• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

ZTM darował wysokie kary GAiT-owi

Maciej Korolczuk
9 sierpnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych. ZTM liczy, że GAiT umorzoną karę przeznaczy na skuteczną rekrutację nowych kierowców i motorniczych.

Zarząd Transportu Miejskiego najpierw nałożył, a następnie odstąpił od egzekucji kary dla Gdańskich Autobusów i Tramwajów za kwietniowe i majowe niewykonania kursów. W sumie miejski przewoźnik zaoszczędził ponad 450 tys. zł. - Powodem niewykonanych kursów były obiektywne trudności z zapewnieniem przez GAiT pełnej obsady kierowców. Spółka dokłada teraz wszelkich starań, by to zmienić, dlatego liczymy, że te środki przeznaczy np. na skuteczną rekrutację nowych pracowników - tłumaczy ZTM.



Umorzenie kary przez ZTM to moim zdaniem:

Przypomnijmy. Pierwsze kary za niewykonane kursy ZTM nałożył na GAiT w marcu. Spółka kierowana przez Macieja Lisickiego musiała zapłacić 85 tys. zł kary umownej za nierealizowanie umowy przewozowej. Zapisy mówią, że kara za niewykonane wozokilometry jest naliczana w przypadku, gdy wskaźnik wykonania spadnie poniżej 99,7 proc. Pierwsza połowa roku była pod tym względem trudna - nie tylko dla przewoźnika, ale przede wszystkim dla pasażerów, narzekających na wypadające kursy autobusów.

Problem nasilił się wiosną. Najgorszy pod tym względem był kwiecień. Tylko za ten miesiąc ZTM nałożył na GAiT karę w wysokości 306 tys. zł. W maju niewykonanych kursów było o połowę mniej niż miesiąc wcześniej, ale wciąż bardzo dużo - kary wyniosły 156 tys. zł. GAiT płacić ich jednak nie musi.

- ZTM zdecydował nie nakładać kary na operatora z uwagi na to, że powodem niewykonania wozokilometrów, co jednoznacznie wykazała spółka GAiT, były trudności z zapewnieniem pełnej obsady kierowców - podkreśla Zygmunt Gołąb, rzecznik prasowy ZTM. - Należy uznać to za przyczynę leżącą poza operatorem, bo sytuacja, w której karzemy operatora za problem mający zasięg krajowy, z którym również borykają się operatorzy i organizatorzy komunikacji miejskiej w innych miastach, w naszej ocenie byłaby niedopuszczalna. Kary naliczane są wyłącznie z przyczyn leżących po stronie operatora. Spółka GAiT zapewnia nas, że od kilku miesięcy czyni wszelkie starania, by pozyskać kierowców i ponosi związane z tym nakłady finansowe. Warto podkreślić, że problem odejść kierowców z pracy nasilił się w momencie wprowadzenia w Polsce przepisów dotyczących obniżenia wieku emerytalnego.

W ubiegłym tygodniu o stan komunikacji miejskiej w Gdańsku prezesa Lisickiego pytał Kacper Płażyński


Pierwszy i ostatni raz



Według ZTM, a więc organizatora komunikacji, miejski przewoźnik nie ma wpływu na braki kadrowe w spółce i od wielu tygodni robi wszystko co w jego mocy, by zapełnić wakaty. W tym celu szuka pracowników w innych gminach, m.in. w Kartuzach czy Kościerzynie, a także za granicą. Spółka nawiązała w ostatnim czasie ścisłą współpracę z biurami pośrednictwa pracy i szuka nowych pracowników m.in. w Gruzji i na Ukrainie.

- Wychodzimy z założenia, że te pieniądze GAiT może przeznaczyć np. na akcję promocyjną i informacyjną, by zwiększyć szansę na skuteczniejszą rekrutację nowych pracowników. Taka sytuacja zdarza się po raz pierwszy. Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować. Liczymy, że to pierwszy i ostatni raz, gdy musimy reagować w taki sposób.
Zobacz także: Taksówką zamiast autobusem? Możliwe rekompensaty dla pasażerów

Co z karami dla innego przewoźnika - firmy BP Tour, z którą ZTM także ma umowę, która przewiduje naliczanie kar za nierealizowanie kursów?

- Zapisy umowy przewozowej z BP Tour są podobne do umowy z GAiT, ale zawarcie obu umów nastąpiło w dwóch różnych trybach. Z BP Tour odbyło się to na zasadzie przetargu, a więc tu nie ma możliwości aneksowania istotnych warunków. Umowa z GAiT - jako podmiotem wewnętrznym - została zawarta w trybie powierzenia, zgodnie z zapisami unijnymi, co oznacza, że dopuszcza się jej aneksowanie - doprecyzowuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM w Gdańsku.

Przyjadą kierowcy z Białorusi



Jak te środki planuje spożytkować GAiT? Już teraz firma organizuje i finansuje szkolenia kierowców. Tylko na jedną osobę to koszt około 6,5 tys. zł. Warunkiem jest przepracowanie dwóch lat w GAiT po zdobyciu uprawnień. Od 2017 r. przeszkolono kilkudziesięciu kierowców i jak zapewnia spółka - większość z nich otrzymała uprawnienia i pracuje w GAiT.

- Obecnie zajęliśmy niemal wszystkie firmy szkoleniowe, uprawnienia zdobywa teraz około 30 kierowców. Współpracujemy z Gdańskim Urzędem Pracy oraz agencją pracy sprowadzającą pracowników z zagranicy. Niebawem ma u nas zawitać grupa kierowców z Białorusi. Po krótkim szkoleniu i poznaniu miasta zasiądą za kierownicami naszych autobusów - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT. - Planujemy też szersze działania, pozwalające dotrzeć do kierowców ze stażem, ale spoza aglomeracji trójmiejskiej. Na ten moment nie chcielibyśmy zdradzać szczegółów. Jest to temat ważny dla nas od wielu miesięcy i ogromnie doceniamy fakt, iż ZTM okazuje zrozumienie dla sytuacji. Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska.

Opinie (271) 10 zablokowanych

  • (24)

    tak się robi propagandę sukcesu!

    • 251 9

    • (11)

      Jak za towarzysza Piotr Owicza

      • 14 10

      • Budyń jak Lenin

        • 19 4

      • Czyli to tak jakby Pani z pokoju 7 nałożyła karę na Panią z pokoju 5 za to że za dlugo WC zajmuje

        Jak dzieci ...

        • 17 2

      • Czyli Prezes zostaje (1)

        Bawimy się dalej

        • 21 0

        • No to się chłopcu dogadali. Choć pachnie mi to niegospodarnością.

          • 9 0

      • Zawiesić wykonanie i zapytać Brukselę czy tak wolno! (4)

        Proszę nie łamać prawa w Gdańsku

        • 17 0

        • Wolne Swądy i Wolny Stolec! (2)

          • 7 2

          • Prostytucja!

            • 6 2

          • Ma ktoś tel do Brukseli?

            Muszę iść do WC i nie wiem czy mogę?

            • 9 1

        • W sumie to głupi pomysł nie jest - darowanie takiej kary można uznać za niedozwoloną pomoc publiczną, a Bruksela na to cięta jest.

          • 9 0

      • co to ma do rzeczy stary komuchu? (1)

        • 2 6

        • Pytasz Rzeplinskiego czy Balcerowicza?

          • 7 3

    • W tej sytuacji nie mogło być innego rozwiązania niż śmieszne (5)

      po pierwsze śmieszne było już samo to że jedna spółka miejska nakłada na drugą kary - przecież i tak obydwie są finansowane przez podatników więc kto niby de facto ta karę by zapłacił? Podatnicy oczywiście na rzecz drugiej spółki również utrzymywanej przez podatników :-D
      po drugie śmiesznie bo pokazuje ewentualnym podwykonawcom, jak wygląda funcjonowanie umów ze spółkami miejskimi - sa równi i równiejsi
      po trzecie śmiesznie, bo w GAiT nic się nie poprawiło poza tym, że ZTM rzekomo z powodu braku pasażerów wyrzuciło wiele kursów z rozkładu dzięki czemu GAiT mógł się zmieścić w "dozwolonej" liczbie niewykonanych przejazdów
      po czwarte śmiesznie, bo Lisicki dalej siedzi w GAiT na stołku dzieki protekcji Budynia. najpierw powołano dla niego specjalnie wymyślone stanowisko a gdy łaskawie pozwolono doczekać poprzedniemu prezesowi emerytury to w nowym konkursie postawiono wymogi, ze następcą ma być Lisicki i Lisicki "wygrał" w konkursie na stołek prezesa (tym bardziej żę chyba nie było kontrkandydatów) - to jest podecznikowy przykład małej sycyliii w wykonaniu Budynia, który nie ma wstydu i w wolnych chwilach skacze poda sądem w obronie demokracji

      • 48 0

      • (4)

        Nie było konkursu na prezesa, Lisek został obsadzony w trybie pozakonkursowym: dołączenie do zarządu jako wice -> rezygnacja Zglika -> wyznaczenie Liska na prezesa

        • 26 1

        • czyli jeszcze bardzie po sycylijsku bez udawania nawet ze jest jakiś konkurs

          a tyle razy Budyń trąbił o pisowskich Misiewiczach - chyba tylko dla odwrócenia uwagi od swojego podwórka

          • 25 1

        • POsiewicz wszechczasów!

          • 9 1

        • Sędzia na telefon Lisicki Prezesem z zawodu... (1)

          POgonimy was przy urnach

          • 11 2

          • Bełkot bez sensu.

            • 1 1

    • Tramwaj nr 7 (2)

      Bardzo dziękuję Panu Lisickiemu za dzisiejszy przyjazd tramwaju nr 7 godz 7.02 pętla Świętokrzyska Nie było w poniedziałek wtorek środę a dziś Był Hurra niech zyje

      • 21 0

      • Ale dzieci za darmo jeżdżą... (1)

        • 10 0

        • Od lipca

          • 2 0

    • Ale socjalizm jest śmieszny ...

      • 9 0

    • A może trudności były subiektywne? (1)

      • 0 0

      • Pewnie tak. Motorniczy miał sr*czkę trzydniówkę.

        • 3 1

  • Co to w ogóle ma być? (9)

    Oni sobie za to zamówią nowe fotele i zapas kawy na Jaśkową.
    A ludzie dalej będą musieli do pracy chodzić z buta

    • 334 9

    • (3)

      I zapłacą podatek od umorzonej kwoty..? GAiT to zwykła spółka z o.o.

      • 23 0

      • Budyniowe mrówki już coś wymyśla (1)

        • 17 0

        • Dziadek z walizeczką złota od nazistów pomoże.

          • 4 2

      • W zasadzie powinni - w sumie to dochód jest. CIT się należy jak w mordę strzelił.

        • 7 0

    • (1)

      Niskie płace to przyczyna leżąca poza operatorem?!

      • 42 0

      • JW

        • 9 0

    • Gdańsk to nie miasto...

      To stan umysłu. Podajcie mi drugie takie miasto w Polsce czy w ogóle w europie gdzie nie ma pieniędzy na komunikacje miejską. To ewenement na skalę światową. Każde miasto dba o to aby ludzie korzystali z komunikacji zamiast swoich aut. Czekaj jak to leciało Gdańsk już zbliża się do Londynu bo Paryż już dawno w tyle

      • 11 2

    • Ciekawe jaka część tej kwoty poszła pod stołem...

      • 4 1

    • Sytuacja co najmniej patologiczna

      Tylko w układzie gdańskim takie machloje. Czas rozgonić towarzystwo od koryta.

      • 6 1

  • Ufff... (3)

    Całe szczęście. Będzie na premie dla Lisickiego.

    • 272 5

    • Inaczej biedak nie

      miałby na wakacje na Bali.

      • 30 1

    • (1)

      Im się te pieniądze po prostu należały, tak jak nam złodziejom z #dojnej zmiany

      • 11 8

      • Dobra zmiana w Gdańsku już rządzi

        widać, że wszyscy POpierają Pis i przeszli do partii grupowo przed wyborami

        • 6 0

  • jeszcze czego (14)

    Dac ludziom normalną płace, a nie ,że będą nas wozić Ukraińcy czy Gruzini. Nie wiem jak Wy, ale ja nie wsiade.

    • 250 23

    • (1)

      zapomniałeś, jak twój sąsiad/kuzyn/wujek dorabiali w rajchu??

      • 26 16

      • O to to

        Pewnie sam też na ogórki jeździł

        • 17 5

    • Co za roznica (3)

      Z jakiego kraju pochodzi kierowca? Ma autobus być na czas i już. Ja tam nawet nie patrzę kto za kołkiem siedzi

      • 18 10

      • (2)

        różnica jest taka, że zapłacą mu mniej i przez to stawki nigdy nie wzrosną, a taki ukrainiec będzie w siódmym niebie bo dla niego to fortuna

        • 30 7

        • przecież już płacą mniej!

          myślisz że skąd problemy z kierowcami? Że za dużo płacą?

          • 27 0

        • a myślisz,ze jak taki ukrainiec posiedzi tu kilka miesięcy to się nie kapnie ,że gdzieś indziej dostanie więcej?

          Jak tylko dostanie kartę pobytu to pójdzie tam gdzie więcej płacą i GAiT znowu będzie płakał,że ludzi za psi grosz nie ma. Pamiętaj, że taki obcokrajowiec nie jest związany emocjonalnie z Gdańskiem, nie ma tu znajomych i rodziny, i dla niego to nie problem przenieść się w ciągu jednego dnia do Szczecina, Warszawy czy Katowic- liczy się tylko kto da więcej.

          • 12 0

    • Niech wożą nas nawet ufoludki (3)

      tylko niech j e ż d ż ą!
      Jak ci rasizm niepozwala wsiąść do tramwaju prowadzonego przez ahmeda to tym lepiej, mi nie będzie śmierdziało.

      • 15 16

      • Nie myśl ksenofobii z rasizmem

        • 8 0

      • Głupcze, tu chodzi o płace. (1)

        Koszty życia rosną, a płace stoją. Przecież to chore, ściągamy pracowników z zagranicy, a sami też musimy emigrować w poszukiwaniu lepszych pieniędzy. Czy to jest zdrowy system? Rodziny rozbite, dzieci wychowywane bez ojców, jeżeli tak ma wyglądać przyszłość to ja serdecznie za coś takiego dziękuję! Naprawdę nie wymagam wiele, ale w wielu odpowiedzialnych i potrzebnych zawodach pensje są śmiesznie niskie, za które ledwo można wegetować. A potem durnie z rządowych/samorządowych instytucji chwalą się, że jest rekordowo niskie bezrobocie. Owszem, jest - połowa rodaków siedzi na obczyźnie...

        • 30 2

        • To jest tak zwane zamknięte koło. Jęli kierowcy dostaną więcej kasy i paliwo pójdzie wgóre to będziecie biadolić że bilety zdrożały. A no zdrożały bo koszta usługi wzrosły. Kontrakt ogólnie był podpisany kilka lat temu na innych realiach. gait powinien wypowiedzieć umowę i renegocjować stawki. Może tozrobic bez kar umowych w kodeksie cywilnym jest coś takiego że jeżeli podpisany kontrakt w rażący sposób naarazi spólke na straty z pwodów nie zależnych od wykonawcy usługi

          • 2 2

    • Morda ty moja.

      Problemem jest niekompetencja kierownictwa, kolesiostwo w tym wypadku platformerskie. Nałożyli karę a potem sami ją anulowali. Brawo. Przykryjmy kupę drugą kupą - wtedy stara nie będzie tak śmierdzieć. W Irlandii na kierowców autobusów szkoli się osoby z kat. B, w ten prosty sposób pozyskuje się pracowników. No ale cóż ktoś kto ma mentalność ... nigdy nie zrozumie zasad wolnego rynku.

      • 7 1

    • (2)

      Niech podwyższą wynagrodzenie kierowcom (obojętnie z jakiego kraju), oczywiście koszt podwyżki trzeba będzie sfinansować z podwyżki cen biletów (mam nadzieję że rozumieją to komentujący), sensowne byłoby także wycofania się z populistycznej akcji "uczniowie za darmo".

      • 7 3

      • koszt podwyżki trzeba będzie sfinansować z podwyżki cen biletów (1)

        w normalnej firmie można by przyciąć koszty:
        - przerośniętej do absurdu administracji
        - sponsoringów
        - lóż na stadionach

        Pewnie w jakimś stopniu by to pomogło.

        • 9 1

        • E tam, populistyczne hasło "cięć w administracji", a potem biadolenie, ze długo się czeka na załatwienie sprawy. Te "loże na stadionach" też pewnie aż tyle nie kosztują. Tu potrzeba systemowej zmiany.

          • 2 1

  • Ściągać Białorusów, zamiast polskim kierowcom dać godne podwyżki. (4)

    Lisicki, weź Budynia pod pachę i idźcie gdzie indziej. Niszczycie te miasto.

    • 307 8

    • *Białorusinów

      • 3 13

    • Głąb kapuściany

      To miasto

      • 2 4

    • niech nie zapomną o Bielawskim

      naczelnym dilerze gminnergo majątku

      • 12 0

    • Jeszcze parę lat

      ...i będą nas Ruski wozić - czołgami.

      • 11 1

  • kursy nadal wypadają (2)

    Np 115, który ma częstotliwość co pół godziny, nagminnie nie przyjeżdza.
    Pewnie będzie "korekta" rozkładu - częstotliwość co godzinę

    • 188 2

    • (1)

      Poza tym wiele linii już 2 tygodnie przed wakacjami zniknęło z rozkładów bo "wakacje". Ciekawe co po wakacjach będzie się działo.

      • 21 0

      • teraz wiecie czemu gdynianie nie chca wspolnej komunikacji z Gdanskiem

        współczujemy wam

        • 7 2

  • Mam nadzieję że Lisicki dostanie teraz premię. (5)

    Spore oszczędności załatwił dla firmy i kasa należy się mu jak psu micha.

    • 198 8

    • Sam se weźmie (1)

      • 14 1

      • 10% minimum

        • 9 0

    • (2)

      Sam sobie przyzna jak złodzieje z pissowskiej dojnej zmiany

      • 16 4

      • "Wystarczy nie kraść" XD (1)

        • 11 0

        • Ale przecież się należało!!!!

          • 6 0

  • (1)

    Będzie godna płaca to znajdą się ludzie

    • 165 3

    • Przed wszystkim trzeba ludziom zapłacić za pracę. A nie ściemniać i wymyślać, że będą wozić nas Białorusini czy Hindusi. Polak polaka nie szanuje, ani w kraju ani za granicą

      • 22 0

  • Wczoraj tez (2)

    Nic nie jezdzilo na czas

    • 87 2

    • (1)

      Wczoraj to był masakra i popis niekompetencji. Jakaś stłuczka na Jaśkowej zablokowała ruch tramwajów na ponad godzinę, i to w obie strony! Żeby chociaż napisali na tych wyświetlaczach, że ruch zawieszony, to człowiek poradziłby sobie w inny sposób, choćby skm. a tu nie- mamili, że "z powodu zdarzenia, możliwe opóźnienia". To ludzie czekali. Potem podjechał pan z nadzoru ruchu i ustnie informował pasażerów, że będzie komunikacja zastępcza (po co te wyświetlacze??). Zanim się jej doczekali- zamiast puścić te autobusy w różnych miejscach, to wszystkie wystartowały z tego samego punktu. W efekcie w stronę Strzyży jechał jeden za drugim, a ludzie w stronę Wrzeszcza czekali i czekali obserwując w przeciwną stronę jadące pojazdy. Jak się w końcu doczekali, to tramwaje ruszyły. Czy któreś ugrupowanie ma pomysł na poprawę, a raczej gruntowną zmianę komunikacji ? Pytam na serio, bo jakoś u nikogo tego nie widać?

      • 7 0

      • Większość tego co publiczne działa na zasadzie podobnej bylejakości.

        Bo nikomu nie zależy, pieniądze są niczyje, większego zarobku z dobrej pracy nie będzie, kar tym bardziej.

        • 3 0

  • (6)

    Nie będzie kary, bo nie mają kierowców. Następnym razem nie będzie kary, bo nie mają autobusów, następnym razem, bo coś tam...
    W międzyczasie skasują jeszcze większą liczbę autobusów, pasażerowie będą czekać jeszcze dłużej.

    • 207 2

    • "Staramy się rozumieć pewne ograniczenia na rynku pracy i elastycznie na nie reagować" (1)

      Najlepsze jest to, że dali do zrozumienia że BP Tour nie ma co liczyć na taka pobłazliwość. A przecież ten podwykonawca działa w tych samych warunkach rynkowych co GAiT.

      no i ta obrzydliwa budyniowa propaganda:
      "Jak podkreślaliśmy, z brakiem kierowców, szczególnie po obniżeniu wieku emerytalnego, mierzy się cała Polska"
      po jakim qurła obniżeniu? po przywróceniu do tej granicy podwyższonej wczesniej przez platfusów? A wczesniej to niby można było przebierać wśród kierowców jak w koszu z jabłkami? Zresztą te nieudaczniki kolesie z partii Budynia nie podwyzśzyli wieku emerytalnego po ty było więcej pracowników tylko by ratować się przed bankructwem po tym jak już przetrawili ukradzione wcześniej pieniądze z ofe. a sam Budyń wtedy nie protestował z kodziarzami i esbekami przeciw łamaniu konstytucji

      • 41 1

      • Sbecy to akurat głosują za Pisem

        • 6 12

    • nic sie nie poprawi bez tupniecia noga (2)

      Poki nie bedziecie pozywac przewoznika o odszkodowania za np spoznienie do pracy nic sie nie zmieni. Jak gaitowi nad glowa zawisnie konkretna suma do wypłaty to przekalkuluje i wyegzekwuje kase od ztmu. A ten przekalkuluje i zacznie sie wywiazywac z umowy.

      I nie liczcie ze po zmianie prezydenta automagicznie sie problemy rozwiaza. Pisiory na 100% zatrudnia jakiegos dyletanta - misiewicza z choru koscielnego i bedzie jak jest teraz, albo i gorzej.

      • 18 0

      • być może tak bedzie ale jeśli jest nawet 1% szansy że zatrudnią kogoś ciut lepszego niż Lisicki to trzeba zaryzykować (1)

        bo Lisicki w połączeniu z gdańskim układem jest gwarantem że na pewno się nic nie zmieni na lepsze. W tej sytuacji trzeba podjąć ryzyko.

        • 11 1

        • ryzyko = zarażenie się trądem żeby wyleczyć się z dżumy?

          To ja już wolę znany mi syfilis.

          • 1 2

    • I w tym momencie do ZTM powinien wejść prokurator i zrobić sprawę o niegospodarność. I gdzie on jest ja się pytam? Czemu Zbynio nic nie robi w temacie? Zamiast lansować się w telewizorni niech się weźmie do pracy w końcu.

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane