• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zawinili kierowcy, stracili piesi

Piotr
19 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Zgodnie z zapowiedzią złożoną w Trojmiasto.pl kilka dni temu, drogowcy usunęli zieloną strzałkę na skrzyżowaniu ul. Morskiej i Trasy Kwiatkowskiego w Gdyni, bo kierowcy powodowali w tym miejscu wypadki. Po zmianie skrócili jednak zielone światło dla pieszych i rowerzystów aż o 50 sekund.



Na problem zwrócił uwagę pan Piotr z Gdyni. Oto jego list:

Czujesz się bezpiecznie na przejściach dla pieszych z zielonymi strzałkami?

Do Trójmiasta powoli przebijają się rozwiązania z cywilizowanej części Europy, gdzie piesi traktowani są priorytetowo, a samochodowy transport indywidualny jest uważany wręcz za zło konieczne (słusznie lub nie - to inna dyskusja). Nasi urzędnicy też zaczynają opowiadać o zielonych miastach, priorytecie dla transportu publicznego i zachęcają do poruszania się rowerem.

Dlatego z wielką radością przeczytałem na portalu Trojmiasto.pl, że skrzyżowanie ul. Kwiatkowskiego z ul. Morską będzie bezpieczniejsze. Regularnie dochodziło tam bowiem do potrąceń. Policja i urzędnicy wiedzą dlaczego: kierowcy wymuszali pierwszeństwo na pieszych i rowerzystach, bo uważali, że zielona strzałka uprawnia ich do wjazdu na skrzyżowanie bez sprawdzenia, czy nikomu nie zagrażają.

Diabeł tkwi w szczegółach



Urzędnicy dostrzegli problem i ucieszyłem się ogromnie, gdy przeczytałem, że to już przeszłość, bo faza świateł została zmieniona i kierowcy nie będą mieli zielonej strzałki, gdy zielone mają piesi i rowerzyści.

Super, prawda? Też tak pomyślałem. Do czasu, aż się tam pojawiłem. Najpierw jako pieszy, potem rowerzysta. Diabeł tkwi bowiem w szczegółach.

Okazało się, że rzeczywiście faza świateł została zmieniona. Jak? Kierowcy jadący od strony obwodnicy nadal mają zieloną strzałkę, która zapala się, gdy zielone mają jadący ul. Morską. Ale piesi i rowerzyści udający się w tym samym kierunku muszą grzecznie czekać, bo mają czerwone. Owa zmiana to skrócenie zielonego dla pieszych i rowerzystów, żeby kierowcy mieli wygodniej! Kto zapłacił za wypadki powodowane przez kierowców? Piesi i rowerzyści. Logiczne, prawda?

Warto dodać, że zielona strzałka w godzinach szczytu praktycznie nic nie daje. Ruch na ul. Morskiej jest tak gęsty, że przejeżdżają na niej jedno-dwa auta. A w tym czasie na przejściu czeka kilku pieszych i rowerzyści. Kogo jest więcej? Kto miał mieć priorytet w poruszaniu? Urzędnicy nie znają odpowiedzi na to pytanie czy znają, tylko co innego mówią, a co innego robią?

Ostatni wypadek w tym miejscu przed zmianą sygnalizacji świetlnej.



Wojciech Folejewski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni: Kierowcy stracili więcej


Wojciech Folejewski. Wojciech Folejewski.
Naszym nadrzędnym celem było podniesienie bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu.

Dla grup sygnalizacyjnych objętych zmianami zostały pomierzone średnie czasy trwania sygnałów zielonych w ciągu dnia (w godzinach 6-22).

Przed zmianami:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 83 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 86 sekund.

Po zmianach:
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla pieszych i rowerzystów: średnio ok. 44 sekundy.
  • Średni czas trwania sygnału zielonego dla strzałki warunkowego skrętu w prawo: średnio ok. 33 sekund.

Analiza tych czasów pokazuje, że średni czas trwania sygnałów spadł o ok. 39 sekund dla pieszych i rowerzystów oraz o ok. 53 sekundy dla pojazdów. Oznacza to spadki o odpowiednio: o ok. 47 proc. i ok. 61 proc. Jak pokazują powyższe dane, grupą, którą więcej "straciła" są kierowcy, a nie rowerzyści i piesi.

Nasze obserwacje w ciągu pierwszych dwóch tygodni funkcjonowania nowego rozwiązania wskazują, że przede wszystkim poprawiło się bezpieczeństwo pieszych, co było naszym priorytetem. Kierowcy bowiem zatrzymują się przed przejściem dla pieszych i przejazdem rowerowym.

Wdrożenie tego rozwiązania wymagało zastosowania kompromisu, w postaci skrócenia czasów trwania sygnałów dla dwóch grup sygnalizacyjnych w taki sposób, by nie spowodować znacznego pogorszenia warunków ruchu dla wszystkich jego uczestników. Wprowadzenie jeszcze większych ograniczeń dla ruchu samochodowego mogłoby spowodować odkładanie się długich kolejek na wlocie Trasy Kwiatkowskiego od strony obwodnicy. A to skutkowałoby pogorszeniem bezpieczeństwa kierowców dojeżdżających do skrzyżowania Trasą Kwiatkowskiego.
Piotr

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (192) 9 zablokowanych

  • Przecież wystarczy tamtędy nie chodzić.

    Niech zobaczą co to znaczy przejście dla pieszych bez pieszych. To im da do myślenia prawda !

    • 6 1

  • Piesi zyskali dzieki temu, ze stracili

    Brawo za logikę! A wczoraj nagroda za zrównoważony transport wpadła - żenada

    • 14 1

  • Opinia wyróżniona

    "Kierowcy stracili więcej" (5)

    To nie jest kwestia tego, ile czasu trwa zielone dla pieszych, tylko ile trzeba na nie czekać (podpowiedź: o 50 sekund więcej niż dotychczas).

    Poza tym jednak pieszemu przejście przez pasy zajmuje jednak znacząco więcej niż samochodowi przejechanie przez skrzyżowanie.

    • 125 16

    • mam pomysł (4)

      jako, że w Gdyni jest już czerwona fala, likwiduje się miejsca parkingowe a zamiast łatania mega dziur w jezdniach stawia się napisy dla dresiarni, ławki usb też już chyba są, wyciąg orczykowy na kamienną górę dla gardzących potem i przedtem - proponuję - uwaga! skrzyżowania z czerwonym światłem dla wszystkich!!!

      • 18 7

      • Ale w Japonii tak jest i spisuje się świetnie (3)

        Są fazy samochodów i potem jest faza wyłącznie pieszych - wszyscy mają czerwone światło a piesi mogą bezpiecznie przez kilka minut przechodzić przez całe skrzyżowanie w dowolnym miejscu, także po skosie. Przykłady: Shibuya Crossing, Shinjuku Crossing i inne, nie tylko w Tokio.

        • 13 3

        • TAM to są wyjatkowe rozwiązania w centrach (2)

          do których i tak tiry i ciężarówki nie wjeżdżają

          • 5 0

          • I słusznie, że nie wjeżdżają. Cywilizowany kraj. (1)

            • 1 1

            • w Holandii sam widziałem

              Ciężarówką z zaopatrzeniem do ścisłego centrum nie wiedziesz - i to nawet przed godz 5-6:00... właściciele sklepów przeładowują wszystko z TiRów na specjalne wózki i ciągną te wagoniki po 400-800m!!!
              tam można.... a TU w Gdańsku i Gdyni nie można?

              • 1 0

  • Przecież to ustalają ludzie którzy nie są pieszymi !

    ich bycie pieszym sprowadza się do przejścia z miejsca postojowego do pracy, domu , sklepu a tam nie ma świateł. Najchętniej zlikwidowali by wszystkie przejścia dla pieszych. Dwa kto ustala rozkład jady komunikacji miejskiej ? Czy ten człowiek (ludzie) jeździli kiedyś komunikacją miejską ?

    • 8 5

  • Przy hali odwrotnie- zawinili piesi, ukarano kierowców. (3)

    • 7 4

    • Czyli bilans wyszedł na zero.

      • 0 2

    • po prostu zmniejszono komfort niektórym kierowcom

      lekceważacym limity prędkości i oczekiwania pieszych, mających prawo czuć się bezpiecznie. NIe snuj narracji z punktu widzenia człowieka przyspawanego mentalnie do fotela kierowcy.

      • 2 2

    • czy ja wiem. do ograniczenia prędkości to jaki promil kierowców się tam stosował?

      no własnie

      • 1 0

  • Krótkie zielone na Karwinach (5)

    Na Wielkopolskiej przy PKM Karwiny zielone dla pieszych pali się przez 19 sekund. Tylko młodzi, dziarscy i sprawni zdążą :-/
    Dla samochodów zielone przez 85 sekund.

    • 7 1

    • (3)

      No i co? Przebieraj szybciej nóżkami..

      • 0 5

      • powiedz to swojej teściowej (2)

        jeśli potrafisz pozostawać w trwałym związku (w co wątpię).

        • 0 0

        • Teściowa to i na czerwonym może przechodzić

          • 3 0

        • A co mnie teściowa obchodzi? Ty swoją pewnie na rękach przenosisz? To biegaj szybko..

          • 0 0

    • Tam jest dwuetapowe przejście.

      Bez problemu przejdziesz przez jedną jezdnię, nawet na czworakach, potem masz do pokonania szerokie przejście zanim dojdziesz do drugiej jezdni, którą też bezproblemowo dokonasz podczas kolejnego zielonego dla pieszych. Obie jezdnię pokonasz spokojnym krokiem, jeśli nie będziesz przy okazji przeglądać s..fona. Wielkopolska jest drogą dojazdową do obwodnicy i ruch jest tam duży. Piesi powinni pamiętać, że istnieją tam żółte przyciski. Po naciśnięciu szybciej zapala się zielone dla pieszych. Niestety, często piesi przebiegają spiesząc się do autobusu, by za chwilę psioczycz na czerwone dla samochodów, bo wstrzymuje ono autobus/trolejbus, w którym się znajdują.

      • 1 0

  • Teraz Gdynia Gdańsk zatrudnią Roberta Korzeniowskiego

    I zrobią szkolenia z szybkiego chodzenia :-)

    Piesi: czeeekajcie sobie na zielone a jak już jest to szybciutko przechodźcie , święta przepustowość i wygoda kierowców przede wszystkim ...

    • 6 2

  • Oceń... (1)

    Opis Pana dyrektora mnie powalił. Kto stracił, a kto więcej stracił...
    Zamiast podejść do tematu zdroworozsądkowo to lepiej pójść na łatwiznę- wszystkim zabrać i do przodu... Hmmm czym teraz by się zająć? Typowe podejście urzędasów! Postawić kilku obserwatorów, niech rejestrują, notują, pytają i dokumentują, później do wniosków.

    • 8 1

    • Najlepiej to byloby tam wszystko zaorac i posadzic kartofle. Zadnej ulicy i zadnego przejscia.

      • 0 1

  • to jednoznacznie pokazuje jaki stosunek mają aparatczycy do zwykłych ludzi

    • 8 2

  • Wniosek dla kierowców: róbcie co chcecie na przejściach dla pieszych, w razie czego pieszych usuną żeby nie przeszkadzali.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane