- 1 Co z pociągami SKM do Pruszcza i Tczewa? (127 opinii)
- 2 Przestępca seksualny wpadł w porcie (78 opinii)
- 3 Rozdadzą "kwietne bomby" i zasieją łąkę (44 opinie)
- 4 Martwe dziki na Karwinach. Otrute czy padły z głodu? (306 opinii)
- 5 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (75 opinii)
- 6 Agresywny Rosjanin zatrzymany na lotnisku (206 opinii)
Za dwa lata pociągi elektryczne na PKM
Pod koniec stycznia dowiemy się, jakie są najkorzystniejsze oferty na elektryfikację linii PKM i budowę nowego przystanku Firoga. Wybrany wykonawca będzie miał półtora roku na realizację obu zadań. Równolegle trwać będzie budowa kolejowego objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego.
Spółka Pomorska Kolej Metropolitalna ogłosiła właśnie przetarg na elektryfikację całego odcinka między Wrzeszczem a Osową. Drugim niezwykle istotnym elementem tego zamówienia jest budowa przystanku PKM Gdańsk Firoga między Matarnią a portem lotniczym.
Pociągi pojadą 120 km/h
Po elektryfikacji składy będą mogły kursować po niemal całej linii PKM z prędkością do 120 km/h. Wyjątkiem będzie odcinek między stacją Gdańsk Rębiechowo a Osową - tam będą mogły rozpędzić się maksymalnie do 100 km/h.
Wykonawcy mogą składać oferty do 29.01.2021 r. Wybrana firma będzie miała 18 miesięcy na realizację wszystkich zadań. Istnieje również opcja rozszerzenia zamówienia o dodatkowe prace.
Zwycięzcą przetargu zostanie firma, która zaproponuje najkorzystniejszą cenę na realizację prac podstawowych (95 proc.) i opcjonalnych (5 proc.).
Według szacunków prace mogą pochłonąć ok. 90 mln zł.
Zamawiający oczekuje również, że wykonawca zapewni gwarancję na swoje roboty na okres 7 lat, w trakcie których będzie naprawiał zgłaszane wady.
14 nowych pociągów, w tym 6 hybrydowych
Elektryfikacja wymagać będzie zakupu nowego taboru. Samorząd Województwa Pomorskiego przymierza się do zamówienia sześciu trójczłonowych składów hybrydowych mogących jeździć zarówno po trasach zelektryfikowanych, jak i spalinowych oraz ośmiu 4-członowych składów elektrycznych. W listopadzie zapowiadano, że przetarg zostanie ogłoszony jeszcze przed końcem roku.
134 mln zł za bajpas kartuski
Żeby w czasie elektryfikacji ruch kolejowy z Gdańska na Kaszuby mógł zostać utrzymany, potrzebne jest stworzenie objazdu - tzw. bajpasu kartuskiego. Będzie to 17,5-kilometrowy, jednotorowy odcinek, którego budowa została podzielona między PKM i PLK.
- Modernizacja ok. 16 km istniejącej linii Gdańsk-Kokoszki - Stara Piła - Żukowo - Glincz, którą zrealizuje PKP PLK za 91 mln zł.
- Odbudowa niespełna 1,5 km toru na odcinku PKM Gdańsk-Kiełpinek - Gdańsk-Kokoszki - za inwestycję wartą 43 mln zł odpowiada PKM. We wtorek 22.12 zostanie podpisana umowa z wykonawcą odcinka PKM. Pierwszych dziewięć miesięcy będzie on musiał poświęcić na prace projektowe. Obie części bajpasu mają być gotowe jesienią 2022 r.
Elektryfikacja i rozbudowa o dodatkowy tor obejmie również linię 201 należącą do PKP PLK. Prace między Gdynia a Kościerzyną trwać będą do 2025 r.
Opinie (171) 8 zablokowanych
-
2020-12-22 17:43
brzydkie te bramownice
nie można inaczej?
- 4 0
-
2020-12-22 18:30
Zakupy (1)
SKM oraz PKM wymagają określonego taboru - duże przyspieszenie, większa ilość drzwi... Kilkadziesiąt lat temu tak było! (Składy z Berlina na 800V.)
- 6 0
-
2020-12-23 03:15
EN z przed pół wieku to mają. Proste nie mamy odpowiedniego taboru i nawet go nie kupią.
- 0 0
-
2020-12-22 18:55
Panie Brancewicz! (1)
Napisz Pan jak włodarze Gdańska zamiast PKM chcieli tramwaj. Jak później wykiwali włodarzy Gdyni, bo PKM miała jechać do Kosakowa. A tu ani PKM, ani lotniska. Mam nadzieję, że po następnych wyborach samorządowych nastąpi zmiana Prezydentów Gdańska i Gdyni. A do Osowej i Gdyni dalej będzie spalinowy tabor. Jest taka książka "Koleją z Wrzeszcza na Kaszuby" którą napisał Pan Jursz. Radzę poczytać tę książkę i napisać rzetelny artykuł o historii PKM.
- 3 6
-
2020-12-22 22:33
Panie Gwiazdor! Tramwaju chcieli doradcy przysłani z Unii. Wtórowali im niektórzy sceptycy, co mówili, że kolej będzie wozić
Teraz ci sami właśnie narzekają, źe składy nie takie, za rzadko i w ogóle...
- 1 0
-
2020-12-22 19:14
firoga
Przystanek firoga przypomni wszystkim miejscowość bo Lotnisko. Zabrało miejscowość nazwą Rębiechowo.a winno być firoga..
- 2 3
-
2020-12-22 21:01
Czy PIS da radę to jakoś zablokować?
Może konserwator?
- 3 1
-
2020-12-22 22:39
Dłużej się nie dało? Czemu nie było to od razu zrobione?
- 1 0
-
2020-12-22 22:59
Póki co zwiększyć częstotliwość na trasie Gdynia-Wrzeszcz
- 2 1
-
2020-12-23 03:10
I po co to komu. Stare EN na nowe tory, sorki ale nie dziękuję.
W całej Europie linie lokalne nie są elektryfikowane, my oczywiście musimy być lepsi.
A bilety na kursy są i będą jeszcze droższe, skorzysta tylko przypadkowy pasażer.- 2 1
-
2020-12-23 06:21
Hurra nieśmiertelne SKMki z 1975 roku będą mogły jeździć na trasie PKM! Ceny biletów w górę, a Ci dalej nas trupami wożą, a mamy XXI w
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.