• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie

Maciej Naskręt
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa. Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa.

Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.



Firma Budimex - wykonawca 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zakończył nasuwanie wiaduktu kolejowego nad torami dalekobieżnymi.

- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.

Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.

Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.

Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.

Przy wspomnianym wiadukcie prowadzone jest teraz betonowanie przyczółków i najazdu dla pociągów od strony Wrzeszcza. Nie powstaje tam nasyp z uwagi na brak miejsca między torem dalekobieżnym a linią SKM. Po drugiej stronie konstrukcji wiaduktu należy uformować teraz nasypy przy przyczółku, zagęszczając go przy tym.

Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.

Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.

Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (86) 5 zablokowanych

  • Nooo brawo wiadomość dnia - "nasuwanie wiaduktu" (5)

    W końcu dajecie dobrą wiadomość o naszej działalności bo już myślałem, że uciekliście nam z kieratu

    My płacimy za reklamy i my wymagamy

    • 23 48

    • (2)

      no wlasnie, bo lepiej byloby gdyby wiadukt spadl na pedzacy pociag, a budimex zbankrutowal. typowe marzenie malego zawistnego pislamskiego separatysty.

      • 31 9

      • he he dokladnie

        udało się na złość jaworskiemu i jego słoikom co Gdańska nienawidzą.

        • 12 5

      • czemu zaraz pchacie w to polityke

        na swiecie jest cos wiecej niz tylko PO i PiS.

        • 11 1

    • My płacimy za reklamy my wymagamy

      • 1 8

    • tysiąc pięćset sto dziewięćsetny

      artykuł o PKM a ty ciagle nie wiesz, że to nie budowa miejska czyli Budynia.

      • 8 2

  • Bez szydery i prowokacji... (7)

    GRATULUJE! Zawsze podziwialem takie akcje, zakonczone sukcesem. Pozdrawiam!

    • 53 7

    • Broawoooo! Podziwiam nasuwanie wiaduktu przez Budynia (6)

      • 1 23

      • Mozesz szydzic... (5)

        ale zapewne wiesz jaka to odpowiedzialnosc, ile osob na to ciezko pracowalo. Wspolczuje ludziom, ktorzy musza padajacy snieg sprowadzic do polityki. Szczerze, wspolczuje.

        • 21 2

        • (4)

          dyskutujesz z typowa pisowska szuja.

          • 15 2

          • (3)

            POmyje są aktywne

            • 2 17

            • Nie bede cie obrazac... (2)

              wspolczuje tobie, twojemu wodzowi i ogolnie wam wszystkim, ciagle szukacie afer, plujecie jadem, ciagle smutek, zlosc. Zero miejsca na normalne zycie. Mozna i tak. Polacy na szczescie od wielu lat dostrzegaja to, wiedza, ze raz popelnili blad i...nigdy wiecej. Nigdy sie was nie zadowoli.

              • 17 1

              • Do tej pory myślałem, że tylko PiSiory żyją w przekonaniu (1)

                że kto nie jest z nami ten przeciwko nam.
                Wiedz, że nie każdy popiera PiS kto nie zgadza się z taką polityką jaką mamy.
                Zauważ, że Rząd chętnie wydaje grube miliardy a nie robi praktycznie nic dobrego w dziedzinach nie związanych z funduszami unijnymi. Nie reformuje ZUSu, NFZ. Za to chętnie wydaje i wydaje. Problem w tym, że większość tych "zainwestowanych" pieniędzy trzeba będzie oddać wraz z odsetkami. Mowa tu o "wkładzie własnym" którego nie ma żadna gmina bo jest zadłużona po uszy ale nie przeszkadza to w pozyczaniu na procent kolejnych milionów. Skoro jest tak dobrze to dlaczego jest tak źle? OFE, zamrożone od 2009 roku progi podatkowe. Kolejki w ostatnim roku do opieki medycznej wzrosły o około 10%. Nie jestem Pisiorem ale nie popieram PO. Uważam ich za oszustów bo wydawać cudze pieniądze to nie jest metoda na reformowanie kraju.

                • 2 4

              • a jaka władza wydaje swoje pieniądze?

                • 1 0

  • Czy Pogórze i Obłuże doczekają się (8)

    przedłużenia PKM z Gdyni Głównej, praktycznie gotowym torem biegnącym nad ulicą Unruga i dalej wąwozem przez las?

    • 37 9

    • Nie.

      • 12 3

    • a po co? ten tor to biegnie tam tylko teoretycznie.

      • 4 3

    • zostaw wąwóz, na spacerki i lodziki

      • 11 3

    • W życiu.

      U nas kolei się nie buduje, jeśli nie dojdzie do dziwnych zbiegów okoliczności. A tym były ME 2012. Zapomnij. Jest mania budowania trajtków i tramwajów, których miastotwórcza i pracotwórcza moc to pikuś przy kolei miejskiej.

      • 3 2

    • (2)

      Niestety, dla władz Gdyni północne dzielnice już się nie liczą... A my nadal jak staliśmy tak będziemy stać w korkach na Kwiatkowskiego.

      • 12 4

      • a jak sie wprowadzaliscie, to nie wiedzieliscie o tych korkach? (1)

        • 6 9

        • to znaczy ze jak byly albo sie zwiekszyly to juz nic z tym nie zrobimy? najlepiej co roku remontowac estakade i robic sajgon w tej czesci miasta.. walke o tunel pod pucka to jeszcze moje dzieci pewnie beda obserwowac.. a nie.. zapomnialem ze nastepne pokolenie nawet sie nie bedzie zastanawiac czy emigrowac czy nie tylko wyjedzie do normalnosci

          • 2 3

    • Nie

      • 0 1

  • Co za ulga !! (1)

    Nareszcie śpię spokojnie

    • 14 10

    • Malkontenci...

      nigdy nie dogodzisz.

      • 5 6

  • A kiedy PKM przystąpi do budowy peronu w Gdyni Karwinach? (4)

    Tyle się mówiło o gdyńskich peronach a teraz taka cisza...

    • 28 8

    • Blagam...a po co?

      Glowna zrobiona i wystarczy. Karwiny...

      • 5 5

    • oj, gdynianie, gdynianie... za co Wy tak kochacie tego Szczurka? PKM Obłuże, PKM Karwiny... a to przecież tylko wierzchołek rzeczy, których nie da się załatwić w tym mieście.

      • 19 1

    • wybraliście niemal jednogłośnie szczurka to jego teraz pytajcie

      • 11 1

    • Bo Szczurek zastanawia się co z lotniskiem ? I tak się będzie zastanawiał kolejne 4 lata !!!

      • 3 0

  • Dzieje się!

    • 8 3

  • nie czaję. serio i bez hejtowania (6)

    dla 3 miesięcy zysku czasowego wydano 16 milionów (!) więcej na wiadukt stalowy. To jest faktyczny powód? (czy dziennikarska ściema) - pytam serio. Bo jakoś tak nie wygląda to przekonująco.
    + pytanie od inżynierów czy nie lepszy jednak betonowy w dalszej eksploatacji (ochrona antykorozyjna itp)

    • 14 9

    • Jestem inzynierem po PiSowskiej Szkole Lotnictwa, Budownictwa, Medycyny i Turystyki: wiadukt zabezpieczony bedzie hamerajtem. dalsza dyskusja jest bezcelowa, poniewaz nie masz racji.

      • 7 9

    • za opóźnienia wykonawca zapłaciłby więcej, w ostatecznym rozrachunku wyszło taniej

      a co do ochrony antykorozyjnej - farby okrętowe w zupełności wystarczają. Można oczywiście było szaleć z nasuwaniem żelbetowego wiaduktu - tylko po co?

      • 12 2

    • (1)

      to jest proste. kary za opóźnienia przewyższają koszty zwiazane ze zmiana koncepcji budowy.

      • 6 0

      • ewentualne kary płaci inwestor czy wykonawca?

        • 0 0

    • Wygląda na to, że jest to ściema potrzebna do usprawiedliwienia nieterminowości i zwiększenia kosztów.

      • 1 5

    • Największym problemem nie są kary a możliwość utraty finansowania z ue. Lepiej jest wydać 15mln niż stracić 50 razy tyle. Dofinansowanie musi być rozliczone do końca 2015 roku - czyli całość inwestycji. Jeśli termin oddania wypadłby na koniec grudnia to co z odbiorami, poprawkami, badaniami technicznymi i w końcu z rozliczeniem? A jakby jeszcze nie wyrobiliby się;];]

      • 4 0

  • Przepustowość najważniejsza! (2)

    Piesi pod ulice, kwiaty na donice!

    • 8 7

    • no tu ma to racje bytu (1)

      gorzej, ze jezeli PKM nigdy nie bedzie jezdzic dalej niz na Wrzeszcz to mozna bylo spokojnie zrobic wszystko w jednym poziomie.

      Peron SKM, peron PKP, peron PKM.

      Aktualnie dwa ostatnie beda dzialac na zasadzie - z obu stron jedziesz na polnoc albo z obu na poludnie. Tyle, ze po jednej stronie PKP a po drugiej PKM.

      • 2 1

      • nie do końca

        trzebaby się pozbyć pociągów towarowych

        • 2 1

  • Caaaaała Zaspa

    bije brawo !

    • 12 5

  • no to jakaś bezedura, jeden tor z lewej strony linii E65 drugi z prawej, o co chodxzi? (4)

    Przecież i tak buduja postoje dla PKM i perony od strony dworca, więc żadnej kolizyjności nie będzie, no o co kaman. CO za bezedury tu wymyślają, po co rozjazdy, jak może być peron PKM nie miedzy dalekobieżną a SKM ale na zewnątrz między torami a dworcem i tyle.

    • 10 8

    • tlumacza to tym, ze PKM nie ma kolidowac z inna droga czy torowiskiem (3)

      peron najblizej galerii baltyckiej, tor blizszy GB: przyjazdy z lotniska, odjazdy (poki co nie planowane, ale potencjalnie kiedys) do Gdanska Glownego. PKM

      peron najblizej galerii baltyckiej, tor blizszy wewnetrzny: przyjazdy z Gdyni, odjazdy do Gda Gl. PKP

      peron srodkowy, blizszy tor: PKP, z Gda do Gdy

      peron srodkowy, dalszy tor: PKM z Gda Gl (moze kiedys), odjazdy na lotnisko.

      Ostatecznie jesli PKM nie bedzie jezdzic do Gl. to wszystko bez sensu. Dodatkowo nigdy nie bedziesz pewien na srodkowym torze, czy na pewno pojedziesz dobrze. Mowie o przyjezdnych, dla ktorych SKM, PKM, PKP, EIC, TLK nic nie mowia, a turystow w Gdansku troche jest i czesc z nich jezdzi pociagami. Jesli z lotniska nie da sie dojechac do Glownego, to pewnie spora czesc bedzie sie tulac po wrzeszczu PKP :/

      No coz... Zobaczymy, jak to bedzie.

      • 7 1

      • (1)

        Taniej i szybciej byłoby poprowadzić osobny tor, bez żadnego zbędnego wpinania torów w dalekobieżne i z przystankiem na Zaspie.

        • 0 3

        • zapomnij o przystanku na Zaspie

          nie jest powiedziane, że obecny nie zostanie wyburzony przy okazji budowy przejścia z torów SKM na PKM

          • 1 0

      • Właściwie to brak dojazdu do GD nie jest problemem

        owszem, byłaby to cenna funkcjonalność, ale nie jest niezbędna. Wygodna przesiadka na SKM jest - jeżeli ktoś w końcu zajmie się tematem przejęcia SKM przez samorząd, może być to nawet użyteczne.

        • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane