- 1 Nie wiedzą, kto leży w tych grobach (77 opinii)
- 2 Rezerwiści idą na ćwiczenia. Kto najpierw? (501 opinii)
- 3 Był senator skazany na więzienie (271 opinii)
- 4 Mała uliczka, duży problem (230 opinii)
- 5 Zbiórka na leczenie psów z pseudohodowli (127 opinii)
- 6 Nowe podziemne zbiorniki w Akwarium (137 opinii)
Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM
Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Firoga. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Pociągi pojadą 120 km/h
Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.
Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.
Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).
Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.
Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.
14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych
Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.
134 mln zł za bajpas kartuski
Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.
Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.
Opinie (171) 8 zablokowanych
-
2020-12-22 11:24
Robota na 2x zawsze wychodzi drożej. (5)
Budowa od razu linii zelektryfikowanej byłaby nie tylko tańsza ale i bardziej przyjazna środowisku. Czy te kopcące diesle w pociągach mają chociaż jakieś filtry cząstek stałych?
- 9 17
-
2020-12-22 11:38
trzeba było wydzierżawić i elektryfikować (1)
- 6 3
-
2020-12-22 11:43
Złośliwości do marszałka proszę.
On to budował.
- 2 8
-
2020-12-22 11:53
wskaż źródło finansowania dla budowy od razu (1)
bo w internecie możesz wypisywać dowolne kocopoły
- 4 2
-
2020-12-22 12:04
To nie zmienia faktu, że jest drożej.
I szkoda, że nie udało się odbudować tej linii jako od razu elektrycznej. I nie chodzi tu tylko o budowę samej linii ale też o zakup odpowiedniego taboru. Ale dobrze, że linia w ogóle została odbudowana.
- 3 3
-
2020-12-22 13:20
o to chodzi, bo z więskzej kasy można więcej urwać
- 2 2
-
2020-12-22 11:26
najlepiej to byłoby dać tramwaj z Brętowa PKM do Oliwy :)
- 12 3
-
2020-12-22 11:29
2 pociągi na godzinę w jedną stronę.... hehe no i co z tej PKMki
nigdy nie da się wstrzelić w odpowiedni czas.
najpierw trzeba mieć więcej pociągów i usprawnić rozkład jazdy!- 15 5
-
2020-12-22 11:33
ktoś w ogóle jeździ tą kolejką ? (5)
czy to kolejny przerost formy nad treścią tak jak stadion partaczy piłkarskich
- 15 21
-
2020-12-22 12:03
Nie wiem, ale skrytykuję. (2)
Proponowałbym się przejechać kolejką w godzinach porannych, albo popołudniowych. Może żeby ograniczyć szok poznawczy to proszę przejechać się w weekend, albo w dni pracujące w godzinach poza szczytem.
- 9 2
-
2020-12-22 12:16
Szok poznawczy !
Napisz coś więcej...
- 0 2
-
2020-12-22 12:28
Pare razy pojechałem
w godzinach szczytu rzeczywiście jest trochę ludzi, ale tylko dlatego, ze kursy są bardzo rzadkie. Nie zmienia to faktu, ze stacje tego badziewia są w szczerym polu i korzystanie z niego jest korzystne tylko dla ludzi z miejscowości spoza Trójmiasta.
- 3 1
-
2020-12-22 12:13
Wsiądż w pociąg i sprawdz "organoleptycznie" zanim zadasz nastepne głupie pytanie.
- 4 2
-
2020-12-22 12:14
kolej jest znacznie bardziej sensowna
niz stadion...
Chociaż raz jej uzyj a się przekonasz...- 7 0
-
2020-12-22 11:45
Czy ten Miś nadal będzie kursować w kierunku Osowej co godzinę?
- 6 9
-
2020-12-22 11:46
na nowe skm czekamy 16 lat i co? Owno. 160 baniek z kołhoza poszło w siną dal. Tania siła robocza
- 2 4
-
2020-12-22 11:50
a Europa zachodnia kupuje elektryczne zespoły trakcyjne z akumulatorami do jazdy bez trakcji ponad 40km: (9)
Stadler WINK w Holandii, Stadler Flirt Akku w Niemczech północnych, Siemens Desiro ML Cityjet Eco w Austrii, Bombardier Talent 3 w Niemczech i Autrii, Alstom Coradia Continetal BEMU. Te kraje zakupiły/zamówiły już kilkaset sztuk i nie zamierzają już niczego elektryfikować !
- 10 12
-
2020-12-22 11:55
od razu zaproponuj teleportację, to byłoby rozwiązanie ! (2)
- 10 2
-
2020-12-22 12:04
widzę stan umysłu jak na kolei, aby było jak było i nic nowego, nie bo nie! (1)
- 2 8
-
2020-12-22 12:25
Znowu wysyp lewactwa na forum
- 0 4
-
2020-12-22 12:18
To nic nowego bo od dawna zastepują tramwaje w miastach zachodnich autobusami elektrycznymi (3)
- 0 2
-
2020-12-22 12:24
Problem co z akumulatorami robić jak się już zużyją ...to jest eko logika (1)
- 3 1
-
2020-12-22 13:18
Każdy samochód co ok. 4 lata oddaje zużyty akumulator i nie ma problemu...
- 0 1
-
2020-12-22 12:25
nowe tramwaje Lajkonik w Krakowie mogą przejechać na akulatorach 3 km
- 1 0
-
2020-12-22 12:26
PO żyjemy zobaczymy , kolejna obietnica
A program PO już ma ? 8 lat juz piszecie
- 1 3
-
2020-12-22 13:17
Ma być droga elektryfikacja, bo z większej kasy da się więcej urwać, to jest jasne
- 0 2
-
2020-12-22 11:52
O co chodzi z tym "bajpasem"?
Zdaje sie, ze przy okazji elektryfikacji linii nastapi rewitalizacja linii przez Kokoszki podpieta pod ten sam budzet.
Przeciez caly ten "bajpas" na czas robot pomiedzy Wrzeszczem a Karczemkami bedzie... bezuzyteczny ;)- 5 6
-
2020-12-22 12:09
Po co 120 km/h (1)
Skoro powstaja takie kretynskie przystanki jak Firoga tam nikt nie mieszka, pracownikom Int. nie chce sie paru metrow zrobic i tak pewnie koleja nie jezdza
- 15 7
-
2020-12-22 12:18
W punkt
Dobrze prawisz, 80% dojeżdżających i tak korzysta z własnego auta. Tych ludzi stać na to by przeznaczyć na dojazd do pracy te kilka stów miesięcznie na paliwo przy zarobkach 10tys zł.
- 5 1
-
2020-12-22 12:21
Mozna było od razu budowac elektryczna kolej ale oni jak zawsze udowodnili ze musi byc wszystko kilka razy drozej! (3)
Za to własnie ponoszą odpowiedzialnosc urzedasy a nie maszyny pamietajcie ze za kazda decyzja stoi człowiek! Ale urzedasy sa bezkarne a jak cos jest finasowane z kasy podatnika to maja to gdzies.
- 12 4
-
2020-12-22 12:24
Tak akurat , miały być od razu jeszcze za Adamowicza
Nikt wam tyle nie da co PO obieca
- 2 2
-
2020-12-22 12:26
Było dorzucić swojej kasy to można by było zrobić i pętlę przez Straszyn i może jeszcze coś. Masz kasę na to? Dorzuć, lub najmij się za darmo do pracy, żebyś nie mówił, ze za kilka lat znów cos będzie rozbudowywane.
- 1 2
-
2020-12-22 12:36
O ile lewackich poglądów , no no
- 0 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.