• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zabytkowa hala na terenie ZNTK odzyskuje dawny blask

Maciej Naskręt
31 maja 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
  • Odnawiana hala na terenie dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku.
  • Prace na razie prowadzone są przy elewacji hali.
  • Część uszkodzonej elewacji dawnej hali naprawy wagonów towarowych.
  • Dawna hala naprawy wagonów kolejowych wymaga nie tylko naprawy elewacji, ale także zadaszenia i stolarki okiennej.
  • Jedna z wielu odrestaurowanych bram do wnętrza hali.
  • Odnawiana elewacja hali na terenie dawnego ZNTK.
  • Prace dekarskie przy hali.

Zabytkowa hala o pow. 2,5 ha położona na terenach ZNTK na Przeróbcezobacz na mapie Gdańska ma szansę na odzyskanie świetności. Okazuje się, że wiekowe obiekty przemysłowe można uchronić przed ruiną. Warunek jest jeden: muszą trafić w dobre ręce.



Czy warto chronić zabytki o przeznaczeniu przemysłowym?

Teren dawnych Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Gdańsku to smutne pozostałości jednego z największych zakładów pracy na terenie miasta. Kompleks przemysłowy powstał w 1910 r. Pierwotnie działał pod nazwą Eisenbahn Hauptewekstatt Danzig-Troyl. Po II wojnie światowej były to Warsztaty Kolejowe PKP, aż wreszcie zostały nazwane właśnie ZNTK.

Na potrzeby powstającej w Trójmieście Szybkiej Kolei Miejskiej to m.in. ZNTK Gdańsk odbudowywały otrzymane w ramach odszkodowań wojennych spalone wagony berlińskiej S-Bahn, dawne 800-woltowe jednostki EW90, EW91, EW92 - nazywane modrakami.

Po okresie transformacji teren ówczesnego ZNTK nie miał tyle szczęścia, co na przykład zakłady kolejowe w Bydgoszczy, gdzie dziś funkcjonuje z powodzeniem firma Pesa. Tereny po gdańskim ZNTK-u trafiły w ręce syndyka.

Obiekt z upływem lat przechodził we własność prywatnych przedsiębiorców. Większości z nich nie stać na gruntowe remonty poszczególnych obiektów. Ponieważ są one zabytkowe, każdy remont jest niezwykle kosztowny.

Ale jedna z firm właśnie porwała się na remont zabytkowej hali. Choć jedna jaskółka wiosny nie czyni, jest szansa, że odważni znajdą swoich naśladowców.

Od kilku tygodni na terenie zakładu trwa renowacja elewacji hali przemysłowej, która do lat 90. służyła jako miejsce naprawy wagonów towarowych. Ogromny obiekt znajdujący się obecnie pod ochroną konserwatora zabytków był codziennym miejscem pracy kilkuset osób. W latach 20. ub. wieku była to największa hala na Pomorzu. We wnętrzu, oprócz lasu filarów podpierających zadaszenie, znajdują się m.in. tory, na których naprawiano wagony czy miejsce wyświetlania filmów propagandowych przed i po II wojnie światowej.

- Nie mogę powiedzieć, że prowadzone przez nas prace są gruntownym remontem. To raczej prace o charakterze zabezpieczającym, jednak chcemy to robić z zachowaniem historycznego wyglądu obiektu - zapewnia Trojmiasto.pl Sławomit Ingielewicz, właściciel hali i firmy Grupa Profit 2000.
Inwestor nie chce zdradzać kosztów poczynionych robót. Jednak odświeżanie elewacji to wstęp do prac, jakie są planowane na tym obiekcie o pow. 24 tys. m kw. W kolejnym etapie będą prowadzone prace mające na celu wzmocnienie poszycia dachu. W wielu miejscach wyrosły tam drzewa samosiejki i do wnętrza hali wpada deszcz.

- W dalszej perspektywie planujemy także szklenie okien. Wiele kłopotu przysparza nam znalezienie odpowiednich pracowników, którzy potrafią m.in. odnowić ceglaną elewację czy bramy wjazdowe do hali - mówi Ingielewicz.
Grupa Profit 2000, która zajmuje się częścią techniczną podczas m.in. koncertów, dawną kolejową halę wykorzystuje jako magazyn. Marzeniem właściciela firmy jest tam organizacja wydarzeń o charakterze wystawienniczym. Miłośnikom historii Gdańska pozostaje trzymać kciuki.

Lokalizacja remontowanej hali. Lokalizacja remontowanej hali.
Konserwator: to pierwsza taka inwestycja w Gdańsku

O tym, że przedsięwzięcie na terenie ZNTK jest wyjątkowe, zapewnia miejski konserwator zabytków.

- Do tej pory nikt nie decydował się na prowadzenie prac przy dużym obiekcie przemysłowym. Oczywiście odnawiano duże budynki, ale miały one do tej pory inne przeznaczenie - mówi Grzegorz Sulikowski, miejski konserwator zabytków w Gdańsku.
Historyczne zdjęcie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Widok od wschodu. Po prawej stronie znajduje się wspomniana hala naprawy wagonów towarowych. Historyczne zdjęcie Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego. Widok od wschodu. Po prawej stronie znajduje się wspomniana hala naprawy wagonów towarowych.

Opinie (83) 3 zablokowane

  • To że gdańskie ZNTK mające doskonałą infrastrukturę / wydział elektryczny , mechaniczny , narzędziownia, odlewnia ,kuźnia , tlenownia , stolarnia itd i świetnymi fachowcami / nie przekształciły się w nowoczesny zakład jak PESA czy NEWAG to wielka "zasługa" namaszczonych przez "S" zarządców i syndyka, zainteresowanych jedynie jak najszybszą "prywatyzacją za grosze" wszystkich maszyn i urządzeń . Gdyby nie grupa pracowników, którzy powołali spółkę ZNTKiM działającą w jednej hali, zniszczono by wszystko dla doraźnego zarobku.

    • 28 3

  • Panie Inspektorze Pracy do pracy...

    ...zanim ktoś spadnie z tego wynalazku zwanym rusztowaniem.
    Zdjęcie już Pan ma

    • 8 8

  • Brawo oni!!! (1)

    Okazuje się, że można jednak znaleźć współczesne przeznaczenie dla zabytkowych obiektów. Gdyby sprawy potoczyły się inaczej - podobnie nowoczesne zastosowanie mogłyby znaleźć budynki Zakładów Mięsnych, hale Stoczni Gdańskiej, odbudowane spichlerze...
    Ale dobre i to!

    • 10 4

    • moze lepiej gdyby ten zaklad pracowal

      • 4 0

  • Dawniej nawet hale fabryczne pięknie budowali

    a dziś... szkoda słów.

    • 26 1

  • na czyje zamówienie ten tekst (4)

    wymieniany na forum Jan P zamarzył o slawie?

    • 8 5

    • Pan Janek (2)

      Już od dobrych 10 lat sławy nie potrzebuje :)
      Miał łeb na karku i urodził się w dobrych czasach - niestety teraz my młodzi z pomysłem na biznes nie mamy tak łatwo.

      Pozdrawiam i zdrowia życzę.

      • 1 1

      • Jakiej sławie? Jeśli to on rozbudowuje/remontuje to życzę by kupował jeszcze więcej takich ruin. Będzie piękniej a o to chyba chodzi. Zobacz jaki piękny budynek. Lepiej zburzyć wg ciebie? Postawić szklano-aluminiowe??

        • 3 1

      • działania w SB to ten łeb na karku?

        Bo ten układ pozwolił mu owy łeb na karku zachować

        • 3 0

    • Skoro w artykule nie padło jego nazwisko, to o jakiej sławie mówisz?

      • 0 1

  • szkoda

    Szkoda, że dopuszczono do niszczenia obiektów b. ZNTK. Najbardziej uniwersalną halę przejęła nomenklaturowa spółeczka i kręci lody.
    Wcześniej pozbyto się sensownych ludzi tylko aby dorwali się do władzy swoi działacze związkowi różnej maści. Tak to polityka zrujnowała obiekt.

    • 10 3

  • już się boję

    znowu coś spieprzą

    • 6 1

  • Serce rośnie,że choć ten jeden mały fragment (1)

    być może zostanie uratowany. Stogi (z Przeróbką) są dzielnicą,gdzie taka perełka z pewnością się przyda. Swoją drogą za zniszczenie ZNTK (a mogła tu być druga Pesa !!!) niejeden "działacz" powinien gnić w więzieniu. PS. Szanowny Autorze - w ósmej linijce tekstu proszę poprawić pierwotną NAZWĘ zakładów (literówka ,ale ważna!).

    • 9 5

    • Największa Perełka przeróbki jest obok za drutami ostrzowymi

      • 0 0

  • A niedaleko zakład karny, siedzą, pierdzą, dłubią w nosie, nikomu nie przyjdzie do głowy że mogliby trochę popracować. Brawo nowa władza.

    • 9 4

  • Zrobią tam Biedronę

    z reszty jakiś tam "park"

    • 3 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane