Fakty i opinie

Zmierzą temperaturę w tramwajach

Pasażerowie często narzekają na źle dopasowaną temperaturę w tramwajach. Dlatego w 20 pojazdach zostaną zamontowane urządzenia do pomiaru temperatury, by sprawdzić, czy nie należy jej ustawiać inaczej.
Pasażerowie często narzekają na źle dopasowaną temperaturę w tramwajach. Dlatego w 20 pojazdach zostaną zamontowane urządzenia do pomiaru temperatury, by sprawdzić, czy nie należy jej ustawiać inaczej. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl

W 20 tramwajach kursujących po Gdańsku zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. Będą one zbierały dane o różnych porach dnia przez okrągły rok. Wyniki pozwolą ocenić, czy istnieje potrzeba regulacji temperatury w pojazdach.



Gdy podróżujesz tramwajem zwykle jest ci:

za ciepło, bez względu na porę roku 22%
prawie zawsze za zimno 10%
raz za gorąco, innym razem za chłodno, kiedy indziej w sam raz 50%
zwykle temperatura jest optymalna 13%
nie zwracam na to uwagi 5%
zakończona Łącznie głosów: 1804
Zimą i latem, jak bumerang, wraca temat rzekomego nieużywania lub nadużywania klimatyzacji przez kierowców i motorniczych. Wytyczne dla prowadzących pojazdy należące do spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje (wcześniej ZKM Gdańsk) są jasne. Zimą w pojeździe ma być 18 st. C, a latem temperatura ma być o dwa stopnie wyższa.

O tym, że wrażenia z odczuwania gorąca bądź zimna są subiektywne, świadczy chociażby strój pasażerów w komunikacji miejskiej. Zimą niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, że w tym samym pojeździe jedna osoba ma kurtkę zapiętą pod szyję, na głowie czapkę i jest opatulona szalem, a inna, nie dość, że pozbyła się już garderoby z głowy i okolic szyi, to jeszcze po pewnym czasie zdejmuje kurtkę, a na sam widok tej pierwszej zaczyna oblewać się potem.

Również latem nie brakuje skrajnych opinii, że klimatyzacja w tramwaju czy autobusie jest źle ustawiona i jednych zanadto chłodzi, a innym wciąż jest za gorąco.

- Rzeczywiście, zdarzają się skargi pasażerów na zbyt wysoką temperaturę zimą, a zbyt niską latem, dlatego chcemy sprawdzić, jak dokładnie wygląda rozkład temperatury w tramwajach - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
W tym celu, w najbliższych miesiącach, w 20 wagonach zamontowane zostaną urządzenia do pomiaru temperatury. System zostanie zamontowany w każdym modelu tramwaju, jaki kursuje po Gdańsku i będzie zbierał dane przez 12 miesięcy. Wyniki trafiać będą na specjalnie w tym celu utworzony portal, ale nie będą niestety powszechnie dostępne.

- Pozwolą ustalić, czy istnieje potrzeba wyregulowania temperatury w pojazdach - mówi Mongird.
Oferty w przetargu można składać do 2 marca. Zwycięska firma będzie miała trzy miesiące na montaż urządzeń, stworzenie portalu i przeszkolenie pracowników GAiT. Potem, przez rok, dane będą zbierane i nastąpi demontaż urządzeń.

Opinie (149)

  • jeszcze hałas niech sprawdzą (7)

    w autobusach też

    • 52 9

    • Ciepło, hałas i zimno da się znieść. Ja zrezygnowałem z komunikacji miejskie z powodu braku higieny u osób nią podróżujących. Czasem tak dawało w nos, że pieszo do domu wracałem.
      Teraz autko i czuję się jak cywilizowany człowiek.

      • 17 4

    • dobre

      Czy to pomysł łubudubu prezesika lisickiego tylko kasę wydawać a złomy i tak dalej awarie

      • 4 0

    • ZA ZIMNO (3)

      za zimno jest latem gd jest upał (cudowny i wyczekany a jakże rzadko spotykany) i cholera w tramwaju lodówka- TOTALNA SKRAJNOŚĆ,
      pół biedy jak sie jedzie kilka przystanków, gorzej jak podróżujemy przec cały gdansk (jak ja do pracy ze Stogów do Jelitkowa, podroz ok 50min) to wchodząc w sukience letniej pod koniec podrozy zamarzam i zakladam sweter ktory pozniej mi zawadza w upale !!! trzeba WYPOŚRODKOWAC temperature

      • 7 1

      • Mnie w letniej sukience wcale nie jest za zimno! (1)

        • 2 3

        • ogól plecy i nogi

          • 7 1

      • Napisz kiedy bedziesz jechać w tej zwiewnej, letniej sukience to wsiąde popatrzeć;)

        • 0 0

    • w tyłek

      Niech sobie termometr wsadzą.

      • 4 1

  • Najpierw naprawcie je a potem badajcie, hehe

    • 92 4

  • Bardziej by się przydały (3)

    Czujniki pomiaru smrodu ;) Pasażerów oczywiście

    • 154 3

    • 2 czujniki temperatury i klima ustawiona z zautomatu (1)

      Zimą na 15 latem na 20 stopni

      • 8 0

      • 15 jest za mało. 18 to ambitny plan.

        • 1 1

    • to sie zacznij myc i nie beda potrzebne

      • 2 4

  • Ha ha kupa śmiechu! (4)

    Trzeba bylo sprawdzać w mrozach a nie teraz dopiero.

    • 119 9

    • Czytanie ze zrozumieniem nie jest twoją mocnæ stroną (3)

      Czujniki zamontują dopiero za kilka miesięcy po przetargu i bedą sprawdzać 12 miesięcy czyli na mrozy się złapią.

      • 11 4

      • a myślenie twoją (2)

        skargi są od dawna, "czujniki" zwane przez większość mieszkańców planety termometrami od jakichś dwustu lat kosztują grosze i można je zamontować na gumę do żucia. Bardziej nowoczesne rozwiązania typu DHT11 z zapisem pomiaru na kartę SD to koszt kilkunastu złotych.
        Zasłanianie się przetargami, procedurami i ogólną degrengoladą to jest właśnie ten powód do śmiechu.

        • 22 0

        • (1)

          Ale się nie da! A w ogóle to amerykańscy naukowcy, niemieccy inżynierowie oraz Rosyjscy Wojskowi stwierdzili, iż fale podczerwieni gotują jajka facetom robiąc ich bezpłodnymi, a kobiety przestają nosić bieliznę. Syndrom zwany przegrzanym tramwajem.
          Maksymalne wachania temperatur oraz szeroko rozpowszechnione kultury w naszych tramwajach sprawiły, iż wielu naukowców ściągało do naszego kraju z całego świata.
          Dziś wiemy, iż tylko regularnie przeprowadzane badania temperatur i zawartości powietrza w traumwajach mogą uchronić nas przed wieloma społecznie szkodliwymi sutkami.

          • 3 0

          • No tak, sutkami to na pewno :-)

            • 3 0

  • (8)

    Problem wraca jak bumerang, w każde lato w pojazdach jest piekarnik. Nauczyć kierowców używania należałoby.

    • 47 13

    • (2)

      a pasażerów nie otwierania okien w pojazdach z klimatyzacją

      • 31 0

      • (1)

        A nie są zablokowane wtedy?

        • 3 2

        • latem w tramwajach jest lodówka

          a zimą piekarnik

          • 3 1

    • Górnytaras (2)

      Piekarnik to bywa zimą (w nowych tramach, w starych zimno), a latem bałwany włączają klimę na 18 stopni a ty w krótkich spodenkach i rękawkach.

      • 13 1

      • dokładnie nic dodac nic ująć

        • 4 0

      • Ogarnij sie troche:) albo nie pisz postow skoro nie masz ziellonego pojecia:).W tramwaju motoorniczy moze tylko wlaczyc lub wylaczyc ogrzewanie/klimatyzacje.Nie moze ustawiac temperatury:) Cala wina.lezy po stroniw.chorych przepisow

        • 1 0

    • nie, latem jest lodówka, a zimą piekarnik. Co za idiotyzm z tymi 18 st. zimą, gdy wszyscy pasażerowie są w zimowych kurtkach? i 10 st. to za dużo. Najlepiej wcale nie ogrzewać.

      • 4 4

    • koszty

      Na grzanie zima a na klime latem placi pasazer

      • 0 0

  • (4)

    O godz 5.30 zawsze b.zimmo

    • 55 0

    • (2)

      pozwolę sobie nie zgodzić się z przedmówcą, gdyż mam inne doświadczenia

      • 2 7

      • Jasne.. (1)

        Motorniczy i kierowca wstaje i przychodzi do pracy wcześniej o godzinę by nagrzać pojazd.Pierwsze składy jednak powinny o 5:30 już nagrzane..

        • 5 0

        • nie wiem jak z motorniczymi, ale kierowcy PKSów stanowczo tak robili

          • 1 0

    • zimno w tramwajach

      Jeździłam ok 8 jak były mrozy, w tramwajach było zimno, natomiast w autobusach zawsze była optymalna temperatura.

      • 4 0

  • Nie jezdze

    komunikacja miejska,ale moze pomoglbym zkm czy tam gait czy jak ich zwac i sie przejade,ale nie tak zeby tylko byc ale puszcze baka i pszczolke maje,ale bedzie cieplo...

    Potem na stronach trojmiasta i innych wiodacych portali pochwala sie o jaka temperatura o jak komfortowo

    • 8 4

  • Dobre! (7)

    Zimą 18 st w tramwaju? W Swingu może i to możliwe ale nie w tych niemieckich złomach. Tam jak do 5 nagrzeje to sukces. Na więcej po prostu nie ma szans bo nagrzewnic jest za mało i są za słabe. O 105 nawet nie wspomnę bo wszystkie po remontach utraciły dobre grzejniki na rzecz kilku kiepskich dmuchaw.

    • 65 8

    • (1)

      I dobrze, 18 stopni to byłby upał zimą i wymuszalby rozebranie się po wejściu.
      Jak jestem ubrany na mróz (bo przecież poruszam się na dworze) to nie chcę, żeby w tramwaju było 18 stopni.

      • 37 3

      • zimą piekarnik, ze trzeba się rozbierac

        latem lodówka, że trzeba się ubierać

        zimą wystarczy 10 -15 st C

        latem wystarczy obniżać temperaturę do 22 st C

        • 14 0

    • a po co 18 zimą w tramwaju? (2)

      za dużo! przecież w kurtce się jest, a nie na krótkim rękawku

      • 35 1

      • Dokładnie ... pewnie 15 by wystarczyło ....

        Dodajmy że głupio ustawiony czujnik każe grzać, a tu np. za oknem dogrzewające słoneczko (wiosna/jesień).

        • 9 0

      • ma być 18, bo BHP wymaga odpowiedniej temperatury w miejscu pracy

        a w tramwajach zdarza się spotkać osoby pracujące

        • 0 0

    • I szatnie na wejściu do tramwaju z opłatą 2 zł i wydawanym numerkiem.
      Brawo!

      • 20 0

    • Temperatura nie powinna różnić się bardziej niż o 10 stopni

      W przeciwnym razie ludzie albo muszą się rozbierać albo się pocą i jest smród w pojazdach. I wychodząc z tramwaju będąc mokrym od potu łatwo się przeziębić. Temperatura 18 stopni gdy na zewnątrz jest w okolicach zera to przesada.

      • 2 0

  • Zbadają, czy zmierzą?

    Zbadają?? Chyba lepiej byłoby gdyby zmierzyli. ;)

    • 38 1

  • urządzenie do pomiaru temperatury nazywa się.... (3)

    termometr! :)
    czyli zamontują termometry...

    • 75 3

    • Ale termometr z funkcją zapisu temperatury i godziny to może być już urządzenie. (2)

      Z resztą urządzenie brzmi poważniej A co za tym idzie jest drożdże do kupienia i wypożyczenia.

      • 15 1

      • i można zrobić fajny przetarg :) (1)

        • 11 0

        • Z odpowiednimi wytycznymi gdzie tylko jeden oferent spełnia warunki.

          • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.