• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM

Michał Brancewicz
22 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Nowy przystanek PKM Firoga wraz z trakcją elektryczną.
  • Trakcja widoczna na 900-metrowej estakadzie na wysokości portu lotniczego.
  • Wiadukt przy PKM Niedźwiednik z widocznymi bramownicami sieci trakcyjnej.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.
  • Przystanek PKM Jasień po elektryfikacji.

Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku FirogaMapka. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.



Odczuwasz różnicę, jadąc pociągiem elektrycznym i spalinowym?

Po linii PKM pociągi jeżdżą już od ponad pięciu lat, ale są to wyłącznie składy spalinowe. Od początku nowa linia kolejowa była zaplanowana jako trasa zelektryfikowana i ta część inwestycji zbliża się wielkimi krokami.

Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.

Pociągi pojadą 120 km/h



Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.

Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.

Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).

Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.

Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.

14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych



Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.

134 mln zł za bajpas kartuski



Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.


  1. Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
  2. Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM.
  3. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.

    Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.

Opinie (171) 8 zablokowanych

  • brzydkie te bramownice

    nie można inaczej?

    • 4 0

  • Zakupy (1)

    SKM oraz PKM wymagają określonego taboru - duże przyspieszenie, większa ilość drzwi... Kilkadziesiąt lat temu tak było! (Składy z Berlina na 800V.)

    • 6 0

    • EN z przed pół wieku to mają. Proste nie mamy odpowiedniego taboru i nawet go nie kupią.

      • 0 0

  • Panie Brancewicz! (1)

    Napisz Pan jak włodarze Gdańska zamiast PKM chcieli tramwaj. Jak później wykiwali włodarzy Gdyni, bo PKM miała jechać do Kosakowa. A tu ani PKM, ani lotniska. Mam nadzieję, że po następnych wyborach samorządowych nastąpi zmiana Prezydentów Gdańska i Gdyni. A do Osowej i Gdyni dalej będzie spalinowy tabor. Jest taka książka "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" którą napisał Pan Jursz. Radzę poczytać tę książkę i napisać rzetelny artykuł o historii PKM.

    • 3 6

    • Panie Gwiazdor! Tramwaju chcieli doradcy przysłani z Unii. Wtórowali im niektórzy sceptycy, co mówili, że kolej będzie wozić

      Teraz ci sami właśnie narzekają, źe składy nie takie, za rzadko i w ogóle...

      • 1 0

  • firoga

    Przystanek firoga przypomni wszystkim miejscowość bo Lotnisko. Zabrało miejscowość nazwą Rębiechowo.a winno być firoga..

    • 2 3

  • Czy PIS da radę to jakoś zablokować?

    Może konserwator?

    • 3 1

  • Dłużej się nie dało? Czemu nie było to od razu zrobione?

    • 1 0

  • Póki co zwiększyć częstotliwość na trasie Gdynia-Wrzeszcz

    • 2 1

  • I po co to komu. Stare EN na nowe tory, sorki ale nie dziękuję.

    W całej Europie linie lokalne nie są elektryfikowane, my oczywiście musimy być lepsi.
    A bilety na kursy są i będą jeszcze droższe, skorzysta tylko przypadkowy pasażer.

    • 2 1

  • Hurra nieśmiertelne SKMki z 1975 roku będą mogły jeździć na trasie PKM! Ceny biletów w górę, a Ci dalej nas trupami wożą, a mamy XXI w

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane