Fakty i opinie

Zastępcza komunikacja SKM tańsza od miejskiej

Bilety SKM ważne są w autobusach zastępczych, jak i na wybranych liniach ZTM. Dzięki temu możliwe są oszczędności przy zakupie biletów na niektórych trasach.
Bilety SKM ważne są w autobusach zastępczych, jak i na wybranych liniach ZTM. Dzięki temu możliwe są oszczędności przy zakupie biletów na niektórych trasach. fot. PSSTM

Autobusy zastępcze kursujące za pociągi na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej będą zatrzymywały się od czwartku na przystankach pośrednich między Wrzeszczem a lotniskiem. Co ciekawe, jazda tymi autobusami jest dla pasażerów tańsza niż regularną komunikacją miejską. Kursowanie pociągów do Wrzeszcza ma być wznowione do końca września, a od 4 września pociągi dojeżdżać będą do przystanku Brętowo.



Czy odczuwasz skutki częściowego zawieszenia ruchu na trasie PKM?

tak, znacznie utrudnia mi to codzienne podróże 36%
tak, ale komunikacja zastępcza jest na dobrym poziomie 5%
nie, ponieważ nie podróżuję pociągami na tej trasie 43%
nie, choć nieraz chętnie bym skorzystał z pociągów na zamkniętym dla ruchu odcinku 16%
zakończona Łącznie głosów: 750
Przypomnijmy: ulewa z 14 lipca spowodowała znaczne uszkodzenia na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, w wyniku czego zawieszono kursowanie pociągów na gdańskim odcinku Osowa zobacz na mapie Gdańska - Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska. Po kilku dniach udało się wznowić ruch na odcinku do Portu Lotniczego zobacz na mapie Gdańska.

Jednocześnie między Wrzeszczem a lotniskiem uruchomiono autobusy zastępcze, dopasowane do odjazdów pociągów z przystanku Port Lotniczy do Kartuz.

Dotychczas nie zatrzymywały się one między Wrzeszczem a lotniskiem, ale od 11 sierpnia ulegnie to zmianie. Pojazdy z oznaczeniem "za SKM" będą miały postoje na przystankach: Wrzeszcz PKP, Galeria Bałtycka (odpowiednik PKM Strzyża zobacz na mapie Gdańska), Potokowa (odpowiednik PKM Niedźwiednik zobacz na mapie Gdańska), Agrarna (odpowiednik PKM Matarnia zobacz na mapie Gdańska) oraz Port Lotniczy (stanowisko 4; odpowiednik PKM Port Lotniczy). Nadal podtrzymany zostaje w nich zakaz przewożenia rowerów.

W komunikacji zastępczej obowiązują wyłącznie bilety Szybkiej Kolei Miejskiej, których cena liczona jest według kilometrażu trasy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Dlatego przejazd np. między przystankami Wrzeszcz PKP a Potokową kosztuje 3 zł, ponieważ odcinek PKM Wrzeszcz - Niedźwiednik zawiera się w odległości do 6 km.

Bilety SKM jednorazowe i okresowe są dodatkowo ważne w wybranych liniach uruchamianych na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego w Gdańsku (listę prezentujemy pod tekstem) oraz we wszystkich tramwajach między przystankami Klonowa zobacz na mapie GdańskaStrzyża PKM zobacz na mapie Gdańska.

Taryfa SKM-ki lepsza od ZTM-u

To oznacza, że w wielu przypadkach warto korzystać z taryfy SKM zamiast ZTM-u. Wspomniany już odcinek Wrzeszcz PKP - Potokowa daje nam oszczędność 20 groszy na bilecie SKM (najtańszy bilet ZTM po ostatniej podwyżce kosztuje 3,20 zł)

Mniej zapłacimy również korzystając z przesiadek np. jadąc z Matarni do Oliwy. Zgodnie z taryfą ZTM-u, taka podróż wymaga biletu 1-godzinnego (z możliwością przesiadek) w cenie 3,80 zł. Wykorzystując taryfę SKM, należy nabyć miejski bilet za 3,50 zł, którym dojedziemy miejskimi lub zastępczymi autobusami do dworca we Wrzeszczu, a następnie przesiądziemy się na pociąg SKM do stacji Oliwa.

Czytaj też: Trwa biletowe zamieszanie w autobusach Trójmiasta

Odległości na trasie PKM od Wrzeszcza. W ofercie wciąż jest także bilet miejski na Gdańsk za 3,50 zł, niezależnie od długości podróży.
Odległości na trasie PKM od Wrzeszcza. W ofercie wciąż jest także bilet miejski na Gdańsk za 3,50 zł, niezależnie od długości podróży. mat. prasowe
Atrakcyjniej cenowo przedstawia się również oferta biletów okresowych na krótkich odcinkach. Przykładowo, bilet miesięczny SKM na odległości 1-6 km to wydatek 64 zł, podczas gdy bilet okresowy ważny we wszystkie dni tygodnia ZTM to koszt 90 zł.

Co więcej, taniej niż miesięczny bilet ZTM-u, wychodzi nawet zakup biletu miesięcznego SKM tylko na Gdańsk (84 zł), dzięki któremu dodatkowo będziemy mogli podróżować wszystkimi pociągami tej spółki w granicach miasta.

Rozkłady jazdy sprawdzisz na komunikacja.trojmiasto.pl oraz w naszej aplikacji mobilnej

Jedyny problem korzystania z takiego rozwiązania to... interpretacja zasad kasowania biletów.

- Bilety SKM w komunikacji zastępczej można kasować zarówno w kasownikach SKM, jak i ZTM [w tramwajach i autobusach - dop. red.]. Bilet można też kupić u kierownika pociągu - wyjaśnia Sławomir Pijet, główny specjalista ds. marketingu w trójmiejskiej Szybkiej Kolei Miejskiej.
Inaczej sprawę nadawania ważności biletom widzi Zarząd Transportu Miejskiego.

- Bilety SKM należy kasować w kasownikach tego przewoźnika kolejowego lub zakupić bilet SKM w automatach biletowych, które z definicji nie wymagają skasowania - przekonuje Zygmunt Gołąb, rzecznik Zarządu Transportu Miejskiego.
Bilety SKM można również nabyć korzystając z telefonu komórkowego i aplikacji SkyCash.

Czytaj też: Artykuł z 2013 r.: Komunikacja miejska w telefonie komórkowym



Do Brętowa od 4 września, do Wrzeszcza jeszcze we wrześniu

Na podróż pociągami między lotniskiem a Wrzeszczem przyjdzie nam poczekać jeszcze co najmniej 1,5 miesiąca.

Na 4 września planowane jest wznowienie ruchu kolejowego do przystanku PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańska, przy czym pociągi między Kiełpinkiem zobacz na mapie Gdańska a Brętowem będą jeździły tylko po jednym torze. Nie wiadomo jeszcze, ile pojazdów przy takiej organizacji ruchu będzie mogło się poruszać na tej przedłużonej o kilka przystanków trasie.

Do końca września uruchomiona ma być komunikacja na całej trasie aż do Wrzeszcza z ruchem po jednym torze od Brętowa do Wrzeszcza. Pozostała część trasy PKM w granicach miasta powinna funkcjonować wówczas już po dwóch torach.

Linie i trasy, na których honorowane są bilety jednorazowe i okresowe SKM:

linia 110 na trasie Port Lotniczy <-> Wrzeszcz PKP,
linia 116 na trasie Brętowo PKM <-> Wrzeszcz PKP,
linia 122 na trasie Port Lotniczy <-> Abrahama (odpowiednik Strzyża PKM),
linia 126 na trasie Matarnia PKM <-> Wrzeszcz PKP,
linia 127 na trasie Jasień PKM <-> Galeria Bałtycka,
linia 129 na trasie Jasień PKM <-> Wrzeszcz PKP,
linia 136 na trasie Trawki <-> Wrzeszcz PKP,
linia 157 na trasie Fabryczna <-> Wrzeszcz PKP,
linia 164 na trasie Kiełpinek PKM <-> Wrzeszcz PKP,
linia 167 na trasie Fabryczna <-> Dworzec Główny,
linia 168 na trasie Karczemki <-> Wrzeszcz PKP,
linia 169 na trasie Osowa PKP <-> Oliwa pętla tramwajowa,
linia 210 na trasie Osowa PKP <-> Dworzec Główny,
linia 227 na trasie Brętowo PKM <-> Galeria Bałtycka

oraz we wszystkich tramwajach na trasie Strzyża PKM <-> Klonowa.

Opinie (103) 10 zablokowanych

  • (11)

    Wniosek jest jeden: zlikwidować pkm

    • 123 70

    • Usunąć budynia (1)

      • 19 11

      • Ok. Ale proszę daj przykład kogoś kto mógłby go zastąpić, hm?

        Serio pytam, bo mimo wszystko nie widzę żadnej alternatywy. Nie jestem fanem budynia ale patrząc w CV ostatnich kandydatów to nie widzę nikogo kto mógłby go zastąpić. Zanim już dacie minusa to proszę napiszcie jakiego kandydata polecacie.

        • 9 4

    • przesiadam się zatem z mojego BMW na komunikację zastępczą

      • 12 2

    • sam siebie zlikwiduj...

      • 11 10

    • Genialne

      Zlikwidować linia za 800 mln zł ot tak - brawo Janusz!

      • 12 3

    • (1)

      Przenieść PKM do Gdyni na Dąbrowę, Chwarzno i Oksywie.

      • 16 1

      • Przenieść PKM na Bojano, Koleczkowo, Szemud, Linia

        • 9 2

    • Powiem więcej

      Zlikwidować całą komunikację miejską i w jej miejsce wprowadzić taką samą zastępczą. Będzie taniej.

      • 23 0

    • (2)

      Tylko Janusz i Jarosław stawia tak szybko wnioski ...
      PKM jest wybudowna na dziesiątki lat , dla naszych dzieci, dla rozwoju dzielnic za miastem - nie dla ciebie ..

      • 8 2

      • Co się tyczy moich dzieci... (1)

        ...to wolałbym, żeby miały stary "wał" do pobiegania, posmakowania tajemnicy, pojeżdżenia na rowerze, zamiast tej kolejki, potrzebnej psu na budę.

        • 3 4

        • Stare to jest twoje myślenie..

          • 0 1

  • (2)

    Super informacja,chyba skorzystam) I dołączę do 3 mln emigrantów....kurcze coś nie wracają....chyba jednak UK i Norwegia to kraje bogatsze od Polski...a tam ponoć 500+ nie ma ale 300 funciaków/koron co miesiąc...raje...

    • 59 23

    • Szkoda, że Niemiec nie ma w polsce

      • 4 8

    • jak to ?! chcesz jechać do tej złej dżenderowej europy, gdzie sodoma i gomora

      i wogle gdzie złe urzędasy uciskają biednych przedsiębiorców?111

      • 0 1

  • najlepsze artykuł dotyczą biletów i taryf.

    ile taryf tyle cen biletów.

    • 91 1

  • (2)

    to po co wydawać kasę na odnowę PKM?, od razu zamknąć i zostawić te busy

    • 94 24

    • dokładnie (1)

      przynajmniej bedzie taniej.

      • 2 2

      • zobaczymy jak wrócą bachory do szkoły i będzie trzeba stać wszędzie w korkach :)

        • 5 1

  • Powyrywać tory (3)

    PKM sprzedać do Zambii

    • 82 10

    • A brudne morze przelać do butelek (2)

      I także wysłać do Zambii

      • 16 2

      • (1)

        Razem z sinicą i meduzami

        • 12 3

        • spoko naleje się czystsza woda wtedy z północnego

          • 4 1

  • Mi się PKM-ka przydała (4)

    Przez turbo prędkość celników po przylocie, uciekł mi autobus do Gdyni. Już chciałem płakać na myśl o wyprawie przez Wrzeszcz na Karwiny a tu PKM-ka za 5 minut i za kilkanaście byłem na miejscu.

    • 88 13

    • wow ty to masz łeb a i historia ciekawa

      • 21 8

    • PKM powinno Ci zapłacić i umieścić tą historię na swojej stronie.

      • 25 6

    • Sprzedasz mi prawa autorskie? Film nakręcę.

      • 7 5

    • Dziękuję za oklaski, wiedziałem że wszystkich wzruszę

      Szydercom polecam podróż z lotniska na Karwiny przez Wrzeszcz, przeżyjecie, zrozumiecie. O ile da się tą patologiczne połączenie zrozumieć

      • 1 0

  • Bałagan biletowy w trójmieście ciągle się powiększa (8)

    Uważam, że problem komunikacji (albo jej braku ) trzeba rozpatrywać szerzej. PKM nigdy nie zdobędzie popularności dopóki nie będzie wchodzić w skład spójnego systemu komunikacji. Po ostatnich cięciach rozkładowych o tak jest to już tylko dojazd do miasta dla mieszkańców okolicznych wiosek, a do tego celu wystarczyłyby busy, po co taka wielomilionowa inwestycja ? Po co bezsensowna estakada tramwajowa na Bretowie, skoro połowa pociągów się tam nie zatrzymuje, a do tego trzeba kupić inny bilet ?

    Komunikacja w całym trójmieście powinna być skonsolidowana w jeden system. Bilety powinny być wydawane tylko przez MZKZG, które powinno pełnić rolę organizatora komunikacji, a gdańskie i gdyńskie zkm, ztm byłyby tylko przewoźnikami. Podobnie jak SKM. Na jednym bilecie (również jednorazowym) powinna być możliwość przejechania np. z Siedlec w Gdańsku na Pogórze w Gdyni. Dzisiaj potrzeba na to 3 różnych biletów... Kupionych od 3 różnych emitentów, inne taryfy, inne metody płatności itd.

    Jeśli chcemy być metropolią, to musimy stworzyć metropolitarną komunikację, ktora jest trzonem każdej dużej aglomeracji. Bez tego mamy zlepek miast, po których najlepiej się poruszać samochodem, nawet pomimo korków i problemów z parkowaniem.

    • 187 7

    • Nie da sie (4)

      • 21 2

      • brakuje 60-70 mln złotych (3)

        to mniej więcej tyle ile zostaje po reformie czyli podwyżce opłat za śmieci.

        • 10 3

        • (1)

          Niczego nie brakuje. Nie dajmy sobie wmawiac, ze nas na cos nie stac, bo okazuje sie, ze pieniedzy jest w brod tylko wydawane sa na pitoly typu stadion albo inne centrum solidarnosci.

          • 22 0

          • Kto od lat w Trójmieście rządzi, ten za to odpowiada

            Nazwiska wszystkim są znane (nie wymieniam, bo ten pieseczkowy portal komentarze z nazwiskami blokuje)

            • 4 0

        • Gdyby był jeden organizator i zarząd zamiast trzech to by nie brakowało ale tez kolesie by nie zarabiali grubej kasy :D

          • 1 0

    • po co taka inwestycja?

      duza inwestycja to duzo duzych wałków dla znajomych. włodek bartosiewicz podlapal w 2008 najlepsza robote swiata - dysponenta miejskiej kasy. kto raz byl przy spotkaniu "starego, gdanskiego biznesu" to wie o czym mowa.

      • 3 0

    • Dobry pomysł. (1)

      Teraz tylko znajdź sposób by nakłonić Budynia,Szkodnika, byłego kudłatego z Sopotu oraz burmistrzów i wójtów pozostałych miast i gmin przy sieci SKM/PKM żeby zrobili SKUTECZNIE taką ściepę by zebrać brakujące 60-70 baniek (jak słusznie zauważył www) i to o ile pamiętam ROCZNIE. Bo rozchodzi się o kasę,a nie o brak organizacji...

      • 1 0

      • Sposób był: ustawa metropolitalna

        Wstrzymana przez rządzącą durnotę, żeby na wsiach gorzej nie było...

        • 3 0

  • Kto za to zapłaci? (5)

    Poza Gdańszczanami?

    • 42 5

    • Budyń i pelo

      • 9 6

    • pisało że ubezpieczone było i stamtąd

      • 5 2

    • kaczor i pisiorowo moherowe

      sa u władzy niech bulą

      • 6 7

    • Sąsiadom trzeba pomóc

      Może Gdynianie?

      • 3 1

    • A kto ma płacić, może Kaszubi, he?

      • 1 0

  • Wychodzi tak naprawdę że cały pomysł metropolitarnej był BEZ SENSU (7)

    bo bez kosztów torów, nasypów i gruntów wystarczy puścić kilka autobusów po ulicy i jeszcze taniej dla pasażerów!!!! gdybych chociaz była to elektryczna PKM a nie spalinowa jak autobus to miało by to trochę plusów dla środowiska a tak to KICHA

    • 92 20

    • Zaraz, zaraz! Jak to bez sensu? (1)

      A posadki, a przytulona kaska? Właśnie, że jak najbardziej z sensem. Tak trzeba działać, rąbać ile wlezie a potem frajernia za to zapłaci. To pewne - jeszcze za to wszyscy zapłacimy, bo _NIC_ na tym świecie nie jest darmo. Zwłaszcza tzw. dofinansowanie z UE. Zwrócimy, z nawiązką, k..m...

      • 27 7

      • Pomimo twojego oczywistego oburzenia z którym każdy sie zgodzi

        To w gruncie rzeczy gadasz bzdury.

        • 8 7

    • Tramwaj

      PKM powinien byc takim szybkim tramwajem, wlaczonym do sieci miejskej. Szkopy mialay dobry POmysl aby to finkcjonowalao jako kolej, ale wtedy powino byc czescia integralna z Kolejka a nie jakas samoistna hybryda, i jechac tak jak bylo w pierwotnych planach na przystanek Zaspa i dalej.

      • 17 2

    • (2)

      Sytuacja identyczna jak z tramwajami w mieście. Koszty budowy i utrzymania ogromne, nieporównywalne z autobusami, ale "cham się uprze i weź mu daj".

      • 10 5

      • a to, że tramwaj w cenie wzkm przewozi dwa razy tyle ludzi? (1)

        może i jest 50% droższy od autobusu, ale pojemniejszy. Przy dłuższych składach tramwajowych wychodzi jeszcze korzystniej

        • 7 0

        • No i nie smrodzi

          Ale Jankom i Januszom zawsze źle

          • 3 0

    • Wychodzi na to że twoja wypowiedź jest BEZ SENSU

      Po pierwsze i przede wszystkim PKM jeździ szybciej na danej trasie niż autobusy
      Po drugie komunikacja zastepcza dotyczy tylko jak czytam 3 przystanków (co z resztą)
      Po trzecie PKM jedzie płynnie od Wreszcza (raz na godzinę z Głównego) do Osowy, Kartuz, Kościerzyny...a tutaj masz przejazdy łaczone na krótkiej trasie
      Po czwarte w komunikacji mieskiej nie chodzi tylko o koszty (bo każda przynosi straty) tylko o komfort mieszkańców...dzięki temu rozwija się miasto, okolice, turystyka
      Ale co ja będę pisał...Janusz wie lepiej...
      Ostatnie pytanie...czy mieszkasz w dzielnicy Gdańska lub Gdyni (ew. na Kaszubach) w okolicy trasy PKM???
      Jeżeli nie, to piszesz o rzeczy która Cię nie dotyczy i skąd możesz wiedzieć czy inwestycja miała czy nie miała sensu???

      • 5 0

  • Zrobić jedno miasto, nie będzie problemu z wspólnym biletem i milionem innych spraw. (22)

    Urzędników ubędzie z 50% - same korzyści na co nam 3 miasta tzn obsługa potrójna ??

    Kiedyś np było WPK i jemu podlegały autobusy, tramwaje, trojlebusy w 3 mieście i co źle było? Nikt nawet nie śnił o problemach z tzw jednym biletem!

    Jeden dyrektor a nie trzech itd.

    To tak w skrócie. / Kasto urzędnicza /

    Oliwa, Sobieszewo, kiedyś odrębne miasta i co? Źle jest ?
    Podobnie w Warszawie, dzisiejsza Warszawa to wiele miast z dawnych lat i źle jest?

    Przestańcie w końcu oblepiać ludzi jak gliztyi na nich zerować pod pozorami waszejNIEZBĘDNOŚCI.

    • 117 7

    • Właśnie wtedy dopiero będzie problem

      Kto będzie rozdzielał stanowiska, Gdańsk Sopot czy Gdynia? Ile tych stanowisk? Podział proporcjonalnie do powierzchni czy ilości mieszkańców, a może do wysokości wpływów z biletów, eeee tzn podatków. Widzisz inny temat te same problemy ;)

      • 6 14

    • To tak jakbyś chciał zrobić nowy POPIS

      to nie przejdzie

      • 3 5

    • A przy okazji nowe miasto złożone z trójmiasta

      Będzie miało ponad 700000 mieszkańców. Będziemy na 3 miejscu w Polsce za W-wą i Krakowem.

      • 15 1

    • Jeszcze nigdy żaden urząd sam się nie zlikwidował

      • 35 1

    • A nazwiemy to to Kaczogrodem! (3)

      A co tam, tak dla jaj!

      • 4 16

      • kacze jaja nie mają zbytu

        • 6 1

      • taka kreskówka była w latach 90...

        Nie pamiętam tytułu

        • 3 2

      • dla mnie może być Kaczogród
        może być nawet
        Wałęsowo albo Macierowo, wszystko mi jedo
        byle nie było tak cholernie pod górkę jak teraz

        • 1 1

    • Próbowano już tego w kilku miejscach za komuny (3)

      Na szybko przychodzi mi do głowy szcz*wnica-Krościenko. W sumie, pod względem położenia i wzajemnego stosunku ludności, miasteczka podobne do Gdańska i Gdyni (oczywiście z uwzględnieniem skali). Efekt: administracja w szcz*wnicy, cała kasa do szcz*wnicy, mieszkańcy Krościenka z kompleksami i wiecznymi pretensjami. W naszym "supermieście" za Krościenko robiłaby Gdynia.

      • 4 2

      • urząd miejski w Sopocie

        U nas sprawa wydaje się oczywista - Sopot, jako centrum, z minimalną liczbą stałych mieszkańców, powinien skupić siedziby najważniejszych urzędów, a poza tym stanowić obszar przeznaczony na turystykę i szkolnictwo (akademiki i internaty w lato miałyby zapewnione obłożenie).

        • 0 3

      • (1)

        Cenzurujecie nazwę geograficzną? No co za żenada...

        • 5 0

        • szcz*w i mirabelki

          podlegają cenzurze

          • 0 0

    • Oliwa, Sobieszewo, kiedyś odrębne miasta i co? Źle jest ? (5)

      Patrząc na oliwski syf i sobieszewski łatany most - owszem.

      Zwłaszcza konfrontując z porządkiem w Pruszczu

      • 1 2

      • gdyby nie bliskość Gdanska to Pruszcz byłby wioseczką (4)

        i - Pruszcz był już dzielnicą Gdańska, nieco się nauczył porządku jak widać.
        I tak w sumie jest dzielnicą Gdańska, sypialnią. - Wybudowano osiedla bo tak zadziałała bliskość Gdańska i to jest ten rozwój.

        Jakby np Sobieszewiak powiedział na świecie czy w Polsce, że jest z Sobieszewa to by od razu dodawał, że tego przy Gdańsku, albo jak Warszawiak z Legionowa, mówiłby, że mieszka w Warszawie - tu Gdańsku:p

        Sobieszewo nie było by nawet w stanie płacić za odśnieżanie do siebie drogi zimą...

        • 6 1

        • (2)

          całe szczęście, że Pruszcz nie jest dzielnicą Gdańska...

          • 1 2

          • Jak by Gdańsk zrobił wam szlaban (1)

            to na kolanach byście do niego weszli.

            • 1 2

            • Oj już się nie zes..j z tym Gdańskiem

              Jak wspaniale jest zarządzany, to po Oruni i Lipcach widać najlepiej

              • 0 1

        • Weź mnie nie rozśmieszaj

          Gdańska nie stać na porządne sprzątanie chodników po zimie w obecnych granicach, a co dopiero, jakby się one miały rozszerzyć

          • 0 0

    • Trójmiasto (3)

      W zasadzie większość moich znajomych mówi że jest z Trójmiasta i tak się czuje. Myślę, że Gdańsk, Gdynia i Sopot są tak silnie ze sobą związane, że już dawno powinny dorobić się wspólnej administracji i gospodarki. Obecne nazwy i obszary powinny zostać jedynie jako historyczna nakładka na wspólny organizm, głownie dla celów turystycznych i nawigacyjnych.

      Sentymenty dotyczące nazw wiążą się dla wielu ludzi jeszcze z okresem przedwojennym, kiedy w Gdańsku rządzili Niemcy a w Gdyni Polacy. Teraz nie ma tego dylematu, co jest cenne i co warto jakoś przypieczętować i utrwalić. Jedno 700-tysięczne miasto zapewne ma więcej do powiedzenia w skali kraju niż 3 pomniejsze miasta.

      Brak wspólnej komunikacji miejskiej, poza SKM, jest od lat największym mankamentem dla nas - mieszkańców trójmiejskiej konurbacji. Kwestia utrzymania trzech odrębnych urzędów miejskich, to dodatkowa sprawa ciążąca na naszych kieszeniach.

      • 4 2

      • Dokładnie tak (2)

        a sentyment można mieć i potem, wielu kocha Oliwę czy Sobieszewo i nikt im tego nie broni a jednocześnie mówią, że są z Gdańska.

        I tak np Gdynianin nazywałby Rębiechowo swoim lotniskiem... Każdy byłby zadowolony.

        albo podpiąć pod Gdańsk np. Gdańsk - Sopot czy Gdańsk-Gdynia, za 50 lat ludzie nie pomyśleli by nawet, że może być inaczej...

        Sopot był częścią WMG nawiasem mówiąc, podobnie jak i inne miasta i wsie z okolicy

        Same korzyści, miliony w kieszeni.

        • 1 2

        • (1)

          pruszcz ( praust ) byl tez juz dzielnica gdanska,
          za nazioli ale byl

          cokolwiek tu napiszemy, oleją
          trzeba inaczej, może przemocą?
          dopiero jak powiesimy kilku buców, jak spalimy kilka budynków
          moze cos sie zmienilo by...

          • 0 2

          • to ja już wolę ....

            ... płacić za te bilety.
            "Wieszanie buców" i podpalenia są może kuszące, ale jednak kłócą się z moim sumieniem.

            W cywilizowanym, demokratycznym (choćby w jakiejś części) państwie, zakłada się stowarzyszenie, które organizuje demonstracje, pikiety, wysyła petycje, wystawia kandydatów na radnych i posłów.

            • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.