• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Za krótkie zatoczki przy Jaśkowej Dolinie

Rafał Borowski
29 listopada 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...
  • Skutki zbyt krótkiej zatoki przystanku przy ul. Sobótki...

Czytelniczka zwróciła uwagę, że autobusy miejskie nie mieszczą się w dwóch zatokach autobusowych przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu. Urzędnicy przyznają, że problem jest im znany, ale nie planują zlecić natychmiastowego wydłużenia zatok. Jedna z nich zostanie nawet zlikwidowana. Dlaczego?



W jaki sposób najczęściej udajesz się do pracy lub szkoły?

Dzięki zatokom autobusowym ruch pozostałych na drogach zachowuje płynność (z drugiej strony spowalniają one ruch autobusów, które mają kłopot z włączeniem się do ruchu). Jednak aby te elementy drogowej infrastruktury spełniały swoja funkcję, muszą mieć one odpowiednią długość.

Tłumacząc to w bardziej obrazowy sposób, autobus musi w całości zmieścić się na poszerzeniu jezdni. Jeśli tył pojazdu wystaje na jezdnię, zatoka po prostu przestaje pełnić swoją funkcję. I taki właśnie problem można zaobserwować przy ul. Jaśkowa Dolina we Wrzeszczu.



Zagrożenie dla pieszych



Dotyczy on dwóch przystanków: "SobótkiMapka" w kierunku al. Grunwaldzkiej oraz "FalistaMapka" w kierunku ul. Wileńskiej. Zdaniem czytelniczki, która zgłosiła nam ten problem, zbyt krótkie zatoki autobusowe mogą stanowić również zagrożenie dla pieszych. W jaki sposób?

- To jedna z przyczyn korków na ul. Jaśkowa Dolina, a zarazem niebezpieczeństwo dla pieszych. Otóż autobus tyłem zasłania przechodzących przez pasy pieszych, a zdarzają się kierowcy, którzy jadąc pod prąd, omijają stojący autobus. Z moich obserwacji wynika, że wystarczyłoby usunąć i tak już połamane płytki chodnikowe, zastąpić je asfaltem i problem zniknie - relacjonuje pani Nadia, nasza czytelniczka.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.
  • ... oraz przy ul. Falistej.

Urzędnicy przedyskutowali tę kwestię



Przesłanie do drogowców naszych pytań dotyczących tego problemu akurat zbiegło się w czasie z posiedzeniem Komisji ds. Bezpieczeństwa i Organizacji Ruchu Drogowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Na spotkaniu - w którym wzięli udział przedstawiciele zespołu ds. zarządzania ruchem, Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, policji, straży miejskiej, Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje - poruszono także kwestię zatok przy ul. Jaśkowa Dolina.

Likwidacja zatoki przy ul. Falistej...



Uczestnicy spotkania podjęli w tej sprawie konkretne decyzje. Ich treść z pewnością nie zadowoli kierowców. W przypadku zatoki przy przystanku "Falista" zostanie umożliwione kierowcom autobusów zatrzymywanie się bezpośrednio na jezdni. Ma to m.in. korzystnie wpłynąć na czas przejazdu autobusów.

- Planuje się likwidację zatoki, której parametry nie są przystosowane do obsługi pojazdów przegubowych. Przedmiotowy przystanek jest warunkowy, tj. pojazdy transportu zbiorowego obsługują podróżnych na żądanie, co nie powinno przyczynić się do pogorszenia warunków ruchu na ul. Jaśkowa Dolina. Jednocześnie wskazane rozwiązanie poprawi bezpieczeństwo i komfort pieszych poprzez zwiększenie powierzchni chodnika, również w rejonie istniejącego przejścia dla pieszych, które znajduje się w obszarze skosu wyjazdowego z drogi - informuje Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

...i poszerzenie przy ul. Sobótki na święty nigdy



W przypadku przystanku "Sobótki" komisja orzekła, że sytuacje wystawania autobusu na jezdnię są incydentalne, co... ma mieć swoje zalety. Tym samym nie planuje się przebudowy zatoki w najbliższym czasie, choć może to nastąpić w bliżej nieokreślonej przyszłości.

- Ewentualne przypadki ograniczające możliwość swobodnego omijania autobusu wpływają na redukcję prędkości, a tym samym pozytywnie działają na bezpieczeństwo ruchu drogowego. Jednocześnie uwzględniając duże natężenia ruchu w tym rejonie, wskazane sytuacje nie przyczyniają się znacząco do pogorszenia warunków ruchu na drodze głównej, szczególnie w czasie szczytów komunikacyjnych. Tym niemniej w przypadku wystąpienia zadań inwestycyjnych w tym obszarze należy uwzględnić możliwość skorygowania parametrów przedmiotowej zatoki i wymiany krawężników na peronowe - kwituje Kiljan.

Miejsca

Opinie (159) 8 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • A w Brzeźnie wiata na środku chodnika

    i ławka przy ulicy.

    • 26 6

  • Mi się wydaje, że są za wąskie, a nie za krótkie...

    • 31 10

  • nieee, nieee

    tylko nie zrobienie czegoś porządnie i z głową! to nie w trójmieście!

    • 44 10

  • (1)

    Jasne aby potem autobus dwie minuty wyjeżdżał aż ktoś ustąpi mu pierwszeństwa przepisowo

    • 32 47

    • już po pracy? ile urząd płaci za nadgodziny na pisaniu postów?

      a można ustępować nieprzepisowo?
      aby..?

      • 21 13

  • Gdansk posmiewiskiem juz jest z przystankami autobusowymi. Natychmiast zarząd komisaryczny. Pełowskie samorządy i katastrofa (2)

    • 46 23

    • Ale "jak drzec ryja "magistrat popiera...? (1)

      • 35 7

      • To tylko

        2,5 tysiąca miesięcznie na funkcjonowanie świetlicy, do której mógłbyś pójść i się czegoś nauczyć, żeby nie pieprzyć takich głupot.

        • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Autobus powinien zatrzymywać się na jezdni (9)

    Łatwiej i szybciej się potem może włączyć do ruchu i nie trzeba zwężać chodnika.
    Likwidacja zatoki to jak najbardziej słuszne posunięcie.

    • 60 113

    • (6)

      i przez takie coś korek będzie zaczynał się przy dworcu pkp a tak zawsze zanim ludzzie wysiądą i wsiądą to może 15 samochodów przejechać przez ten czas

      • 23 14

      • (3)

        Ale po co te 15 samochodów wiozące 15 osób ma potem spowalniać autobus wiozący 60?

        • 13 23

        • tylko że wśród tych 15 aut będą jeszcze 2 kolejne autobusy które beda stały w wiekszym korku zanim dojadą do tego przystanku...

          • 15 3

        • Bo to nie wina tych samochodów że autobus musiał zjechać i się zatrzymać. (1)

          Dlaczego kierowcy samochodów i pasażerowie mają być karani za to że autobus chce się zatrzymać? Może odwróćmy sytuację - może kierowcy samochodów też maja sie zatrzymywać na środku jezdni jak chcą skoczyć po kawę albo przekąskę albo zabrać kogoś z pobocza?! Ponoć jesteśmy równi wobec Prawa, zatem jak Prawo może różnicować nas w tym względzie?

          • 7 1

          • Bo to jest miasto i transport zbiorowy powinien być priorytetem. Nie musisz zapierdzielać 60, byle by tylko przed autobusem. Zatrzymanie na 30 sekund jeszcze nikogo nie zabiło, autobusów jest mniej niż aut, nie za każdym razem trafisz na autobus przed sobą. Wyjedź 10 minut szybciej i nie frustruj się jak musisz chwilę poczekać za autobusem :).

            • 2 0

      • Przy dworcu jest buspas i oddzielne stanowiska. Właśnie z tego powodu. Czasami buduje się place manewrowe tak, by autobusy nie blokowały się wzajemnie - patrz Wrzeszcz PKP.

        • 9 1

      • Nie tylko samochodów ale i innych autobusów

        Które bez zatok stoją w korkach.

        • 6 1

    • skad sie biorą takie tłuki

      • 3 2

    • Nie

      Nie, po prostu nie!
      A może by po prostu dać priotytet autobusom jak np mają tramwaje - że one mają pierwszeństwo - może tak? Ja nigdy nie widziałem by autobusy miały problem by się włączyć do ruchu.

      • 1 0

  • Zlikwidujmy drogi to ograniczy prędkość i bezpieczeństwo

    • 50 11

  • Zbyt płytkie

    a nie krótkie

    • 10 18

  • To samo jest na Grunwaldzkiej, przed Szymanowskiego, w kierunku centrum Gdańska, w Sopocie też w centrum (1)

    A na Smoluchowskiego to geniusze już zlikwidowali zatoczkę przy szpitalu, no bo po co, jak można spotęgować wygenerowane anty pro kontra basem busem pasem korki na tej ulicy w druga stronę, żeby było symetrycznie.... czekamy tam na drogę anty kontra rowerową w górę, w dół i w poprzek

    • 26 15

    • Człowieku, tam chodnik miał pol metra szerokosci i

      A z przystanku każdym kursem odjeżdżało tylu ludzi co samochodow stoi przy smoluchowskiego na chodniku. Jeżdżę tamtędy codziennie i to nie autobusy tam blokują ruch tylko janusze parkijący na chodnik na 12 razy

      • 4 2

  • Autobusy miejskie nie potrzebują zatok

    zatoki zmniejszają komfort pasażerów a w bardzo niewielkim stopniu "tamują" ruch samochodów prywatnych. Ruch samochodów prywatnych w największym stopniu "tamuje" nadmiar skłonności do korzystania z prywatnych samochodów w codziennych dojazdach nawet na małe odległości (do 7 km), na które w mieście jest wiele alternatywnych, mniej przestrzeniożernych lub terenochłonnych sposobów poruszania się - nie tylko transport zbiorowy.

    • 26 34

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane