• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Robota na 2x zawsze wychodzi drożej. (5)

    Budowa od razu linii zelektryfikowanej byłaby nie tylko tańsza ale i bardziej przyjazna środowisku. Czy te kopcące diesle w pociągach mają chociaż jakieś filtry cząstek stałych?

    • 9 17

    • trzeba było wydzierżawić i elektryfikować (1)

      • 6 3

      • Złośliwości do marszałka proszę.

        On to budował.

        • 2 8

    • wskaż źródło finansowania dla budowy od razu (1)

      bo w internecie możesz wypisywać dowolne kocopoły

      • 4 2

      • To nie zmienia faktu, że jest drożej.

        I szkoda, że nie udało się odbudować tej linii jako od razu elektrycznej. I nie chodzi tu tylko o budowę samej linii ale też o zakup odpowiedniego taboru. Ale dobrze, że linia w ogóle została odbudowana.

        • 3 3

    • o to chodzi, bo z więskzej kasy można więcej urwać

      • 2 2

  • najlepiej to byłoby dać tramwaj z Brętowa PKM do Oliwy :)

    • 12 3

  • 2 pociągi na godzinę w jedną stronę.... hehe no i co z tej PKMki

    nigdy nie da się wstrzelić w odpowiedni czas.

    najpierw trzeba mieć więcej pociągów i usprawnić rozkład jazdy!

    • 15 5

  • ktoś w ogóle jeździ tą kolejką ? (5)

    czy to kolejny przerost formy nad treścią tak jak stadion partaczy piłkarskich

    • 15 21

    • Nie wiem, ale skrytykuję. (2)

      Proponowałbym się przejechać kolejką w godzinach porannych, albo popołudniowych. Może żeby ograniczyć szok poznawczy to proszę przejechać się w weekend, albo w dni pracujące w godzinach poza szczytem.

      • 9 2

      • Szok poznawczy !

        Napisz coś więcej...

        • 0 2

      • Pare razy pojechałem

        w godzinach szczytu rzeczywiście jest trochę ludzi, ale tylko dlatego, ze kursy są bardzo rzadkie. Nie zmienia to faktu, ze stacje tego badziewia są w szczerym polu i korzystanie z niego jest korzystne tylko dla ludzi z miejscowości spoza Trójmiasta.

        • 3 1

    • Wsiądż w pociąg i sprawdz "organoleptycznie" zanim zadasz nastepne głupie pytanie.

      • 4 2

    • kolej jest znacznie bardziej sensowna

      niz stadion...
      Chociaż raz jej uzyj a się przekonasz...

      • 7 0

  • Czy ten Miś nadal będzie kursować w kierunku Osowej co godzinę?

    • 6 9

  • na nowe skm czekamy 16 lat i co? Owno. 160 baniek z kołhoza poszło w siną dal. Tania siła robocza

    • 2 4

  • a Europa zachodnia kupuje elektryczne zespoły trakcyjne z akumulatorami do jazdy bez trakcji ponad 40km: (9)

    Stadler WINK w Holandii, Stadler Flirt Akku w Niemczech północnych, Siemens Desiro ML Cityjet Eco w Austrii, Bombardier Talent 3 w Niemczech i Autrii, Alstom Coradia Continetal BEMU. Te kraje zakupiły/zamówiły już kilkaset sztuk i nie zamierzają już niczego elektryfikować !

    • 10 12

    • od razu zaproponuj teleportację, to byłoby rozwiązanie ! (2)

      • 10 2

      • widzę stan umysłu jak na kolei, aby było jak było i nic nowego, nie bo nie! (1)

        • 2 8

        • Znowu wysyp lewactwa na forum

          • 0 4

    • To nic nowego bo od dawna zastepują tramwaje w miastach zachodnich autobusami elektrycznymi (3)

      • 0 2

      • Problem co z akumulatorami robić jak się już zużyją ...to jest eko logika (1)

        • 3 1

        • Każdy samochód co ok. 4 lata oddaje zużyty akumulator i nie ma problemu...

          • 0 1

      • nowe tramwaje Lajkonik w Krakowie mogą przejechać na akulatorach 3 km

        • 1 0

    • PO żyjemy zobaczymy , kolejna obietnica

      A program PO już ma ? 8 lat juz piszecie

      • 1 3

    • Ma być droga elektryfikacja, bo z większej kasy da się więcej urwać, to jest jasne

      • 0 2

  • O co chodzi z tym "bajpasem"?

    Zdaje sie, ze przy okazji elektryfikacji linii nastapi rewitalizacja linii przez Kokoszki podpieta pod ten sam budzet.
    Przeciez caly ten "bajpas" na czas robot pomiedzy Wrzeszczem a Karczemkami bedzie... bezuzyteczny ;)

    • 5 6

  • Po co 120 km/h (1)

    Skoro powstaja takie kretynskie przystanki jak Firoga tam nikt nie mieszka, pracownikom Int. nie chce sie paru metrow zrobic i tak pewnie koleja nie jezdza

    • 15 7

    • W punkt

      Dobrze prawisz, 80% dojeżdżających i tak korzysta z własnego auta. Tych ludzi stać na to by przeznaczyć na dojazd do pracy te kilka stów miesięcznie na paliwo przy zarobkach 10tys zł.

      • 5 1

  • Mozna było od razu budowac elektryczna kolej ale oni jak zawsze udowodnili ze musi byc wszystko kilka razy drozej! (3)

    Za to własnie ponoszą odpowiedzialnosc urzedasy a nie maszyny pamietajcie ze za kazda decyzja stoi człowiek! Ale urzedasy sa bezkarne a jak cos jest finasowane z kasy podatnika to maja to gdzies.

    • 12 4

    • Tak akurat , miały być od razu jeszcze za Adamowicza

      Nikt wam tyle nie da co PO obieca

      • 2 2

    • Było dorzucić swojej kasy to można by było zrobić i pętlę przez Straszyn i może jeszcze coś. Masz kasę na to? Dorzuć, lub najmij się za darmo do pracy, żebyś nie mówił, ze za kilka lat znów cos będzie rozbudowywane.

      • 1 2

    • O ile lewackich poglądów , no no

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane