• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Prędkości 120 na godzinę? Przy przystankach co 1 km (10)

    • 119 15

    • Z Gdańska do Kościerzyny miejscami 118 już teraz spalinowe jeżdżą. (3)

      Jechałem, sprawdziłem dla ciekawości. Włączyłem na smartfonie Yanosika więc pomiar raczej dokładny.

      • 15 1

      • Przecież praktycznie na całej linii PKM od samego początku obowiązuje prędkość 120 km/h. (1)

        Żadna to nowość czy odkrycie. Tylko zagęszczenie przystanków zazwyczaj uniemożliwia złapanie tej prędkości większości pociągów z wyjątkiem "kościerskich" sprinterów.

        • 27 0

        • czy nie jest tak, że infrastruktura pozwala na prędkość 120km/h

          co nie jest wybitnym wynikiem, ale nie znaczy to, że każdy pociąg będzie taką prędkość osiągał?

          • 0 0

      • Zmień telefon

        One tam jadą Max 60 kmh

        • 6 19

    • Zwykłe tramwaje między przystankami jadą 70km/h

      Pojazdy elektryczne przyśpieszają bardzo szybko.

      • 2 0

    • 120 km to nie jest jakos duzo (1)

      teraz jedzie kolo 60 a ma sie wrazenie, ze stoi w miejscu

      • 5 1

      • Tą liną kolei nigdy szybciej nie pojedzie.

        • 4 0

    • Pociągi przyspieszone

      A słyszałeś o pociągach przyspieszonych? To takie, które nie zatrzymują się na każdej stacji i przystanku. Takie są właśnie pociagi do Kościerzyny.

      • 3 1

    • Ostre hamowania beda - bedzie wesolo!!

      • 3 1

    • może nie będą się zatrzymywać?

      • 29 2

  • może się czepiam, ale pamietam dyskuje na początku na prąd czy nie (10)

    wybór składów, infrastruktura itp. Po co teraz ta dyskusja, nie lepiej było od razu tak zrobić.

    • 72 35

    • Kamil,jednak coś Tobie z pamięci umknęło

      Problem z elektryfikacją jest taki, że linia z Gdyni do Kościerzyny jest w zasobach pkp plk i tak długo jak ta firma nie ruszy z pracami zbudowania trakcji tej linii to pociągi elektryczne nie mogą jeździć.Co najwyżej składy hybrydowe mogły jeździć z Wrzeszcza do Lotniska,a dalszą część trasy jechałby jako skład spalinowy

      • 2 0

    • no nie można było

      ... bo o elektryfikacji trasy od Kościerzyny musiało zadecydować panstwo a nie samorząd, a to trochę trwało

      • 2 2

    • To byś miał od 5 lat nieuzywana trakcję elektryczną. (4)

      Odcinek od Osowej do Gdyni należy do PKP i nie było planu elektryfikacji wówczas.
      W domu też tak robisz - kupujesz farbę, bo za 5 lat przyda się do malowania, a na razie niech leży w piwnicy?

      • 42 3

      • (2)

        Można było zelektryfikować pkm do lotniska. Kupić mieszane składy i po sprawie.

        • 4 14

        • (1)

          A co to są "mieszane składy"? :D

          • 6 2

          • np. bydlęce

            • 13 0

      • Ciekawa teoria...

        • 2 17

    • Były też dyskusje czy jednotorowa czy nie. To zawsze była tylko kwestia kasy. Taka proza życia.

      • 4 1

    • Choćby dlatego że gdyby wówczas zdecydowano na zelektryfikowaną linię, nigdy by nie powstała z braku funduszy. To było dobre rozwiazanie - linia funkcjonuje a dowód na to masz właśnie przed nosem; ilepowstaje komplikacji dla, tylko elektryfikacji.

      • 10 3

    • Nie można było z przyczyn obiektywnych.

      To nie jest wiedza tajemna, wystarczy prześledzić powstawanie tej inwestycji.

      • 16 4

  • kiedy PKM na półnioc Gdyni? (14)

    dlaczego władze Gdyni nic nie robią żeby rozwiązać problemy komunikacyjne miasta?

    • 71 20

    • (5)

      A umiesz czytać ostatnie artykuły w tym temacie? było ich sporo w tym dość konkretne.

      • 9 13

      • właśnie umie (2)

        i wie, że to tylko działania pozorne...

        • 5 3

        • (1)

          To tak jak budowa dróg od 60 lat .Bo niektóre plany są starsze od obecnego prezydenta

          • 2 1

          • od ponad 70 lat

            Plany "drogi czerwonej" powstały w 48r ubiegłego wieku.
            A myślano o tym jeszcze przed wojną, tylko w innym kontekście...

            • 1 0

      • artykuły pojawiają się od 15 lat ale kiedy jakieś realne działania (1)

        • 16 1

        • A nie było ostatnio studium mówiącego że to nie ma sensu?

          Mam wrażenie że mieszkańcom zależy na darmowych parkingach przy PKM, a nie na samej kolei...

          • 4 13

    • (1)

      po co ciągle te same pytania?

      • 10 17

      • Bo nadal nie ma odpowiedzi.

        • 4 1

    • ponieważ Gdynianie wybrali sobie takich przedstawicieli do władz samorządu (1)

      • 12 6

      • Ten

        Vice ministerek toby ogarnal temat w pol roku .

        • 0 1

    • jest koncepcja chyba 4 warianty plus dodatkowe dwa podwarianty (1)

      na razie myśla ktory wybrac wiadomo że do realizacji długa droga - perspektywa finansowa 2027

      • 5 0

      • te warianty to studenty zrobiły

        w ramach fakultetu.
        Te gdybania nie mają żadnego związku z ew. "planami". Choć w Gdyni nie wiadomo co gorsze, student czy miejski planista...

        • 2 2

    • (1)

      Na północ...czego?? Cha cga cha

      • 4 9

      • Kierunek Mrzezino :)

        • 6 1

  • Dwa lata (2)

    + dwa lata postępowanie
    + Odwołanie od decyzji wsp. Wykonawcy
    + Dwa lata budowa
    +Dwa lata poślizgu
    I może właśnie w 2030 temat się zamknie. No chyba, że podrożeją materiały budowlane, to może się wydłużyć do 2025....

    • 67 26

    • A tu mi się omsknelo (1)

      Miało być 2035

      • 11 2

      • LOL

        No widzisz...a tak fajnie się krytykuje , a samemu wali się błędy ...

        • 1 3

  • Same dobre wiadomości moi drodzy I kochani (3)

    Energa się ucieszy a nam zostanie jak zwykle coroczna podwyżka tzn płać i płacz.

    • 41 14

    • Nie Energa, tylko sprzedana przez Tuska Niemcom PKP Energetyka.

      • 1 0

    • Jesteś wróżką

      Należy Ci polać.

      • 2 1

    • jak ktoś nie ma pracy to można jeździć na gape

      • 6 0

  • Hurra nieśmiertelne SKMki z 1975 roku będą mogły jeździć na trasie PKM! Ceny biletów w górę, a Ci dalej nas trupami wożą, a mamy XXI w

    • 2 0

  • (2)

    Koniecznie EN57, EN71.

    • 8 0

    • Tabor z przed pół wieku i wszystko jasne.

      • 0 0

    • Sprawdzone i pojemne.

      • 1 0

  • Zakupy (1)

    SKM oraz PKM wymagają określonego taboru - duże przyspieszenie, większa ilość drzwi... Kilkadziesiąt lat temu tak było! (Składy z Berlina na 800V.)

    • 6 0

    • EN z przed pół wieku to mają. Proste nie mamy odpowiedniego taboru i nawet go nie kupią.

      • 0 0

  • I po co to komu. Stare EN na nowe tory, sorki ale nie dziękuję.

    W całej Europie linie lokalne nie są elektryfikowane, my oczywiście musimy być lepsi.
    A bilety na kursy są i będą jeszcze droższe, skorzysta tylko przypadkowy pasażer.

    • 2 1

  • We Wrzeszczu będziemy przesiadać się z eleganckiego pojazdu (PKM) do furmanki (SKM)... (4)

    Ale to nic - za to regionalne gazety zostały repolonizowane!

    • 8 4

    • wczoraj widzialm w SKM wyskrobane na siedzeniu

      bolek to kapus i cos tam cos tam zyd

      • 2 0

    • (1)

      Nie znam się, ale się wypowiem. Po liniach PKM większość pociągów uruchamia właśnie SKM.

      • 1 2

      • Które kupił samorząd województwa a nie spółka SKM...

        • 1 0

    • elektryfikacja nie ma na to wpływu

      Wpływ ma na to zasobność kiesy samorządu, który za te kursy musi zapłacić...

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane