• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zakończyło się nasuwanie wiaduktu PKM na Zaspie

Maciej Naskręt
11 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa. Nasunięty wiadukt PKM przy przystanku SKM Zaspa.

Po trzech dniach nasuwania 450-tonowa konstrukcja stalowa wiaduktu PKM na Zaspie zobacz na mapie Gdańska dotarła na docelowy przyczółek. Wiaduktem w październiku 2015 r. pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska.



Firma Budimex - wykonawca 18-kilometrowej linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej - zakończył nasuwanie wiaduktu kolejowego nad torami dalekobieżnymi.

- Prace przy tym zadaniu trwały trzy dni, ale z przerwami, które były wprowadzane na czas przejazdu pociągów pod budowanym obiektem - linią dalekobieżną E65. Prace głównie trwały nocą - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W tym tygodniu nasuwano konstrukcję od strony Oliwy. Przesuwano ją w kierunku Zaspy, w sumie przemieściła się o kilkanaście metrów.

Poprzednie prace przy nasuwaniu - na przyczółek od strony Wrzeszcza - były prowadzone w minionym tygodniu. Wtedy także prace były prowadzone ręcznie. Przesuwanie obiektu odbywa się z użyciem przekładni i potężnych łańcuchów.

Podkreślmy, że wiadukt był nasuwany nad linią dalekobieżną. Obiektem, na którym przewidziano jeden tor, pojadą pociągi z Wrzeszcza w kierunku lotniska. Obiekt wyeliminuje kolizyjne połączenie na wspomnianej relacji. Gdyby wiadukt nie został wybudowany, pociągi PKM musiałyby korzystać z rozjazdów i wtedy poruszałyby się przecinając dwa tory linii dalekobieżnej, a to oznaczałoby mniejszą przepustowość priorytetowego szlaku Gdynia - Gdańsk Główny.

Zobacz montaż wiaduktu na Zaspie. Film z października tego roku.

Przy wspomnianym wiadukcie prowadzone jest teraz betonowanie przyczółków i najazdu dla pociągów od strony Wrzeszcza. Nie powstaje tam nasyp z uwagi na brak miejsca między torem dalekobieżnym a linią SKM. Po drugiej stronie konstrukcji wiaduktu należy uformować teraz nasypy przy przyczółku, zagęszczając go przy tym.

Dodajmy, że stalowy wiadukt zwiększa koszt inwestycji o 16 mln zł i opóźnia zakończenie budowy PKM. Obiekt na Zaspie ma być gotowy 31 października 2015 r. Choć, jak zapewniają władze PKM, pociągi i tak pojadą 1 września. Ruch ma być wtedy prowadzony jednym torem.

Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 łączącej Gdynię i Gdańsk z centrum i południem Polski. Przypomnijmy, że za te prace odpowiadają PKP Polskie Linie Kolejowe, a nie Pomorska Kolej Metropolitalna, budująca trasę z Wrzeszcza na lotnisko. Zmieniona została przez władze PKM technologia budowy wiaduktu z żelbetowego na stalowy. Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące. Inaczej prace trwałyby do końca grudnia 2015 r.

Więcej o powodach opóźnień na budowie wiaduktu pisaliśmy w artykule z października tego roku.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Miejsca

Opinie (86) 5 zablokowanych

  • kto mi narysóje bo nie qmam, po co te tory nad torami, skoro penory pekaem-ki bendą z skraju a nie miendzy skm i pkp (1)

    • 4 5

    • no właśnie nie będą tak biegły :) PKM będzie zatrzymywać się zarówno na nowym peronie we Wrzeszczu, jak i na starym dla PKP. Ale jak to ma funkcjonować, to już inna inszość..

      • 2 0

  • Widzę, że data oddania do użytku jest coraz później.

    Od dawna mówiono o sierpniu. Od niedawna o wrześniu. Od teraz o październiku.

    Do tego czasu, zwolnią mnie z pracy do której miałbym super dojazd dzięki PKM. Albo sam każę się im gonić.

    • 8 5

  • JEDEN BILET dla 3miasta! (1)

    Panie, Macieju kochany, a co z jednym biletem? Przecież cała opłacalność tej inwestycji opiera się na 3 filarach: dogodnie rozlokowane przystanki (to jest różnie), częste połączenia (tu też jest różnie) oraz prostej i taniej możliwości nabycia biletu.

    Żeby komuś z Moreny opłacało się jechać do Obłuża albo chociaż do Gdyni Głównej, to musi być 1 bilet....

    Myślę, że moment jest już właściwy, żeby naszym włodarzom zacząć zadawać niewygodne pytania.

    Czekamy na artykuł poświęcony temu tematowi

    • 18 0

    • Moment był właściwy przed wyborami i w trakcie...cenzura usuwa wpisy więc nie rozwinę tego tematu tylko zaznaczę by sprawdzić udziały skarbu państwa i pomyśleć komu zależy na utrzymaniu niepotrzebnie kilku zarządów i biletów zamiast jednego? Jedyna droga do zmiany to skarga na zmowę cenową przewoźników bo ceny w 3miescie są wyższe niż w Warszawie?

      • 1 0

  • A to co?! (1)

    Co Wy tu za bzdury wypisujecie, zamiast spijać słowa z ust Prezesa i rozpowszechniać je na tym forum! Przecież on wyraźnie mówi: - Polska się zwija.

    • 7 6

    • nie mogę już sluchac tego pier..nia o pisie, prezesie i o tym jak to jest w Polsce ok...przy każdej okazji, gdzie się tylko da!

      • 3 2

  • W październiku a miało być w czerwcu?!

    Ej o co chodzi?

    • 5 4

  • Kiedy zaczną budować gdyńskie przystanki?

    Obawiam się, że już może być na to trochę za późno. No chyba, że z kontenerów będą jak infobox ;p

    • 8 0

  • dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! (8)

    Co z tego że budują wiadukt na Zaspie skoro dla mieszkańców Zaspy PKM nie będzie miała najmniejszego sensu tak długo jak nie powstanie PKM Zaspa! Ostatnia szansa jest teraz by umożliwić korzystanie z PKM dzielnicy Zaspa budując stację/przystanek tylko trzeba myślących urzędników by tym problemem się zajęli... i proszę bez bredzenia o przesiadkach czyli płaceniu za 3 bilety i czasie dojazdu dłuższym w rezultacie niż obecne połączenia autobusowe...

    • 11 9

    • my też chcemy przystanek pkm (5)

      pkm brzezno i pkm zabianka!

      • 6 6

      • a my też!

        pkm lublewo

        • 7 3

      • (3)

        No tak oczywiście dla troli trzeba też dodać bez bredzenia na temat dzielnic przez które nawet PKM nie przejeżdża i mają dobre, znacznie szybsze połączenie do powstających przystanków PKM... Na zaspie wykluczono z możliwości korzystania przez błąd urzędników kilka tysięcy mieszkańców.

        • 2 3

        • z korzystania z linii dalekobieżnej też zostaliście wykluczeni (2)

          i z korzystania z sieci trolejbusowej. Michale. Setki raz miałeś tłumaczone, że odcinek ochronny nie pozwala na budowę przystanku. Możliwe było ewentualne stworzenie trzech peronów 400 metrów na południe. Ich końce wyznaczałyby wiadukty Zielony i Niebieski. Zaspa nadal by z PKM nie miała pożytku. To nie autobus, który stanie sobie w dowolnym miejscu. Pogódź się z tym.

          • 0 3

          • (1)

            i dalej bredzenie... linia trolejbusowa nie przejeżdża przez Zaspę więc po co przystanki na Zaspie? Linia dalekobieżna czy to na południe w obie strony jest dobrze skomunikowana z Zaspą tak samo jak Gdynia jeśli chce się pojeździć trolejbusem oraz potrzebne są tylko 2 bilety zamiast 3 jak w przypadku PKM.
            Co do tego ma błędnie wyznaczony jakiś odcinek ochronny ? Teraz tylko będzie hałas oraz utrudniania i żadnego pożytku czy możliwości korzystania z PKM dla mieszkańców Zaspy. Przy obecnych połączeniach komunikacyjnych czy raczej ich braku dotarcie do PKM to będzie bardzo długa wycieczka trwająca 25-40 minut zależy od ilości przesiadek i ilości potrzebnych biletów. Obecne połączenia są i będą szybsze i tańsze niż w przypadku korzystania na siłę z PKM.

            • 2 1

            • błędnie wyznaczony odcinek ochronny?

              no proszę, Zaspa ma wybitnych inżynierów. Tak wybitnych, że własnym autorytetem zatrzymają pociąg staczający się po oblodzonych torach na samej pochyłości.

              • 0 0

    • na tym etapie już raczej niemożliwe (1)

      jedynie co do wywalczenia to tzw. bezkolizyjne przejście przez tory (w okolicach nowego wiaduktu) z Zaspy na Grunwaldzką w kierunku Strzyży

      • 3 5

      • a była okazja podczas zmiany planów dotyczących tego opisanego wiaduktu...ale urzędnicy tkwią w bezmyślności...?

        • 2 2

  • Opóźnienie (1)

    "... wiadukt ... opóźnia zakończenie budowy PKM. ...
    Powodem opóźnień jest ciągnąca się latami przebudowa linii dalekobieżnej E 65 ... Zmieniona została ... technologia budowy ... Dzięki temu opóźnienie spowodowane przedłużającym się remontem linii E 65 skróciło się o około trzy miesiące."

    To jak w końcu?

    • 4 3

    • A co się dzieje z tunelem pod Wisłą? Chyba przecieka albo robota idzie jak krew z nosa. Taka cisza zwiastuje dalsze opóźnienia na budowie.

      • 2 5

  • "Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r."

    Nie wierzę piosence!

    • 4 4

  • (1)

    Z jednej strony szacun,ale czy Budimexu nie stać na siłowniki hydrauliczne tylko na stare wciągarki łańcuchowe.(flaszencugi?.)

    • 3 3

    • siłowniki hydrauliczne nie zawsze mają rację bytu

      siłowniki stosuje się po to, żeby obiekt przepchać, wciągarki po to, żeby go przeciągnąć. W tym miejscu jeszcze nie było dobrego punktu dla zaparcia siłownika - a dla zahaczenia wciągarki - jak najbardziej. Wciągarka poza tym jest mała i nie wymaga ciągnięcia przewodów hydraulicznych, które trzebaby zabezpieczyć przed uszkodzeniami.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane