• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Zdejmują sygnalizatory, by przyspieszyć tramwaje

Krzysztof Koprowski
12 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna. Sygnalizatory na ul. Kartuskiej wstrzymywały tramwaj, choć piesi ich nie przestrzegali. Na słupach zamontowane zostaną urządzenia do głosowego ostrzegania o nadjeżdżającym tramwaju. Nz. przystanek Skrajna.

Znikają światła, które niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajowy. Właśnie zdemontowano trzy sygnalizatory w ciągu ul. Kartuskiej, a do końca roku być może uda się wykonać podobną operację w ciągu al. Zwycięstwa.



Czy należy zastępować sygnalizatory na przejściach przez tory urządzeniami do głosowego ostrzegania o zbliżającym się tramwaju?

Tramwaje na Siedlcach, choć mają wydzielone torowisko, zawsze jeździły wolno. I nie chodzi tu o stan techniczny torów, bo kilka lat temu przeszły one kapitalny remont, ale nadmierną liczbę sygnalizacji, które są słabo ze sobą skoordynowane i pozbawione priorytetu przejazdu dla transportu zbiorowego.

Teraz ma się to zmienić. Właśnie zdecydowano o zdjęciu trzech sygnalizatorów, ustawionych na przejściach pieszych przez tory - w rejonie przystanków Paska zobacz na mapie Gdańska, Zakopiańska zobacz na mapie Gdańska, Skrajna zobacz na mapie Gdańska.

Wkrótce planuje się odpowiednio skorygować rozkłady jazdy, dostosowując czas przejazdu do nowej organizacji ruchu.

- Badamy, jak nowa organizacja wpływa na rzeczywisty czas przejazdu. Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.
Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.

- Krótszy czas przejazdu to mniejsze zapotrzebowanie na tabor do zapewnienia odpowiedniej częstotliwości kursowania [w godzinach szczytu tramwaje przez Kartuską jeżdżą co ok. 4-6 minut - dop. red.], a to przekłada się na koszty funkcjonowania komunikacji miejskiej - dodaje Zomkowski.
Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd. Przystanek Paska - tutaj również tramwaje nie muszą czekać na przejazd.
Na razie nie ma szans na wzbudzanie wszystkich sygnalizacji, które pozostały na trasie, przez tramwaj. Powód jest prozaiczny - w ciągu ul. Kartuskiej nie ma wykonanego systemu Tristar.

Tristaru nie ma także na najnowszej trasie na Morenę (Piecki-Migowo). Na trasie tramwajowej wykonano wprawdzie niezbędne instalacje do ewentualnej rozbudowy systemu, ale póki co pozostaje ręczna regulacja świateł.

- Na trasie od pętli Siedlce zobacz na mapie Gdańska do krańcówek na Migowie zobacz na mapie GdańskaBrętowie zobacz na mapie Gdańska skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka zobacz na mapie Gdańska-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.
Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki. Cykl świateł na Hucisku sprawia, że na Podwalu Grodzkim tworzą się tramwajowe korki.
Bez zmian pozostanie cykl sygnalizacji świetlnej na Hucisku zobacz na mapie Gdańska, która tamuje ruch tramwajowy z Dworca Głównego zobacz na mapie Gdańska w stronę Bramy Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska i Siedlec. W efekcie, w godzinach szczytu potrafią się tworzyć tramwajowe korki.

- Do czasu otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą nie będziemy wprowadzali tutaj zmian. Ustawienie świateł z większym priorytetem dla tramwajów oznacza pogorszenie sytuacji na głównym ciągu. To przełoży się nie tylko na ruch indywidualny, ale także autobusowy - wyjaśnia Wawrzonek.
Czytaj też: Pierwszy fragment asfaltu w tunelu pod Martwą Wisłą

Warto dodać, że tramwaje na Podwalu Grodzkim wkrótce wstrzyma kolejna sygnalizacja - na wyjeździe z tzw. Nowego Podwala Grodzkiego zobacz na mapie Gdańska. To inwestycja, która towarzyszy przebudowie układu drogowego wraz z realizacją centrum handlowego Forum Gdańsk.

