Fakty i opinie

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. fot. kk/Trojmiasto.pl

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

tak, piesi i tak ich nie przestrzegają, a wstrzymują ruch tramwajowy 78%
tak, ale wyłącznie tam, gdzie ruch tramwajów jest niewielki 10%
nie, to zwiększy ryzyko wypadków 8%
nie, należy wręcz zamontować więcej sygnalizatorów tego typu 4%
zakończona Łącznie głosów: 1340
Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. fot. kk/Trojmiasto.pl
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. fot. Jacek Szmagliński/PSSTM
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • xxx (2)

    Alleluja

    • 89 10

    • Popieram, dobry to pomysł. (1)

      Ale za prawdę powiadam wam, że nie do każdego pieszego przekaz "uwaga tramwaj" dociera. Proponuje instalować opuszczane szlabany, które by opadały przed przejazdem tramwaju.

      • 11 1

      • miejmy tylko nadzieję, że zdejmą światła w całym mieście tam gdzie nie jest to potrzebne...

        a nie tylko na wybranych trasach...

        to interesujące, bo parę miesięcy temu coś o tym pisałem przy podobnej okazji...

        np. na chełmie większość przejazdów jest ze światłami na torach, ale kawałek dalej w stronę pętli łostowickiej świateł już nie ma ;)

        czy był JAKIKOLWIEK przypadek śmiertelny,albo nawet potrącenie pieszego przez tramwaj na trasie tramwai jeżdżących na chełm?
        z tego co wiem, to nie...
        był raz przypadek że jakaś kretynka wpakowała się autem pod wagon na wysokości stacji BP...
        o tym było głośno wszędzie, chociaż nikomu nic się nie stało - zakładam więc, że potrącenia pieszych były by równie nagłośnione :) - więc nie było...

        skoro nie było, to po *(%!@#&* te światła skoro ludzie chodzą po praktycznie całym torowisku na wysokości przystanków?!

        • 1 0

  • I bardzo dobrze! (9)

    Powinno być więcej typowych sygnalizatorów tramwajowych dwukomorowych (czyli znane migające żółte gdy tramwaju nie mai czerwone gdy jedzie) także przy wielu skrzyżowaniach z ciągami samochodowymi (dla bezpieczeństwa zostawić jak jest przy najbardziej obciążonych,ale podregulować cykle na korzyść tramwaju). A pieszych naprawdę szlag nie trafi jak chwilę dłużej poczekają aż tramwaj przejedzie,bo więcej osób (w tramwaju) skorzysta (a także część z tych pieszych jak wsiądą do tramwaju). W końcu tramwaj powinien być najbardziej uprzywilejowanym środkiem transportu wewnątrz miasta!

    • 186 8

    • (1)

      A nie metro?

      • 2 13

      • Metra nie mamy,jest tylko SKM.

        Poza tym tu mowy nie ma o uprzywilejowaniu,bo linia 250 jest prawie całkowicie bezkolizyjna z innymi środkami transportu (prawie,bo jest taki niechlubny wyjątek jak Pucka w Gdyni,ale przecież pociąg ma - dzięki szlabanom - bezwzględne pierwszeństwo).

        • 20 1

    • jak tak dalej pójdzie to mozę za kilka, kilkanaście lat (3)

      osiągniemy podejście jakie w wielu cywilizowanych i niecywilizowanych krajach panuje od dziesiątek lat - czyli jak najmniej sterowania i sygnalizacji tam gdzie jest to niepotrzebne. A pieszy może się poruszać wszędzie pod warunkiem, że nie robi zagrożenia dla ruchu samochodowego - jest czerwone ale pusta droga, można przechodzić
      Trzeba tylko ludziom z głów wybić mentalność homo sovieticus a milicji po prostu zakazać represjonowania i nękania mandatami za postępowanie nie szkodzące nikomu (przejście na czerwonym na pustej drodze czy chociażby mandaty za niezapięte pasy), naprawdę są poważniejsze wykroczenia i przestępstwa.

      • 13 2

      • ładnie przemyciłeś niezapinanie pasów bezpieczeństwa (2)

        problem z niezapinaniem pasów jest taki, że jak nie zapniesz i w trakcie wypadku wystrzelisz z samochodu i wpadniesz na kogoś lub coś, to możesz komuś/czemuś zrobić krzywdę, a to by już była szkoda.

        • 6 1

        • chyba naoglądałeś się zbyt dużo filmów typu "oszukać przeznaczenie" (1)

          A jak w czasie wypadku z kieszeni wypadnie mi np zapalniczka i wyleci z samochodu i lecąc uderzy w metalową powierzchnię kamieniem powodując powstanie iskry, która zapali rozlane paliwo - to dopiero mogę komuś krzywdę zrobić. Ale zapalniczka legalnie bez pasów w kieszeni jechała.
          Każdy ma swój rozum. Jak będę jechać dalej, szybciej to zapnę pasy. Ale w tej chwili muszę to robić nawet na drodze osiedlowej gdzie jadę z prędkością 30 km/h albo wracając ze stacji paliw 500m od domu - inaczej narażam się na mandat.

          • 1 2

          • koleś, ogarnij się

            kolega mojej znajomej myślał tak samo jak ty i jadąc 500m na swoim skuterze stwierdził, że nie potrzebuje kasku. tak się składa, ze miał wypadek, którego nie przeżył.

            • 1 0

    • stracą za to pasażerowie tramwaju, gdy zechcą wysiąść i dalej na nogach (1)

      • 0 6

      • WUT?!

        Dlaczego? Ja się cieszę, że nie będę musiał szukać najpierw policji, a potem tramwaju żeby przejść przez przejście.

        • 6 0

    • I bardzo dobrze!

      Przetlumacz na polski; "i nie mai czerwone gdy jedzie" bo nie kumam, a matury na 30% tez nie mam.

      • 1 0

  • (6)

    Co na to redaktor Naskret i teoria tkanki miejskiej?

    • 89 12

    • (5)

      No wlasnie mialem to samo napisać i jego chore wizje co do Podwala Przedmiejskiego i zrobienia tam 10 sygnalizacji zamiast istniejących tuneli

      • 30 24

      • To nie jest jego wizja, tylko wizja ludzi myslacych (2)

        Podwale rujnuje Srodmiescie, a jego rola komunikacyjna po wybodowaniu innych drog powinna zostac ograniczona do ulicy miejskiej.

        Po twojej wypowiedzi jednak sadze, ze nie ogarniesz i tak, co to znaczy. Idz postac w korku.

        • 31 20

        • Ja nie ogarniam co to jest wybodowanie.

          Czy to ma jakiś związek z prędkością transmisji sygnału?

          • 9 3

        • Po wybudowaniu jakich drog rzekomo ? Jak na razie to widzę lobby deweloperów co maja chrapkę na to i nic wiecej, poza tym jest to droga wylotowa z miasta. A zrujnowala to raczej Nowa Slowackiego i ekrany po 5 metrow

          • 11 4

      • (1)

        Na Kartuskiej likwidują, na Alei Zwyciestwa chcą, a na Podwalu chcą postawić co 200 metrow przy dużym ruchu pieszych i tramwaj zamiast plynnie jechac to będzie stal co kawalek. Chore

        • 5 1

        • Są trzy poziomy przejść dla pieszych, kolejność od najbardziej "tkankowego" po najmniej:

          - przejście bez sygnalizacji,
          - przejście z sygnalizacją,
          - przejście wielopoziomowe.

          W obu przypadkach pniemy się w górę przyjacielu.

          • 2 3

  • (2)

    A gdzie w ankiecie tramwaje i tak nie zawsze przestrzegają świateł i jadą na czerwonym?

    • 41 31

    • skrócą czas z 1min (1)

      do 10sek od przystanku do przystanku wiec nic dziwnego ze tramwaje jada na czerwonym

      • 0 0

      • Jakby tramwaje nie zatrzymywały się na przystankach można by jeszcze bardziej
        skrócić czas przejazdu :/

        • 5 0

  • i bardzo dobrze (4)

    Na zachodzie to norma. Kiedy tramwaj na południe

    • 47 6

    • my już tego nie doczekamy

      najpierw kilka mieszkań dla budynia

      • 15 8

    • (2)

      Gdyby zamiast nowej bulońskiej południowej w całości, wybudowali ją etapami czyli najpierw tramwaj z pojazdami plus chodniki i ścieżki rowerowe, a w drugim etapie jezdnia wzdłuż torowiska to moznavy szybciej odkorkowac poludnie

      • 5 2

      • po co w ogole droga (1)

        teraz jej nie ma - ludzie zyja. Zbudowac szybki tramwaj (10 minut do Wrzeszcza) i po co samochod?

        • 9 3

        • bo tłuku niektórzy ludzie maja wiele czynności do wykonania w krótkim czasie

          • 0 1

  • Foto KK - czyli kto? (6)

    Kto wstydzi się takich amatorskich zdjęć zrobionych po ciemku z ręki bez statywu? Czy inicjały KK oznacza piszącego - Krzysztofa Koprowskiego? Widać że foto zrobione na szybkiego bo potrzebne były zapewne do artykułu?

    • 8 43

    • Tutaj nawet pod artykułami nie przyznaja sie do swoich wypocin.

      • 6 13

    • KK to skrót od Kościół Katolicki

      • 8 7

    • Oplujesz się

      • 5 2

    • No zagadka Sfinksa po prostu

      • 6 0

    • Ze statywu nie zlapalbys na zdjeciu tramwaju na czasie dluzszym od 1 sekundy. Pozostaje wiec podbijac ISO, co nie w kazdym aparacie dobrze wychodzi.

      • 0 0

    • to może zainwestuj w okulary

      jeśli tak cie zdjecia w oczy kluja

      • 2 0

  • najlepiej (3)

    usuncie sygnazilacje wszedzie, w piz*u

    • 36 12

    • I plus nałożyć totalnie na całe miasto ograniczenie 40km/h. (1)

      To okazało by się że da się jeździć i SZYBCIEJ i KRÓCEJ.
      Ale aby to zrozumieć trzeba mieć szerszy ogląd zagadnień transportu miejskiego.

      • 17 4

      • PLUS zlikwidować dużą część skrzyżowań z pierwszeństwem na rzecz równorzędnych

        • 7 9

    • Mhm i wtedy Zenek nie wiedziałbyś jak jeździć

      • 1 0

  • (3)

    W dojczlandach to piesi przechodza gdzie chca i jak chca a czerwone swiatlo nie jest nakazem. W polszy przejdz o 2 w nocy przez najmniej ruchliwa ulice na czerwonym. Zaraz sie znajda stroze prawa i mandacik do statystyk.

    • 85 20

    • i też pchają sie przez środek ronda o zmroku, w deszczu?

      • 4 3

    • Potwierdzam (1)

      Dostalem mandat w wysokosci 100zł za przejscie polowy jezdni na czerwonym swietle..

      • 2 0

      • nie jesteś sam, nic nie jechało, żadnego auta nie było w zasięgu wzroku, ale dwóch gliniarzy wyskoczyło jak diabeł z pudełka (patrol pieszy) i od razu wypisywać mandat za stworzenie zagrożenia ... Skrajna głupota.

        • 3 0

  • A auta i ułatwienia...

    To może pomyślcie jeszcze nad sekundnikami dla samochodów przy zmianie świateł z czerwonego na zielone i odwrotnie. Przynajmniej na głównych drogach.
    Tramwaje juz takie mają...

    Droga redakcjo, macie bojowe zadanie aby naświetlić ten temat urzędnikom.
    Bo kto jak nie Wy ?

    • 51 12

  • Mogliby jeszcze (3)

    to samo zrobić na drogach, jest mnóstwo zbędnych sygnalizatorów, które wydłużają jazdę samochodem. Ten, kto jest odpowiedzialny za ruch w Gdańsku (inżynier ruchu się to chyba nazywa), wykonuje słabą robotę...

    • 68 22

    • O godzinach nocnych nie wspomnę

      • 30 2

    • Jest po prostu za dużo sygnalizatorów (1)

      bez nich, na zasadach ogólnych, wszyscy też sobie poradzą: kierowcy, rowerzyści i piesi - pod warunkiem że wszyscy włączą myślenie. Urzędnicy mogą się "wykazać" na inne sposoby niż stawiając urządzenia do tresury na każdym rogu.

      • 22 1

      • Czasami, tak bez bicia nienawiścią do

        wspomnianych inżynierów ruchu ale mam wrażenie że lepiej by to wszystko ustawił kombajnista który jeździ po polu. Naprawdę mamy już teraz całkiem niezłą infrastrukturę. Brakuje tylko dopracowania min. sygnalizacji i jej cyklów. Panowie Jest się czym wykazać więc do roboty i powodzenia. To o czym jest ten artykuł to krok w dobrą stronę ale nie zasypiajcie!

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.