Fakty i opinie

Zaczyna się kontrowersyjne rozminowywanie Bałtyku

Najnowszy artukuł na ten temat

Okręt podwodny trafi do Muzeum Marynarki Wojennej

Zdjęcie z detonacji miny morskiej w Zatoce Gdańskiej w styczniu 2016 roku.
Zdjęcie z detonacji miny morskiej w Zatoce Gdańskiej w styczniu 2016 roku. mat. Marynarki Wojennej RP

Arsenały wojskowe różnych państw wraz z rozwojem dostępnych technologii są nieustannie modernizowane i rozwijane. Gdybyśmy pokusili się o stworzenie rankingu najgroźniejszych rodzajów broni, niewątpliwie wysoką pozycję zajęłyby miny morskie. Za 4 mln euro ma je usunąć estońska firma, która jednak regularnie wzywa na pomoc jednostki polskiej Marynarki Wojennej.



Czy martwisz się pozostałościami po II wojnie światowej?

tak, bo stanowią one realne zagrożenie 78%
nie, to przesadzony problem 22%
zakończona Łącznie głosów: 1892
Śmiało możemy powiedzieć, że jednym z największych zagrożeń dla żeglugi są miny morskie i to niezależnie czy mówimy tu o kontaktowych, magnetycznych czy tych najnowszych tzw. "inteligentnych". Dlaczego tak jest?
Przyczyn jest co najmniej kilka:

  • są relatywnie tanią bronią, mogącą zadać poważne uszkodzenia jednostce pływającej (włącznie z jej zatopieniem)
  • niektóre zapalniki można ustawiać czasowo, jak i na określone pole magnetyczne, co znacznie utrudnia ich wykrycie i unieszkodliwienie
  • już niewielka ilość ustawiona w tzw. zagrodzie minowej może skutecznie sparaliżować ruch morski na danym akwenie
  • uniwersalność tworzenia zagród minowych - miny mogą być bowiem stawiane przez samoloty, jak również przez jednostki nawodne i podwodne
  • ich unieszkodliwienie wymaga zaangażowania dużych sił i środków
  • i chyba najważniejsze - możliwość zachowania zdolności bojowej przez szereg lat.

Do tej ostatniej cechy, jeszcze powrócimy - teraz musimy na chwile cofnąć się w czasie.

85 tys. min na Bałtyku



Jak wiemy początek II wojny światowej nie obfitował w spektakularne akcje minowe. Sukces po stronie polskiej należy przypisać jedynie ORP Żbik - na postawionych przez niego minach wyleciały w powietrze dwa okręty (1 października trałowiec M-85 i 22 stycznia 1940 roku trawler Mühlhausen PG 314). Gdy w 1941 roku wybuchła wojna niemiecko-radziecka, działania minowe na terenie Bałtyku zostały znacznie zintensyfikowane. Obok Niemców i Rosjan pojawili się również Anglicy, którzy do stawiania min wykorzystywali samoloty. Pod koniec wojny, gdy nawet dla najbardziej fanatycznych Niemców stało się jasne, że przegrali, działania osiągnęły ogromną skalę.

W 1944 roku Alianci przeprowadzili operację Marlin. Od kwietnia do czerwca samoloty zrzuciły ok. 1000 min. Niemcy z kolei zaminowali rejon Kołobrzegu i Szczecina i dodatkowo tor wodny łączący Szczecin ze Świnoujściem. W zależności od źródeł szacuje się że na Bałtyku postawiono od blisko 70 do około 85 tysięcy min.

Jak żeglować po polu minowym?



Po zakończeniu działań wojennych państwa z naszego morskiego regionu uruchomiły znaczny nakład sił i środków, by umożliwić bezpieczną żeglugę po Bałtyku. Oczywiście niemożliwym było, by udało się zlikwidować wszystkie postawione miny. Z tym problemem często borykamy się aż po dzień dzisiejszy.

Obecnie, choć stan Polskiej Marynarki Wojennej daleki jest od nazwania go pozytywnym, w jej skład wchodzi 16 trałowców i niszczycieli min (w planach budowa jest kolejnych). Siły te sformowane są w dwóch dywizjonach - 12. Wolińskim Dywizjonie Trałowców, stacjonującym w Świnoujściu oraz 13. Dywizjonie Trałowców, który ma swa bazę w Gdyni Oksywiu. Oba wchodzą w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Co istotne, obok sił okrętowych w skład obu Dywizjonów wchodzą również Grupy Nurków Minerów. To na nich głownie spoczywają zadania takie, jak poszukiwanie, wykrywanie i niszczenie min. Na brak zajęcia marynarze nie mogą narzekać - wystarczy wejść na stronę internetową 8. FOW żeby przekonać się, że nie ma praktycznie miesiąca, aby nie odbyła się jakaś akcja unieszkodliwiania niebezpiecznego ładunku. I tu przechodzimy do pytania jakie pojawiło się w ostatnich dniach.

Estończycy oczyszczą Bałtyk z min?



W połowie stycznia w mediach - tak polskich, jak i zagranicznych - pojawiła się informacja, iż estońska firma ochrony żeglugi ESC Global Security wygrała przetarg na oczyszczenie z min ok. 100 hektarów dna morskiego między Szczecinem a Świnoujściem. Na pierwszy rzut oka zwyczajna informacja, gdyż jak już pisaliśmy wcześniej, pod koniec wojny ten tor wodny był intensywnie minowany przez walczące strony, a miny z tego okresu nadal stanowią śmiertelne zagrożenie.

Tutaj jednak pojawia się kilka niejasności. Jak podaje "The Baltic Times", który jako pierwszy podał tę informację, koszt oczyszczenia z min ok. 100 hektarów dna morskiego szacowany jest na ok. 4 miliony euro, ale nie jest to kwota ostateczna i może się ona zmienić. Chcieliśmy zatem dowiedzieć się jakie były warunki przetargu i co ostatecznie zdecydowało o wyborze akurat tej oferty. Dodatkowo zaciekawiła nas informacja o tym, że w realizacji projektu ma pomagać Polska Marynarka Wojenna - nie podano niestety w jakim zakresie i to właśnie chcieliśmy doprecyzować.

Odpowiedź może nieco zaskakiwać. Otóż dowiedzieliśmy się, iż Urząd Morski w Szczecinie podpisał w 2018 roku kontrakt z konsorcjum firm Dredging International nv i Van Oord Dredging and Marine Contractors bv na inwestycję pn. "Modernizacja toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m na długości ok. 62 km toru." Urząd nie ogłaszał przetargu na rozminowanie toru a oczyszczenie toru wodnego z ewentualnych materiałów niebezpiecznych leży po stronie wykonawcy. Jest jeden szkopuł - wykonawca ma obowiązek poinformować Urząd Morski o wszystkich ewentualnych podwykonawcach, których zatrudnia. Jeśli zaś chodzi o firmę ESC Global Security, Urząd nie otrzymał od wykonawcy informacji na temat ewentualnego zawarcia umowy z tym podwykonawcą. Samych warunków przetargu również nie udało się nam znaleźć.

Skontaktowaliśmy się również z 8. FOW. Jej rzecznik potwierdził nam informacje o tym, że oczyszczanie toru wodnego Szczecin - Świnoujście trwa już od dłuższego czasu. Neutralizacja mniejszych obiektów dokonywana jest przez firmę, która wygrała przetarg, natomiast do większych obiektów angażowana jest już Marynarka Wojenna, która je wydobywa i neutralizuje. W skrajnych przypadkach to znaczy "w przypadku wykrycia znaczących przedmiotów wybuchowych, cała operacja odbywa się w porozumieniu i przy współpracy z powołanymi sztabami zarządzania kryzysowego". Można tu zadać pytanie kto finalnie będzie decydował w sprawie co jest mniejszym obiektem, z którym poradzi sobie firma zewnętrzna, a takim, do którego będzie trzeba zaangażować siły Marynarki Wojennej? I kto za to zapłaci?

Dodatkową ciekawostką jest informacja, iż firma ESC Global Security specjalizuje się w zapewnieniu bezpieczeństwa fizycznego statków. Operacje poszukiwania podwodnych materiałów niebezpiecznych wykonywała jedynie w drobnym stopniu. Jak mówi Jaanus Rahumägi, prezes firmy w wywiadzie udzielonemu "The Baltic Times", głównym czynnikiem, który zdecydował o tym, że wygrała jego firma był fakt, iż firmy działające na torze wodnym (chodzi zapewne o wspomniane wcześniej konsorcjum) miały "dobre wcześniejsze doświadczenia ze współpracą z ESC w ramach operacji UXO (underwater unexploded ordnance) i misji ochrony statków w strefach niebezpiecznych". Firma deklaruje, że w projekcie wykorzysta 20 byłych wojskowych nurków, 15 ekspertów oraz 5 jednostek do usuwania min.

Podsumowując - mamy przetarg na 4 miliony euro, który wygrywa firma, o której zleceniodawca prac na torze wodnym czyli Urząd Morski w Szczecinie nic nie wie. Skąd wzięła się taka kwota również nie wiadomo. Marynarka Wojenna ma pomagać, ale nie bardzo wiadomo w jakim dokładnie zakresie, ani kto będzie decydował o tym, by wezwać ją na pomoc. Mamy tu duża listę pytań, a odpowiedzi na nie brak.

Opinie (139) ponad 10 zablokowanych

  • (7)

    O może wstrząsy rozszczelnią te beczki na dnie pełne smakołyków i będziemy mieli koktail. Wstrząśnięty, nie mieszany.

    • 149 12

    • (2)

      Sarin, gaz musztardowy, dla każdego coś dobrego. Ciekawe kiedy, ktoś wyciągnie ten syf z dna Bałtyku, zanim nas pozabija?

      • 26 0

      • Jaki syf przeciez ten pisze ze to są same smakołyki

        • 4 0

      • Ruskie zatopiły iperyt , który już obecnie wywołuje poparzenia

        Może jakaś informacja na ten temat?

        • 8 0

    • (1)

      Śródtytuł "Jak żeglować po polu minowym?" i ani słowa na temat :/ a ja naprawdę wsiadam w motorówkę i chcę zażyć mocnych wrażeń żeglując po polu minowym :D

      • 10 1

      • motorówką to raczej nie pożeglujesz

        • 15 1

    • Jakieś tsunami

      Wywołają i zaleje Brzeźno

      • 8 1

    • Używają kurtyny bąbelkowe, czy to im już śmierdzi lewactwem?

      • 1 5

  • (4)

    Flotylla

    • 30 4

    • Piękne imię dla dziewczynki

      Prawie jak tradycja....

      • 8 0

    • flotunia, flotylka (1)

      • 3 0

      • flośka, flocia,

        :)

        • 1 0

    • Dla chlopca czytając ten tekst idealnie pasuje imię Wałek

      Wałek na kilka baniek

      • 6 1

  • Kormoran (5)

    Po coś budujemy ten najnowsze okręty minowe .. niech Unia się konkretnie sypnie groszem i do boju marynarka..

    • 47 13

    • Unia już niczym nie sypnie bo PiS wojuje z UE :)

      • 19 17

    • Unia? komu? łamaczom prawa, demokracji, Konstytucji? (1)

      • 5 5

      • De MO Kra Cja!

        • 0 1

    • (1)

      Kormoran?
      Marynarka Wojenna?
      To jest instytucja której głównym celem jest trwanie bezczynnie biorac za to nie małe pieniądze.

      • 5 1

      • A co maja robić?

        Podziel się swoimi przemyśleniami ze światem...

        • 0 0

  • Gdzie będą detonowane ? (13)

    W Bałtyku ? Ciekawe ile ryb przy okazji padnie ?

    • 99 13

    • Paprykarz.

      ...będzie tani

      • 25 0

    • Od min,

      to na akwenie chwały!

      • 4 1

    • w bałtyku nie ma ryb

      • 24 1

    • (1)

      zabrzmiałeś jak czyiś "stary fanatyk wentkarstwa" :)

      • 5 2

      • wędkarstwa,a film się nazywa po prostu "Fanatyk"

        • 3 4

    • (2)

      powinni detonowac w jakies swieta i wazne wydarzenia, moznaby takie bum bum wykorzystac wtedy jako salut

      • 10 0

      • Każdego 10 dnia miesiąca (1)

        • 4 2

        • Słabo

          Boli cie?

          • 1 2

    • Detonują zwykle podczas ćwiczeń marynarki rosyjsjkiej na Bałtyku

      Rosjanie mają taki zwyczaj, że podczas ćwiczeń potrafią przekraczać granice państw. Chodzi o małe oddziały specjalne, które niezuważone lądują na wysepkach w Skandynawii, czy też robią akcje szpiegowskie w portach. Zauważyłem, że tym samym czasie Marynarka Polska robi detonacje wyłowionych min u ujścia portu w Gdyni.
      Takie gierki wojenne.

      • 10 0

    • Od 2020 będą specjalne dotacje na transport min na wyspy kanaryjskie

      Albo na plaże Chorwacji. Lepiej aby dokonywały swych ostatnich chwil w jakimś miłym miejscu, a nie w zimnym Bałtyku

      • 2 0

    • Statystycznie tyle samo co gdyby te miny detonowały samoczynnie.

      • 0 1

    • będą tabliczki informacyjne dla ryb

      • 0 1

    • Na Nowogrodzkiej.

      • 0 0

  • (6)

    Wszystko pięknie, ale co ma wspólnego tor wodny Świnoujście - Szczecin z Trójmiastem?

    • 89 15

    • Bałtyk (1)

      To ma wspólnego

      • 18 7

      • To proszę o regularne artykuły o szwedzkich, fińskich sprawach

        • 30 5

    • Polski Bałtyk

      . . .

      • 1 5

    • wybrzeze

      • 2 1

    • (1)

      To, że w Gdańsku rusza budowa Portu Centralnego a w Gdyni Portu Zewnętrznego i jest znaczny obszar wodny do przeszukania a co za tym idzie do neutralizacji niebezpiecznych znalezisk. Powiąż te fakty a odpowiedź przyjdzie sama. O ile kumasz coś w tym temacie... !

      • 6 0

      • Ups, to się biednemu panu Lipce zapomniało wspomnieć w tekście, że obrotni Estończycy wygrali także tłuściutkie przetargi na prace w Gdańsku i Gdyni?

        • 8 0

  • Te smiwci lepiej posprzatajcie z dna morza :)

    • 18 3

  • Przeszkadzają mi "miny" piesków. (6)

    • 87 15

    • (3)

      A mi przeszkadzają miny sąsiada! Zawsze ma jakąś skrzywioną minę.

      • 10 8

      • Jak nie sprzątasz po swoim piesku to nie dziw się minom sąsiadów

        • 19 3

      • Musisz go rozbroc usmiechem

        • 8 1

      • jestes sasiadem matousza?

        • 3 2

    • a mnie szczający w każdym kącie pijacy, smród papierosów i pety na trawnikach

      • 8 0

    • coś takiego

      a twoje ci nie przeszkadzają, masz d*pę zaszytą,ogarnij się bęcwale

      • 1 3

  • (2)

    Po takich wybuch ach to dopiero syf będzie w Bałtyku. To tak jakby pomieszać fusy od kawy w szklance, o roższczel ieniu bomb z imperytem nie wspomnę.

    • 43 8

    • (1)

      Język polski jest trudny.

      • 5 0

      • moze tak mu sie pisze po wybuchu

        • 3 0

  • A może poczekać aż położą Nord Stream II (3)

    I wtedy dopiero odpalać ? Efekt skuteczniejszy niż protesty .

    • 108 6

    • Może przy okazji rozminowywania coś się wydarzy z Nord Stream 1 i 2? (2)

      • 9 1

      • (1)

        lepiej nie bo to bedzie koniec rybolowstwa a takze naszych zlotych plaz

        • 5 1

        • Jakich plaż? Hahaha.

          • 0 0

  • (3)

    No to mamy niezły pasztet :) A gdzie jest WOT ja się pytam?
    Technik Maliniak z Nowogrodzkiej

    usuwajcie wpisy tego szalenca

    • 20 31

    • (1)

      Szaleniec na herbatce u Przyłębskiej!

      • 7 1

      • spoko z nim wolfganga nie zdradzi

        • 5 1

    • To troll z peło

      • 1 6

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.