• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Priorytety (1)

    - Trzeci z Gdańska do Tczewa
    - SKM na Gdańsk południe

    • 16 6

    • Z Pruszcza do Tczewa jest już trzeci tor. Brakuje tylko z Gdańska -Głównego do Pruszcza dwóch nowych torów i było by super.

      • 2 0

  • Super 14 ezt..

    A gdzie rezerwa taborowa? Znowu specjaliści z UM mają problem z podstawową matematyką, czy specjalnie żałują nie swoich pieniędzy na pociągi. Jaką to da częstotliwość w szczycie? Jaka będzie pojemność pociągu? Co gdy będzie trzeba puścić w trakcji wielokrotnej? Znowu będą głupie tłumaczenia speca z Urzędu Marszałkowskiego...? Pewnie skończy się tragedią jak na obecnej PKM, gdzie trzeba pożyczać składy z Kolei Dolnośląskich i to w czasie Covid. O tym jakoś trójmiasto.pl nic nie pisze, a to wstyd na całą PL przy nowej inwestycji pod którą był kupowany całkiem nowy tabor.

    • 25 5

  • Nocne kursy z lotniska

    Potrzebne ,dojazd nie.tylko do Strzyzy czy Wrzeszcza ale takze na dworzec glowny Jak wezmą pod.uwagę potrzeby pasażerów bedzie to inwestycja dobra

    • 24 7

  • No to witamy kibelki na kaszubach

    E57 już czekają i na pewno będą jeździły ciszej niż spalinowe XDD

    • 17 1

  • Takich lini powinno być kilka w Gdańsku w różnych kierunkach i z przystankami nie na zad*piach. A to czy elektryczne to drugorzędna sprawa

    • 11 6

  • Polacy nie maja kasy nawet na darmowe bilety.

    Jakie pociagi. Najpierw niech nie szczekaja na szczepionki

    • 7 7

  • Zleceniodawca szacuje i publikuje koszt elektryfikacji na 90 mln. (3)

    Teraz wszyscy oferenci wiedzą pod co oferty szykować i zamiast zrobić za 70, zrobią za 90... brawo urzędnicy!

    Po co 120 km/h na tej linii skoro przystanki są co 2-3km? przecież pociąg się nigdy nie rozpędzą się do takiej prędkości... to nie kolej międzymiastowa a miejska, tu liczy się przyśpieszenie a nie Vmax.

    • 14 6

    • Pociąg przyspieszony, który zatrzymuje się tylko na wybranych przystankach, może to 120 km/h wykorzystać. Oczywiście elektryczny.

      • 6 0

    • ;) nie do końca - parę razy właściciel przetargu się zdziwił ...

      ... jak dostał oferty i każda była powyżej jego szacunków :)
      Niech jest z dopuszczalną 120 km/h, co to szkodzi? Jak zbiegnie to będzie w sam raz ;)

      • 0 0

    • a wiesz, co to ujemna

      licytacja?
      Co z tego, że wiedzą jaka jest kwota maksymalna.

      • 1 1

  • Za dwa lata

    To byłoby super ale jeszcze lepiej jakby ktoś kompetentny tym wszystkim zarządzał i pociągi nowe by się znalazły się SKM....

    • 3 3

  • Kolejne pieniadze wyrzucone w błoto (1)

    Te pociagi jeżdżą rzadko i są prawie puste. Strata pieniedzy i terenu.

    • 10 22

    • To już stara śpiewka. Nikogo nie bierze, zwłaszcza mieszkańców Jasienia i Kiełpinka.

      • 4 0

  • Kiedy PKM bedzie dojezdzac do Dworca Glownego w Gdansku ? (3)

    Czy doczekamy tej wiekopomnej chwili ze PKM dojedzie do Dworca Glownego w Gdansku, a nie bedzie miala przystanek koncowy niewiadomo po co i niewiadomo czemu we Wrzeszczu

    • 31 6

    • była ta wiekopomna chwila już dawno, ale zlikwidowali te połączenia :D (1)

      • 9 2

      • To dlatego zlikwidowano, że wiele osób we Wrzeszczu nie wie, że na bilet SKM mogliby dojechać bez zatrzymywania się do Gdańska... Lepiej by było gdyby od Wrzeszcza jeździła po torze SKM a nie dalekobieżnym. W końcu przewoźnik jest ten sam.

        • 1 0

    • gdy zostanie zwiększona ilość torów między Wrzeszczem a Głównym

      a biorąc pod uwagę, że są na dużym nasypie - raczej sie na to nie zapowiada...
      Inna ewentualność, to linia przez "południe" - ale na to też się nie zapowiada...
      Na połączenie z torami linii 250 (SKM) nie ma co liczyć, bo:
      - to własnosć SKM
      - wymagałoby przesunięcia przystanku Zaspa i przebudowy całej istniejącej "wcinki".

      Znacznie korzystniejszym rozwiązaniem jest szybka i skoordynowana przesiadka. Niestety, "drzwi w drzwi" też się nie da zrobić

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane