robyg zrobiono dodatkowy wjazd dla samochodow - skroconoFundusze unijne to nie problem - wyglada na to ze to tylko wymowka
dla robyg jakos dalo sie zmienic przebieg chodnika ze sciezka rowerowa - osiedle robyg naprzeciw galerii morena, miasto zrobilo z pomoca funduszy unijnych chodnik ze sciezka rowerowa, a nastepnie specjalnie dla robyg zrobiono dodatkowy wjazd dla samochodow - skrocono przez to chodnik i sciezke rowerowa: dokonano zmian w inwestycji finansowanej z funduszy unijnych
czyli jak sie chce to mozna
a teraz slyszymy od urzednikow ze jezeli chodzi o perony to Nie Da Sie!
Dla robyg Da Sie
Dla pasazerow Nie Da Sie
O co tu chodzi? Pytanie retoryczne ;-)- 9 0
-
2021-02-12 10:23
(1)
Takich kwiatków jest więcej. Remont ostatnio na Potokowej dla kogo (plus budowa zwrotki, której się nie dało kiedyś)? A stary Słowak? Od Reymonta w górę koleiny i dziury były straszne ale nie dało się przez tyle lat wyremontować choć droga się zużyła w czasie budowy nowej Słowackiego. A teraz proszę da się. Dlaczego? A bo nikt nie kupi lokalu przy takiej zdezelowanej drodze. I pewnie takich inwestycji jest w Gdańsku więcej. Czy kogoś to jeszcze dziwi?
- 9 0
-
2021-02-12 22:44
Dziwi mnie, że jeszcze ich wybieracie i popieracie.
- 2 1
-
2021-02-12 09:43
Zgadzam się! W kierunku Oliwy to samo, 12 i 6 jedna po drugiej. Próżno szukać logiki w tych rozkładach jazdy.
- 14 1
-
2021-02-12 08:21
Podwójny przystanek kojarzy mi się z ganianiem raz w jedną raz w drugą stronę bo nie wiadomo gdzie zatrzyma się tramwaj. A jeśli nie da się zwiększyć przepustowości bez utrudnień dla ruchu samochodowego no to trzeba ograniczyć ruch samochodowy i tyle.
- 17 3
-
2021-02-12 08:21
ale dlaczego jeżdża jeden za drugim
Moim zdaniem trzeba zmienić rozkład jazdy, żeby tramwaje nie jeżdzily jeden za drugim w odstepie 1 minuty, a potem przez 8 minut nic i znowu seria 5, 6, 9, 12. Tak jest we Wrzesczu. Nic dziwnego że się nie mieszcza na przystankach.
- 23 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.