Fakty i opinie

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę" - pisano 35 lat temu

artykuł historyczny
Najnowszy artukuł na ten temat

Gdańsk: przystanki wiedeńskie do remontu

35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena.
35 lat temu rozpoczęły się prace przy budowie linii tramwajowej na Morenę. Fakt ten upamiętnia dawny artykuł w "Dzienniku Bałtyckim", który zamieściła w swojej kronice Spółdzielnia Mieszkaniowa Morena. mat. prasowe

"Zanim ruszą tramwaje na Morenę", "Tramwaj na Morenę coraz bliżej". Co różni te dwa tytuły prasowe? Jeden z nich pochodzi sprzed kilku tygodni, drugi - sprzed 35 lat.



Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny.
Z lewej plan linii tramwajowej na Morenę z 1978 roku, z prawej obecny. mat. prasowe
Oto jak dziennikarze zapowiadali budowę trasy na Morenę.

Przykład pierwszy: "W ramach inwestycji całkowitą przebudowę przejdzie pętla Siedlce, która nie była remontowana, wraz z torami w ciągu ul. Kartuskiej. Powstanie tu węzeł przesiadkowy autobus-tramwaj oraz parkingi dla samochodów. Dalej trasa będzie poprowadzona przez skrzyżowanie ul. Kartuskiej z ul. Łostowicką i Nowolipie (tu wraz z przebudową skrzyżowania ułożono nowe tory) i pasem rozdziału na ul. Nowolipie i Rakoczego. W centrum Moreny rozdzielać się będzie na krótki odcinek w ciągu ul. Bulońskiej (docelowo przedłużony aż do ul. Warszawskiej) oraz do przyszłej stacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej".

Czy należało tak długo czekać z linią tramwajową na Morenę?

tak, choćby ze względu na brak odpowiednich tramwajów 18%
nie, można było o tym pomyśleć choćby 10 lat wcześniej 82%
zakończona Łącznie głosów: 1110
Przykład drugi: "Dużo pieniędzy i wysiłku pochłonie np. estakada nad trasą politechniczną. Obecnie trwają prace wstępne na ul. Kartuskiej i na skrzyżowaniu tejże z ul. Nowolipie. Jeszcze w tym roku powstaną rozjazdy tramwajowe na pętli, które będą wyprowadzały nową trasę. Skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Nowolipie będzie dwu, a właściwie trzypoziomowe. Tramwaj będzie przejeżdżał tunelem, pod ziemią wykonany zostanie - równolegle do linii tramwajowej - jeden ciąg pieszy. Rozwiązanie takie powstało ze względu na dzieci. Otóż w pobliżu skrzyżowania znajduje się szkoła".

Gdy te dwa akapity czyta osoba, która nic nie wie na temat budowy tramwaju na Morenę, może uznać że pochodzą z jednego artykułu prasowego. Nic bardziej mylnego. Pierwszy pochodzi z naszego artykułu: "Tramwajem na Morenę pojedziemy w 2015 roku". Drugi akapit opublikowano w Dzienniku Bałtyckim w 1978 roku w artykule: "Zanim ruszą tramwaje na Morenę i Chełm".

Trudno nie doznać déjà vu. Dlaczego obecne informacje brzmią niemal identycznie jak te sprzed 35 lat?

- Plany szerokich pasów w ulicy Rakoczego, Nowolipie i Bulońskiej, i puszczenia nimi linii tramwajowej, powstały już w latach 70. To była podobna sytuacja jak z tramwajem na Chełm. Jednak wtedy nie było takiego taboru, który byłby w stanie poruszać się po spadkach powyżej 5 proc. - tłumaczy Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku.

O tym problemie wspomina też autor artykułu w Dzienniku Bałtyckim sprzed 35 lat: "Różnice poziomu predestynują bowiem teren raczej do zakładania na nim kolejek zębatych, a nie tradycyjnych tramwajów: konieczne jest więc przemieszczenie ogromnych mas ziemi."

- Pomysły na tę linię tramwajową były najróżniejsze. Jeden z wariantów był taki, żeby tramwaj w kierunku Siedlec jechał poziom wyżej, ale ten pomysł upadł. Drugi był taki, żeby ruch z Nowolipia na Łostowicką przerzucić górą nad Kartuską, i żeby tramwaj wjeżdżał pod tę estakadę. One upadły głównie z przyczyn finansowych i konieczności zajęcia terenu - wspomina Kosiedowski.

Gdańsk zakładał, że w 1979 roku wyda na inwestycję 68 mln zł, w 1980 - 92 mln zł. Tramwaj na Morenę miał ruszyć w 1981 roku.

Obecnie koszt budowy nowej linii tramwajowej szacuje się na ponad 250 mln zł. W związku z tym, że trafił na listę indykatywną programu Infrastruktura i Środowisko, inwestycja otrzyma co najmniej 59 proc. dofinansowania unijnego. Tramwaj ma ruszyć w 2015 roku.

- Choć plany powstały blisko 40 lat temu, nie różnią się istotnie od tych, które realizujemy teraz. Największym novum, które wywalczyli sobie mieszkańcy, jest przystanek "Warneńska", gdzie autobusy będą wjeżdżały na przystanki tramwajowe. Dzięki temu będzie się można łatwo przesiąść z autobusów jadących od strony ul. Bulońskiej w kierunku Jaśkowej Doliny do tramwaju - wyjaśnia Kosiedowski.

Projekt linii na Morenę jest już gotowy, obecnie trwa procedura załatwiania pozwolenia na budowę, które firma Gdańskie Inwestycje Komunalne, jako inwestor zastępczy miasta, otrzyma prawdopodobnie na przełomie marca i kwietnia. Do obsługi tej linii Gdańsk planuje kupić do końca roku pięć nowych tramwajów. Pojazdy mają być niskopodłogowe, a także dwukierunkowe, będą musiały pokonywać podjazdy i zjazdy o nachyleniu do 6 proc.

Opinie (165) 10 zablokowanych

  • 35 lat (12)

    A za kolejne 35 lat tytuł artykułu będzie brzmiał "Udało się rozstrzygnąć przetarg na budowę tramwaju na morenę!"

    • 402 62

    • 2013 rok

      obyśmy dożyli do następnego

      • 15 1

    • smutasów nie sieją, sami się rodzą (1)

      • 30 16

      • uśmiechnij się ...i do roboty

        • 19 2

    • to nie pacz (2)

      jw.

      • 1 2

      • (1)

        co to znaczy "pacz"?

        • 3 0

        • ja ci paczę, a ty śpisz...

          a to takie memy były kiedyś, wiesz kolko?

          • 2 0

    • 37 lat

      podwykonawcy oszukani - pieniędzy nie będzie.

      • 12 5

    • A czy...

      za 35 lat będziesz potrafił czytać? Totalni malkontenci. Przecież na Orunię już się jeździ, to i na Morenę przyjdzie czas...

      • 7 2

    • Tak by było gdyby w 2004 roku (2)

      ziściło się hasło PISu NIE WCHODZIĆ DO UNI !!!!!

      • 11 8

      • historyk prorok? (1)

        pojedź dzo Szwajcarii, Norwegii może albo do Islandii. A w ogóle to dokształć sie ekonomicznie i porachuj trochę.

        • 3 7

        • gdzie Rzym gdzie Krym

          DEBILU

          • 0 0

    • Genialne spostrzeżenie !!! Gratuluję humoru, ale również optymizmu - dożycie jeszcze 35 lat

      przy obecnej polityce NFZ to doprawdy EKSTRA optymizm. No, ale niektórzy są bardzo sprytni, i może im się to udać, ku zgryzocie i zgrzytaniu zębów w ZUS !!

      • 3 1

  • u nas (6)

    we wsi, to tylko sołtys opowiadał o takich machinach jak tramwaje

    • 83 9

    • (5)

      nie narzekaj, macie przecież trolejbusy :)

      • 50 4

      • (4)

        śledziobusy!!!

        • 15 2

        • na co stac prostaka z Gdanska? (3)

          ...wylacznie na obrazanie innych, ale co sie dziwic jak w Gdanksu nie wyregulowano jeszcze Motlawy a o Stogach, Zabiance, Zaspie, Oruni, ba nawet ul. Dlugiej wspominal nie bede bo wygladaja jak po wojnie...

          • 5 23

          • Kocham Trójmiasto! (1)

            Gdynia i Sopot są piękną częścią mojego Trójmiasta. W ogóle nie rozumiem tych waśni, to jest chorobliwe g-wno. Są jakieś elementy które nas Polaków stale chcą dzielić, nie dajmy się prowokować.

            • 9 4

            • ciesz sie ze masz ciepla wode, ok rozumiem tobie to wystarczy...

              • 0 1

          • nie innych

            tylko śledzi

            • 0 0

  • (11)

    Linie tramwajowe z Moreny proponuję dwa:
    - do Nowego Portu
    - na Stogi

    • 64 39

    • I na Wyspę Sobieszewską (3)

      przez Wejherowo

      • 54 6

      • to ja już wolę przez Berlin

        • 23 3

      • dlaczego nie ? (1)

        Wyspie Sobieszewskiej przydałby się tramwaj gdyby był most.Ale zanim się pomyśli trzeba napisać propozycję do Urzędu Miasta aby nie było zaskoczenia że będzie to most szeroki. Ale to raczej nierealne przy infrastrukturze drogowej prowadzącej na Warszawę.

        • 9 1

        • Jest kret to i w późniejszym terminie ten tramwaj pod ziemią - moim zdaniem tunel tramwajowy między Górkami Wschodnimi a Zachodnimi. Ta Wyspa mogłaby być perełką budowlaną, turystyczną, handlową, wypoczynkowo-sportową gdyby był dojazd i nowoczesna komunikacja miejska szynowa.

          • 12 2

    • wiocha w pierwszym pokoleniu (4)

      te tramwaje z moreny to niech jezdza do wioch w okolicy Elblaga , Nowego dworu i innych zadupi z kąd pochodza mieszkancy tej dzielnicy szalikowcow

      • 6 28

      • "krt", obawiam się, że (3)

        ludzie z takich "wioch" jak Elbląg mogliby cię dużo nauczyć. No chyba, że jesteś wybitnie toporny, co mogą potwierdzać twoje wypociny...

        • 19 5

        • (2)

          sugeruje powrót w rodzinne strony i znalezienie tam pracy

          • 14 2

          • (1)

            No to jedź!

            • 4 2

            • Nbr, ndz, nli

              wieśniaki:)

              • 1 0

    • - do Nowego Portu "dziesiątka"
      - na Stogi "jedynka"

      • 3 0

    • plus

      łostowice i wrzeszcz

      • 2 0

  • Tramwaj na Chełm też ruszał w latach 80. (2)

    Nawet zostawili na końcu 3 Maja kawałek torów w stronę Chełmu by potem znowu nie przebudowywać. Zdążyły się te tory rozsypać i rozebrali je a budowa była dopiero w 2007

    • 73 3

    • bo przyszły pieniądze z zagramanicy (1)

      gdyby nie unijne fundusze to dalej byłby tam pas zieleni

      • 29 13

      • a d*py urzednikow coraz wieksze...

        ...ich mordy tez. O apetytach na pieniadze z podatkow nie wspomne...

        • 22 1

  • 35lat (13)

    To jeszcze z 35 poczekamy. Jestem ciekaw czemu na Łostowickiej nie położyli torów. Można by było jechać z dzielnic południowych na morenę tramwajem.

    • 88 24

    • Bo niweleta ulicy jest taka (9)

      że żaden tramwaj by nią nie pojechał

      • 19 9

      • a to ciekawe... (3)

        ...gdyby nad Kartuska zrobic estakade to nie byloby zadnych swiatel ani na Lostowickiej anina Katruskiej. Byloby tez miejsce na przystanek tramwajowy. Ale w budyniowym gaju nikt nie mysli i mamy to co mamy. Inwestycje tutaj traktuje sie nie patrzac na przyszlosc tylko na prywatny interes konkretnego urzednika.

        • 24 8

        • (2)

          Co niektórzy wolą czerwone światła i postoje, nie chcą płynnej jazdy. Charakterystyczne jest i to, że nie potrafią uzasadnić tego swojego "nie chcę". Wszędzie dąży się do tego, by ruch szynowy był bezkolizyjny - metro, mini-metro, wiadukty, szybki tramwaj - tylko u nas tramwaje łapią wszystkie czerwone.

          Ale jak nie chcą, to nie będą mieli. Wolą czekać na czerwonym, to będą czekali.

          • 16 0

          • ale głupoty

            same estakady i najlepiej bez skrzyżowań...tak prawdziwe miasto.Co za bzdura

            • 3 14

          • bo kupili sobie rower

            a ten dureń z UM jakiś oficer rowerowy (ha ha ha) to ich idol

            • 0 0

      • (3)

        ale tramwaj jednokierunkowy ul. Łostowicką w dół byłby mega dobrym rozwiązaniem. Jeden na Moreną, drugi przez Siedlce. A ile prądu by zaoszczędzili, bo mógłby jechać na luzie

        • 7 1

        • Tram. nawet mógłby prąd produkować! (1)

          przykrecić po 10 dynam do koła i mamy prawie perpetuum mobile...

          • 4 3

          • Po co przykręcać "geniuszu" dynamo, skoro silnik elektryczny po wzbudzeniu (poborem prądu) działa jak prądnica ?
            Oczywiście wszystkie tramwaje w Gdańsku poza 105Na i innymi zabytkami podczas hamowania oddają energie do sieci.
            Co prawda nie jest jej wiele ale gdyby nie to, wjazd na Chełm w szczycie odbywał by się albo pojedynczo (góra 2 wozy się wspinają) albo z prędkością 20km/h bo tam zawsze brakuje prądu i sytuacje ratują tylko zjeżdżające w dół wozy.

            • 3 0

        • Jazda z gorki na wybiegu jest nie ekonomiczna. Lepiej hamowac silnikiem.

          • 2 0

      • Nieprawda, są miasta, gdzie wszystkie ulice tak wyglądają, a tramwaje jeżdżą

        Spytajmy też, dlaczego nikt nie pomyślał o tramwaju w dolnym odcinku Słowackiego, mogłoby być połączenie bezpośrednio z Łostowic i Chełmu do Wrzeszcza.

        • 7 1

    • (2)

      Oczywiście że tak, po estakadzie, ukształtowanie terenu aż się prosiło. Pętlę tramwajową (obecnie "Siedlce") można było (w sumie i można jeszcze) zlokalizować bliżej cmentarza przedłużając trasę na Kartuskiej i lokalizując przystanki przesiadkowe na skrzyżowaniu Kartuska (na poziomie dolnym) - Łostowicka (na poziomie górnym).

      • 12 6

      • Kolega inżynier, czy w ogóle profesor politechniki? (1)

        • 9 8

        • Ja uważam, że to byłoby świetne i praktyczne rozwiązanie dla pasażerów komunikacji miejskiej. Ty uważasz, że ...właściwie to co uważasz?

          • 6 3

  • a może tak ? (9)

    Szczurek najpierw buduje ,potem się chwali !
    Budyń najpierw się chwali a potem i tak nie wybuduje !
    już dawno w naszym mieście nie miało być 105 tek -jeżdżą do dziś pomimo zapewnień BUDYNIOWATEGO !?

    • 84 75

    • Szczurek najpierw buduje a potem się chwali??nienormalny jesteś najwyraźniej (2)

      przecież on chwali się jeszcze przed budową, w trakcie, po i długo po.

      • 38 4

      • A czasem zamiast

        • 25 1

      • "tata jak mowi ze czegos nie zrobi to nie robi, a jak mowi ze cos zrobi to mowi"

        • 12 2

    • a kiedy tak zapewniał?

      Znajdź mi w sieci jego słowa, że wycofają wszystkie 105-tki.. To media raczej to dodały..

      No, a w latach 70/80 Budynia jeszcze nie było, za to obecnie masa dużych inwestycji trwa

      • 18 3

    • Mam wrażenie nieco inne

      Budyń najpierw się chwali a potem nie wybuduje a szczurek najpierw nie wybuduje a potem się chwali. ;)

      • 5 0

    • Taaa

      Infobox jest na to najlepszym dowodem. Nawet budyń nie buduje specjalnego budynku za kilka baniek tylko po ot by chwalić się inwestycjami, które dopiero będą albo i nie, ale mają za to ładne makiety.

      • 4 0

    • A co Ci 105-tki przeszkadzają

      moim zdaniem powinny jeszcze długo jeździć. oczywiście te które były modernizowane. Potrzebne będą takie tramwaje na nizinnych trasach, jako uzupełnienie, jako wozy zastępcze w przypadkach awarii etc.

      • 6 1

    • Co za bzdura

      W Gdańsku w ostatnich latach zrealizowano tyle inwestycji, że momentami nawet mieszkańcy gubią się w rejonach, gdzie przez jakiś czas nie zaglądali. Niezależnie od swoich sympatii i antypatii trzeba się pogodzić z faktami.

      • 3 3

    • Pod względem gadania i szeroko rozumianego PR to Gdynia i Szczurek biją wszystkich konkurentów

      • 3 1

  • "Skrzyżowanie ulic Kartuskiej i Nowolipie będzie dwu, a właściwie trzypoziomowe. " (6)

    35 lat temu mieli lepsza wizje rozwoju niz obecni wlodarze za dyche

    • 122 25

    • Ci teraźniejsi myślą o kasie i biznesie, a nie że na kolejnym czerwonym kolejne półtora minuty postoju i kolejne zwiększone zużycie paliwa.

      • 14 8

    • tu się akurat nie zgodzę (4)

      rozumiem, że z punktu widzenia kogoś, kto na świat patrzy zza samochodowej szyby to może tak, ale jak się jednak miewa inne perspektywy, to nie marzy się o zabudowania ładnego w sumie miejsca dwoma piętrami betonu ;)

      • 20 15

      • niektorzy pseudoekolodzy chcieliby nas cofnac do XIX wieku (2)

        do czasu ekologicznych furmanek, dorozek i lokomotyw parowych

        • 14 24

        • niektórzy samochodziarze czuja się natomiast panami miasta (1)

          i mają głęboko gdzieś innych uczestników ruchu. Najlepiej piesi do tuneli, rowerów zakazać a każda przestrzeń zamienić w darmowe parkingi...

          • 17 12

          • wypier.alaj rowerowy zboczku

            z tym swoim jednośladem do lasu!

            • 0 0

      • A co tam masz takiego ładnego?

        Stary młyn obudowany paskudnymi reklamami, czy rudery między Kartuską, a Pana Tadeusza?

        • 16 6

  • Nie wstyd ci, Budyn? (4)

    Nic dla mieszkancow nie robisz.Nic poza imprezami, gdzie wcisniety w zaciasny garnitur piejesz przy mikrofonie swoja propagande.

    • 88 29

    • ...ale za to sanktuarium na Łostowicach załatwi...

      • 5 5

    • Jak to nic? A dziury w grogach to nazywa się nic !!!

      Rakoczego i Piecewska - rekord w skali Budynia :)))

      • 11 3

    • A ty na imprezie... (1)

      w ciasnym dresiku? Kisiel jesteś, bo do Budynia ci daleko.

      • 3 10

      • krewny czy debil?

        • 7 0

  • SZKODA ZE GIEREK NIE DOKONCZYL BUDOWY BOMBY ATOMOWEJ ! Bysmy mogli dzis dyktowac warunki :) (12)

    A Niemieccy robotnicy by nam wszystko za pol darmo budowali !!!!!! Ech Edwardzie !

    • 70 23

    • Szkoda ze gierek zadluzyl kraj tak ze dopiero co splacilismy te jego miliardy (7)

      • 8 15

      • a dzisiejsze dlugi to za ile lat bedziemy mieli splacone?
        w porownaniu to byly grosze

        • 19 4

      • (1)

        gierka długi zostały spłacone gierkowymi inwestycjami, które i tak poszły za półdarmo po '89. a ciekawe czym polska spłaci długi tuska z partii oszustów. będzie trzeba wysprzedawać ziemię germańcom. nie wzieli nas militarnie wezmą ekonomicznie.

        • 14 6

        • troche histori

          jak to nie wzieli militarnie? W 39 Blitzkrieg i bylo po Polsce.A pozniej was ruskie zajeli na pare ladnych lat.

          • 2 0

      • (2)

        hahaha się uśmiałem. Gdyby nie te zadłużenie to nic by nie było jak po wojnie. Przecież za Gierka tyle osiedli sie pobudowało, ludzie poczuli trochę smak zachodu. A tak bylibyśmy jak Rumunia albo ruscy w stronę Syberii

        • 14 0

        • (1)

          dokladnie. Nie bronię Gierka i komuny, ale przed nim to tylko syfiaste kamienice były, autobusy i tramwaje w centrum, Przymorze, Zaspa, Żabianka to były pola (Przymorze nazywało się Polanki). Na prawdę wszędzie było jak w starym dolnym Wrzeszczu albo na Łąkowej.

          • 10 3

          • Pytanie

            a ile miałeś wtedy lat? czy już sam zmieniałeś sobie pieluchy?

            • 3 5

      • Tusk zadłuzył już kraj kilkukrotnie więcej jak Gierek

        Za Gierka przynajmniej inwestowano pożyczone pieniądze w przemysł, budowano kolej (za Tuska zlikwidowano kilkanaście tysięcy km linii kolejowych - mamy już ich mniej niż za zaborów, budowano drogi które się nie rozsypywały nim je ukończono, budowano setki statków dla polskiej floty handlowej (pływało chyba pięć setek statków pod polską banderą, teraz ani jeden; za to Czesi mają kilkanaście swoich własnych statków). Gratulacje dla wyborców.

        • 4 2

    • jak najdalej mi od komuchów ale uważam, że bombę atomową to powinniśmy miec;p (3)

      choćby jako straszak. a tak to nie wiadomo czy za 100 lat bratni naród rosyjski nie zechce wpaść do nas z "przyjacielską" wizytą.

      • 5 3

      • Ha!

        Szybciej może nas "odwiedzić" Korea Północna. Oni mają już :straszaka".

        • 4 0

      • I co ci ten straszak da jak nie maż rakiet balistycznych, by go dostarczyć? (1)

        Inna sprawa, że pewnie parę zagubionych radzieckich głowic gdzieś tam mamy w magazynach, czy to zgubionych u nas czy kupionych od Ukraińców w latach 90-tych, bo wtedy trochę swoich posprzedawali.

        • 2 0

        • oczywiscie rakiety tez potzrebujemy:d

          • 1 0

  • Więcej tramwajów dawno obiecanych: (7)

    do Kokoszek, do Bysewa, do Kowal, do Jankowa, do Sobieszewa, do Pruszcza Gdańskiego, do Sopotu itd.

    • 52 12

    • Wystarczyłyby "bus pasy"

      • 6 10

    • Zapomniałeś o okrąglaku przy Wiejskiej 1

      • 3 2

    • wszystkie te inwestycje zostaną zrealizowane, tylko wybierzcie mnie

      • 5 2

    • Wiecej.. (1)

      I do Kolbud ;-)

      • 7 2

      • Koldupy powinni zburzyć i dać rolnikom

        • 6 1

    • I więcej

      i tramwaj na Księżyc. Pozdrowienia dla Twardowskiego...

      • 3 0

    • tramwaj na MAĆKI!

      przydałby się :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.