• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Żaden tristar nie pomoże dopóki ludziska nie nacieszą się swoimi "samochodami". Dziś samochody są tańsze od rowerów, więc nic dziwnego że na 10 osób przypada 5 i pół samochodu. Mnie też się zdarza, że wychodząc do pracy zastanawiam się czy wziąć parasol, czy wyciągnąć z garażu i brudzić samochód. A dojazd do pracy tramwajem mam wygodny i właśnie tylko korki zniechęcają mnie do jazdy samochodem.

    • 11 21

    • Nie wszyscy mają wygodny dojazd komunikacją miejską. Ja samochodem jadę godzinę, a komunikacją 2 godziny z przesiadkami!

      • 0 0

  • moga napisac ze przejazd skrocil sie nawet o 50 % kto to sprawdzi? (3)

    • 246 18

    • Wolno

      Przed 2012 rokiem do Gdyni z centrom Gdańska jeździło się normalnie 30 do 40 min max a teraz 1,30 h dramat poprostu musiałam z dobrej pracy zrezygnować bo nie mam 3h dziennie na dojazdy w tąi z powrotem

      • 0 0

    • Bilokacja (1)

      O 100% !

      • 1 0

      • Dla wszystkich ludzi podpisujacych umowy monitoringu z firmami ochrony przypominam ze ochroniarze poruszaja sie tak samo jak inni kierowcy. Wiec jesli wierzycie w czasy dojazduw nocy 5 minut przy dzialajacym Tristarze to jestescie kretynami. Po Drugie wiekszosc firm ochrony wpisuje w umowie czas reakcji a nie czas dojazdu i to jest sciema np Solidu.

        • 6 0

  • Badalem w godzinach 14 16 i poniżej spostrzezenia (1)

    Bardziej płynnie jedzie się w stronę Gdańska, gorzej w stronę Gdyni.W obu kierunkach startowałem w Sopocie od skrzyżowania Niepodległości z 3 Maja.Oczywiście pilnowalem dozwolonej przepisami prędkości tj. pomiędzy 45 do 55 km/h.Wyraźnie czuć poprawę. Oczywiście ci wszyscy co za nic mają przepisy dalej będą narzeka,chyba że zaczną się sypać mandaty za przekraczanie prędkości
    ,a wciąż jest wielu co jedzie zamiast 50 ewentualnie 55 gnaja 70 - 90 i tu jests tzw pies pogrzebany

    • 2 22

    • ktoś z urzędu pewnie

      W końcu zostało wyznaczonych kilka osób aby dodały pozytywne komentarze do działania tego systemu. Może sami twórcy tego systemu to piszą?

      • 0 0

  • Część się odkorkowała w innymch miejscach zakorkowała - Bareja wiecznie żywy! (30)

    160 mln jak krew w piach, wg statystyk europejskich najbardziej zakorkowane miasta w Europie to większość polskich dużych miast z Warszawą na czele.

    Polacy sprowadzają stare samochody z Niemiec 10-20 letnie, i to powoduje że ulice naszych miast są tak zakorkowane nie mówiąc o zatruciu powietrza - 7 na 10 najbardziej zatrutych miast w Europie to polskie miasta.

    • 181 116

    • Brak źródła

      Podaj pajacu źródło tych rewelacji.

      • 0 0

    • wiek a korek

      Bareja - OK, ale nie widzę związku między wiekiem aut a korkami, czy zatruciem powietrza

      • 0 0

    • A co nowy zlom nie zajmuje miejsca na drogach?

      A nowe złomu nie jeżdżą po ulicach?!
      Stać mnie żeby iść kupić sobie jakiegoś szrota z salonu ale nie mam zamiaru tracić 30% następnego dnia na dealera a potem co chwila w salonie za podłączenie wtyczki serwisowej kasujacej pseudoblad.
      Motoryzacja skończyła się wraz z końcem XX wieku Teraz to fabryczny złom obliczony żeby wytrzymał przez pięć lat dojść przy tym kierowcę w serwisie.

      Takim odrestaurowanym klasykiem klasy premium wiem że zawsze dojadę i wrócę czego nie można powiedzieć o nowych zlomach wyposażonych w filtry dpf wadliwe wtryskiwacze tanie części oblane tona plastiku żeby zwiększyć ich cenę o kilkaset procent.

      • 2 0

    • A ja bym prosił o źródła tych danych. (3)

      I nie, nie usatysfakcjonuje mnie odpowiedź "Amerykańscy naukowcy".

      • 19 2

      • kto projektował tristar? (1)

        bo wiem, że w Polsce nie ma specjalistów od obliczeń dotyczących regulacji i teorii ruchu drogowego w miastach

        • 7 1

        • No to jesteś w błędzie.
          Proponuje pooglądać chociaż część projektów stanowiących dokumentację do zamówień publicznych.

          • 0 0

      • kiedyś się mówiło "radzieccy naukowcy" teraz "amerykańscy" - jeszcze nie zauważyłeś?

        • 5 0

    • Polskie miasta są zakorkowane (4)

      Bo przez lata komunikacja publiczna jest tworzona w taki sposób, żeby jak najbardziej zniechęcić do korzystania z niej.

      • 52 3

      • polskie miasta sa zakorkowane ponieważ przez każde centrum musi przebiegać conajmniej jedna droga międzymiastowa (2)

        a często przez centra przebiegają również drogi krajowe
        i dodam, że czasem nie jedna a kilka

        • 21 1

        • ale w ten sposób tworzy się POSTĘP (1)

          w efekcie osoby, które miały wszystko, co potrzebne w promieniu do dwóch kilometrów - wszędzie będą poruszać się autem, bo po pierwsze - wszędzie daleko, a po drugie - przejście na drugą stronę ulicy trwa dłużej, niż przejazd na drugi koniec miasta. Pokrętna logika.

          • 4 0

          • to logika feudalnej rosji, rozwój miast przez pączkowanie

            wydeptujesz leśny dukt
            i wogół niego budujesz miasta i wioski w ten sposób
            aby każde z nich znajdowało się "po drodze".
            Z czasem dukt pączkuje do droki krajowej a wioski pączkują do miast
            otulając wszystkie drogi w kraju
            i następuje klasyczny zator i zawał serca i zapaść
            i to właśnie mamy w Polsce

            • 1 0

      • na pewno ta w Gdańsku, bo w warszawie jest lepiej, ale tak się kończy komunialne zarządzanie gdzie decyduje polityka.

        • 0 2

    • "Polacy sprowadzają stare samochody z Niemiec 10-20 letnie, i to powoduje że ulice naszych miast są tak zakorkowane" - nie wiem co ma sprowadzanie aut do korków...

      • 2 0

    • jaho999

      A jakie niby mają sprowadzać zarabiając średnio 2500 do 3000 zł? Oburzenie na normalnych, pracujących ludzi jest co najmniej dziwne.

      • 3 0

    • ale mamy tez najwiecej aut w europie na lpg, a to jest paliwo ekologiczne dla miasta, a ekonomiczne dla kierowcy.

      • 3 0

    • (6)

      Wiek samochodu nie ma tu nic do rzeczy. Problemem była, jest i będzie infrastruktura drogowa, a raczej jej niedobór.

      • 30 12

      • (4)

        Jak to nie ma ? Moj sasiad ma 4 samochody i kazdy z nich to grat... a bardzo sporatycznie chociazby 3 sa w uzyciu... idiota mysli ze jak kupi 5 gratow to bedzie lepszy od tego z jednym a porzadnym

        • 6 20

        • I co

          jeden sąsiad jeździ 4-ma na raz?
          To pewnie on tworzy wszystkie korki ;)

          • 10 0

        • Zazdrość straszna rzecz.. (2)

          Niech ma i trzydzieści szrotów jak go stać na OC i przeglądy, co komu do tego..?

          • 24 5

          • (1)

            Zazdrosc ?... sorry wole swoj nowy niz 10 letniego szrota. Zreszta przeglad serwisowy + ac i oc kosztuje duzo wiecej niz jego ubezpieczenie oc w bylej jakiej ubezpieczalni. Co wiecej ja przynajmniej nie musze kombibowac jak tu na patencie naprawic samochod... taka zazdrosc...

            • 4 19

            • Hahaha...

              Idź pokombinować jak nie przekroczyć limitu kilometrów, żeby nie musieć wymieniać oleju, a "niedajborze" rozrządu.. jak jeździć bez hamowania, żeby nie musieć wymieniać klocków.... Bo inaczej Ci "serwis gwarancyjny" zeżre roczną pensję. I nie zapomnij o kontrolowaniu budżetu domowego, bo na leasing nowej furmanki nie wystarczy..
              Ale cóż, zawistne* spojrzenia sąsiadów - bezcenne..
              *pełne politowania.

              A swoją drogą, ty się chwalisz czy żalisz, że utrzymanie twojej "superhiperekstra" furmanki prosto z saloonu kosztuje pięć razy tyle, co sąsiad wydaje na swojego "szrota"?

              • 17 5

      • dodam, że nawet jak jest "dobór" to jest idiotycznie zaprojektowany i wykonany...

        • 17 5

    • Hmmmmm... (4)

      Rozumiem, że auta prosto z salonu mogą jeździć szybciej po mieście, nie obowiązuje ich sygnalizacja świetlna i zajmują mniej miejsca niż 10-20 letnie "szroty" z Niemiec i nie ma to nic wspólnego z kiepską infrastrukturą drogową ? A co do zatrutego powietrza, to poproszę o źródła tych badań, bo nie usatysfakcjonuje mnie "słowo honoru"...

      • 16 4

      • @UP (1)

        Chodzi o badania które potwierdzają, że 7 na 10 najbardziej zaciętych miast w Europie, to miasta leżące w Polsce. Zważywszy, że w poprzednim komentarzu nie napisałem o braku różnic w ekologi aut starych i nowych, czytanie bez zrozumienia właśnie obnażyło twoj niski poziom intelektualny.

        • 2 2

        • Z Twojego powyzszego jomentarza nijak nie da sie wywnioskowac o co Ci chodzi tak wiec nie widze bledu z czytaniem ze zrozumieniem

          • 1 0

      • Odnosnie badan a slyszales o czyms takim jak klasy euro4, 5 itd ? Po co Ci badania... nie osmieszaj sie. Od tak sobie to nie jest zrobiobe jesli twoim zdaniem 15 letni samochod ma taka sama emisje spalin co nowy... to twoj poziom intelektualny jest strasznie niski

        • 1 6

      • Oczywiscie, ze nie. Ale te nowe maja wieksze restrykcje narzucone odnosnie spalin. Czyli mniej truja srodowisko. Nie wiem czy zdarzylo Ci sie jechac kiedys za takim gratem gdzie od razu smrod w kabibie sie robil od jego spalin. Takie samochody na zlom powinno sie od razu kierowac

        • 4 6

    • niech se kupią nowe!!!!!!

      • 0 4

    • a skąd mamy sprowadzać?

      nowe z USA? sprowadza się wg posiadanej kasy na tle obowiązujących przepisów i tak zawsze było.

      • 31 6

    • sugeruję rozwiązanie prosto z Gliwic

      Drogową Trasę Średnicową. Przeorać tereny rekreacyjne, przyciąć kamienice (poniemieckie, w ramach polonizacji), zbudować bezkolizyjne zjazdy i wjazdy, nad tunelami koniecznie darmowe parkingi.

      • 21 6

  • "..wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie.." (1)

    chyba chodzi o decydentów, którym się wydaje, że mają jakieś wyobrażenie. Użytkownicy mieli niewiele do powiedzenia, to znaczy, mówili wiele, ale ich nie słuchano.

    • 16 0

    • Bo ważne było co innego

      http://www.itpolska-news.pl/aktualnosci/qumak-w-centrum-afery-lapowkowej

      • 0 0

  • Ludzie nie rozumieją, że przybywa ciągle nowych samochodów. Nawet jak triatar usprawnił ruch to nowy strumień samochodów (2)

    • 4 9

    • Nowy strumień

      to cię chyba olał i przestałeś myśleć od oglądania TV. Ale to się już na szczęście kończy

      • 0 0

    • Pokaż mi chociaż jedno skrzyżowanie gdzie jest uprawniony ruch

      • 6 2

  • posty (2)

    Proszę wejść na jakikolwiek inny artykuł i przeczytać kilka komentarzy... Nowa moda na niektórych portalach - moda na hejtowanie.. Źle się dzieje...

    • 0 9

    • A widać w Tristarze jakikolwiek pozytyw?

      Wszyscy kierowcy są niezadowoleni więc mają dla ciebie się z tego systemu cieszyć?
      Zostaliśmy okradzeni i nabici w butelkę przez zarządy miast i tyle.
      A ty się ciesz.

      • 0 0

    • to może

      jakiś komentarz zamiast minusowania? Chyba, że nic się nie klei oprócz pierdół?

      • 0 3

  • Protest (2)

    Musimy zaprotestować przeciwko ludziom, którzy robią z nas idiotów na każdym skrzyżowaniu i wciskają kity o 18% poprawie w ruchu. Należy zamanifestować swoje niezadowolenie i bezradność użyciem sygnałów dźwiękowych. Jak wszyscy zaczniemy trąbić, to może ktoś powie prawdę i ruszą d-y żeby to g naprawić!

    • 10 0

    • Tego nie da się naprawić,można tylko zdemontować,sprzedać i odzyskać parę chociaż groszy. (1)

      • 3 0

      • Wystarczy poczytać o wykonawcy, szwindlach i wałach by zrozumieć, że to nie mogło działać prawidłowo

        • 0 0

  • (1)

    Zgadzam się z twórcami systemu udało im się uzyskać najwyższą w danych warunkach płynność ruchu jak odwoziłem ojca do domu w wigilię o 12 w nocy to tak płynnie mi się jechało przez trójmiasto, że hoho raz tylko stałem na czerwonym brawo i o to mi właśnie chodziło, ale już jak próbowałem się dostać o po godz. 16 do Ikea to zrezygnowałem bo na wysokości etc nie dało się przejechać przez kilka dni tak było. W ogóle słowackiego odradzam na co dzień w godzinach szczytu masakra jakaś rowerem 3 razy szybciej.

    • 1 1

    • O to chodziło włodarzom

      Stworzyć system , który wraz z dziurawymi jak sito i byle jak połatanymi ulicami zmusi kierowców do używania rowerów i komunikacji zbiorowej.

      Czyż to nieprawda?

      • 1 0

  • Maria Curie Skłodowska wynalazła- Rad i Polon ,Alfred Nobel -Dynamit ... (1)

    Podajcie Nazwisko {a} wynalazców i twórców gdyńskiego -Tristara !!!. Gamoń nie powinien się wstydzić i chować głowy w piasek !...

    • 2 0

    • Qumak i wszystko jasne

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane