- 1 Ktoś zostawił dokumenty na przystanku (38 opinii)
- 2 Słupki na środku drogi, znaki nie pomogły (286 opinii)
- 3 Cmentarzysko traficarów w sopockim lesie (220 opinii)
- 4 Gdzie są wrota Bramy Nizinnej? (83 opinie)
- 5 Ugaszono pożar na budowie osiedla (185 opinii)
- 6 Obwodnica Witomina: ogłoszono przetarg na budowę (209 opinii)
Zapomniany tunel, którym miały jechać tramwaje
Tunel, a właściwie wiadukt w ciągu al. Armii Krajowej, powstał 35 lat temu, ale dzisiaj mało kto o nim pamięta. Plany sprzed lat zakładały, że będzie tamtędy przebiegać torowisko tramwajowe łączące się z ul. Kartuską. Kto wie, może w przyszłości to rozwiązanie się urzeczywistni.
Właśnie na początku lat 80. XX wieku ruszyła budowa al. Armii Krajowej w oparciu o projekt przygotowany przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Od początku zakładał on powstanie dwóch wiaduktów drogowych nad istniejącą ul. Pohulanka oraz wiaduktu dla przyszłej trasy tramwajowej, która ostatecznie powstała w 2007 roku.
Obiekt powstawał w 1987 roku
W projekcie był jeszcze jeden wiadukt (niektórzy mówią tunel), który również powstał, ale dzisiaj jest już zapomniany, można go dostrzec w zasadzie tylko jadąc tramwajem w kierunku centrum. Powstał on pod jezdnią Armii Krajowej w kierunku obwodnicy, ok. 100 m od wiaduktów nad Pohulanką.
- Tunel, a w zasadzie wiadukt pod al. Armii Krajowej został wybudowany z przerwami w okresie od 15.07.1987 do 11.08.1987 roku - informuje Jacek Kamiński z działu obiektów inżynierskich GZDiZ. - Wykonawcą robót był sztandarowy wtedy duet Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych i Gdańskie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych. Obiekt miał szerokość 18 m i długość 15 m.
Pętla uliczna w sąsiedztwie Głównego Miasta
Od tego czasu minęło 35 lat, a tunel/wiadukt niczemu nie służy. Po co więc powstał?
- Zrealizowana w ciągu al. Armii Krajowej estakada miała umożliwić realizację trasy tramwajowej pomiędzy ulicą Kartuską a przystankiem Pohulanka - wyjaśnia Karolina Rospęk-Aszyk, kierownik zespołu transportu Biura Rozwoju Gdańska. - Jest to odpowiedź na trudności związane z zabezpieczeniem brakującej relacji skrętnej dla tramwajów na skrzyżowaniu ulic Hucisko - 3 Maja - Nowe Ogrody od strony Siedlec. W chwili obecnej tramwaje przyjeżdżające z kierunku Siedlec oraz Piecek-Migowa można zawrócić dopiero na pętli Przeróbka lub pętli Kliniczna. Wprowadzenie nowego powiązania tramwajowego pomiędzy ulicą Kartuską a al. Armii Krajowej dałoby szansę stworzenia pętli ulicznej w sąsiedztwie Głównego Miasta.
W miejscowym planie z 2002 roku jest rezerwa pod tory tramwajowe, które miałyby się włączyć w ul. Kartuską w pobliżu skrzyżowania z ul. Bema.
Linia Stogi - Siedlce z pominięciem centrum
Czy to rozwiązanie z perspektywy czasu jest jeszcze potrzebne?
- W latach 70. był projekt stworzenia ekspresowej linii tramwajowej ze Stogów na Siedlce z pominięciem centrum, właśnie z wykorzystaniem tego odcinka między Armii Krajowej a Kartuską. Dzisiaj nie jest to zadanie priorytetowe, ale niewykluczone, że - wraz z budową nowych tras - pojawi się potrzeba powrotu do tej koncepcji - mówi Sebastian Zomkowski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku.
Są też plany dobudowy brakującej relacji na skrzyżowaniu Nowe Ogrody - Hucisko - 3 Maja, ale to wiązałoby się z przebudową całego układu, więc jest zadaniem kosztownym i czasochłonnym. Na razie też nie figuruje na liście najważniejszych inwestycji.
Opinie wybrane
-
2022-04-23 21:25
Zapomniany tunel Kolejowy (14)
Podobny "tunel" ale kolejowy jest pod mostem Siennickim, gdzie obecnie byłaby super możliwość zbudowania lini SKM do Westerplatte, przez okolice starego miasta, przy miiwś, młode Miasto i wpięcie w SKM Stocznia,
- 72 20
-
2022-04-24 21:48
Przez brak nawierzchni beton przemókł i spęczniał. Pewno w dodatku rury kanalizacji zapchane.
- 1 0
-
2022-04-24 04:29
Fajne marzenia.
Nie odpuszczaj, realizuj je, choćby jako makietkę w formacie H0.
- 9 0
-
2022-04-23 22:06
Miał inne zadanie. (5)
To był wiadukt wykorzystywany przez Petrobaltic. Pod nim jest miejsce tylko na jedną nitkę, trzeba by było jeszcze wyburzyć budynki i zrobić most na Motławie... postawić jeszcze jeden nowy w pobliżu zatoczki Martwej Wiśle w okolicach Gedanii. Kto pamięta koniec lat 80 no i początek 90 może pamiętać jeżdżący pociąg. Jest jeszcze jedna nitka z centrum przez Orunię i Olszynkę która prowadzi na Westerplatte i ZTNTK na Przeróbce... Wystarczy dorobić drugą i masz linię na Westerplatte
- 22 0
-
2022-04-24 22:12
Nowe zadanie, inna koncepcja
Obecnie ten wiadukt nie spełnia już żadnego zadania. Jedna nitka może wystarczyć do obsługi tego połączenia. Mijanki na przystankach. Pod Motławą planowany jest tunel drogowy, możnaby zaplanować również kolejowy. Stocznia SKM ma dodatkowy peron jedno krawędziowy do obsługi potencjalnego połączenia, dalej pod placem 3 krzyży i pod stocznią (metodą odkrywkową), szkoda, że deweloperzy już zajęli się budową, to utrudnia albo uniemożliwia czegoś takiego.
- 1 0
-
2022-04-24 01:01
tak, to stara bocznica Petrobalticu (3)
wpięta w bocznicę do dawnej EC na Ołowiance. Komunikacyjnie bez znaczenia - chyba, że na jakąś trasę turystyczną.
- 10 1
-
2022-04-24 09:29
(2)
kiedy funkcjonowała ta linia to nie było tam jeszcze petrobalic tylko złomowiec.
- 4 3
-
2022-04-24 14:19
Ale złomowiec istniał przy bocznicy do Ołowianki
- 1 0
-
2022-04-24 11:22
a także skład węgla i zakłady rybne.
- 5 0
-
2022-04-23 21:45
Wiadukt ,jak wiadukt...reszta trasy ograniczała tereny deweloperom i tu jest przyczyna.Wystarczy spojrzeć na to co się tam
znajduje.....
- 20 5
-
2022-04-23 21:41
Uśmiałem sie "po pachy" (4)
Tamtędy to przebiegała bocznica kolejowa. Hmmm....SKM na Westerplatte....a po co ?
- 36 9
-
2022-04-24 22:02
Terminal promowy i ponad 200 tys turystów
Rocznie na Westerplatte to argumenty za przynajmniej letnią linia SKM, ale bardziej ważne jest to, że połączenie SKM z aglomeracja otrzymałoby młode miasto, Przeróbka i inne miejsca, które będą się rozwijały w Gdańsku.
- 3 6
-
2022-04-24 11:59
Można by obchodzić miesięcznice obrony Westerplatte :-) Np. 5-go każdego miesiąca
To taka nowa świecka polska tradycja - miesięcznice.
- 5 5
-
2022-04-23 22:20
kiedy wreszcie wiadukt nad Łostowicką? (1)
- 19 5
-
2022-04-24 08:29
Nad Łostowicką,pod będzie tunel.
- 2 1
-
2022-04-23 15:14
35lat temu nie było osiedli a już planowano drogi (10)
Dzisiaj budują osiedla bez dróg dojazdowych
- 325 5
-
2022-04-25 12:55
Plany budowy dróg
Powtarzam: budowy dróg.
- 1 0
-
2022-04-25 00:38
Odwrotnie
Wtedy oddawano do użytku budynki bez dojazdu
- 2 3
-
2022-04-23 16:24
Masz kiełbie we łbie! Moje Suchanino powstało w 1977 roku, a morena już była tylko nie tak rozbudowana!
Więc nie pieprz głupot!
- 8 2
-
2022-04-23 15:17
Daj przykład osiedla które budowano gdy nie było drogi dojazdowej. (6)
- 6 51
-
2022-04-24 21:32
Wiele dróg do osiedlu było budowanych przez deweloperów jak im odpowiadało a potem przekazywane miastu
- 1 5
-
2022-04-23 15:35
Osowa (2)
- 12 4
-
2022-04-24 01:09
trzeba było nie protestować, gdy chcieli budować
ale jak potrafiliście oprotestować kładkę dla pieszych, bo Wam ruch wzrośnie - to się kiście.
- 12 2
-
2022-04-23 16:26
Ale były tanie domki! Widziały gały co brały!
- 6 8
-
2022-04-23 15:32
czy ty slepy jestes wszystkie nowe takie są!
- 21 7
-
2022-04-23 15:26
Np. moje.
- 29 5
-
2022-04-23 15:08
Pamiętam,że wówczas (11)
mówiono,o wyeliminowaniu tramwaju z ul Kartuskiej i poprowadzenie wydzielonego torowiska ul.Malczewskiego aż do kościoła na Siedlcach.Miała to być koncepcja "szybkiego tramwaju" na Morenę....
- 65 3
-
2022-04-23 16:20
Malczewskiego gdzie ledwo mijają się dwa samochody osobowe, przy czym jeden z nich musi wjechać na chodnik? (2)
- 4 8
-
2022-04-23 18:34
Malczewskiego i chodnik?
80 % długości tej ulicy nie posiada takiego udogodnienia.
- 4 0
-
2022-04-23 17:22
Piszesz co widzisz,
ale troche wyobraźni i robót ziemnych i....."dasie"
- 6 0
-
2022-04-23 16:15
(1)
A gdzie jest ta Morena???Bo chyba nie w gdañsku???
- 3 23
-
2022-04-23 16:38
Co się martwisz
co sie smucisz, ze wsi jesteś na wieś wrócisz....nie wcinaj się jak Gdańszczanie rozmawiają!
- 26 3
-
2022-04-23 15:40
(5)
Nigdy nie było nigdy takich planów. Był jedynie pomysł wrzucenia tramwaju pod ziemię na skrzyżowaniu na Emaus.
- 2 11
-
2022-04-23 22:51
Nigdy to nie było (2)
takiego planu jakie przedstawia portal w swojej grafice.To,krotko mówiąc,efekt fantazji autora informacji.Plan był jeden,wycofanie tramwajów z ul. Hucisko,Świerczewskiego i Kartuskiej i poprowadzenie ich ul.Malczewskiego.Kierowano się eliminacją prawo skrętu z Wałów Jagiellońskich,zmniejszeniem hałasu przy szpitalach i sądzie oraz skomunikowaniem Siedlec z SKM na Śródmieściu....
- 9 1
-
2022-04-23 22:56
wtedy nie bylo skm na srodmiesciu hahah (1)
- 0 9
-
2022-04-23 23:23
Jest takie przysłowie...
"młody więc g...." , zresztą te ha,ha....to potwierdza. Krótko, zanim wybudowano wiadukt na dzisiejszej Armii Krajowej wykonano syfon na Kanale Raduni, przełożono dwa tory kolejowe w nowy plan i profil, nadążasz ?, zostawiając rezerwę terenową pod dwa tory SKM. W nowym wiadukcie wykonano również "otwory" pod zejścia na perony które "tymczasowo"
"młody więc g...." , zresztą te ha,ha....to potwierdza. Krótko, zanim wybudowano wiadukt na dzisiejszej Armii Krajowej wykonano syfon na Kanale Raduni, przełożono dwa tory kolejowe w nowy plan i profil, nadążasz ?, zostawiając rezerwę terenową pod dwa tory SKM. W nowym wiadukcie wykonano również "otwory" pod zejścia na perony które "tymczasowo" przykryto płytami żelbetonowymi. Tak wiec fizycznie SKM nie było, ale miała być w bardzo bliskiej przyszłości i to nie tylko do Śródmieścia , ale az do Pruszcza. No cóż, plany maja to do siebie, ze są perspektywiczne i dobrze prezentują sie na papierze......tak jak, nota bene, trudne słowo, prawda?, plany zwiazane z budowa CPK....no ale to już inna bajka.
- 14 2
-
2022-04-23 16:39
Były....
pamiętam to z autopsji.
- 11 1
-
2022-04-23 16:42
Ovzywiscie
ze takie plany byly. Zamiast ulicy mialo byc wygrodzone torowisko.
- 13 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.