• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zapomnijcie o podziemnych parkingach w centrum Gdańska

Katarzyna Moritz
28 maja 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nie będzie kubaturowych parkingów w Gdańsku
Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc. 


Firma Immo Park zaproponowała, że zbuduje podziemne parkingi przy Podwalu Przedmiejskim i przy Podwalu Staromiejskim, na łącznie 555 miejsc. Miasto liczyło na ponad 1100 miejsc.

Gdańscy radni nie zgodzili się, by miasto dopłacało, wraz z kredytem, 80 mln zł do budowy podziemnych parkingów na 555 miejsc. Tym samym po raz kolejny wizja budowy parkingów w centrum miasta odwleka się.



Czy masz problemy z parkowaniem, gdy przyjeżdżasz do centrum Gdańska?

Gdańscy radni na czwartkowej sesji jednomyślnie zagłosowali przeciwko przyjęciu zmian w wieloletniej prognozie finansowej miasta, która pozwoliłaby na budowę parkingów podziemnych w Śródmieściu. Z ofertą ich budowy, w ramach konkursu organizowanego przez Gdańsk, zgłosiła się pod koniec marca tylko jedna firma - Immo Park z Krakowa.

Po analizie oferty, Andrzej Bojanowski, wiceprezydent Gdańska podkreślał, że nie jest ona korzystna, bo miasto zakładało, że poza gruntami wyłoży maksymalnie 40 mln zł i powstanie ponad 1176 miejsc parkingowych, a tymczasem złożona oferta mówi o 74 mln zł i jedynie 550 miejscach. Ostateczną decyzję mieli podjąć właśnie radni.

Kwoty te nieco się różnią od tych przedstawionych radnym w wieloletniej prognozie finansowej. Koszt wybudowania parkingów zgodnie z ofertą ImmoPark wyniósł netto aż 79,5 mln zł (brutto 97,8 mln zł.). W związku z tym oferent wydałby na inwestycje jedynie 19,1 mln zł, a Gdańsk resztę.

- Wobec złożonej oferty musielibyśmy zaciągnąć kredyt w wysokości 60 mln zł. Koszty zaciągnięcia tego kredytu wynosiłyby ok. 20 mln zł. Więc to przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę dopłatę miasta i koszty kredytu, nie jest dla miasta przedsięwzięciem opłacalnym - tłumaczyła radnym podczas sesji skarbnik Teresa Blacharska.

Ponadto krakowska firma spośród wskazanych czterech lokalizacji wybrała tyko dwie, przy Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (ta był obligatoryjna) i Podwalu Staromiejskim zobacz na mapie Gdańska. Oferent nie wykorzystał też potencjału tych lokalizacji, bo zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów, co - jak już wiadomo - zmniejszyło liczbę miejsc parkingowych z 1176 do 555.

Kolejny problem jest taki, że krakowska firma zaoferowała czas trwania umowy koncesji na 40 lat (w tym 3 lata budowy i 37 lat eksploatacji). Miasto zakładało ten okres na 30 lat, więc oznaczałoby to, że wybudowane parkingi powróciłyby do miasta o 10 lat później.

Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Koncepcja parkingu przy Podwalu Przedmiejskim. Pierwotnie zakładano, że będzie tu 583 miejsc, ale oferta Immo Park zakłada budowę 256. Inwestor zaoferował budowę parkingów jednopoziomowych, a w specyfikacjach technicznych wskazywano na możliwość budowy dwóch poziomów.
Gdańsk nie ma szczęścia do tej inwestycji. Pomysł budowy parkingów w Śródmieściu liczy co najmniej osiem lat. W tym czasie padały różne deklaracje, z których nic nie wyszło. Projekt budowy parkingów w formule koncesji na roboty budowlane ogłaszany był dwukrotnie.

Pierwsze podejście z 2010 roku też zakończyło się fiaskiem, gdyż jedyny kandydat, który się zgłosił do negocjacji, ostatecznie - z powodu braku finansowania - nie złożył oferty.

Drugie, czyli obecne podejście, rozpoczęło się w grudniu 2012 roku. W przeciwieństwie do pierwszego, zrezygnowano z lokalizacji parkingu pod placem Kobzdeja, ze względu na ryzyko archeologiczne. Do negocjacji, które trwały od maja 2013 do stycznia 2014 roku, zaproszono sześć firm. Ostatecznie 31 marca wypłynęła obecnie odrzucona oferta od Immo Park.

Z czwartkowej decyzji radnych wynika więc, że przez kolejnych kilka lat możemy zapomnieć o realizacji tego przedsięwzięcia. Niewątpliwie brak nowych miejsc parkingowych w centrum będzie coraz większym problemem. Obecnie mamy w Gdańsku około 5 tys. miejsc parkingowych, a szacuje się, że potrzebnych jest ponad 7 tys.

Miasto jednak liczy, że problem parkowania w Śródmieściu częściowo rozwiąże budowa centrum handlowo-usługowego Forum Gdańsk, przy którym ma powstać 1100 miejsc parkingowych od strony ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska. Jednak ta inwestycja jeszcze nie wyszła z ziemi. W przyszłym tygodniu na terenie budowy ma być wmurowany kamień węgielny, centrum ma być otwarte najwcześniej w 2017 roku.

Opinie (157) 2 zablokowane

  • Parkingi podziemne? Czy nas na to stać?

    Szanowni Państwo, czy stać nas na tą władzę, która nie umie racjonalnie i mądrze wydawać bądź co bądź naszych pieniędzy i rozsądnie gospodarować budżetem? W omawianym przypadku, pokazany plac na Podwalu Przedmiejskim należy zamienić na parking naziemny, wystarczy wykonać wjazd z ulicy Kotwiczników, postawić kiosk z dyżurnym parkingowym postawić takąż samą budkę przy wyjeździe na ulicę Słodowników, utwardzić powierzchnię płytami, jak przy ulicy Toruńskiej i problem rozwiązany! Dla informacji podaję, że przez cztery lata, w czasie budowy hotelu Redison były tam kontenery biur budowy, parkingi samochodów osobowych i ciężarowych Alconu i nikomu to nie przeszkadzało?!
    Inna sprawa, że należy zająć się również źle zaparkowanymi samochodami na terenie Starówki, na Stągiewnej i okolicznych ulicach, co mogłoby być dodatkowym wzmocnieniem budżetu miejskiego! Najpierw jednak ten parking naziemny! Tylko kto o tym ma zadecydować, Przecież nie te nieudolne władze?
    Władze knują z Fundacją Batorego, zasypanie tuneli i zlikwidowanie jednej jezdni Podwala Przedmiejskiego, ponieważ jak twierdzą, ilość samochodów zmaleje i będzie można coś tam dobudować! Pytanie za ile? To już zależy od deweloperów! Na razie prace koncepcyjne idą pełną parą! Główny tunel już "oczyszczono" z kiosków usługowych i sklepików i jakoś biznes się będzie kręcił, teraz po mydło toaletowe i proszek do prania biegamy do "polskiego" Rossmana. Tam szybko i skutecznie nauczymy się języków obcych! Brawo! Tak trzymać? Pytam co o tym myśli prasa lokalna, co myśli nasza lokalna TV i inne media? Kiedyś w tym wybrzeżowym "grajdołku" były trzy dzienniki i jedna popołudniówka a co mamy teraz?!
    Pani redaktor, proponuję opublikowanie zestawienia wydatków inwestycyjnych przykładowo na ECS, muzeum Drugiej Wojny Światowej, na rewitalizację Dolnego Miasta, budowę Nowej Wałowej, rewitalizację Wyspy Spichrzów i Ołowiankę (jeszcze dobrze nie zagospodarowane), preleminaż na wszystkie "kładki i mosty zwodzone, na Bramę Nizinną, na "Zejmana", na popadające w ruinę zabytkowe baszty, a zapewniam wynik będzie rewelacyjny!!!

    • 2 2

  • Dziwne te wyliczenia

    To skoro wiadomo jaki jest koszt inwestycji, czemu miasto samo tego nie sfinansuje i samo nie pobiera oplat? Po jakiego grzyba oddawac to komus na 30 lat bo on wlozy 15 czy tam nawet 30% kwoty????? Liczac ze tylko 350 miejsc parkingowych bedzie zajetych przez 12h/dobe a koszt godziny to 2pln po 30 latach otrzymamy prawie 92mln pln!!!!!!!!!!!!!! A wydaje mi sie, ze to sa bardzo niskie zalozenia i cena tez bedzie wieksza. Jak znam zycie to po 30 latach okaze sie, ze obiekt trzeba rozebrac albo przynajmniej mocno zmodernizowac i karuzale zacznie sie na nowo

    • 4 1

  • Rozumiem, że zimą (1)

    rower miałby być równie dobrym rozwiązaniem dla pracujących w śródmieściu. Już widzę panie w garsonkach i panów w gajerkach na rowerach w śnieżycy albo ulewnym deszczu. Większość z was wozi tyłeczki samochodami, ale każdy kto pracuje gdzie indziej niż miejsce z artykułu będzie przeciwny budowie parkingu. Ot tak dla zasady . Nikt sie nie przejmuje mieszkańcami , którzy nie mają jak zaparkować pod własnym domem , bo przecież krytykujący tam nie mieszkają . Kolejny raz rozsądny pomysł upada za aprobatą wielu ludzi , których ta sprawa nie dotyczy. Oczywiście zaraz są rozwiązania typu - przeprowadźcie się , idźcie z buta po 40 min itp. Piszecie o Londynie , jak w ogóle można porównywać Londyn i Gdańsk ? Po pierwsze co wy wiecie tak naprawdę na ten temat? Wiecie w ogóle jak duże jest samo city? Jak jest skomunikowane ? Jakim cudem rozwiązania londyńskie mają być dobre dla Gdańska ? Obudźcie się ! Ja wiem , że każdy Polak jest już bardziej europejski niż reszta Europejczyków , ale może czas patrzeć na swoje a nie cudze i pod swoje szukać rozwiązań?

    • 10 3

    • Dlaczego polskie miasta mają wyglądać jak brytyjskie ?

      To błędne porównanie - nasza zaściankowość i powolniejsze życie szczególnie widoczne w mniejszych miejscowościach uspokaja wielu ludzi i daje do myślenia. To właśnie takie przeogromne miasta jak Londyn generują nerwowy tryb życia, bezzsensowną rywalizację gospodarczą i windowanie cen w górę.

      • 1 1

  • brak analizy rzeczywistych przyczyn

    Pani Redaktor prześlizguje się po temacie podając uzyskane wyjaśnienia urzędników i nie wnikając w merituum sprawy. Urzędnicy wydali na nieskuteczne działania mnóstwo pieniędzy, i to wielokrotnie, a teraz tłumaczą, że nic nie mogą. My nieudaczników u władzy nie chcemy. Po co robili fałszywe prognozy i założenia do budżetu, które im się teraz nie zgadzają ? To nie brak szczęścia miasta, ale brak umiejętności pionu inwestycyjnego i odpowiedniego wiceprezydenta. Tak samo było(jest) z Wyspą Spichrzów - nie umieją tego zrobić i mamią nas brakiem chętnych. Oczywiście - na realizację ich abstrakcyjnie ułożonych pomysłów. Proszę się wziąć za amatorstwo w mieście i proszę nie wspierać tezy, że nic nie da się zrobić. Od mediów nie oczekujemy tłumaczenia, że nic się nie da, a wspierania obywateli w celu poprawy ich bytu.

    • 0 1

  • parking

    Kurcze właśnie byłam w bardzo ale to bardzo zabytkowym mieście Cordoba. I tam nie ma problemu z parkowaniem wzdłuż głównych ulic pod spodem są dwupoziomowe parkingi. I nie przeszkadzało nikomu w budowie że miasto praktycznie ma pod spodem zabytkowe ruiny. Nawet dworzec autobusowy mieści się na rzymski akweduktach http://www.estacionautobusescordoba.es/images/yootheme/widgetkit/gallery/img10.jpg

    • 3 1

  • porażka

    Całkowity brak miejsc

    • 2 1

  • Miasto dobrze zrobiło

    Oferta Immo Park nie była poważna.

    • 1 0

  • Jacy jesteśmy ?

    Ten V-ce od parkingów już program zrealizował bo wymusił budowę parkingów przy MTG na Żaglowej wykorzystywanych w 1%.
    A tuż obok parkingi PGE Arena też 99% puste.
    I tak dalej !

    • 1 1

  • Parkingi

    Tereny starej Rzeźni doskonale nadają się na miejsca parkingowe dla turystów - widząc zresztą jak ul.Długie Ogrody dzień w dzień są obstawione autobusami z turystami.
    Po drugie parking poziomowy przy ul.Jana z Kolna w ogóle nie wypalił - stoi pusty i przynosi straty miastu - tam nikt nie parkuje.

    • 3 0

  • Pewnie, po co parkingi. Lepiej wydzierżawiać jedyne wolne miejsca na Starówce np. na bary piwne (ul. Grząska), niż inwestować w zieleń na tych podwórkach. Na pewno mieszkańcom, bo tacy też tam są, będzie milej słuchać dudnienia muzyki, wrzasków podpitych i wąchania sików w okolicznych klatkach schodowych, niż posiedzieć na ławce przy piaskownicy z dziećmi lub wnukami. A kiedyś były tu i ławki i piaskownice i karuzele i wreszcie trawniki.

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane