• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Wiadomo co z rewitalizacją 229 Kartuzy - Lębork na odcinku Kartuzy - Sierakowice?

    Jest jakiś przywidywany terminy wznowienia ruchu na tej nieczynnej od 2000 roku linii?

    Jeszcze w zeszłym roku pisano:
    "Zgodnie z przedmiotem zamówienia założono prędkość pociągów pasażerskich na 100 km/h, a towarowych na 60 km/h. Dopuszczalny nacisk osi to 22,5 t, a długość pociągów towarowych - 525 m. Na linii przewidziano następujące stacje i przystanki: Grzybno przy ul. Rybackiej (nowy przystanek w km 43,300), Prokowo (stacja), Łapalice (nowy przystanek w km 50,020), Garcz (zmiana lokalizacji przystanku - w km 51,680), Reskowo (przystanek), Miechucino (stacja), Miechucino Szkoła (nowy przystanek w km 57,850), Sierakowice (stacja), Sierakowice Szkoła (przystanek w km 67,300). Założono perony 150-metrowe."

    I jakoś ucichło.

    • 9 3

  • za dwa lata to już tu nikogo nie będzie

    • 7 3

  • diesel spalinowe

    Wystarczy na te pare polaczen PKM spalinowe te co sa, po co znowu wydawac pieniadze podatnika??? Prad poza tym drogi

    • 5 3

  • Przystanku Karczemki na linii PKM nie ma i nie będzie, ale dla jednego Intela-proszę bardzo (1)

    A jak za parę lat wyjedzie z Polski jak inne korpa to co wtedy? Ale ktoś kasę przytuli. Brakuje też przystanku Osowa Północ, Mały Kack, Wzgórze Riviera i oczywiście dalej w stronę Obłuża. Ciekawe kto też ma zamiar jeździć na nowej linii do Łostowic-SKM czy PKM? Wiem, że to za 100 lat pewnie będzie, ale myślę, że samorząd już teraz powinien zastanowić się kto linię będzie obsługiwać. Póki co można uruchomić (oczywiście wpierw wyremontować) szynobusy na odcinku Kolbudy-Bielkówko-Straszyn-Juszkowo-Pruszcz, ale nie wiem czemu, mimo że te tereny tak szybko się rozwijają, są już tory to dalej cisza...

    • 14 4

    • dobrze prawisz wlasciwie wymieniles wszystkie brakujace przystanki na calej linii

      dodac mozna jeszcze Zaspę i Politechnikę ale wiadomo wedlug inzynierków nie da się; ale oczywiscie dla Firogi/Intela nawet przetarg jest

      • 4 0

  • i tak tym jezdzic nie bede (1)

    mam nadzieje ze wydatek zostanie uwzglediony w cenie biletu
    a nie jak zwykle z podatku drogoqwego

    • 6 1

    • Komunikacja zbiorowa musi być dofinansowywana, bo inaczej będziemy głównie stać na drodze w samochodzie. Powinni głownie o to zabiegać kierowcy. Każdy człowiek w kolejce to jakiś samochód mniej na drodze....

      • 3 1

  • Na razie ciuchcia PKM dorównuje prędkością ciuchci z ZOO (1)

    może po elektryfikacji to się zmieni plus pociągi pojadą przynajmniej do północy z lotniska, bo po 23 jest sporo przylotów. I warto by poszerzyć ofertę na Kaszuby w sezonie letnim, by można było podjechać np. do Gołubia częściej na całodzienny piknik nad jeziorem lub w inne miejsca.

    • 4 8

    • No i będziesz latał Rajanerem z Londka na Gołubie

      Po 22,30 a niezapomnij namiotu śpiwora i butli gazowej

      • 5 1

  • W Gdańsku więcej robi władza z Warszawy niż władza z Gdańska (1)

    Warszawa buduję nam bajpas 18km kolejowy! Dla nowoczesnych pojazdów szynowych

    A w Gdańsku nie potrafią zbudować 250 metrów bajpasu na hokejowej z płyt betonowych

    • 10 8

    • 2021

      Jeżeli zlekceważą obietnice związana z przetargiem będzie trzeba zacząć podsumowywać przed kolejnymi wyborami. Kłamstwo władzy nie może mieć miejsca w demokratycznych społeczeństwach

      • 3 1

  • Pożyjemy zobaczymy

    Z tego co kojarzę to elektyfikować odcinek do kościerzyny chcieli już ok roku 2004. Mam nadzieję, że tym razem się uda. :-) oby te pociągi jeździły przynajmniej 1raz na godzinę w obie strony przez całą dobe.

    • 1 3

  • A co z bajpasem szlabanu na hokejowej? (2)

    Obiecali i co?
    Ci z PiSu chociaż robią co obiecali

    • 5 6

    • Chyba w 2021 będziemy zbierać te wszystkie oceny

      Jeżeli zlekceważą obietnice związana z przetargiem będzie trzeba zacząć podsumowywać przed kolejnymi wyborami.
      Kłamstwo władzy nie może mieć miejsca w demokratycznych społeczeństwach

      • 2 1

    • w zamian możesz popatrzeć sobie na tęczowa flagę na budynku u Pani Prezydentki

      • 2 0

  • EN57 ma vmax 110 km/h

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane