• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM chce wydłużyć przystanki, by przyspieszyć tramwaje

Maciej Korolczuk
12 lutego 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście. Podwójne perony umożliwiają szybszą wymianę pasażerów. ZTM chciałby, aby takie przystanki powstały w prawie 30 miejscach w mieście.

Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku w ramach nadania priorytetu dla tramwajów zwrócił się do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni o wydłużenie niemal 30 peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się na nich jednocześnie po dwa tramwaje. GZDiZ będzie sprawę analizował, ale urzędnicy zastrzegają, że w niektórych lokalizacjach rozbudowa na razie nie będzie możliwa, bowiem przystanki powstały przy wsparciu środków unijnych.



Co w największym stopniu przyspieszyłoby ruch tramwajów?

O przyspieszeniu tramwajów w Gdańsku mówi się od kilku lat. Pasażerowie narzekają na żółwie tempo zwłaszcza na głównym ciągu komunikacyjnym - od HuciskaMapka przez al. ZwycięstwaMapkaal. GrunwaldzkąMapka do pętli na StrzyżyMapka.

Tramwaje między przystankami w wielu miejscach wstrzymuje sygnalizacja świetlna, na przeszkodzie stoją też zbyt krótkie perony przystankowe, przy których może zatrzymywać się tylko jeden tramwaj. Problemem są też wyczerpane możliwości na newralgicznych skrzyżowaniach, np. na Hucisku, gdzie nie da się już puścić więcej tramwajów bez negatywnego wpływu na ruch drogowy.

W pierwszej kwestii w ostatnich latach udało się zlikwidować zbędne sygnalizatory. Tak się stało m.in. na przejściach dla pieszych przy przystankach Przemyska, Pomorska-Osiedle, Reja, Uniwersytet i w ciągu ul. Kartuskiej. To jednak kropla w morzu potrzeb, by wprowadzone zmiany były odczuwalne dla pasażera i w znaczący sposób przyspieszyły kursujące tramwaje.

Dłuższe przystanki = szybsze tramwaje



Zarząd Transportu Miejskiego zwrócił się więc do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, zarządcy przystanków w mieście, o wydłużenie ponad kilkudziesięciu peronów przystankowych, by mogły zatrzymywać się przy nich jednocześnie po dwa tramwaje.

- Przystanki podwójne umożliwiają zwiększenie prędkości komunikacyjnej, ponieważ dwa tramwaje jednocześnie obsługują przystanek i niemal jednocześnie odjeżdżają, w tym samym cyklu sygnalizacji świetlnej - tłumaczy Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Opiniując wszelkie projekty dotyczące trakcji tramwajowej, każdorazowo rekomendujemy rozwiązania minimalizujące czas przejazdu tramwajów. Najczęściej sugerujemy ograniczenie liczby sygnalizacji świetlnych oraz uwzględnienie możliwości wprowadzenia priorytetów, m.in. poprzez montaż odpowiednich detektorów wykrywających tramwaj na tyle wcześnie, by umożliwić płynny przejazd przez skrzyżowanie.
Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia. Przystanki tramwajowe wskazane do przedłużenia.
ZTM wskazał na liście prawie 30 przystanków, które powinny zostać przebudowane:

  • Sikorskiego (2 kierunki)
  • Cieszyńskiego (2 kierunki)
  • Wilanowska (2 kierunki)
  • Wyspiańskiego
  • Opera Bałtycka (w kierunku śródmieścia)
  • Traugutta (2 kierunki)
  • Uniwersytet Medyczny (2 kierunki)
  • Chodowieckiego (2 kierunki)
  • Helska (2 kierunki)
  • Derdowskiego (2 kierunki)
  • Kliniczna-Szpital (2 kierunki)
  • Brama Oliwska (2 kierunki)
  • Stocznia SKM (2 kierunki)
  • Brama Żuławska (2 kierunki)
  • Cebertowicza (2 kierunki)
  • Przemyska (2 kierunki)
  • Płocka (2 kierunki)
  • Jelitkowo
  • Subisława
  • Wojska Polskiego (w kierunku śródmieścia)
  • Galeria Bałtycka (2 kierunki)
  • Klonowa (2 kierunki)
  • Jaśkowa Dolina (2 kierunki)
  • Miszewskiego (2 kierunki)
  • Politechnika (2 kierunki).


Wydłużenie przystanków tramwajowych wiązałoby się z ich gruntowną przebudową i przez urzędników zostało uznane ze zadanie inwestycyjne.

- Dlatego też przekazaliśmy wniosek ZTM do Wydziału Projektów Inwestycyjnych o realizację tego zadania z uwzględnieniem rozwiązań w zakresie inżynierii ruchu pod kątem zapewnienia bezpiecznej powierzchni dla gromadzenia się pasażerów w rejonie przystanków - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.
Wydział Projektów Inwestycyjnych poinformował z kolei, że obecnie nie ma w planach inwestycyjnych miasta takiego zadania. W uzasadnieniu czytamy, że część przystanków w Gdańsku wciąż objętych jest procedurą zachowania tzw. trwałości projektów inwestycyjnych w ramach projektów GPKM oraz innych projektów drogowych finansowanych z Unii Europejskiej.

- To ogranicza możliwości inwestycyjne na wytworzonej z pomocą środków unijnych infrastrukturze w okresie związania z procedurą trwałości projektu unijnego, nie oznacza to jednak całkowitej rezygnacji z realizacji - dodaje Kiljan. - Sprawa ta bez wątpienia wymaga dogłębnej analizy. Każda z lokalizacji, o którą wnioskuje ZTM, musi być przeanalizowana pod względem możliwości wydłużenia i rozbudowy powierzchni peronu o powierzchnię do oczekiwania przez podróżnych.

Film archiwalny

Opinie (331) 8 zablokowanych

  • usuńcie niepotrzebne przystanki (również te na których wsiada/wysiada bardzo mało osób), przesuńcie przystanki za światła i już będzie lepiej.
    Wydłużenie peronów nie da za dużego wzrostu przepustowości.

    • 10 1

  • Wydłuzenie nic nie da ...

    Jak ma funkcjonować to powinno pełnić funkcję metra czyli omijać skrzyżowania... pod bądź nad i wtedy nie będzie problemu....

    • 8 1

  • Tja, szczególnie na Morenie wydłużą, gdzie jakiś i**ota

    pobudował na styk te rozjazdy przy sentral parku...

    • 5 1

  • ZTM chce (2)

    Pytanie jest podstawowe dlaczego przyspieszyć komunikację ? bo inne miasta w Polsce śmigają szybciej.
    Przyspieszyć a jednocześnie obniżyć bezpieczeństwo to nie jest wyjście.

    Dlaczego ZTM nie weźmie przykładu z innych miast i nie zacznie naciskać na miasto aby:
    - aby każdy cykl świateł na skrzyżowaniu z uczestnictwem tramwaju trwało do zakończenia przejazdu dwóch tramwajów.
    - aby tristar działał w taki sposób aby tramwaje dojeżdżające do skrzyżowań dostawały zieloną falę.
    - aby stan torów i sieci trakcyjnej naprawdę pozwalał na osiąganie prędkości przelotowych ok 60 km/h

    Wszyscy wiemy, że nawet nowe torowiska są w kiepskim stanie i niektóre nadają się do remontu. W wielu miejscach jest ograniczenie prędkości z powodu szyn lub sieci a czasami mieszkańców co niby mają dać podwójne przystanki ? Wymiana pasażerów z tramwaju do tramwaju trwa a kilka sekund w godzinach szczytu nawet 2 minuty, później te tramwaje stoją na światłach, pierwszy z nich pojedzie na zielonym i jego opóźnienie będzie minutę ale ten z tyłu złapie minutę tego z przodu i kolejne dwie zanim dostanie zielone światło. Do tego weźmy pod uwagę, że motorniczowie to nie maszyny, pełne skupienie przez cały dzień oglądanie lusterka czy wszyscy pasażerowie wsiedli wysiedli, czy przy wjeździe i wyjeździe z przystanku jest bezpiecznie. Pod koniec zmiany zmęczenie jest ogromne.

    Przebudowa przystanków nic nie da wręcz może zaszkodzić lub spowodować to, że zostanie obniżone bezpieczeństwo przejazdu.

    Wiemy też wszyscy, że ZTM bardzo chce aby komunikacja miejska jeździła na opóźnieniach ponieważ za opóźnienia nie wypłaca 100% kwoty za wozokilometry.

    Drobna zmiana a ZTM zarabia, co jest nieuczciwością, wręcz celowym działaniem na szkodę innej firmy.

    • 19 3

    • wreszcie ktos powiedzial prawde!!!

      Wystarczy zobaczyc ile czasu jest dane na przejazd na linii 115. Na poczamku Kursu z Wrzeszcza trzeba się wlec, by od Ujesciska cisnąć gaz do dechy. A i tak na Jaworzniakow jest sie opoznionym. Ale bilans czasu przejazdu dla ZTMu sie zgadza. To potwierdza wpis. Ze jest to celowe dzialanie ztmu. Przykład linii 115 jest jednym z B. Wielu tego typu praktyk w Gdańskim ztmie. Odpowiednie służby powinny się tym zająć. Tak samo jak inspekcja pracy powinna sprawdzić ile prZerwy mają kierowcy komunikacji miejskieJ na danych liniach.

      • 0 0

    • Po otwarciu FORUM na skrzyżowaniu przy Okopowej też mieli zmienić cykl świateł dla tramwajów kierunek Stogi i odwrotnie i dalej nic. Mam nawet pismo że Tramwaje ze Świętokrzyskiej także miały jeździć na Stogi i dalej nic...

      • 0 0

  • ale dlaczego jeżdża jeden za drugim

    Moim zdaniem trzeba zmienić rozkład jazdy, żeby tramwaje nie jeżdzily jeden za drugim w odstepie 1 minuty, a potem przez 8 minut nic i znowu seria 5, 6, 9, 12. Tak jest we Wrzesczu. Nic dziwnego że się nie mieszcza na przystankach.

    • 23 0

  • Podwójny przystanek kojarzy mi się z ganianiem raz w jedną raz w drugą stronę bo nie wiadomo gdzie zatrzyma się tramwaj. A jeśli nie da się zwiększyć przepustowości bez utrudnień dla ruchu samochodowego no to trzeba ograniczyć ruch samochodowy i tyle.

    • 17 3

  • A

    No tak, potrzeba jest rozbudowy przystanku na Kliniczna-szpital gdzie tramwaj jeździ co 10 minut a nie co chwilę. Komu chcą dać zarobić ?

    • 12 2

  • Czy ktoś mi może wyjaśnić - pytam serio

    Co da zwiększenie przepustowości w ciągu Grunwaldzkiej skorto na Hucisku już "bardziej się nie da"?

    • 9 1

  • Przystanków z funduszy UE nie można ruszyć...

    Mam nadzieję, że papier toaletowy w urzędzie nie jest z funduszy UE bo nie będzie można dołożyć więcej na wypadek zwiększonego zużycia...

    • 7 3

  • Pomysł średni (1)

    Ale niech robią. Po wydłużeniu przystanków nie będzie argumentu, zeby nie brać dłuższych tramwajów, bo się na przystanku nie zmieści.

    • 7 4

    • Nadal nie będą się mieścić na wielu dopiero co zbudowanych przystankach których nie można przebudować

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane