• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • Częstotliwość kursów (1)

    Ta trasa ma przeogromny potencjał, tylko jak wszystko już wróci do normy, to liczba kursów na godzinę musi być znacząco zwiększona. Na początku tego roku te poranne kursy były przeładowane i około 8 na przystanku Gdańsk Jasień nie dało się spokojnie wsiąść.
    Tu potrzebne jest zrozumienie miasta, że komunikacja nie jest rentowna (może Warszawa jest innym przypadkiem) ale należy w nią inwestować żeby ludzie mogli jeździć do pracy innym środkiem lokomocji niż auto!

    • 4 2

    • Warszawa zdecydowanie nie jest tym przypadkiem

      Ale Warszawa policzyła, ile kosztuje niekończąca się rozbudowa sieci drogowej oraz tkwienie w korkach dziesiątków tysięcy ludzi...

      • 2 0

  • Fajnie! Jak za 20 lat bedzie projektowana linia na południe...

    I wtedy budowa zacznie się za 50 lat, czyli powiedzmy w 2070 roku to też dobrze by było zeby najpierw wybudować linie nieelektryczną (żeby przyspieszyć budowę), żeby potem na wybudowanej już linii stawiać linie elektryczne do 2080 roku

    • 2 3

  • elektryczne szybciej się rozpędzają :) (1)

    takiego muła, jak SKM, to ze świecą szukać. Jak ktoś jeździł metrem, to wie. SKM powinno być jak metro. Szybko się rozpędzać, szybko zatrzymywać, mieć więcej wejść. U nas minutę się rozpędza, 3 minuty stoi na stacji i znów prędkość przelotową uzyskuję 5 sekund przed hamowaniem.

    • 10 0

    • były nowoczesne ew58 i ew60 ale postawiono na składy z lat 60-tych

      • 2 0

  • słowa słowa słowa

    a to wszystko dzieję się naprawdę - w ramach pracy zdalnej .
    W teams'ach ( coś ala simcity tylko w nowym wydaniu )

    Nie wierzę że " 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki " będzie kosztowało 40 mln złotych .
    To stanowczo za mało !!
    Absolutnie minimum to 200 a powinno tak 300-400 mln zlotych żeby można było jakoś 'pozakmykać' otwarte szeroko dziobki . Takie ceny . Wnuki będą się dziwić w jakim dobrobycie żyliśmli , ich kosztem .

    • 5 2

  • We Wrzeszczu będziemy przesiadać się z eleganckiego pojazdu (PKM) do furmanki (SKM)... (4)

    Ale to nic - za to regionalne gazety zostały repolonizowane!

    • 8 4

    • elektryfikacja nie ma na to wpływu

      Wpływ ma na to zasobność kiesy samorządu, który za te kursy musi zapłacić...

      • 1 0

    • (1)

      Nie znam się, ale się wypowiem. Po liniach PKM większość pociągów uruchamia właśnie SKM.

      • 1 2

      • Które kupił samorząd województwa a nie spółka SKM...

        • 1 0

    • wczoraj widzialm w SKM wyskrobane na siedzeniu

      bolek to kapus i cos tam cos tam zyd

      • 2 0

  • PKM linia z Gdyni (1)

    Może elektryfikacja wpłynie na zwiększenie częstotliwości kursowania składów z Gdyni w kierunku lotniska i Kościerzyny

    • 4 2

    • wpływ elekryfikacja na ilość kursów jest żaden

      Wpływ ma na to zasobność kiesy samorządu, który za te kursy musi zapłacić...

      • 0 1

  • Mam nadzieję, że przy tej prędkości i odległościach między przystankami... (1)

    ... składy zostaną wyposażone w fotele lotnicze z pasami, celem ochrony przed przeciążeniami przy ruszaniu i hamowaniu... :)

    • 5 0

    • ...i koniecznie torebki na wymiociny!

      • 0 0

  • (2)

    Koniecznie EN57, EN71.

    • 8 0

    • Sprawdzone i pojemne.

      • 1 0

    • Tabor z przed pół wieku i wszystko jasne.

      • 0 0

  • A będzie kasa?

    Patrząc na perypetie SKM, nie wierzę, aby była kasa na zakup nowych elektrycznych składów. Kto za to zapłaci? Na pewno PiS kasy nie da...

    • 7 0

  • A czemu nie do Gdyni

    Co na Osowej spalinowe będą czekały żeby dalej smigac

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane