Fakty i opinie

stat

Zaspa: bloki zamiast biur oraz plany dla innych dzielnic

Przed budynkami City Parku planowano pierwotnie zbudować zespół biurowy. Wszystko jednak wskazuje, że będą tutaj kolejne budynki mieszkalne.
Przed budynkami City Parku planowano pierwotnie zbudować zespół biurowy. Wszystko jednak wskazuje, że będą tutaj kolejne budynki mieszkalne. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

Nie budynki biurowe, a kolejne bloki mieszkalne powstaną na Zaspie przy al. Jana Pawła II. Tak zdecydował deweloper, dla którego trwa opracowywanie projektu planu zagospodarowania przestrzennego. W toku prac są także inne dokumenty planistyczne m.in. dla rejonu zajezdni autobusowej, VII Dworu i Ujeściska.



Czy Zaspa to dobre miejsce dla budowy biurowców?

tak, jak najbardziej, brakuje takiej zabudowy w tej części Gdańska 16%
nie, to typowa sypialnia miejska, gdzie biurowce nie powinny powstawać 59%
najlepiej niech rynek zweryfikuje zapotrzebowanie na taką funkcję 25%
zakończona Łącznie głosów: 1059
O tym, że koncepcja drugiego etapu osiedla City Park dewelopera Inpro w rejonie al. Rzeczypospolitej i Jana Pawła II zobacz na mapie Gdańska ulegnie zmianie było wiadomo od dłuższego czasu. Już kilka miesięcy temu deweloper nieoficjalnie zapowiadał wycofanie się z inwestycji biurowej na rzecz kolejnych bloków mieszkalnych.

Teraz zgodnie z jego pomysłem trwa przygotowanie nowego projektu planu zagospodarowania, który był prezentowany podczas ostatniej Komisji Zagospodarowania Przestrzennego Rady Miasta Gdańska.

- Chcieliśmy podzielić inwestycję na dwie części: osiedle mieszkaniowe i zbudować namiastkę centrum biurowego. Centra biurowe zaczęły powstawać jednak w innym miejscu - wzdłuż al. Grunwaldzkiej. To oczywiste dla nich miejsce, sami też kupiliśmy nieruchomość i będziemy budować biurowiec. Dlatego chcemy zmienić przeznaczenie tego terenu na Zaspie na mieszkaniowy, co jest naturalną funkcją w tej części miasta - wyjaśnia Krzysztof Maraszek, wiceprezes zarządu firmy Inpro.
- Szczęśliwie złożyło się, że inwestycja została rozciągnięta w czasie. Biurowce w tym miejscu straciły sens przestrzenny, urbanistyczny, funkcjonalny i ekonomiczny. Cieszę się, że projekt ewoluuje w korzystną stronę i wprowadzą zabudowę mieszkaniową, dla której ta lokalizacja jest jak najbardziej odpowiednia - dodaje Antoni Taraszkiewicz z pracowni architektonicznej Fort, która odpowiada za dotychczas zrealizowaną część osiedla oraz projekt nowego etapu.
Nowa zabudowa ma nawiązywać swoim wyglądem do istniejących już sześciu budynków City Parku. Dwa nowe bloki będą jednak niższe - mają mieć dziesięć, a nie dwanaście kondygnacji. Ich usytuowanie ma natomiast kontynuować linię zabudowy pobliskiego zobacz na mapie Gdańska osiedla Awiator, którego budynki powstają wzdłuż al. Jana Pawła II.

Między nowymi blokami a istniejącymi przewidziano w projekcie planu zagospodarowania przejście piesze (wraz z drogą wewnątrzosiedlową) z małym skwerem przy ruchliwej al. Rzeczypospolitej, wokół którego będą zlokalizowane sklepy.

- To połączenie piesze, zawarte w projekcie planu, stanowi naturalny skrót z rejonu al. Jana Pawła II w stronę przystanku tramwajowego [Startowa zobacz na mapie Gdańska - dop. red.]. Wielu mieszkańców idzie właśnie tędy, by ominąć przystanek tramwajowy dostępny poprzez kładkę zobacz na mapie Gdańska - dodaje Adam Rodziewicz, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.
W dwóch nowych budynkach przewiduje się łącznie 160 mieszkań. Dodatkowo deweloper chce zrealizować jeszcze niewielki czterokondygnacjny blok na skraju parku z 22 mieszkaniami. Inpro zapowiada, że wejście na plac budowy będzie gotowe już w ciągu sześciu miesięcy od uchwalenia planu.

Widok z żurawia budowlanego na sąsiednim osiedlu Awiator. Materiał z 2013 r.

Wideoprezentacja osiedla City Park.



Także z myślą o deweloperach jest tworzony kolejny plan zagospodarowania - w rejonie al. Hallera zobacz na mapie Gdańska dla terenu zajezdni autobusowej oraz na południe od niej, do zabudowy wzdłuż ul. Pstrowskiego zobacz na mapie Gdańska.

Plan ten ma pozwolić na sprzedaż gruntów bazy autobusowej ZKM Gdańsk, a za pozyskane w ten sposób środki finansowe ułatwić budowę nowej zajezdni (najprawdopodobniej na Południu).

Sprzedaż terenów zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu.
Sprzedaż terenów zajezdni przy al. Hallera ma pozwolić na budowę nowej na Południu. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Dla południowej części planu urbaniści z BRG potwierdzili informację, która pojawiła się w komentarzach pod artykułem dot. pożaru centrum samochodowego przy al. Hallera w grudniu ub. r., o zakupie gruntów przez jednego z deweloperów,

- W części południowej struktura własnościowa mocno się zmienia, ponieważ jeden z deweloperów stopniowo wykupuje teren. Chodzi o firmę Robyg - przyznaje Artur Budziak, projektant z Biura Rozwoju Gdańska.
Granica opracowania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy al. Hallera
Granica opracowania nowego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego przy al. Hallera mat. BRG
Dodajmy, że jeszcze w grudniu sam deweloper odmawiał nam udzielenia informacji w zakresie nabycia tych terenów.

- Ze względu na to, że Grupa Robyg jest spółką giełdową nie możemy podać do publicznej wiadomości danych, które nie zostały opublikowane w raporcie giełdowym. Jak tylko pojawi się taka możliwość, będziemy informować o dokładniejszej lokalizacji działki. Nie możemy w związku z tym podać także od kogo działka został zakupiona. Przedwstępna umowę nabycia prawa użytkowania wieczystego gruntu została zawarta w dniu 10 grudnia. Na działce, której dotyczy transakcja Grupa Robyg planuje realizację inwestycji mieszkaniowej - oświadczyła jeszcze w grudniu Magdalena Karpienko, reprezentująca dewelopera Robyg w kontaktach z mediami.
Założeń planu podczas komisji nie udało się jednak przedstawić. Przewodnicząca komisji, Aleksandra Dulkiewicz, stwierdziła, że radni nie otrzymali kompletu dokumentów od BRG i dlatego też projekt planu będzie prezentowany podczas kolejnego posiedzenia komisji.

Bez problemu udało się natomiast przedstawić zamierzenia dla VII Dworu. Tutaj w rejonie ul. Orłowskiego zobacz na mapie Gdańska planuje się dopuścić niewielkie budynki mieszkalne, które zastąpią obecną prowizoryczną zabudowę.

Nowa zabudowa ma być niższa niż sąsiednie czteropiętrowe bloki i parametrami nawiązywać do bardziej kameralnej zabudowy wzdłuż ul. Orłowskiej po stronie lasu. Plan ponadto ma pozwolić na zachowanie istniejącego wejścia do lasu w tym rejonie.

Urbaniści pracują także nad planem zagospodarowania dla Ujeściska w rejonie ul. Warszawskiej, Cedrowej i Trasy W-Z zobacz na mapie Gdańska. Dopuszczona będzie tutaj zabudowa mieszkaniowo-usługowa.

Przykładowa forma zagospodarowania terenów na Ujeścisku zgodna z koncepcją planu.
Przykładowa forma zagospodarowania terenów na Ujeścisku zgodna z koncepcją planu. mat. BRG/fot. K. Koprowski
Dodatkowo dla lepszej dostępności samochodem przewiduje się budowę kolejnego węzła z Trasą W-Z poprzez ul. Cedrową zobacz na mapie Gdańska. Będzie to węzeł w formie dobudowanych obustronnie ramp wjazdowych i zjazdowych z "wuzetki" na poziom ul. Cedrowej, umożliwiając podróż "wuzetką", jak i Cedrową w dowolnym kierunku (do obwodnicy i centrum oraz do ul. Warszawskiej i Kartuskiej).

W toku sporządzania są także plany zagospodarowania dla: rejonu ul. Nowatorów zobacz na mapie Gdańska, dopuszczając tam budowę hotelu oraz wieży kontroli ruchu, nowa zabudowa ma być tak kształtowana, by w przyszłości w razie potrzeby była możliwość poszerzenia ul. Nowatorów do czterech pasów ruchu; al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska w obrębie kompleksu biurowego Alchemia - korekta parametrów zabudowy, w tym wjazdu; terenu zespołu szkół ogólnokształcących nr 5 w Nowym Porcie zobacz na mapie Gdańska - korekta parametrów pod kątem realizacji urządzeń lekkoatletycznych.

Opinie (191) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.