Fakty i opinie

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. fot. kk/Trojmiasto.pl

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

tak, piesi i tak ich nie przestrzegają, a wstrzymują ruch tramwajowy 78%
tak, ale wyłącznie tam, gdzie ruch tramwajów jest niewielki 10%
nie, to zwiększy ryzyko wypadków 8%
nie, należy wręcz zamontować więcej sygnalizatorów tego typu 4%
zakończona Łącznie głosów: 1340
Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. fot. kk/Trojmiasto.pl
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. fot. Krzysztof Koprowski/Trojmiasto.pl
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. fot. Jacek Szmagliński/PSSTM
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Wy B_ _ _ _ Y z ZKM to może i 168 (3)

    Ile pieniędzy i czasu się traci bo 168 jadąc z/do Wrzeszcza objeżdża 4 przystanki - 2x Emaus i 2x Siedlce oczywiście wszystkie przystanki w odległości kilkudziesięciu metrów od siebie i wszystkie w zasięgu wzroku łącznie z nowa pętlą Siedlce, dodatkowo po drodze oczywiście !!! przynajmniej 3 x sygnalizacja świetlana. Czy nie może od razu jadąc z góry skręcać w Kartuską i zatrzymywać sie na Emaus przy małej piekarni. Co to za kretyn z ZKM wymyslił, ile to paliwa !, czasu !!, blokowania skrzyżowania Kartuska Łostowicka !!! zużycia autobusów !!!! oraz nerwów kierowców !!!!!. Nie przeklinam i nie wyzywam na forach ale tu nie mam sił na popie...... kretynów z ZKM. To sprawa dla prokuratury o niegospodarność.

    • 2 3

    • ZKM wykonuje zlecenie przewozu a ZTM wymyśla takie cyrki. Też nie przeklinam ale ZTM to po...y.

      • 0 0

    • Zły adresat! Pocisz się a nie wiesz do kogo! Winny jest ZTM a nie ZKM!

      • 0 0

    • Przystanek tramwajowy emaus

      Przystanek ten by rozladowal ruch na siedlcach, ludzie mogliby sie przesiasc przy malej piekarni a 168nie musial by krecic kolek.. ale oczywiscie nikt o tym wczesniej nie pomyslal.. mam nadzieje ze powstanie przystanku emaus jest realne w najblizszych latach..

      • 2 0

  • I bardzo dobrze! (9)

    Powinno być więcej typowych sygnalizatorów tramwajowych dwukomorowych (czyli znane migające żółte gdy tramwaju nie mai czerwone gdy jedzie) także przy wielu skrzyżowaniach z ciągami samochodowymi (dla bezpieczeństwa zostawić jak jest przy najbardziej obciążonych,ale podregulować cykle na korzyść tramwaju). A pieszych naprawdę szlag nie trafi jak chwilę dłużej poczekają aż tramwaj przejedzie,bo więcej osób (w tramwaju) skorzysta (a także część z tych pieszych jak wsiądą do tramwaju). W końcu tramwaj powinien być najbardziej uprzywilejowanym środkiem transportu wewnątrz miasta!

    • 186 8

    • jak tak dalej pójdzie to mozę za kilka, kilkanaście lat (3)

      osiągniemy podejście jakie w wielu cywilizowanych i niecywilizowanych krajach panuje od dziesiątek lat - czyli jak najmniej sterowania i sygnalizacji tam gdzie jest to niepotrzebne. A pieszy może się poruszać wszędzie pod warunkiem, że nie robi zagrożenia dla ruchu samochodowego - jest czerwone ale pusta droga, można przechodzić
      Trzeba tylko ludziom z głów wybić mentalność homo sovieticus a milicji po prostu zakazać represjonowania i nękania mandatami za postępowanie nie szkodzące nikomu (przejście na czerwonym na pustej drodze czy chociażby mandaty za niezapięte pasy), naprawdę są poważniejsze wykroczenia i przestępstwa.

      • 13 2

      • ładnie przemyciłeś niezapinanie pasów bezpieczeństwa (2)

        problem z niezapinaniem pasów jest taki, że jak nie zapniesz i w trakcie wypadku wystrzelisz z samochodu i wpadniesz na kogoś lub coś, to możesz komuś/czemuś zrobić krzywdę, a to by już była szkoda.

        • 6 1

        • chyba naoglądałeś się zbyt dużo filmów typu "oszukać przeznaczenie" (1)

          A jak w czasie wypadku z kieszeni wypadnie mi np zapalniczka i wyleci z samochodu i lecąc uderzy w metalową powierzchnię kamieniem powodując powstanie iskry, która zapali rozlane paliwo - to dopiero mogę komuś krzywdę zrobić. Ale zapalniczka legalnie bez pasów w kieszeni jechała.
          Każdy ma swój rozum. Jak będę jechać dalej, szybciej to zapnę pasy. Ale w tej chwili muszę to robić nawet na drodze osiedlowej gdzie jadę z prędkością 30 km/h albo wracając ze stacji paliw 500m od domu - inaczej narażam się na mandat.

          • 1 2

          • koleś, ogarnij się

            kolega mojej znajomej myślał tak samo jak ty i jadąc 500m na swoim skuterze stwierdził, że nie potrzebuje kasku. tak się składa, ze miał wypadek, którego nie przeżył.

            • 1 0

    • I bardzo dobrze!

      Przetlumacz na polski; "i nie mai czerwone gdy jedzie" bo nie kumam, a matury na 30% tez nie mam.

      • 1 0

    • stracą za to pasażerowie tramwaju, gdy zechcą wysiąść i dalej na nogach (1)

      • 0 6

      • WUT?!

        Dlaczego? Ja się cieszę, że nie będę musiał szukać najpierw policji, a potem tramwaju żeby przejść przez przejście.

        • 6 0

    • (1)

      A nie metro?

      • 2 13

      • Metra nie mamy,jest tylko SKM.

        Poza tym tu mowy nie ma o uprzywilejowaniu,bo linia 250 jest prawie całkowicie bezkolizyjna z innymi środkami transportu (prawie,bo jest taki niechlubny wyjątek jak Pucka w Gdyni,ale przecież pociąg ma - dzięki szlabanom - bezwzględne pierwszeństwo).

        • 20 1

  • rety, to oznacza że do komunikacji zbiorowej się dopłaca?

    To ja chcę żeby do moich przejazdów taksówką też dopłacali.

    • 0 0

  • Co ma tunel pod Martwą Wisłą z ruchem autobusowym na Hucisku? (3)

    Nic. Lobby samochodowe (ZDiZ i BRG) każe czekać, aż oni coś dostaną. Ale jeśli zmiana priorytetów na Hucisku spowolni ruch autobusów, to rozwiązaniem jest wydzielenie tam jednego pasa dla autobusów - będzie znacznie szybciej. A Nowe Podwale Grodzkie to kolejny sukces BRG w walce o miasto wyłącznie dla kierowców.

    • 6 2

    • BRG to jest szkodnik nad szkodniki.
      Nakładem setek milionów złotych wyremontowano tory do Tczewa,a właśnie wtedy oni wymyślili zburzenie połowy domów na Oruni i budowę szosy równoległej do Traktu św.Wojciecha.Chyba tylko po to,aby zniechęcić ludzi do korzystania z dojazdu SKM.

      • 1 0

    • no i nie zapomnij dodać pasek dla rowerów (1)

      no bo za czyje pieniądze te drogi są budowane!!!

      • 0 1

      • no właśnie, za czyje?

        Bo miasto nie pobiera ani akcyzy, ani podatku drogowego.

        • 0 0

  • Panie red. Koprowski. (3)

    Pisał pan dobrze o ruchu drogowym i chciałbym czytać to co pan pisze. Ale pan zamieszcza też fotografie własne. Na trzeciej z podpisem "Cykl świateł na Hucisku..." widzimy fotomontaż z tramwajami jeżdżącymi chyba uliczką bastion świętej Elżbiety albo z budynkiem Nowego Ratusza ( stary Żak ) przeniesionym na skwerek przy Targu Rybnym. Panie redaktorze. Idiotów to my mamy w kraju, w nowym rządzie i w naszej radzie miejskiej dostatek. Dlaczego wpisuje się pan na tę listę takimi fotograficznym idiotyzmami?

    • 4 7

    • (2)

      Proponuję sloiku, byś wybrał się w teren nim zaczniesz bawić się w Macierewicza.

      • 1 2

      • Nie miałem racji.

        Fotografia nie jest zmontowana. Obiektywy aparatów wprowadzają w błąd. Dlatego takie zdjęcia nie powinny ilustrować artykułu. Pozdrawiam dobrze piszącego redaktora.

        • 0 0

      • Grzeczniej proszę.

        Ja słoik, ja? Jako dzieciak chodziłem bawić się "na gruzy" powojennego Gdańska, a tramwajem jeździłem przez Długą do pętli na Targu Drzewnym. Budynki na fotografii zostały sfotografowane z miejsca przed kościołem św. Elżbiety. Po lewej narożnik "domu partii". Na wypadkach lotniczych znam się tyle co Macierewicz ale tramwaje wyjeżdżające prosto z tego kościoła i pędzące wprost na bastion św. Elżbiety umiem ocenić. W przeciwieństwie do Pana panie redaktorze. PS. Tego drugiego krytyka pańskich fotek podpisanych KK. też Pan skrytykował. Doceniam reakcję. Ale te tramwaje z nieba?

        • 0 2

  • PASKA

    Droga redakcjo i czytelnicy dzis dzieki takiemu udogodnienu prawie zgineła matka z dzieckiem. Brakuje w tym udogodnieniu jednej małej konsekwencji. Światła dla pieszych nadal funkcjonują na przejsciu przez torowisko. Ludzie mają zielone a tramwaj jedzie bo mu wolno. Tak wiec proponuje zlikwidować w/w światło na przejscu. Ludzie niestety automatycznie idą widząc zielone, a tak bedąc bez świateł to przynajmniej sie rozejrzą

    • 1 1

  • w terenie zabudowanym obowiazuje 50 Km/h - ze wzgledow bezpieczenstwa ! (1)

    kiedys bylo 60 Km/h okazalo sie ze to 10 Km/h to mniej wypadkow i mniej ofiar wiecdlaczego chcecie przyspieszac tramwaje ?

    • 3 2

    • tak jest!

      w tramwaju jedzie więcej osób niż w samochodzie. czyli potrzeba więcej bezpieczeństwa. to oznacza, że tramwaje nie powinny jeździć szybciej niż 20km/h

      • 0 1

  • belgradzka (1)

    To chyba żart tramwaj na trasie migowo Rakoczego stoi na 3 światłach. Wczoraj jechałam z belgradzkiej 6,27 do pierwszego przystanku jechał 7 min.

    • 4 0

    • zawsze sa trzy swiatla

      czerwone, zolte i zielone :)

      • 1 0

  • xxx (2)

    Alleluja

    • 89 10

    • Popieram, dobry to pomysł. (1)

      Ale za prawdę powiadam wam, że nie do każdego pieszego przekaz "uwaga tramwaj" dociera. Proponuje instalować opuszczane szlabany, które by opadały przed przejazdem tramwaju.

      • 11 1

      • miejmy tylko nadzieję, że zdejmą światła w całym mieście tam gdzie nie jest to potrzebne...

        a nie tylko na wybranych trasach...

        to interesujące, bo parę miesięcy temu coś o tym pisałem przy podobnej okazji...

        np. na chełmie większość przejazdów jest ze światłami na torach, ale kawałek dalej w stronę pętli łostowickiej świateł już nie ma ;)

        czy był JAKIKOLWIEK przypadek śmiertelny,albo nawet potrącenie pieszego przez tramwaj na trasie tramwai jeżdżących na chełm?
        z tego co wiem, to nie...
        był raz przypadek że jakaś kretynka wpakowała się autem pod wagon na wysokości stacji BP...
        o tym było głośno wszędzie, chociaż nikomu nic się nie stało - zakładam więc, że potrącenia pieszych były by równie nagłośnione :) - więc nie było...

        skoro nie było, to po *(%!@#&* te światła skoro ludzie chodzą po praktycznie całym torowisku na wysokości przystanków?!

        • 1 0

  • (2)

    A gdzie w ankiecie tramwaje i tak nie zawsze przestrzegają świateł i jadą na czerwonym?

    • 41 31

    • skrócą czas z 1min (1)

      do 10sek od przystanku do przystanku wiec nic dziwnego ze tramwaje jada na czerwonym

      • 0 0

      • Jakby tramwaje nie zatrzymywały się na przystankach można by jeszcze bardziej
        skrócić czas przejazdu :/

        • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.