Niestety wraz z dodatkowymi światłami nie przewiduje się utworzenia przejścia naziemnego, które mogłoby być powiązane z przystankiem tramwajowym Dworzec Główny, nieprzystosowanym do potrzeb osób starszych, rodziców z wózkami czy pasażerów z większym bagażem, udających się na pociąg.

Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych. Przystanek Chodowieckiego - tramwaj oczekuje na przejazd przez przejście dla pieszych.
Niewykluczone natomiast, że jeszcze w 2015 r. - o ile będą oszczędności na innych tegorocznych projektach inwestycyjnych - tramwaje przyspieszą między Wrzeszczem a Śródmieściem. Tutaj także przewidywane jest zdjęcie sygnalizatorów z przejść dla pieszych - m.in. na przystanku Chodowieckiego zobacz na mapie Gdańska oraz Politechnika zobacz na mapie Gdańska.

Zarówno na Siedlcach jak i wzdłuż al. Zwycięstwa sygnalizatory będą docelowo zastąpione komunikatami głosowymi na wzór pętli w Oliwie zobacz na mapie Gdańska czy skrzyżowania ul. Pomorskiej i Chłopskiej zobacz na mapie Gdańska, gdzie tego typu ostrzeżenia funkcjonują z powodzeniem już od dłuższego czasu.

Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu. Sygnalizator ostrzegawczy na przejściu przez tory tramwajowe w Łodzi. Miga w momencie, gdy zbliża się do niego tramwaj, wyłączony jest gdy nie ma tramwaju w pobliżu.
- Decyzja o likwidacji sygnalizatorów jest jak najbardziej słuszna. Większość pieszych ignoruje czerwone światło i przed przejściem przez tory upewnia się jedynie, czy nie nadjeżdża żaden pojazd. Jednocześnie światła niepotrzebnie wstrzymują ruch tramwajów. Nie jest to jednak rozwiązanie idealne. Docelowo powinna być realizowana detekcja nadjeżdżających tramwajów i wyświetlany sygnał ostrzegawczy wraz z odtwarzaniem ostrzeżenia głosowego "uwaga tramwaj". Samo ostrzeżenie głosowe jest niewystarczające w przypadku osób niedosłyszących, oraz często ginie w szumie ulicznym - ocenia decyzję urzędników Jacek Szmagliński, prezes Pomorskiego Stowarzyszenia Sympatyków Transportu Miejskiego.

Miejsca

Opinie (184) 2 zablokowane

  • Autobus 168 do centrum

    Jak wszyscy wiedzą że autobus 168 puszczony do PKP Wrzeszcz ma najgłupszą w historii Gdańska linię, poza tym stoi długo w czasie szczytu ruchu w korkach,
    jaki jest sens jadac tramwajem i czekać później na autobus co spóźnia sie 20-30min, Kiedyś takich utrudnień ludzie korzystający z autobusów nie mieli.
    Moj czas do pracy i pracy zamiast się polepszyć pogorszył sie o 30min.
    Mialo to motywować by jeżdzić komunikacją a tylko bardziej to zniechęciło, wielu moich znajomych z tego wzgledu kupiło samochody z instalacją gazową, miało być mniej samochodów a przez głupie pomysły ZTM jest wiecej.
    Czemu nie ma żadnego autobusu z dzielnic kokoszki, kiełpino do tak wspaniałej kolei metropolitalnej.

    • 4 3

  • Po zebraniu danych podejmiemy decyzję, gdzie i w którym miejscu skrócić rozkładowe czasy przejazdów - mówi Sebastian Zomkowski (2)

    ha ha ha...skrócić? chyba wydłużyć jako pasażer nie zauważyłem aby tramwaje dzięki tej operacji przyspieszyły ale bezpieczeństwo się dzięki temu pogorszyło,niech wyśrubują bardziej rozkłady jazdy to na pewno będą tramwaje śmigały o czasie ;) chyba żaden motorniczy o zdrowych zmysłach nie będzie się gimnastykował aby być o czasie na przystanku kosztem zdrowia bądź życia ludzi szczerze.wolę jechać parę minut dłużej i dojechać cały i zdrowy niż latać po tramwaju bo ktoś napisał rozkłady przy biurku i mu się wszystko zgadza

    • 7 1

    • jak jedziesz kilka przystanków... (1)

      to faktycznie nie odczujesz różnicy ale w skali miasta, przy dłuższej podróży brak priorytetów robi różnicę na poziomie 10-25%. Taka różnica już decyduje czy ktoś wybiera transport zbiorowy czy samochód. Poza tym rozkład się na razie nie zmienił więc nawet jak tramwaj nie stoi na światłach to i tak paraduje sobie wolniutko zgodnie z rozkładam więc się nie dziwię że różnicy nie poczułeś.

      • 2 2

      • no tak ale oni planują nie tylko pozdejmować sygnalizatory ale także skrócić rozkład jazdy więc nic się nie zmieni...

        chyba że pod względem bezpieczeństwa albo niebezpieczeństwa na przejściach

        • 1 1

  • na odcinku Belgradzka Piekarnicza udało zaoszczędzić się najwięcej

    ktoś chyba coś pomylił albo liczy na nieznajomość topografii miasta prze czytelnikóq

    • 8 0

  • Może lepiej od razu zlikwidować pieszych?

    Jak coś źle działa, są 2 wyjścia: można wyrzucić albo poprawić. W tym wypadku postanowiono wyrzucić.
    Sygnalizacja "na żądanie" dla pieszych ma sens, pod warunkiem, że
    albo czas oczekiwania na zielone światło nie przekracza 7-10 sekund,
    albo sygnalizacja wyposażona jest w wyświetlacz, który informuje pieszego za ile sekund będzie mógł BEZPIECZNIE przejść przez jezdnię/tory.
    Pierwszy system funkcjonuje (chyba dość dobrze) na przejściu przez ul. Powązkowską przy cmentarzu w Warszawie, drugi widziałem w Kopenhadze.
    W przeciwnym razie, czekający na przejściu zaczyna podejrzewać, że sygnalizacja po prostu nie działa i faktycznie przechodzi na czerwonym. Ale nie zawsze wynika to z lekceważenia przepisów czy zasad bezpieczeństwa. Czasami warto zadać sobie pytanie: DLACZEGO?
    Pozdrawiam
    Pieszy często korzystający z komunikacji miejskiej

    • 6 1

  • (1)

    ''Szacuje się, że maksymalnie czas przejazdu przez Siedlce skróci się o kilka minut. To jednak ma duże znaczenie nie tylko dla wygody pasażerów, ale pozwoli też na oszczędności w budżecie miasta.'', ludzie którzy nie jeżdżą tramwajami układają rozkłady chyba na wyścigi formuły 1 rozkład jazdy nie tylko na kartuskiej jest nieadekwatny do czasu przejazdu przykład dla lini 12 od oliwy do obrońców westerplatte -1 minuta tam nawet jak nie było ograniczenia to jechało się dłużej,
    Obrońców Westerplatte-Derdowskiego 1 minuta,jak jest pulsujące światło to może,
    Bażyńskiego-Uniwersytet 1 minuta,jak światełko pulsuje,Strzyża PKM-Zajezdnia 1,5 minuty,Zamenhofa-Wojska Polskiego co najmniej 2 minuty-jest 1 minuta,Chodowieckiego-Brama Oliwska jest 1 powinno być 2 minuty,Hucisko-Powstańców Warszawskich jest 2 powinno być 3 minuty do siedlec więc aby jechać bez napinki powinno być co najmniej 5 minut dłużej więc coo oni chcą tu skracać

    • 4 1

    • tak samo jest z 10 z Wyzwolenia - Marynarki Polskiej-Dworzec Główny jest 16 minut a z Dworzec Główny-Wyzwolenia - Marynarki

      Wata Fak?

      • 0 0

  • Tristrar - al. Zwyciestwa

    Przecież tam działa wspaniały TRISTAR, więc zdejmowanie tam sygnalizatorów to będzie porażka TRISTARA

    • 7 0

  • Sygnalziacja pozbawia ludzi myslenia (1)

    Sygnalizacja przy przejściach dla pieszych połączonych z przystankami pozbawia ludzi myślenia i dbania o własne bezpieczeństwo.
    Tramwaje tam jadą wolno lub ruszają przystanku. Wystarczy się rozejrzeć i nie wbiegać pod pojazd.

    A ludzie wpadają pod nie, nawet gdy jest sygnalizacja.

    • 4 0

    • nawet jak stoją to także pod nie wpadają

      więc co się dziwisz:)

      • 0 0

  • Czytam komentarze i nie wierzę. (4)

    Czy mieszkańcy Gdańska są aż takimi kretynami, że nie potrafią bez sygnalizacji przejść przez tory tramwajowe? Przecież to jest chyba oczywiste, że jak są tory, to może po nich jechać tramwaj i trzeba się rozejrzeć. Tramwaj nie ma barw maskujących i do małych pojazdów też nie należy.

    Od kilku lat jest bardzo niebezpieczna tendencja wśród pieszych i rowerzystów przerzucania odpowiedzialności za swoje zachowanie na drodze na kierowców, motorniczych i urzędników. Dodatkowo media to utrwalają. Np. wchodzi tępak pod jadący pociąg i co piszą "dziennikarze"? POCIĄG POTRĄCIŁ! Co już niejako sugeruje, że to nie była wina człowieka, który wlazł pod pociąg, ale pociągu, że rozjechał człowieka.

    • 23 1

    • (1)

      Tobie to nie podobają się piesi mający na przejściach pierwszeństwo. Wolałbyś tytuły: pieszy potrącił pociąg lub samochód. I słusznie. Wczoraj potrąciłem parasolem karoserię takiego samochodu co wjechał przede mnie, gdy byłem w połowie pasów na ul. Szerokiej. Może to twoje kochane autko?

      • 1 9

      • Wolałbym rzetelny tytuł "Pieszy wtargnął pod pociąg/ pod prawidłowo jadący samochód".

        Samochód wjechał przed ciebie, a nie pomyślałeś, że może kierowca jednak cię nie widzi? Może było ciemno, padał deszcz, samochód z przeciwka miał źle ustawione światła i oślepiał, a ty ubrany w ciemne barwy maskujące wlazłeś na pasy zza zaparkowanego samochodu? Prowadziłeś kiedykolwiek w życiu samochód? Sądząc po twojej wypowiedzi raczej nie.

        • 4 2

    • odpowiedź może być tylko jedna- niektórzy niestety tak

      • 0 0

    • Słyszałeś aby tramwaj potrącił pieszego na Ujeścisku przy Przemyskiej?

      Już dawno zlikwidowano tam sygnalizację na przejeździe tramwajowym, jak pojazd się zbliża jest sygnał dźwiękowy i wystarcza. A ruch w godzinach szczytu całkiem spory.
      Zresztą przy pętli w Oliwie to samo.

      • 5 0

  • chyba sam nie wierzy w to co powiedział...

    '''Na trasie od pętli Siedlce do krańcówek na Migowie i Brętowie skorygowane zostały ustawienia sygnalizacji świetlnej pod kątem ruchu tramwajowego. Najwięcej w czasie przejazdu udało się zaoszczędzić na odcinku Belgradzka -Piekarnicza - informuje Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii Ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni.''-----chyba na kartce papieru

    • 8 0

  • to teraz selekcja naturaLNA (tramwajona) palantów chodzących non stop w słuchawkach

    :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane