- 1 Przez okno z reklamówką pełną narkotyków (71 opinii)
- 2 Tulipanowe pole już otwarte (74 opinie)
- 3 Koń z Gdyni na gigancie (72 opinie)
- 4 Obława po morderstwie pod Trójmiastem (218 opinii)
- 5 Druga kara za trucie, pierwszej nie zapłacili (98 opinii)
- 6 Koniec grillowania przy "ławce wstydu"? (242 opinie)
Zajezdnia tramwajowa w Oliwie: właściciel może ją stracić, jeśli nie będzie chronił zabytku
Właściciel zabytkowej zajezdni tramwajowej w Oliwie ma ostatnią szansę na zachowanie swojej posiadłości. Jeżeli do końca roku nie wykona nakazów konserwatora zabytków, zostanie wywłaszczony.
Kupić zabytek po preferencyjnych stawkach, doprowadzić go do ruiny, a potem w jego miejsce zbudować, co się chce - taki scenariusz, niestety, nader często zdarza się w Polsce. Ofiarą takiego postępowania padły m.in. dawne zakłady mięsne w Gdańsku, piękny - niegdyś - przykład XIX-wiecznej architektury przemysłowej. Dziś, po niezliczonych już pożarach, doprowadzone do ruiny.
Wojewódzki konserwator zabytków obawia się, że podobny los czeka zajezdnię tramwajową w Oliwie, zlokalizowaną u zbiegu al. Grunwaldzkiej i ul. Pomorskiej . Jej właściciel - firma Easy Pl, należąca do Krzysztofa Mielewczyka, męża pomorskiej senator PiS, Doroty Arciszewskiej-Mielewczyk - nie robi nic, by chronić zabytek.
Zespół obiektów dawnej fabryki mydła, a następnie pierwszej zajezdni tramwajów konnych w Gdańsku, to dwa charakterystyczne budynki, które od lat straszą przy głównej trasie z Gdańska do Gdyni. Pochodzą z 1870 roku. Od 1996 roku są wpisane do rejestru zabytków.
W lipcu tego roku konserwator zabytków przeprowadził kontrolę obiektów. Dał wtedy właścicielowi miesiąc na ich zabezpieczenie, by nie popadały w dalszą ruinę. Wprawdzie od tego czasu pojawiło się ogrodzenie i wyrównano teren, ale budynki nie zostały należycie zabezpieczone. Walący się dach, uszkodzone stropy i ślady częstych libacji to obecny stan zabytku.
Po lipcowej kontroli przedstawiciele Easy Pl argumentowali, że przyczyną obecnego stanu zabytku jest także to, że Gdańsk od ponad trzech lat nie zmienił planu zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu i z tego powodu nie mogą uzyskać pozwolenia na prace budowlane.
Konserwator jednak podkreśla, że brak planu miejscowego nie zwalnia właściciela z obowiązku dbałości o stan techniczny i estetyczny zabytku. We wrześniu wysłał do spółki Easy Pl nakaz odtworzenia dachu, zamurowania otworów okiennych i drzwiowych i odbudowę korony murów.
- Właściciel nie zaskarżył tej decyzji, więc spodziewam się, że się do niej zastosuje. Jeżeli jej nie wykona, następnym krokiem będzie wykonanie remontu zastępczego. Wykona go starosta, a kosztami obciążona zostanie hipoteka zabytku. Szacunkowy koszt tych prac to ok. 250 tys. zł - wyjaśnia Marian Kwapiński.
Po obciążeniu hipoteki kolejnym krokiem będzie rozpoczęcie sądowej procedury wywłaszczenia. - Te procedury są czasochłonne i kosztowne, ale nie będzie innego wyjścia - podkreśla konserwator.
Jeszcze w latach 90. zabytkowe budynki należały do miasta, które odsprzedało je fundacji Pro Publico Bono, a ta - po dekadzie - firmie Easy Pl. Pierwsze plany zakładały stworzenie w tym miejscu zespołu hotelowego. Inwestor otrzymał zgodę konserwatora na te plany, które jednak nigdy nie zostały zrealizowane.
Chcieliśmy poznać stanowisko Easy Pl. Niestety, po pierwszej próbie kontaktu telefonicznego Krzysztof Mielewczyk oznajmił, że nie może rozmawiać, potem przestał odbierać telefony.
Opinie (203) 3 zablokowane
-
2010-10-07 06:48
Mielewczyk i Mielewczyk-Arciszewska (4)
menelstwo z budki z piwem. Dziwie sie jedynie ze ludzie wybieraja taka istote jak to babsko. W zadnej normanlnej pracy nie przetrwalaby dluzej niz tydzien.
- 119 15
-
2010-10-07 11:28
Niezły dorobek ma już małżeństwo. (3)
- 5 2
-
2010-10-07 12:04
(2)
a pałac w którym mieszkają...........warto zobaczyć!!!!!!!!!!!!!
- 5 1
-
2021-10-07 18:09
I nikt tego nie kontroluje.
Po to się idzie do polityki, bo najłatwiej i najszybciej kręci się lody.
- 0 0
-
2010-10-07 13:46
Ach,
ta wieczna polska zazdrośc! Zbuduj sobie też, przyjedziemy popatrzec!
- 1 4
-
2021-10-07 06:25
no to chyba jasne kupione za grosze, teraz czekamy aż buda się zawali lub ja podpalamy a potem cyk deweloper kupuje za za 100razy większą kwotę czego wy tu nie rozumiecie.
- 0 0
-
2017-04-16 20:02
Gliński ministrze do roboty czas na odbudowanie Historii
mniej świecic ryjem w telewizji i za robote sie zabierac Naród żada od was
- 0 0
-
2010-10-07 11:30
Behemoth (2)
A wiecie ze w tych ruinach byla robiona niegdys sesja zdjeciowa zespolu Behemoth do plyty Satanica?
- 1 3
-
2011-09-13 23:02
Behemoth
Tu wlasnie widac pseudozwiazek Arciszewskiej(?) z katolickimi wartosciami. Nergal i ona to dobrana para. Antyniemieckosc to przykrywka zyskow a tez kompleksow. Podpalenie umyslne.
- 0 0
-
2010-10-07 11:41
PORAZKA
on jeszce zyje/?--a ta doda smroda?
- 1 1
-
2010-10-07 06:25
tylko czekać na "pożar" (2)
i sprawa sie sama rozwiaze
- 67 7
-
2011-09-11 00:14
stało się
teraz droga wolna, można budować...
- 0 0
-
2010-10-07 16:15
nie trzeba juz pozarow
obecne rzady rezimowe pod byle pretekstem okradaja
i wszystko jedno czy to gacie, sklep z dopalczem, mieszkanie. nie ma znaczenia tusk wprowadzil w polsce rzady bolszewickie.
popieram opinię- 1 1
-
2011-08-26 02:21
Patrzę się na ten zabytek i właściwie prawie go już nie ma
Mieszkam blisko z roku na rok coraz szybciej niszczeje, brak dachu, drzewa rosną na murach, wogóle ten zakątek Oliwy wręcz straszy zaraz na przeciwko Pomorskiej stoją dwa budynki spółdzielni Adrem które wraz z otoczeniem pasują do niszczejącego zabytku, tak samo upadają. Radni powinni zająć się tą częścią Oliwy szczególnie, że dużo turystów teraz jeździ tą trasą. W Oliwie brzydszego miejsca nie można chyba znaleźć.
- 0 0
-
2010-10-07 07:52
Brawo dla Pana Konserwatora Zabytków (4)
- 11 7
-
2010-10-07 18:24
(2)
Tak, Brawo dla Pana Konserwatora bo tylko On się w końcu poważnie zajął problemem, w przeciwieństwie do władz miasta, nadzoru budowlanego...
Nie rozumiem tych wszystkich negatywnych komentarzy w stosunku do osoby konserwatora- bo nieważne KIEDY ale ważne , że ZAINTERESOWAŁ SIĘ TEMATEM i egzekwuje prawo zgodnie z ustawą o ochronie zabytków.- 1 0
-
2010-10-07 20:26
(1)
...tylko że w tym miejscu ma przebiegać druga nitka jezdni ulicy Pomorskiej. Miał być wybudowany drugi tunel. Kiedy to się zrobi. Przez takich pajaców: zielonych, konserwatorów i innych strajkujących nic nie można wybudować aby ulepszyć życie ludziom.
- 0 0
-
2010-10-08 17:34
taaak?druga nitka... to chyba masz nieaktualne dane! W planach zagospodarowania przestrzennego jest hotel....
- 0 0
-
2010-10-07 08:48
Tutaj akurat brawo, ale ogólnie to on źle działa.
- 3 1
-
2010-10-07 07:37
proponowałabym odnowić i zrobić muzeum (3)
muzeum historii gdańskich tramwajów, komunikacji.i wstawić stare tramwaje np. N105, które już niedługo odejdą w zapomnienie.
- 21 1
-
2010-10-07 07:43
mamy w Gdańsku unikatowy wagon konny - są tylko 2 takie na świecie (drugi w Berlinie) (1)
Bergmana, N, 102 i 105, do tego ogórek i jednego niemodernizowanego Dortmunda wstawić i jest kolejna atrakcja turystyczna, dodać prezentacje multimedialne, symulatory jazdy i makiety sieci i mamy świetną weekendową atrakcję dla ojców z dziećmi
- 11 0
-
2010-10-08 14:13
Henrykę Krzywonos zamiast dwóch ....
"kóniów" w zaprzęg i wio na przejażdżki po gdańskiej starówce.
Byłoby zabytkowo i historycznie.- 0 0
-
2010-10-07 11:45
Stopiątki - to dopiero zabytek;] nimi też powinien zająć się konserwator zabytków;]
- 1 0
-
2010-10-07 06:08
Zabytek z 1870... To nie przesada? Rozumiem zabytek mający kilkaSET lat, ale taki mający kilkaDZIESIĄT? (19)
- 11 181
-
2010-10-07 06:17
140 (11)
to kilkadziesiąt ?
- 24 1
-
2010-10-07 06:51
(10)
Kilka - do 10
Kilkanaście - max 20
Kilkadziesiąt - do 100
A 140? Może Kilkanaściedziesiąt?
Moim zdaniem 140 to kilkadziesiąt (14 dziesiątek)- 8 15
-
2010-10-08 12:01
Zgodnie z zasadami matematycznymi
Kilka - do 10 - NIE! - do 9
Kilkanaście - max 20 - NIE! - do 19
Kilkadziesiąt - do 100 - NIE - do 99
140 to kilkaset- 0 0
-
2010-10-07 10:20
jak 140 to kilkadziesiąt (14 dziesiątek) (1)
to np. 340 to też kilkadzesiąt (34 dziesiątki)
- 2 0
-
2010-10-07 10:59
NIE
340 to kilkadziesiątdziesiąt :P
- 5 0
-
2010-10-07 08:04
młotku sam napisałes, że do 100 to kilkadziesiąt wiec jak ponad sto może być nadal kilkadziesiąt? (1)
- 8 0
-
2010-10-07 08:55
Tu wszystko jest możliwe
- 3 1
-
2010-10-07 08:42
Dajcie mu spokój ...
@aca ma stary komputer z Milenijnym Bugiem, i myśli że jest 1910r. ;-D
- 13 1
-
2010-10-07 08:03
smrodek nie miodek
140 to sto kilkadziesiąt
- 23 0
-
2010-10-07 07:10
140 to kilkanaściedziesiąt (2)
logiczne to i nie wiem po co to halo
- 7 9
-
2010-10-07 07:29
(1)
Wydaje mi się że "kilkanaściedziesiąt" to nie po polskiemu... hehe
- 6 2
-
2010-10-07 07:53
tak troszkę, ale kilkadziesiąt przy 140 nie pasuje...
- 10 1
-
Opinia została zablokowana przez moderatora
-
2010-10-07 17:47
paranoja
wszedzie tylko zabytki widzi ten konserwator, jak przejdzie sie starowka to nawet zabytkami sa budynki ktore zostaly wybudowane po drugiej wojnie swiatowej mowa o "budynkach mieszkalnych" w okolicy poczty polskiej
- 1 2
-
2010-10-07 09:35
RACJA!!!!!!!!!!!
co to za smietnik?!
- 3 1
-
2010-10-07 08:26
Ten post to chyba samej arciszewskiej!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Zabytek z 1870... To nie przesada? Rozumiem zabytek mający kilkaSET lat, ale taki mający kilkaDZIESIĄT?
- 10 6
-
2010-10-07 07:37
zabytek
definicja tutaj
http://pl.wikipedia.org/wiki/Zabytek
nie ma określonej granicy wieku- 3 0
-
2010-10-07 06:41
wg prawa wszystko co zbudowano/wykonano przed II wś jest zabytkiem
to tak celem uzupełnienia ;)
są przypadki zabytków postawionych po II wś /vide dworzec gdyński/, ale to osobna historia- 13 0
-
2010-10-07 06:39
liczenie sprawia Ci trudności?
- 3 3
-
2010-10-07 20:08
Te, konserwator tylko z nazwy. Ratuj kamienice przy Jana z Kolna (1)
To co czyni je bardziej wartościowymi jest lokalizacja. Widziały tak wiele, przetrwały tyle kataklizmów, w tym najgorszy, są typowe dla najlepszej z epok architektonicznych jakim był przełom XIX i XX stulecia.
Co jest zastąpi? ECS, który zaprojektowali architekci po dopalaczach.
Wszystko co w Śródmieściu przetrwało wojnę, jest jak oryginalne budynki Hiroszimy sprzed bumbum.- 3 2
-
2010-10-08 11:12
Niezbadane są kryteria pana konserwatora
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.