• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za dwa lata ruszy remont Drogi Królewskiej w Gdańsku

Katarzyna Moritz
22 marca 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową. Stan cienkich granitowych płyt na Długim Targu jest coraz gorszy. Ubytki doraźnie zastępowane są kostką brukową.

Jeszcze w czerwcu tego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej na przebudowę nawierzchni ul. Długiej i Długi Targ zobacz na mapie Gdańska. Ma ona - do końca 2019 roku i za ok. 50 mln zł - odzyskać dawną świetność.



Czy Droga Królewska wymaga aż tak kosztowanego remontu?

Już kilka lat temu powstał w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku projekt przywrócenia świetności Drogi Królewskiej, ale, póki co, na planach się kończyło. Prezydent Gdańska remont zapowiadał też w 2014 roku, przy okazji tworzenia stanowiska menadżera Śródmieścia. Z ówczesnych założeń wynikało, że już w tym roku będziemy chodzić po nowej nawierzchni Długiej i Długiego Targu. Tymczasem nawierzchnia jest ta sama, a z roku na rok zmienia się - na gorsze - jedynie jej stan.

Władze Gdańska po raz kolejny wracają do projektu przebudowy Drogi Królewskiej

W planach przebudowy Drogi Królewskiej ułożenie nowej nawierzchni na obu ulicach o łącznej długości zaledwie 500 m i powierzchni ponad 13 tys. m kw., wcale nie jest najważniejsze. Istotniejsza jest wymiana wielu instalacji znajdujących się pod nią. Dlatego Gdańska Infrastruktura Wodno-Kanalizacyjna wykonała już inwentaryzację, z której wynika, że stan instalacji wodociągowej, sanitarnej i deszczowej, z których najstarsze powstały w 1874 roku, jest wyjątkowo zły. Ponadto istnieje też konieczność przebudowy instalacji teletechnicznych i energetycznych oraz uporządkowania gospodarki wodami deszczowymi.

- Istniejąca nawierzchnia została położona w 1971 roku, czyli ma 45 lat i jest wyeksploatowana. Jej zły stan pogarszał ciężki sprzęt wjeżdżający przy okazji masowych imprez. Oczywiście nie muszę mówić, że to jest wizytówka Gdańska, dlatego celem jest uczynienie bardziej atrakcyjnym tej przestrzeni, będziemy wymieniać nie tylko wszystko, co jest pod ziemią, ale też - poza nawierzchnią - lampy i małą architekturę. Chcielibyśmy przy okazji uporządkować również kwestie relacji z biznesem, który tu jest zlokalizowany - podkreśla Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
W związku z tym prezydent powołał radę programową złożoną z ekspertów z różnych dziedzin, m.in. historyków sztuki, architektów, urbanistów, konserwatorów zabytków i dzieł sztuki. To grono ma pilnować przygotowania specyfikacji zamówienia, projektu architektonicznego i fazy wykonawczej przebudowy.

Jest też gotowy harmonogram przebudowy

Przetarg na opracowanie koncepcji architektonicznej ma być ogłoszony już w czerwcu tego roku. Koncepcja powinna być gotowa do stycznia 2017, a dokumentacja projektowa do grudnia 2017 roku. Roboty budowlane miałyby się rozpocząć w marcu 2018 roku, a zakończyć w listopadzie 2019 roku. Długa i Długi Targ byłyby więc "rozkopane" aż przez dwa sezony turystyczne.

Czy przy okazji prac na Drodze Królewskiej pojawiłby się tramwaj, drzewa i więcej ławek? Z czego będzie wykonana nawierzchnia? Odpowiedź na te i wiele innych pytań będzie zależeć od procesu konsultacji z radą programową, mieszkańcami i właścicielami lokali.

Dlatego, we wtorek 22 marca, o godz. 17Dworze Artusa zobacz na mapie Gdańska, odbędzie się otwarte spotkanie z prezydentem Gdańska i członkami rady programowej. Będzie można się w tej sprawie wypowiedzieć w ankiecie na stronie internetowej Gdańska, ponadto zostaną też przeprowadzone sondy uliczne wśród mieszkańców. 7 kwietnia zainaugurowany zostanie cykl warsztatów otwartych dla mieszkańców (wystarczy się zarejestrować) oraz warsztatów zamkniętych, przeznaczonych dla zaproszonych interesariuszy (wspólnot mieszkaniowych, przedsiębiorców i instytucji funkcjonujących w obrębie przyszłej inwestycji).

Obecnie szacuje się, że koszt przebudowy Drogi Królewskiej wyniósłby 50 mln zł. Finansowanie głównie miałoby pochodzić z budżetu miasta, ale też z dotacji np. Ministerstwa Kultury.

By zwrócić uwagę na problem połamanych płyt, w dwóch punktach przy ul. Długiej i Długim Targu, pojawiły się niedawno kontrowersyjne malowidła w kolorze żółtym.

Żółte malowidła to przyszłe punkty informacji o rewitalizacji Drogi Królewskiej.

Opinie (191) 1 zablokowana

  • strasznie długo a przecież ta ulica nie ma 5 kilometrów. (9)

    Trójmiejskie wizytówki najbardziej zaniedbane, patrz Skwer Kościuszki.

    • 141 13

    • A gdzie jest ten Skwer Kościuszki? (4)

      • 11 11

      • Za dwa lata ... hahahaha

        • 6 4

      • w dyni

        • 16 1

      • (1)

        Jestem rodowitym Gdynianinem ale wolę nazwe Dynia.

        • 9 2

        • Wolisz też nie używać słownika ortografii z tego co widzę.

          • 1 6

    • (1)

      Skwer ze swoją kostką betonową, ułozoną kilka lat temu, to jakiś żart. A na końcu to już w ogóle wszystko połamane i popękane.

      Miasto nie ma pomysłu na Skwer Kościuszki. Jest bo jest i tyle.

      • 21 2

      • tam

        potrzebna jest rewaloryzacja modernistyczna...
        Niestety dzisiaj nikt juz modernizmu nie rozumie (no moze poza Jackiem F.) , wiec moze i lepiej ze tego nie tykaja...

        • 0 0

    • Nie karmić trolla, 6:01. (1)

      • 1 6

      • Przeciez to autor artykułu wstawia za kazdym razem pierwszy post

        aby dyskusję wywołać.

        • 0 0

  • widziałem kostkę brykowa w matkecie budowlanym za 20,00 zl/m2 (25)

    Dobra jakośc i duzy wybór kolorów - skąd zatem taka duza kwota im wyszla?

    • 50 85

    • obejrzyj misia (1)

      • 20 7

      • chyba na głowę padłeś jeżeli w takim miejscu chciałbyś dać zwykła kostkę betonowa

        • 33 3

    • Takie stolec to w gdynii wyloz (3)

      • 16 12

      • Takie stolec to w gdynii wyloz-jest taka książka (może słyszałeś ?) -słownik ortograficzny , nudna .. tak ,to prawda ... ale Tobie z pewnością się PRZYDA .

        • 14 5

      • Zawiść (1)

        nie rozumiem tej zawiści.
        Czy ja będąc mieszkańcem Gdyni, jestem jakiś gorszy od Ciebie mieszkańca Gdańska ?, nie wiem jak Wy, ale ja bardzo popieram wszelkiego rodzaju naprawy, budowy mające podnieść komfort mieszkańców. I nie tylko organizowane te w Gdyni. Wszak w Polsce nasze miasta nazywane są trójmiastem, dlatego dziwi mnie to, że nie dążycie jako obywatele do poprawy wizerunku całego trójmiasta.
        Czy może ta zawiść wynika z konkurencyjnych drużyn piłkarskich ?, nie wiem jak Wy, ale ja potrafię się wznieść powyżej tego niskiego poziomu. Chociażby dlatego, że poziom piłki nożnej w Polsce jest na opłakanym poziomie i oglądanie takich drużyn jak te z pomorza to strata czasu.

        I bardzo ubolewam nad Waszym obecnym problemem, mianowicie żółtych kół na chodnikach, nie wiem kto zgodził się na takie zniszczenie mienia publicznego, pod pretekstem sztuki. Już widzę jak ktoś to będzie usuwać, przy czym środkiem żrącym na pewno nie zniszczy kostek, ławek, latarni czy śmietników.

        No i oczywiście wszędzie znajdą się ludzie, którzy wszystko robiliby najtańszym kosztem, no ale cóż taka już jest mentalność niektórych ludzi. (odnoszę się do postu o kostce za 20 zł/m2). Dla niektórych lepiej zrobić byle jak, aby było. A niektórzy wolą dać więcej mieć lepiej i na dłużej.

        • 16 2

        • juz nie beda usuwac

          za dwa lata samo zniknie wraz z remontem.

          Co do remontu musi on kosztowac, bo:
          1. jest to inwestycja publiczna
          2. jest to inwestycja w historycznym centrum miasta, wiec zalozenia bardziej skomplikowana
          3. nie bedzie tego robil Jozek ze Szwagrem po godzinach, ale bedzie nad tym pracowac np 50 osob przez 2 lata. Jak sobie ktos wymnozy etat 50 osob (robotnikow, kierowcow, architektow, kierownikow budowy, archeologow itp.) x 12 x 2 to wychodzi juz spora sumka.
          4. To nie jest wymiana kostki, ale przebudowa wszystkich instalacji podziemnych

          Z pewnoscia mozna to zrobic za 5 czy 10 milionow. Czy rownie dobrze? Nie wiem. Zakladam, ze jesli rownie dobrze, to niech ktos zglasza sie w przetargu.

          • 9 0

    • nie karmić trola :)

      • 12 0

    • racja, Seba nam wyremontuje po kosztach materiałów (5)

      ulica ma z 1,5 km, szerokość załóżmy 20m. Wyjdzie ci 600 tys. zł. zaokrąglimy do miliona bo musisz jeszcze jakąś podbudowę zrobić pod kostki. i tak wyjdzie taniej o 49 mln i wszyscy będą zadowoleni.

      masz czas do 2018 roku :)

      • 25 0

      • Dorzuć mu jeszcze na paliwo

        Bo jak będzie swoim Żukiem woził tę kostkę, to kilka kursów będzie musiał zrobić.

        • 23 0

      • Długa i Długi Targ mają dokładnie 12 700 m2, więc Seba zrobi nawet taniej :) (2)

        Myślę, że w 250 tys. się zmieści :) Pół miliona to i na piaseczek starczy ....

        • 1 1

        • (1)

          ile? 12,7 kilometra?! To do Sopotu sięga!

          Jak wszyscy tak liczą to albo takie ceny albo roboty nie pokończone.

          • 0 5

          • 12 700 metrow kwadratowych

            Czytanie ze zrozumieniem na mocne 2+

            • 4 0

      • A instalacje podziemne? Przeczytaj jaki jest zakres tych robót .

        • 1 0

    • Bo: (8)

      a) ktoś musi tę kostkę kupić, przywieźć, gdzieś składować, ułożyć i ubić
      b) ktoś musi zerwać starą kostkę, wywieźć, zutylizować
      c) Ktoś musi wymienić grunt, wywieźć stary, nawieźć nowy, przy okazji przebijając się przez starą podbudowę,
      d) A przed ułożeniem kostki nawieść i zagęścić nową podbudowę
      e) Wcześniej ktoś musi sporządzić plany nowych instalacji (i ogólnie projekt całej inwestycji)
      f) Ktoś musi zlikwidować, wywieźć i zutylizować stare instalacje
      g) Ktoś musi zakupić, przywieźć, składować i ułożyć nowe instalacje
      h) A to wszystko wymaga wykopania i zakopania głębokich wykopów i zagęszczenia w nich gruntu
      i) wszystko musi zostać objęte inwentaryzacją geodezyjną
      j) i ogólnie wszelką dokumentacją niezbędną w procesie budowlanym
      k) łącznie z opłaceniem przez cały okres budowy kierownika budowy i inspektora nadzoru inwestorskiego
      l) oraz stałych konsultacji z konserwatorem zabytków, archeologami, historykami sztuki itp.

      Żeby nie było za prosto to działamy na terenie, dla którego naniesienia na mapach można traktować jedynie jako wskazówki, gdzie mamy do czynienia z rozwiązaniami sprzed blisko 150 lat, a ślady starej zabudowy mogą sięgać i 1000 lat, połatanymi po drugiej wojnie światowej, na terenie objętym ochroną konserwatorską, na gruncie zapewne podmokłym (jak to w Gdańsku), z bardzo dużym ruchem turystycznym i nie małym ruchem dziennym.

      Pomijam to, że nikt w tym miejscu (mam nadzieję) nikt nie będzie kładł marketowej kostki betonowej po 20zł/m.

      • 32 3

      • Hahaha, "ślady zabudowy mogą sięgać i 1000 lat", rozśmieszyłeś mnie do łez. (6)

        Tak upośledzonego historycznie zdania dawno nie czytałem. Pojechałeś po bandzie, niewiedzy oczywiście.

        • 3 25

        • I co z tego, że pojechał, skoro reszta się zgadza. Nie ważne ile lat będą miały te ślady zabudowy, archeolog i tak na to się napali jak szczerbaty na suchary.

          • 14 0

        • masz rację, to zmienia cały sens wypowiedzi

          • 3 1

        • a dlaczego nie ma tak byc? (3)

          • 0 0

          • No właśnie. Dlaczego? (2)

            Jeśli a priori (trudne słowo, wygoogluj sobie) zakładasz, że w miejscu Drogi Królewskiej 1000 lat temu coś było, to możesz się przeliczyć, to raz, a po drugie, nie masz pojęcia o skali i lokalizacji osady rybackiej zwanej Gdańskiem w XI wieku.
            Jeszcze pewnie myślisz, że murowanego coś z tego czasu się znajdzie.

            • 0 2

            • Murowanego może nie, ale w tej okolicy ludzie mieszkali już od neolitu (1)

              Nie sądzę aby można było kategorycznie wykluczyć, że jakieś pozostałości z tego okresu znajdą się na terenie dzisiejszego Gdańska a osadnictwo z IX i X w. jest potwierdzone archeologicznie.

              • 2 0

              • Tak samo nie sądzę, że można kategorycznie potwierdzić, że coś się znajdzie. Identyczny argument jak twój.

                PS. Popełniasz błąd logiczny i ahistoryczny. Osada rybacka zwana Gdańskiem z XI w., to nie to samo co obecny Gdańsk.

                • 0 0

      • z chęcią taką starą kostkę przyjmę za darmo, wybiorę co lepsze i sobie zrobię dojście do domu ;), a resztę zutylizuje

        • 3 0

    • przeciez jest napisane co bedzie najwiecej kosztowac...

      wymiana sieci wodnych oraz technicznych...

      • 5 0

    • To sobie tą kostką wyłóż swój grajdoł

      • 1 0

    • Pomyliłeś kostki!

      Kostka brykowa służy do brykania, a nie do wykładania nią traktów królewskich. Kostka brukowa jest dużo droższa. :D

      • 1 0

  • Przywrócić tramwaj konny na Długiej jako atrakcja turystyczna ! (11)

    Jeżeli Gdańsk chce mieć nietuzinkową atrakcję turystyczną to może warto przywrócić na Drodze Królewskiej tramwaj konny.
    Kursowałby od Targu Węglowego aż do Bramy Żuławskiej (Bramy Długie Ogrody) z odnogą do Ołowianki i drugą do zrewitalizowanej Łąkowej przez ul. Śluza.

    • 73 101

    • Niby tak...

      ...ale mamy teraz tyle grubasów, że żal by mi było tych koni...
      Lepiej niech się przejdą ;)

      • 27 1

    • (1)

      I ten smrod konia na calej ulicy. Rzygać sie chce jak sie krakow zwiedza. Tutaj to nie potrzebne

      • 28 9

      • racja

        wydaje mi sie, ze akurat tramwaj konny niekoniecznie jest tym, czego tu potrzeba.

        Moze lepiej jakas mini linia tramwajowa, po ktorej jezdzilyby przystosowane do zasilania np. indykcyjnego (bez "drutow" - jak szczoteczki Oral B) zabytkowe tramwaje. Najlepiej darmowe, albo bardzo tanie.

        • 3 2

    • taka atrakcja turystyczna

      że potem nikt długą nie będzie chciał spacerować, bo się będzie bał, że tramwaj go rozjedzie.

      • 16 5

    • Wyobrażasz sobie, co za larum podnieśliby obrońcy zwierząt!!! Koń jest przecież do podziwiania, poklepywania i najwyżej do prowadzenia za uzdę (żeby sąsiedzi widzieli, że mnie stać, ale jako przyjaciel bezbronnych zwierząt, nie będę je męczył swoim ciężarem).

      • 7 9

    • A po co? (2)

      Skoro jeżdżą Meleksy? Elktryczne lepsze: zajmują mniej miejsca, nie hałasują, nie płoszą ludzi, nie niszczą nawierzchni i nie śmierdzą. Zabierają tyle samo miejsca, i wbrew pozorom nie zużywają wiele energii.

      • 3 4

      • prawda (1)

        jednak wydaje mi sie, ze meleksy nie buduja zadnego klimatu miasta.

        Z drugiej strony akurat konie w Gdansku raczej nie przejda.

        • 2 1

        • Jak nie budują

          "Wojny meleksowych mafii" to ewenement na skalę kraju. Może przebija ją tylko warszawska dywersja taksówkowa na kierowcach jeżdżących dla Ubera.

          • 3 1

    • jak będziesz szedł za koniem i łajno sprzątał to nie ma sprawy

      • 5 0

    • (1)

      To byłoby trudne do zrobienia, jednak na przykład rekonstrukcja torów na Długim Targu i postawienie tam repliki takiego tramwaju konnego jest możliwe.

      • 1 2

      • A co my Toruń 2 jesteśmy, żeby małpować?

        • 1 1

  • Do UM.Gdańska. (2)

    Przy Bramie wyżynnej w zatokach autobusowych w obu stronach straszą dwie głębokie dziury w jezdni.Zlitujcie się bo pojazdy szorują podwoziami.

    • 58 8

    • Chyba koleiny panie szofer

      Po za tym to chyba info do ZDiZ a nie do UM. Nie dość że zawodowy kręcący kółkiem to jeszcze nie myślący.

      • 6 8

    • Nie sądzisz chyba, że opisywanie tego w komentarzach pod artykułem o remoncie Długiej odniesie jakiś skutek, co?

      • 7 2

  • Najpierw mądrala z ZDIZ wpuszcza ciężkie pługi aby zgarniały snieg (4)

    następnie mądrala z ZDIZ wpuszcza cięzkie śmieciarki aby posprzatały po sylwestrze itp atrakcjach a następnie mądrala planuje remont.
    Dawniej takie trakty układano na stulecia a obecnie przy nowoczesnej technologii mądrala z ZDIZ nie wie że podstawa to podbudowa a następnie kontrola ruchu?
    Tak kończy się zatrudnianie pociotków po znajomości. Gdańsk istnieje tylko teoretycznie i to za sprawą mieszkańców. Urzędy i spółki gdańskie gdyby nagle znikły wszystkie jednego dnia to nic by się nie stało. Nikt by tego nie zauważył a wielu poczuło by ulgę.
    Oni nadal nie rozumieją że są na służbie dla mieszkańców.

    • 155 17

    • Wszystko się zgadza oprócz ...

      Zatrudnianie pociotków po znajomości wcale i nigdy się nie skończy - takie społeczeństwo.
      Dziury na Sobieskiego i nie tylko tam, to nie teoria - można sprawdzić,
      to samo jeśli chodzi o brudne ulice i debilnie ustawianą sygnalizację świetlną.

      • 9 3

    • Co na to menedżer czy raczej menedżerka Śródmieścia???? Wypowie się, ma jakieś zdanie???

      • 9 1

    • XXX

      madrala wpuszcza ciezkie plugi, po to własnie, zeby jego kolega(który sie podzieli kaską), za jakis czas miał co naprawiac(rewitalizowac)-to takie proste;)

      • 8 3

    • To samo dzieje się ze ścieżkami rowerowymi podczas odśnieżania śniegu.

      Traktory z pługiem i przyczepą z piachem jeżdżą po ścieżkach rowerowych i je oraz krawężniki i trawniki rozjeżdżają.

      • 4 0

  • w Toruniu wymueniono nawierzchnię całego Starego Miasta... (13)

    ... kikka lat temu. W Gdańsju od lat się ględzi i nie tobi nic. Od roju 1997 (tysiąclecie) nie przeprowadzono na obszarze Głównego miasta żadnych prac. Powoli życie opuszcza to piękne miejsce, które staje się areną menelstwa i jarmarcznych byzesów. Szkoda. No ale cóż. Głosujecie karnie na leguminę od lat...

    • 114 26

    • I owszem wymieniono - ale juz po roku były dziury prosze Pani a po kolejnym roku tej "cudownej" nawierzchni poprawiano kolejne partie Szerokiej. Do tej pory dziura na dziurze.

      • 4 5

    • Toruń "kradnie" pieniądze przeznaczone na całe województwo

      Gdańsk, a wręcz tylko marszałek jednak dzieli się z innymi miastami w województwie na zasadzie pokaż projekt i zasadność i leci kasa. Że nie tylko Gdańsk. Przykładem tu mogą być szynobusy. Nie tylko kupiono na linię PKM, ale także dokonano zakupów na linię 207 Malbork-Kwidzyn-(Grudziądz) i 203 Tczew-Chojnice. W Olsztynie widząc projekt z Elbląga jest tylko, tu błąd i tam też i do kosza, a w Toruniu innym miastom wmawia się że pieniądze się skończyły, a Toruń zawsze ma...

      • 15 7

    • po za tym

      Toruń to najbardziej zadłużone miasto w Polsce

      • 9 2

    • I kto to pisze? (9)

      1. Chciałbym by w Gdańsku na trakcie Królewskim było 10 razy więcej dziur niż w Toruniu na Szerokiej. To by oznaczało, że nawierzchnia Traktu Królewskiego w Gdańsku jest w idealnym stanie. Znając "sukcesy" i intelekt gdańskich decydentów od dróg i rozwoju miasta to osiągnięcie poziomu jakości, organizacji i zadbania Starego Miasta w Toruniu Gdańskowi nie grozi. Proponuję wyjazd na weekend do Torunia i po powrocie porównanie z gdańskim Głównym Miastem zwłaszcza ilości i poziomu knajpek, przechodniów, muzeów i rozrywek oraz zadanie sobie pytania co się dzieje na mieście po 2200. Budyń i świta to po prostu totalna niekompetencja.
      2. Środki z województwa na rozwój to kradnie Bydgoszcz. Wystarczy poszperać po sieci po oficjalnych zestawieniach wydatków i przeliczyć sobie na głowę mieszkańca. No cóż pewnie pisał to "ktoś z Bydgoszczy" ( w Toruniu to powiedzenie oznacza niski poziom oleju w głowie). Podobnie o zadłużeniu Torunia, są miasta bardziej zadłużone i gdzie te pieniądze zmarnowano. Czytając takie fachowe komentarze o długach i poziomie zadłużenia stwierdzam, że wszystko pisowieje a kretynów coraz więcej. A tym, którym nie podoba się Gdańsk czy Toruń, miasta które budowały potęgę gospodarczą Rzeczypospolitej, proponuję przeprowadzkę do Szczecina, tam jest cywilizacja dopiero.

      • 11 8

      • Dobra dobra (5)

        Toruń to miasto studenckie, dlatego życie wieczorami tam kwitnie. W Gdańsku UG baluje w Oliwie/Sopocie a PG we Wrzeszczu. Tego się nie przeskoczy.

        • 7 2

        • To na studiach nie uczą już dodawania? (1)

          • 2 4

          • Nie

            Trzeba się samemu dokształcić

            • 4 0

        • (2)

          W Gdańsku jest 80 tys studentów, w Toruniu 20 tys. Też mi miasto studenckie...

          • 7 1

          • Zgadza się (1)

            Ale Toruń jest mniejszy i uczelnie ma zlokalizowaną w centrum.

            • 5 1

            • Nie jest 4 razy mniejszy a uczelnia jest na Bielanach a nie w centrum

              • 3 0

      • (2)

        Szkoda tylko, że poza odpicowaną starówką reszta miasta raczej się zwija. Toruń przespał swoją szansę w dużych budżetach UE ładując większość kasy w rzeczy nie służące długofalowemu rozwojowi jak np starówka. Jak Toruń wykorzystał budowę A1 ? Z resztą co to miasto ma do zaoferowania oprócz starego miasta ? Tylko bezrobocie i jedne z najniższych płac w kraju. Tak się składa, że dziś to Gdańsk jest magnesem dla absolwentów UMK i mieszkańców Torunia a nie odwrotnie. W najbliższych latach również Gdańsk odpicuje starówkę i wtedy będzie można podsumować które miasto lepiej wykorzystało swoją szansę. A co do Bydgoszczy drogi pierniku to pod względem gospodarczym Wam bardzo daleko. Inną sprawą jest również to jak toruński urząd marszałkowski wycisnął wszelkie możliwe środki dla samego Torunia kosztem reszty województwa, które finalnie okupuje ostatnie miejsca we wszystkich rankingach...

        • 5 3

        • Kabaret (1)

          Ale się ubawiłem, co w brombergu nowego ruszyło? chyba po 20 latach fabryka pedałów, mieszkania - chyba ten skansen wielkiej płyty na Fordonie ?, aha i po 50 latach założyli światła na rondach. Ma gość humor. Co do autostrady A1 nie wyszło puszczenie jej przez Bydgoszcz, a tak się staraliście, akademia medyczna też wolała pozostać w Toruniu, a z nowości Bydgoszcz ma uniwersytet, na bazie szkoły rolniczej - Gratuluje !!!. I pamiętajcie obywatele Bydgoszczy by zwrócić do teatru w Toruniu scenę obrotową, którą ukradliście. Co do reszty kolego to czytać, czytać i czytać aż do zrozumienia. Bydgoszcz to tylko proletariackie, czerwone miasto i tak wam zostało.

          • 2 5

          • Żyj dalej w swoim wyimaginowanym świecie toruński biedaku. Wyłacz czasem radio maryja a dowiesz sie o setkach torunian dojeżdżających codziennie np do Atosa i Pesy. Raczej do prostych prac typu zamiatanie bo po waszym nedznym humanistycznym uniwerku do niczego innego się nie nadajecie :-)

            • 5 1

  • Super że wymienia nawierzchnię (4)

    Szkoda, że dopiero za 2 lata.

    • 61 1

    • Wtedy będzie królewska :)

      • 2 0

    • Ja bym się wstydził o czymś takim mówić że za dwa lata dopiero - szkoda gadać o takich rzeczach bo w dzisiejszych realiach jak sie mówi że za 2 lata to równie dobrze może być za 5. No chyba że chodzi o to żeby zrobic przed wyborami :) a remont na Długiej to każdy zauwazy i będzie wiedział jak głosować :)

      • 11 1

    • jeszcze sama Królewska jakoś wygląda, ale ulice prostopadłe do Długiej (1)

      i ogólnie otoczenie to jest 3 Świat. I to rozumiem, nie będzie robione? Pozostaną płyty yomb?

      • 8 1

      • na ktorej drodze prostopadej do Dlugiej sa plyty yomb?

        • 2 1

  • 50 mln (11)

    To sprawa dla CBA, bo najdziwniejsze jest że publiczne inwestycje mają kosztorys z kosmosu. Tym bardziej że ten materiał nadaje się do ponownego ułożenia.

    • 57 55

    • Tylko gdynia (1)

      Tylko gdynia moze polbrukiem wylozyc, bo tanio

      • 13 1

      • no na innych wioskach polaru tez jest ok

        • 3 0

    • Tak się nie da (3)

      Stary bruk trzeba sprzedać prywatnym osobą bo jest dobrej jakości i można sobie dorobić. Zresztą pewnie remont robią tylko dlatego, że ktoś tą kostkę potrzebuje. Jak skończą remont w 2019 to w 2020 i tak będzie w gorszym stanie niżby zostawili to tak jak jest.

      • 10 14

      • Osobą się jest, a sprzedać można coś osobom.

        • 10 0

      • ...i do tego czyjs szwagier pewnie akurat robi remonty ;)

        • 2 3

      • oczekiwalbym raczej, ze ten bruk zostanie wykorzystany np. na mniej uczeszczanych (a bardzo zniszczonych)

        drogach Dlugich ogrodow, Wyspy Spichrzow czy Dolnego Miasta.

        Obawiam sie, ze tak sie nie stanie.

        • 6 0

    • zgłoś i podziel się wynikami (1)

      w smutnym świecie musisz żyć skoro wszędzie widzisz przekręty

      • 8 5

      • To zobacz jak po remoncie wygląda chodnik przy Technikum Łączności - ten w stronę poczty polskiej - nogi idzie połamać , płyty połamane ... a było równo i ładnie , co za debil tę robotę odebrał !!! debil !!! albo ślepy !!!

        • 6 1

    • To nie jest tylko nowa nawierzchnia (2)

      1. Wymiana całej podziemnej infrastruktury.
      2. Wymiana nawierzchni.
      3. Nowe oświetlenie, mała architektura itd.
      4. Takie etapowanie inwestycji, żeby ulica mogła slużyć mieszkańcom i turystom przez cały czas (znacznie droższe, niż wykonanie wszystkich prac za jednym zamachem)
      5. Prace projektowe, inwentaryzacje, badania archeologiczne.
      Naprawdę myślisz, że to koszt zdjęcią i ułożenia na nowo istniejącego materiału?

      • 12 1

      • (1)

        a zieleń będzie ?? bo mój york musi mieć przy czym kupe zrobić podczas niedzielnego spaceru

        • 2 3

        • yorki podchodzą pod kotowate

          wiec mogą sr*.ć w kuwetę.

          • 12 0

  • To z tej okazji proponuję zmienić jej nazwę na: (3)

    Rodziny Amber Gold

    • 52 36

    • Ciekawe czy przy okazji remontu nawierzchni nasi włodarze nie przeprowadzą sobie remontu własnych podwórek na koszt podatników , zobaczymy za dwa lata , czy to samo leży u pana Adama owicza na podwórku co na ulicy Długiej

      • 5 7

    • a może na durnym PISuarą podziękujemy?

      też chwytliwa!

      • 2 9

    • Złotą kostką czy może raczej sztabkami wyłożyć Drogę Królewską i na końcu postawić pomnik Maricna Plichty.

      • 6 2

  • Polbruk (7)

    Wylozyc polbrukiem. Bedzie taniej

    • 16 41

    • to jest miasto a nie Gdynia. Jakość ma być najwyższa (2)

      • 10 8

      • dokładnie. polbruk w najbardziej atrakcyjnych lokalizacjach to nawet do Gdyni i Wejherowa nie pasuje

        • 9 3

      • No to się popisałem intelektem-brawo
        Nic tylko owacja na stojąco!!

        • 0 0

    • (1)

      i nie będzie ślisko! To powinno być najważniejsze, a na tych płytach i bruku to nawet jak deszcz spadnie można sobie krzywdę zrobić... ale co tam mieszkańcy....

      • 3 4

      • Ślisko to masz właśnie na granicie innych płytach kamiennych

        Kostki betonowe są pod tym względem lepsze

        • 1 4

    • i szybciej

      • 0 2

    • najtaniej jumbami

      i deszczówki nie trzeba robić

      • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane