- 1 Mieszkają na stałe, ale się nie zameldują (63 opinie)
- 2 Nowa siedziba gdańskich policjantów (62 opinie)
- 3 Ruszają rozmowy ws. stanowisk w Gdyni (467 opinii)
- 4 Kim jest Aleksandra Kosiorek? (702 opinie)
- 5 Te zabytki otwierają się po remontach (58 opinii)
- 6 Nowi lokatorzy zburzyli spokój w kamienicy (246 opinii)
Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM
Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Firoga. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Pociągi pojadą 120 km/h
Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.
Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.
Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).
Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.
Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.
14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych
Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.
134 mln zł za bajpas kartuski
Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.
Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.
Opinie (171) 8 zablokowanych
-
2020-12-22 11:04
Prędkości 120 na godzinę? Przy przystankach co 1 km (10)
- 119 15
-
2020-12-22 11:20
Z Gdańska do Kościerzyny miejscami 118 już teraz spalinowe jeżdżą. (3)
Jechałem, sprawdziłem dla ciekawości. Włączyłem na smartfonie Yanosika więc pomiar raczej dokładny.
- 15 1
-
2020-12-22 11:29
Przecież praktycznie na całej linii PKM od samego początku obowiązuje prędkość 120 km/h. (1)
Żadna to nowość czy odkrycie. Tylko zagęszczenie przystanków zazwyczaj uniemożliwia złapanie tej prędkości większości pociągów z wyjątkiem "kościerskich" sprinterów.
- 27 0
-
2020-12-24 13:02
czy nie jest tak, że infrastruktura pozwala na prędkość 120km/h
co nie jest wybitnym wynikiem, ale nie znaczy to, że każdy pociąg będzie taką prędkość osiągał?
- 0 0
-
2020-12-22 11:24
Zmień telefon
One tam jadą Max 60 kmh
- 6 19
-
2020-12-23 07:18
Zwykłe tramwaje między przystankami jadą 70km/h
Pojazdy elektryczne przyśpieszają bardzo szybko.
- 2 0
-
2020-12-22 15:35
120 km to nie jest jakos duzo (1)
teraz jedzie kolo 60 a ma sie wrazenie, ze stoi w miejscu
- 5 1
-
2020-12-23 03:17
Tą liną kolei nigdy szybciej nie pojedzie.
- 4 0
-
2020-12-22 19:29
Pociągi przyspieszone
A słyszałeś o pociągach przyspieszonych? To takie, które nie zatrzymują się na każdej stacji i przystanku. Takie są właśnie pociagi do Kościerzyny.
- 3 1
-
2020-12-22 17:41
Ostre hamowania beda - bedzie wesolo!!
- 3 1
-
2020-12-22 11:08
może nie będą się zatrzymywać?
- 29 2
-
2020-12-22 11:05
może się czepiam, ale pamietam dyskuje na początku na prąd czy nie (10)
wybór składów, infrastruktura itp. Po co teraz ta dyskusja, nie lepiej było od razu tak zrobić.
- 72 35
-
2020-12-23 14:56
Kamil,jednak coś Tobie z pamięci umknęło
Problem z elektryfikacją jest taki, że linia z Gdyni do Kościerzyny jest w zasobach pkp plk i tak długo jak ta firma nie ruszy z pracami zbudowania trakcji tej linii to pociągi elektryczne nie mogą jeździć.Co najwyżej składy hybrydowe mogły jeździć z Wrzeszcza do Lotniska,a dalszą część trasy jechałby jako skład spalinowy
- 2 0
-
2020-12-23 00:54
no nie można było
... bo o elektryfikacji trasy od Kościerzyny musiało zadecydować panstwo a nie samorząd, a to trochę trwało
- 2 2
-
2020-12-22 11:14
To byś miał od 5 lat nieuzywana trakcję elektryczną. (4)
Odcinek od Osowej do Gdyni należy do PKP i nie było planu elektryfikacji wówczas.
W domu też tak robisz - kupujesz farbę, bo za 5 lat przyda się do malowania, a na razie niech leży w piwnicy?- 42 3
-
2020-12-22 12:28
(2)
Można było zelektryfikować pkm do lotniska. Kupić mieszane składy i po sprawie.
- 4 14
-
2020-12-22 12:54
(1)
A co to są "mieszane składy"? :D
- 6 2
-
2020-12-22 13:50
np. bydlęce
- 13 0
-
2020-12-22 11:29
Ciekawa teoria...
- 2 17
-
2020-12-22 13:40
Były też dyskusje czy jednotorowa czy nie. To zawsze była tylko kwestia kasy. Taka proza życia.
- 4 1
-
2020-12-22 12:12
Choćby dlatego że gdyby wówczas zdecydowano na zelektryfikowaną linię, nigdy by nie powstała z braku funduszy. To było dobre rozwiazanie - linia funkcjonuje a dowód na to masz właśnie przed nosem; ilepowstaje komplikacji dla, tylko elektryfikacji.
- 10 3
-
2020-12-22 12:07
Nie można było z przyczyn obiektywnych.
To nie jest wiedza tajemna, wystarczy prześledzić powstawanie tej inwestycji.
- 16 4
-
2020-12-22 11:06
kiedy PKM na półnioc Gdyni? (14)
dlaczego władze Gdyni nic nie robią żeby rozwiązać problemy komunikacyjne miasta?
- 71 20
-
2020-12-22 11:10
(5)
A umiesz czytać ostatnie artykuły w tym temacie? było ich sporo w tym dość konkretne.
- 9 13
-
2020-12-22 12:16
właśnie umie (2)
i wie, że to tylko działania pozorne...
- 5 3
-
2020-12-22 15:47
(1)
To tak jak budowa dróg od 60 lat .Bo niektóre plany są starsze od obecnego prezydenta
- 2 1
-
2020-12-23 14:19
od ponad 70 lat
Plany "drogi czerwonej" powstały w 48r ubiegłego wieku.
A myślano o tym jeszcze przed wojną, tylko w innym kontekście...- 1 0
-
2020-12-22 11:38
artykuły pojawiają się od 15 lat ale kiedy jakieś realne działania (1)
- 16 1
-
2020-12-22 11:44
A nie było ostatnio studium mówiącego że to nie ma sensu?
Mam wrażenie że mieszkańcom zależy na darmowych parkingach przy PKM, a nie na samej kolei...
- 4 13
-
2020-12-22 11:10
(1)
po co ciągle te same pytania?
- 10 17
-
2020-12-23 08:35
Bo nadal nie ma odpowiedzi.
- 4 1
-
2020-12-22 12:45
ponieważ Gdynianie wybrali sobie takich przedstawicieli do władz samorządu (1)
- 12 6
-
2020-12-23 06:47
Ten
Vice ministerek toby ogarnal temat w pol roku .
- 0 1
-
2020-12-22 14:08
jest koncepcja chyba 4 warianty plus dodatkowe dwa podwarianty (1)
na razie myśla ktory wybrac wiadomo że do realizacji długa droga - perspektywa finansowa 2027
- 5 0
-
2020-12-22 15:01
te warianty to studenty zrobiły
w ramach fakultetu.
Te gdybania nie mają żadnego związku z ew. "planami". Choć w Gdyni nie wiadomo co gorsze, student czy miejski planista...- 2 2
-
2020-12-22 12:59
(1)
Na północ...czego?? Cha cga cha
- 4 9
-
2020-12-22 13:51
Kierunek Mrzezino :)
- 6 1
-
2020-12-22 11:04
Dwa lata (2)
+ dwa lata postępowanie
+ Odwołanie od decyzji wsp. Wykonawcy
+ Dwa lata budowa
+Dwa lata poślizgu
I może właśnie w 2030 temat się zamknie. No chyba, że podrożeją materiały budowlane, to może się wydłużyć do 2025....- 67 26
-
2020-12-22 11:10
A tu mi się omsknelo (1)
Miało być 2035
- 11 2
-
2020-12-23 09:09
LOL
No widzisz...a tak fajnie się krytykuje , a samemu wali się błędy ...
- 1 3
-
2020-12-22 11:06
Same dobre wiadomości moi drodzy I kochani (3)
Energa się ucieszy a nam zostanie jak zwykle coroczna podwyżka tzn płać i płacz.
- 41 14
-
2020-12-23 07:59
Nie Energa, tylko sprzedana przez Tuska Niemcom PKP Energetyka.
- 1 0
-
2020-12-22 11:25
Jesteś wróżką
Należy Ci polać.
- 2 1
-
2020-12-22 11:12
jak ktoś nie ma pracy to można jeździć na gape
- 6 0
-
2020-12-23 06:21
Hurra nieśmiertelne SKMki z 1975 roku będą mogły jeździć na trasie PKM! Ceny biletów w górę, a Ci dalej nas trupami wożą, a mamy XXI w
- 2 0
-
2020-12-22 16:16
(2)
Koniecznie EN57, EN71.
- 8 0
-
2020-12-23 03:16
Tabor z przed pół wieku i wszystko jasne.
- 0 0
-
2020-12-22 16:28
Sprawdzone i pojemne.
- 1 0
-
2020-12-22 18:30
Zakupy (1)
SKM oraz PKM wymagają określonego taboru - duże przyspieszenie, większa ilość drzwi... Kilkadziesiąt lat temu tak było! (Składy z Berlina na 800V.)
- 6 0
-
2020-12-23 03:15
EN z przed pół wieku to mają. Proste nie mamy odpowiedniego taboru i nawet go nie kupią.
- 0 0
-
2020-12-23 03:10
I po co to komu. Stare EN na nowe tory, sorki ale nie dziękuję.
W całej Europie linie lokalne nie są elektryfikowane, my oczywiście musimy być lepsi.
A bilety na kursy są i będą jeszcze droższe, skorzysta tylko przypadkowy pasażer.- 2 1
-
2020-12-22 15:25
We Wrzeszczu będziemy przesiadać się z eleganckiego pojazdu (PKM) do furmanki (SKM)... (4)
Ale to nic - za to regionalne gazety zostały repolonizowane!
- 8 4
-
2020-12-22 23:05
wczoraj widzialm w SKM wyskrobane na siedzeniu
bolek to kapus i cos tam cos tam zyd
- 2 0
-
2020-12-22 17:47
(1)
Nie znam się, ale się wypowiem. Po liniach PKM większość pociągów uruchamia właśnie SKM.
- 1 2
-
2020-12-22 22:30
Które kupił samorząd województwa a nie spółka SKM...
- 1 0
-
2020-12-22 15:57
elektryfikacja nie ma na to wpływu
Wpływ ma na to zasobność kiesy samorządu, który za te kursy musi zapłacić...
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.