• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zaskakujące wyniki systemu Tristar

Maciej Korolczuk
28 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Minął miesiąc od ostatecznego odbioru i uruchomienia w pełnym zakresie systemu Tristar. Pierwsze wnioski? Zaskakujące. Według obliczeń czasy przejazdu przez aglomerację skróciły się miejscami nawet o 18 proc. Zatory pojawiły się jednak w miejscach, gdzie wcześniej ich nie było. Najbardziej zyskali kierowcy samochodów, a najmniej... pasażerowie komunikacji publicznej, którą system miał wspomagać.



Czy efekty działania systemu Tristar są odczuwalne?

Wielu kierowców wciąż nie może się do niego przekonać. "Jeździ się gorzej, wolniej, o zielonej fali można zapomnieć, korki są większe, niż były" - wyliczankę komentarzy kierowców niezadowolonych z efektów pracy kosztującego ponad 180 mln zł systemu można ciągnąć w nieskończoność.

Po miesiącu pracy postanowiliśmy więc sprawdzić, czy i jak system wpłynął na ruch drogowy w Trójmieście.

System rozlewa korki, a nie likwiduje

Jak mówią nasi rozmówcy - eksperci od zarządzania ruchem w aglomeracji - wyobrażenia kierowców to jedno, a realna sytuacja na drogach i odbicie jej w statystykach to drugie.
Według nich wielu użytkowników miało błędne wyobrażenie o systemie, jako narzędziu do likwidacji korków w mieście. A tak naprawdę to tylko sposób na równomierne rozłożenie ruchu, "rozlanie" korków w różnych miejscach, tak aby zachować najwyższą w danych warunkach płynność ruchu.

- Warto pamiętać, że inteligentne systemy sterowania ruchem nie likwidują korków, a sprawiają, że straty czasu są mniejsze - mówi Krzysztof Łutowicz z Gdańskich Inwestycji Komunalnych i Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku. - Poza systemem sami kierowcy szukają sobie najlepszych rozwiązań i wybierają alternatywne trasy przejazdu. Ze swojej strony możemy ich wspomóc i tak pokierować ruchem w mieście, by w godzinach szczytu nie dochodziło do paraliżu.
Jak dodaje, korekty programów sygnalizacji i regulacja priorytetów sterowania ruchem pojazdów transportu zbiorowego dały efekt w postaci skrócenia czasu przejazdu pojazdów osobowych w całej aglomeracji znacznie powyżej wymaganej normy, bo na poziomie 18 proc. zamiast 5,5 proc.

- W przypadku komunikacji miejskiej próg, jakiego oczekiwaliśmy wynosił 6,5 proc., a uzyskaliśmy 9,1 proc - mówi Łutowicz.
Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w ZDiZ dodaje, że system poza samym kierowaniem i regulacją ruchu ma też uczyć kierowców prawidłowych zachowań.

- System nie pozwala np. na zbyt szybką jazdę między skrzyżowaniami. Przy gwałtownym ruszaniu na zielonym świetle możemy być pewni, że na następnym zatrzyma nas czerwone światło. Dzięki regulacji sygnalizacji takie zachowania możemy ograniczyć do zera.
Przyrost aut "zjada" pozytywne efekty

System Tristar ma dwa centra dowodzenia. Jedno znajduje się w Gdańsku przy ul. Wyspiańskiego, drugie w Gdyni przy ul. 10 Lutego, w siedzibie Zarządu Dróg i Zieleni. Jak mówi Jacek Oskarbski, kierownik Działu Inżynierii Transportu w ZDiZ w Gdyni, kierowanie ruchem z roku na rok będzie coraz trudniejsze, bo aut przybywa coraz szybciej. Wskaźnik motoryzacji rośnie i już wynosi w Trójmieście ponad 550 aut na tysiąc mieszkańców. Znacznie więcej niż w Berlinie czy Londynie, gdzie jest ich ok. 300 na tysiąc mieszkańców.

- Szybko przyzwyczajamy się do dobrego i zapominamy, jak się jeździło jeszcze do niedawna, gdy korki naprawdę były większe i bardziej uciążliwe - tłumaczy Oskarbski. - Tak gwałtowny przyrost aut "zjada" pozytywne efekty działania systemu, przez co kierowcy mogą odnosić wrażenie, że działanie systemu jest nieodczuwalne.
O tym, jak mylące może być wrażenie kierowców, świadczą też statystyki na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w centrum Gdyni: ul. Morskiej z Warszawską zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze w 2013 r., a więc przed uruchomieniem systemu w godzinach porannego szczytu (8-9) skrzyżowanie pokonywało tam średnio 5370 aut. Obecnie przez to samo skrzyżowanie w tych samych godzinach - mimo znaczącego przyrostu liczby aut - przejeżdża 5692 samochodów. To o blisko 6 proc. lepszy wynik, niż przed dwoma laty.

Namacalnie o efektach działania systemu i obsługujących go inżynierów ruchu można się też było przekonać podczas kilkutygodniowego remontu na al. Zwycięstwa w Gdyni. Zdaniem większości kierowców, a także samych urzędników, prace udało się przeprowadzić bez większych utrudnień, mimo że główny ciąg między Wzgórzem św. Maksymiliana a Redłowem przez kilka tygodni był zwężony do jednego pasa.

- Można powiedzieć, że pierwszy poważniejszy test już za nami. Nasi inżynierowie kilka tygodni wcześniej przygotowali na specjalnym oprogramowaniu dedykowane programy, które symulowały przewidywany ruch w tym miejscu. Dzięki temu utrudnienia dla kierowców zostały zredukowane do minimum - mówi Oskarbski i zauważa, że system to nie tylko ustawienia sygnalizacji świetlnej, ale i wiele innych informacji przydatnych nie tylko kierowcom, ale i pozostałym użytkownikom dróg.
- To m.in. informacje o remontach, wolnych miejscach parkingowych, w systemie jest też kilkadziesiąt przystanków i tablic Systemu Informacji Pasażerskiej, a także kilka trip-planerów, a więc terminali, dzięki którym możemy planować podróż. Można też tego dokonać na naszej stronie internetowej.
W planach rozbudowa systemu

Wkrótce Tristar może zostać rozbudowany o kolejne moduły. W planach jest m.in. opracowanie systemu zarządzania ruchem na drogach na Półwyspie Helskim. Docelowo miałby zostać podpięty do Tristara i zarządzany przez inżynierów ruchu w Gdyni.

Miejsca

Opinie (365) ponad 10 zablokowanych

  • to jeszcze nic (1)

    Proponuje dokopać artykuł o bus pasach na Władysława 4 w Gdyni. Dane dotyczące natężenia ruchu nijak nie zgadzają sie z obliczeniami (do tego wystarczu podstawowa znajomosc matematyki). Wdl podanych ilosci przejeżdżających autobusów po szybkiej kalkulacji wychodzi na to, że miasto chce wydac kilkaset tysięcy zł po to by w ciagu godziny skrócić czas przejazdu komunikacji miejskiej o ok 3 minuty (powtarzam dwie minuty w ciagu godziny i to tylko w godzinach szczytu)

    • 19 2

    • ps

      Bledy to autokorekta i trzesacy sie autobus. Oczywiscie chodzi o odkopanie artykułu i o 2 minuty.

      • 2 1

  • (1)

    Od kiedy Tristar zaczął działać stoję na Podwalu Przedmiejskim kilkanaście zmian świateł i patrzę jak zielone zapala się na kilka sekund, a czerwone pali się całymi minutami.

    • 32 2

    • W centrum się pogorszylo

      • 4 0

  • Zegary odmierzające czas do końca zmiany świateł !!! (2)

    Zamiast tych mądrości w wielu miejscach znacznie upłynniły by ruch zegary odmierzające czas do końca zmiany świateł... ale to tak trudno zrozumieć naszym "ekspertom" :-(

    • 25 4

    • Na tym rozwiązaniu nie da się tyle zarobić - znajomym królika. (1)

      • 10 2

      • Specjaliści twierdzą z innych miast w Polsce, że:

        Specjaliści twierdzą z innych miast w Polsce, że:
        cytat:
        "Nawet o 150 aut więcej przejeżdża w godzinę przez skrzyżowanie, gdy obok sygnalizatorów świetlnych wiszą zegary odmierzające czas do zielonego światła"

        Zawsze da się coś zarobić... :-)

        • 5 0

  • no i na Morską !

    • 1 2

  • Tristar tak fantastycznie działa, że...

    z okolic Hallera/Kościuszki na Matarnię w szczycie jedzie się 1,5-2h. Testowałem dwukrotnie przejazd przez Kościuszki do Słowackiego i wychodziło mi za każdym razem 45 minut. A potem było tylko gorzej.

    Tristar to dno!

    • 32 2

  • (1)

    Kiedyś jechało się 50 - 60 km/h a teraz trzeba zap... żeby zdążyć na zielone na następnym skrzyżowaniu a jak nie to po hamulcach i tak cały czas

    • 24 2

    • I o to chodzi.

      Przyzwyczajają kierowców do wciskania gazu, a jak będą mogli już wystawiać mandaty to Sristar zacznie zarabiać.

      • 14 2

  • przymorze (3)

    odkąd działa tristar, cała kołobrzeska na przymorzu stoi. Wracając z pracy do domu, a mieszkam przy skm przymorze, stję w korkach już nawet od alfy, po kilka razy na czerwonym świelte stoję, Nadmieniam, że kołobrzeską jeżdżą autobusy 139, 199, 149 i 315. Niby jak ten system usprawnił dojazxd komukolwiek? Autobusy stoją w tym samym korku. Szybciej dojdzie się na pieszo. Po co płacić za bilety ZTM? Bzdura!!!!!

    • 31 2

    • Skąd wracasz (1)

      Nie jeździ tramwaj ?
      Następny panicz

      • 0 10

      • Durniu, do SKM Przymorze nie jeżdżą sr*mwaje

        • 4 0

    • na kołobrzeskiej nie ma skrzyżowań sterowanych przez tristar ..

      • 0 0

  • co za stek bzdur

    Czasy sie skrocily, ale jednak wydluzyly. Wydluzyly sie bo mieszkancy zauwazyli, ze sie skrocily i przesiedli sie do aut ze znakomicie funkcjonujacej komunikacji publicznej :D:D:D.
    Mamy wiec sukces, dajmy sobie premie ....

    • 24 2

  • tristar

    Uważam ze super ! Przyjezdni którzy nic o tym nie czytali nadziwić się nie mogą jaki płynny przejazd !

    • 2 22

  • korki na Trasie Słowackiego (2)

    Dojazd z Przymorza do Wrzeszcza zabiera teraz ok.godziny. jeżdżę codziennie. Dzieje się tak, bo przepustowość, którą chwałą się urzędnicy jest na al. Grunwaldzkiej, a drogi dojazdowe stoją w korkach. Wygląda na to, że urząd do propagandy sukcesu, czyli wydajności Tristara, zafundował nam za blisko. 200 milionów zł pogorszenie jazdy z Zaspy, Przymorza, Zabianki.

    • 28 2

    • (1)

      Potwierdzam!!

      • 3 0

      • mieszkaniec przymorza

        poczekajcie jak kiedyś uda się otworzyć tunel pod martwą wisła to dopiero będą korki

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane