- 1 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (376 opinii)
- 2 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (266 opinii)
- 3 "Ławka wstydu" zniknęła i nie ma wstydu (42 opinie)
- 4 Nadal szukają nurka przy Westerplatte (123 opinie)
- 5 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (106 opinii)
- 6 KO chce w Gdyni dwóch wiceprezydentów (306 opinii)
Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM
Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Firoga. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Pociągi pojadą 120 km/h
Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.
Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.
Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).
Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.
Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.
14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych
Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.
134 mln zł za bajpas kartuski
Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.
Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.
Opinie (171) 8 zablokowanych
-
2020-12-22 11:08
Priorytety (1)
- Trzeci z Gdańska do Tczewa
- SKM na Gdańsk południe- 16 6
-
2020-12-22 15:15
Z Pruszcza do Tczewa jest już trzeci tor. Brakuje tylko z Gdańska -Głównego do Pruszcza dwóch nowych torów i było by super.
- 2 0
-
2020-12-22 11:09
Super 14 ezt..
A gdzie rezerwa taborowa? Znowu specjaliści z UM mają problem z podstawową matematyką, czy specjalnie żałują nie swoich pieniędzy na pociągi. Jaką to da częstotliwość w szczycie? Jaka będzie pojemność pociągu? Co gdy będzie trzeba puścić w trakcji wielokrotnej? Znowu będą głupie tłumaczenia speca z Urzędu Marszałkowskiego...? Pewnie skończy się tragedią jak na obecnej PKM, gdzie trzeba pożyczać składy z Kolei Dolnośląskich i to w czasie Covid. O tym jakoś trójmiasto.pl nic nie pisze, a to wstyd na całą PL przy nowej inwestycji pod którą był kupowany całkiem nowy tabor.
- 25 5
-
2020-12-22 11:09
Nocne kursy z lotniska
Potrzebne ,dojazd nie.tylko do Strzyzy czy Wrzeszcza ale takze na dworzec glowny Jak wezmą pod.uwagę potrzeby pasażerów bedzie to inwestycja dobra
- 24 7
-
2020-12-22 11:10
No to witamy kibelki na kaszubach
E57 już czekają i na pewno będą jeździły ciszej niż spalinowe XDD
- 17 1
-
2020-12-22 11:11
Takich lini powinno być kilka w Gdańsku w różnych kierunkach i z przystankami nie na zad*piach. A to czy elektryczne to drugorzędna sprawa
- 11 6
-
2020-12-22 11:13
Polacy nie maja kasy nawet na darmowe bilety.
Jakie pociagi. Najpierw niech nie szczekaja na szczepionki
- 7 7
-
2020-12-22 11:16
Zleceniodawca szacuje i publikuje koszt elektryfikacji na 90 mln. (3)
Teraz wszyscy oferenci wiedzą pod co oferty szykować i zamiast zrobić za 70, zrobią za 90... brawo urzędnicy!
Po co 120 km/h na tej linii skoro przystanki są co 2-3km? przecież pociąg się nigdy nie rozpędzą się do takiej prędkości... to nie kolej międzymiastowa a miejska, tu liczy się przyśpieszenie a nie Vmax.- 14 6
-
2020-12-22 11:23
Pociąg przyspieszony, który zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach, może to 120 km/h wykorzystać. Oczywiście elektryczny.
- 6 0
-
2020-12-22 13:35
;) nie do końca - parę razy właściciel przetargu się zdziwił ...
... jak dostał oferty i każda była powyżej jego szacunków :)
Niech jest z dopuszczalną 120 km/h, co to szkodzi? Jak zbiegnie to będzie w sam raz ;)- 0 0
-
2020-12-22 14:56
a wiesz, co to ujemna
licytacja?
Co z tego, że wiedzą jaka jest kwota maksymalna.- 1 1
-
2020-12-22 11:18
Za dwa lata
To byłoby super ale jeszcze lepiej jakby ktoś kompetentny tym wszystkim zarządzał i pociągi nowe by się znalazły się SKM....
- 3 3
-
2020-12-22 11:22
Kolejne pieniadze wyrzucone w błoto (1)
Te pociagi jeżdżą rzadko i są prawie puste. Strata pieniedzy i terenu.
- 10 22
-
2020-12-22 13:36
To już stara śpiewka. Nikogo nie bierze, zwłaszcza mieszkańców Jasienia i Kiełpinka.
- 4 0
-
2020-12-22 11:23
Kiedy PKM bedzie dojezdzac do Dworca Glownego w Gdansku ? (3)
Czy doczekamy tej wiekopomnej chwili ze PKM dojedzie do Dworca Glownego w Gdansku, a nie bedzie miala przystanek koncowy niewiadomo po co i niewiadomo czemu we Wrzeszczu
- 31 6
-
2020-12-22 11:29
była ta wiekopomna chwila już dawno, ale zlikwidowali te połączenia :D (1)
- 9 2
-
2020-12-22 13:30
To dlatego zlikwidowano, że wiele osób we Wrzeszczu nie wie, że na bilet SKM mogliby dojechać bez zatrzymywania się do Gdańska... Lepiej by było gdyby od Wrzeszcza jeździła po torze SKM a nie dalekobieżnym. W końcu przewoźnik jest ten sam.
- 1 0
-
2020-12-22 14:53
gdy zostanie zwiększona ilość torów między Wrzeszczem a Głównym
a biorąc pod uwagę, że są na dużym nasypie - raczej sie na to nie zapowiada...
Inna ewentualność, to linia przez "południe" - ale na to też się nie zapowiada...
Na połączenie z torami linii 250 (SKM) nie ma co liczyć, bo:
- to własnosć SKM
- wymagałoby przesunięcia przystanku Zaspa i przebudowy całej istniejącej "wcinki".
Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest szybka i skoordynowana przesiadka. Niestety, "drzwi w drzwi" też się nie da zrobić- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.